Wat is de kostbaarste (duurste) fles whisky die je bezit ?

Hier bespreken we Whisky als zijnde de "Gouden Godendrank" in de volle breedte.
Kl36
Senior
Senior

Re: Wat is de kostbaarste (duurste) fles whisky die je bezit ?

Ongelezen berichtdoor Kl36 » 18 Jan 2021, 22:07

De nc’nean ainnir.
https://www.whiskybase.com/whiskies/whisky/163421/ncnean-ainnir
Waarschijnlijk voor de meeste geen enorme hoogvlieger.
Maar voor mij een van de duurdere momenteel in bezit.
0 x

cor0566
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor cor0566 » 18 Jan 2021, 22:26

In herrinering mijn eerste SM ( whisky he :D ) deze :

https://www.whiskybase.com/whiskies/whi ... rs-reserve

Afgaande op WB waarschijnlijk deze :

https://www.whiskybase.com/whiskies/whi ... 0-year-old

Groet Cor

By the way : ik lees bedragen tot bv 50.000 :hoedaf :hoedaf
0 x

LuckyL
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor LuckyL » 23 Jan 2021, 15:17

Het valt natuurlijk in het niet bij het geweld van sommige anderen in dit topic, maar voor mij is het de volgende:

https://www.whiskybase.com/whiskies/whi ... ar-old-mos

Na het proeven van een sample wist ik niet hoe snel ik de fles (voor winkelwaarde) moest aanschaffen. Geweldige blend.
1 x

JoachimV10
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor JoachimV10 » 24 Jan 2021, 00:21

Ik heb een beetje een dubbel gevoel bij dit topic.
Het is op zich wel mooi om een fles te hebben die heel veel waard is (geworden), maar tegelijkertijd vind ik het niet mooi om uit pakken met rijkdom.
Deze hobby is een beetje luxe, maar dat vind ik soms het jammere dat aan de whiskycultuur hangt.
Het is soms wat decadent, het heeft geen grenzen.
Ik geniet énorm van de drank, ik vind het prachtig hoe alles wordt gemaakt: de cultuur en de ambacht erachter maken het heel interessant.
Maar daarnaast heeft het ook een status van rijkdom, een cultuur die soms flirt met arrogantie.
Pas op, ik vind het ook leuk om te delen welke fles ik net heb aangeschaft of welke whisky ik heb geproefd.
Iedereen heeft zijn persoonlijke financiële limieten.
Dit forum is echt super interessant, leerrijk, amusant,.. Maar uitpakken met wat je hebt vind ik minder. Maar misschien hoort het er gewoon bij :roll:
10 x
Afbeelding
(open flessen)

Reichenbach
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Reichenbach » 24 Jan 2021, 00:39

JoachimV10 schreef:,.. Maar uitpakken met wat je hebt vind ik minder. Maar misschien hoort het er gewoon bij :roll:
Dat is de mens eigen, op allerlei vlak. Het is de primitieve behoefte van mannetjes hun succes te tonen om zo indruk te maken op rivalen én vooral de vrouwtjes.

Zijn de laatsten niet heel sterk vertegenwoordigd op dit forum en van de vrouwtjes die hier wel vertegenwoordigd zijn vraag ik me af of ze door de kostbaarste fles geïmponeerd raken.
3 x
"Een fles in de week?" - "O nee dokter dat haal ik niet... Een week"

BarryM
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor BarryM » 24 Jan 2021, 00:58

Reichenbach schreef:
JoachimV10 schreef:,.. Maar uitpakken met wat je hebt vind ik minder. Maar misschien hoort het er gewoon bij :roll:
Dat is de mens eigen, op allerlei vlak. Het is de primitieve behoefte van mannetjes hun succes te tonen om zo indruk te maken op rivalen én vooral de vrouwtjes.

Zijn de laatsten niet heel sterk vertegenwoordigd op dit forum en van de vrouwtjes die hier wel vertegenwoordigd zijn vraag ik me af of ze door de kostbaarste fles geïmponeerd raken.

