Moet ik whisky met sherry maar opgeven?
- gerritbakker57
- Whisk(e)y goeroe

Re: Moet ik whisky met sherry maar opgeven?
Ook spannend kan het zijn om vol voor een Sherried cask strenght te gaan tegen een betaalbare prijs zoals een Aberlour A'bunadh https://www.whiskybase.com/whiskies/whi ... h-batch-67
0 x
Ik vind op sherry vaten gerijpte whisky ook niet lekker, of de whisky moet ook zwaar geturft zijn. Alleen dan vind ik het niet smerig... 

1 x
- WhiskyDudes
- (Whisky)Professional

defeatless schreef:Oogadal schreef:Nou Arthur..., da’s een advies wat echt niet klopt. Want kleur koppelen aan vat zoals je nu doet is echt niet zoals het zit. Maak dan ook het onderscheid tussen fino, Oloroso, PX, Amontillado.
Ik ken whisky op 2nd of zelfs 3rd fill die diep op kleur waren en toch niet overheersend, dat kan ook bij bijvoorbeeld een 50 yo Solera Oloroso vat, die zijn grandioos, ook qua kleur, maar nooit overheersend.
Of een 35 yo op fino sherry die er uit zag als een bourbon matured, maar die toch geweldig subtiele sherry invloed had.
Dat klopt allemaal, maar we hebben hier te maken met een beginner hè!? Die gaat dat geld echt nog niet uitgeven (mag ik aannemen).
Klopt, vandaar ook mijn advies voor Glenfarclas 105 of een A’Bunahd...
Mijn opmerkingen hebben ook niks te maken met budget, je kunt simpelweg uit kleur niks opmaken.
0 x
Gewoon lekker samples kopen. Dan kan je veel variëren en proberen zonder aan een hele fles vast te zitten. Zeker wanneer je gevoelig bent voor wat zwaardere sherry rijpingen lijkt me dat een hele zinvolle tip. Vraag de sampelaar waar je besteld eens wat advies. Die gasten helpen je graag met dat soort dingen!
Ik heb geen idee welke prijscategorie je in wilt zoeken maar op een lager budget van zeg tot €50-100 is die ‘mix’ die Defeatless voorstelt ook wel een goede!
Whisky’s die nagenoeg cola of zwart van kleur zijn iig lekker laten staan. En daar zijn er legio van tegenwoordig want donker is trendy. Zeker die jongere dingen. Je muil trekt spontaan vacuüm van de tannines en echte diepgang ga je niet vinden
Mooi voorbeeld vind ik die 8yo Kilkerran van laatst. Hele hype over die fles, zo donker als cola na 8 jaar, scores vliegen door t dak maar ik snapte het echt niet. Had m.i. niets meer met whisky te maken. Vele anderen zullen daar anders over denken. Geeft maar weer aan hoe smaken verschillen maar niets is goed en niets is fout wat dat betreft 
Uiteraard zegt kleur niet áltijd alles, maar geeft wel heel behoorlijk richting in wat je kunt verwachten als je specifiek zoekt. Ook refill vaten kunnen idd nog aardig wat kleur afgeven maar dan praat je ook al gauw over 20+ jaren en een heel ander budget.
Hoe dan ook, het is een leuke zoektocht! En soms juist ook leuk om buiten je comfort zone te kijken en positief verrast te worden! Ben wel benieuwd hoe je zoektocht gaat verlopen! Post af en toe maar eens wat
Ik heb geen idee welke prijscategorie je in wilt zoeken maar op een lager budget van zeg tot €50-100 is die ‘mix’ die Defeatless voorstelt ook wel een goede!
Whisky’s die nagenoeg cola of zwart van kleur zijn iig lekker laten staan. En daar zijn er legio van tegenwoordig want donker is trendy. Zeker die jongere dingen. Je muil trekt spontaan vacuüm van de tannines en echte diepgang ga je niet vinden Uiteraard zegt kleur niet áltijd alles, maar geeft wel heel behoorlijk richting in wat je kunt verwachten als je specifiek zoekt. Ook refill vaten kunnen idd nog aardig wat kleur afgeven maar dan praat je ook al gauw over 20+ jaren en een heel ander budget.
Hoe dan ook, het is een leuke zoektocht! En soms juist ook leuk om buiten je comfort zone te kijken en positief verrast te worden! Ben wel benieuwd hoe je zoektocht gaat verlopen! Post af en toe maar eens wat

0 x
Voor een mooie, milde single malt, die zowel op sherry- als op bourbonvaten is gerijpt zou ik je de Glengoyne 12 aanbevelen.
1 x
Plr schreef:Hallo. Ik ben me sinds krap een jaar wat meer in whisky aan het verdiepen en ik heb nu al een aantal whiskys met imo wat sherry invloeden geproefd (o.a. Glenfarclas 105, Highland Park, Naked Grouse, Jameson Black Barrel, Amrut Fusion, Glen Garioch Founders reserve). Soms is het lekker, vaak niet zo. Als ik de sherry teveel proef dan is dat voor mij een enorme afknapper. Highland Park 10/12 bijv zit nog net tegen wat ik aan sherry lekker vind.
Ligt dat dan aan mij of aan de desbetreffende whisky? Vaak zaten ze ook wel in het lagere segment want ik wilde m'n geld er niet aan vuilmaken. Wat is nou een echte typische klassieke whisky met sherry invloeden waarna je zeker weet of je sherry in je whisky nu wel of niet lekker vindt. Een glendronach 12 misschien? Of moet ik whisky met sherry maar in het geheel gewoon links laten liggen? Zou ik ergens toch jammer vinden. Ik sta open voor tips.
Plr, ik drink al een paar jaar whisky, maar ik moet nog altijd niet veel hebben van te sterke sherry invloeden. Het mooie van whisky is dat er zoveel smaken zijn, dat je 'alleen maar' hoeft te zoeken naar de stijlen die je wel bevallen. Ik zit zelf vooral in de rokerige hoek. Zoals anderen al zeggen, als je je smaak nog moet ontdekken, kun je dat beter met samples doen dan met flessen. Ik heb zelf ook nog een hele riedel matige flessen die ik vooral in het begin heb gekocht.
Uiteraard zitten hier genoeg mensen die je kunnen adviseren wat je wel eens zou kunnen proberen.
0 x
Vooral nooit iets categorisch uitsluiten, maar blijven ontdekken. Keuze aan samples zat hier.
0 x
-
JoachimV10
- Senior

Ik ben nog niet zover in mijn kennis over whisky, maar is het ook niet zo dat niet alle Sherry(vaten) hetzelfde zijn en dezelfde smaken afgeven? Zo weet ik dat bvb de fino bitter is en eigenlijk totaal niet zoet, terwijl andere sherry's dan juist wel weer heel zoet zijn?
Ik kan mij inbeelden dat je dan ook niet alle op-sherryvaten-gerijpte whisky's kan vergelijken?
Aangepast: ik zie dat er hier op de vorige pagina al is op ingegaan
Ik kan mij inbeelden dat je dan ook niet alle op-sherryvaten-gerijpte whisky's kan vergelijken?
0 x
- HammerHead
- Whisk(e)y goeroe

JoachimV10 schreef:Ik ben nog niet zover in mijn kennis over whisky, maar is het ook niet zo dat niet alle Sherry(vaten) hetzelfde zijn en dezelfde smaken afgeven? Zo weet ik dat bvb de fino bitter is en eigenlijk totaal niet zoet, terwijl andere sherry's dan juist wel weer heel zoet zijn?
En bij sommige sherry