Ik snap je punt echter geloof ik niet dat dit topic het vertegenwoordigd. Vanuit de liefhebberij wordt er gevraagt naar je meest waardevolle (duurste) fles. De mensen die het vervolgens delen, doen dat als antwoord op de vraag. Ik zie ze namelijk nergens anders op het forum borstkloppen over de betreffende fles (een enkele uitzondering daargelaten).
Natuurlijk komt er wel wat trots bij kijken, maar vanuit de hobby mag dat ook zeker.

Ps. Ik geloof zeker dat er veel mensen zijn die whisky verzamelen om de door jou aangekaarte reden. Een kennis van mij heeft 14 flessen blue label uitgestald staan maar nog nooit een geopend, om precies die reden.
3 x

Koning
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Koning » 24 Jan 2021, 00:59

JoachimV10 schreef:Ik heb een beetje een dubbel gevoel bij dit topic.
Het is op zich wel mooi om een fles te hebben die heel veel waard is (geworden), maar tegelijkertijd vind ik het niet mooi om uit pakken met rijkdom.
Deze hobby is een beetje luxe, maar dat vind ik soms het jammere dat aan de whiskycultuur hangt.
Ik geniet énorm van de drank, ik vind het prachtig hoe alles wordt gemaakt: de cultuur en de ambacht erachter maken het heel interessant.
Maar daarnaast heeft het ook een status van rijkdom, een cultuur die soms flirt met arrogantie.
Pas op, ik vind het ook leuk om te delen welke fles ik net heb aangeschaft of welke whisky ik heb geproefd.
Dit forum is echt super interessant, leerrijk, amusant,.. Maar uitpakken met wat je hebt vind ik minder. Maar misschien hoort het er gewoon bij :roll:

Hoi Joachim,
Je reactie gaat me aan het hart! Zoals ik het ervaren heb gaat het de échte whiskyliefhebbers maar om één ding: smaak en belevenis van een whisky. Pochen met status is voor kneuzen. Als je het over prijs hebt gaat breekt op een gegeven moment het dunne lijntje prijs-kwaliteit verhouding. Deze ligt voor iedereen anders, maar je zult merken dat deze langzamerhand opschuift. Ook zijn degenen die vroeg zijn begonnen met de hobby (voor pakweg 2012) in het voordeel, de markt voor oudere whisky's was toen nog niet zo overspannen. Laat je niet gek maken door de whisky's hier op het forum, voor ieder budget valt er genoeg te genieten! Whisky's die 10x zo duur zijn zijn nooit 10x zo goed!

Laat me van de gelegenheid gebruik maken om ter illustratie mijn eigen 'financiële' whiskyverhaal te vertellen:
In 2012 kreeg het whiskyvirus me te pakken. Had echter een beperkt budget, ik was na een wat langere studietijd op zoek naar een baan en dat was lastig vanwege de toenmalige economische crisis. Heb me daarom de eerste jaren strak aan een maximumbudget van €70 per fles gehouden (1€ per cl). Daar was genoeg moois voor te vinden. Toen ik het wat breder kreeg heb ik me toch nog tot diep in 2019 aan een budget van €140 per fles gehouden (ok, op 1 fles uit mijn geboortejaar na). Meer dan genoeg moois voor te krijgen!
De laatste anderhalf jaar heb ik die grenzen losgelaten, maar dat komt vooral ook door mijn verbeterde persoonlijke financiële situatie.

Back on topic, maar zonder iemand de ogen uit te willen steken: heb afgelopen week promotie gemaakt op mijn werk en om dat te vieren heb ik me verwend door een fles uit mij geboortejaar te bestellen waar ik al veel langer mijn oog op had vallen:
https://www.whiskybase.com/whiskies/whi ... la-1984-gm
Deze Caol Ila 1984-2018 GM is meteen met afstand de kostbaarste fles in mijn bezit.
7 x
Afbeelding

Cask1988
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Cask1988 » 24 Jan 2021, 08:37

Ik snap wel wat je zegt Joachim. Het voelt voor jou een beetje als ‘wie heeft de grooste’ en dat zou idd wat triest zijn. Van de voorkant gezien, begrijp ik wel dat ie zo kan voelen. Ik vind het positief om te lezen dat je daarin je eigen normen en waarden vast houdt en die onderbouwd uit durft te spreken :goedgedaan

Wat jouw kijk op de zaak wellicht in een ander perpectief kan zetten, en wat dieper gekeken naar het forum:
Ik denk dat het hier vooral gaat om een stukje interesse delen op het forum. Als liefhebber vind ik het fantastisch om te zien wat voor flessen we in dit kikkerlandje eigenlijk allemaal hebben. Zo vond ik het ook geniaal om naar het Zagatti museum te gaan en daar te zien wat voor een haast prehistorische flessen daar stonden uitgestald.
Tuurlijk zijn mensen trots op hun collectie of specifieke fles, dat mag ook en zou raar zijn als ze dat niet waren. Ik ben het ook :lekker Maar ik denk ook dat echt niemand hier met opgetrokken kin neerkijkt op mensen die minder te besteden hebben of gewoon ‘te laat’ met het virus besmet zijn geraakt.

In tegendeel zelfs. Als je het sample aanbod in de gaten houdt, zie je dat veel van die bijzondere flessen open staan om samples van te kunnen kopen of nog open zullen gaan om vervolgens te delen in datzelfde aanbod :D Er komt elke dag weer nieuws bij. Ook flessen die niet voor de hand liggen en niet meer te koop zijn.
Als het louter pronken, neerkijken of stoerdoenerij doen was, zou dit niet gedaan worden :bigsmile Hier wordt juist gedeeld. Mensen die minder te besteden hebben of flessen die nu gewoon niet meer betaalbaar zijn, kunnen tegen originele kostprijs (van de koper) uitgeprobeerd worden en dat is ineens wel betaalbaar/bereikbaar voor de meesten. Ik vind dat iets heel moois en een blijk van de behoefte en hoge mate van bereidheid van deze community om anderen zulke kansen te gunnen.

Nog een voorbeeld is het ‘vraag’ topic. Hier worden vaak flessen gezocht die alles behalve voor de hand liggen. Ook hier zie je weer mensen reageren die hun eigen collectie bereid zijn uit te dunnen voor het plezier van de ander.

Als het echt draaide om ‘wie heeft de grootste’ zouden dit soort initiatieven hier ook niet bestaan.
Laat je niet teveel leiden door de soms duizelingwekkende flessen die je langs ziet komen. Wat Koning al zegt, dat is echt van de pre-overspannen-markt tijd. Uiteindelijk mag je zelf bepalen in welke topics je actief mee wilt doen natuurlijk en als dit er niet 1 van is, is dat je goedrecht. Maar ik hoop wel dat je kijk hierdoor iets positiever is geworden ;)
7 x
Afbeelding

Rien68
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Rien68 » 24 Jan 2021, 11:20

Koning schreef: heb afgelopen week promotie gemaakt op mijn werk en om dat te vieren heb ik me verwend door een fles uit mij geboortejaar te bestellen ...

Is dat niet lastig vieren, vanuit een gesloten fles?

:bigsmile
1 x

Koning
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Koning » 24 Jan 2021, 15:53

Rien68 schreef:
Koning schreef: heb afgelopen week promotie gemaakt op mijn werk en om dat te vieren heb ik me verwend door een fles uit mij geboortejaar te bestellen ...

Is dat niet lastig vieren, vanuit een gesloten fles?

:bigsmile

:gnif Heb het gister gevierd met een aardige tasting. En die fles gaat een keer open op mijn verjaardag, de aanleiding voor aanschaf is dan (hopelijk) een mooie herinnering!
0 x
Afbeelding

WhiskyGrouch
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor WhiskyGrouch » 24 Jan 2021, 16:12

JoachimV10 schreef:Ik heb een beetje een dubbel gevoel bij dit topic.

Ik vind het wel mee vallen. Het is in dit geval gewoon een topic waar een vraag wordt gesteld. Het is niet dat ik mensen hier zie reageren omdat ze zichzelf hierdoor geweldig vinden. Volgens Whiskybase heb ik een fles die 300 euro waard zou zijn. Zodra ik de kurk er af haal, poef, is ie dat niet meer.

Als ik sommige "waardes" zie ten opzichte van wat ik er voor betaald heb, realiseer ik mij des te meer hoe onzinnig "een waarde" is. Uiteindelijk gaan de flessen op of gun ik ze voor een mooie prijs aan een ander, als ik zelf wat anders op het oog heb.

Qua genot en beleving kan ik ook enorm genieten van een Arran 12 yo van 4 tientjes.
4 x

Reichenbach
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Reichenbach » 24 Jan 2021, 16:45

De waarde gaat er ooit ook wel een keer af. In de jaren '70 en '80 was antiek enorm populair en kostbaar. Voor een Friese Stoeltjesklok werden duizenden guldens betaald en er werd vaak ingebroken waarbij de oude klok (op bestelling!) werd gestolen. Nu vind je die dingen nog steeds niet bij de kringloop, maar zo extreem als destijds zeker niet.

Als dit forum over twintig jaar nog bestaat is er een grote kans dat de vlag er heel anders bij staat. Tot die tijd houd ik het vast wel uit met wat ik in huis heb en er af en toe bij koop.
2 x
"Een fles in de week?" - "O nee dokter dat haal ik niet... Een week"

Uridium
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Uridium » 04 Mar 2021, 18:40

Ooit vond ik deze in een wijnkelder en kreeg 'em in plaats van arbeidsloon.

https://www.whiskybase.com/whiskies/whisky/22541/macallan-1972

Die heb ik met een echte Macallan-liefhebber geruild voor o.a. deze Japanner:

https://www.whiskybase.com/whiskies/whisky/50581/yamazaki-puncheon
1 x
Afbeelding

Anton
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Anton » 04 Mar 2021, 20:09

Vind het wel een grappig topic. Lopen ze hier de hele tijd te zeiken over flippen/winst maken/beleggen ... en dan in een ander topic mooi hun duurste fles showen die waarschijnlijk toch nooit open gaat.

Ontopic: niks speciaal. Momenteel enkel whisky <150€.
2 x

BarryM
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor BarryM » 04 Mar 2021, 20:47

Anton schreef:Vind het wel een grappig topic. Lopen ze hier de hele tijd te zeiken over flippen/winst maken/beleggen ... en dan in een ander topic mooi hun duurste fles showen die waarschijnlijk toch nooit open gaat.

Erg raar bericht die maar een paar dingen kan betekenen:
1. Je doet te veel aannames (over de aankoopprijs, over of het open gaat, over de intenties)
2. Je maakt geen verschil in intentie van aankoop
3. Je probeert sarcasme uit ten koste van de sfeer op het forum, want laten we eerlijk zijn... hier komen pittige reacties op

Een liefhebber kan best verzamelen en daarbij niet meteen alles opentrekken maar wel met die intentie flessen kopen. Dat die flessen vervolgens meer waard worden wil niet zeggen dat de liefhebber die fles dan niet opentrekt. En wanneer ze niet opengaan worden ze hier met regelmaat tegen schappelijke prijzen doorverkocht op het forum(geen flipperprijzen).

Tot slot wordt er hier niet gepocht met de flessen maar is het een antwoord op de vraag van de topicstarter. Sterker nog ik zie met grote regelmaat in dit topic veel bescheidenheid bij het bespreken van de betreffende fles, waarbij veel van de leden juist verwijzen naar eem goedkopere fles met juist emotionele waarde...
3 x

Terug naar “De "Gouden Godendrank" in de volle breedte”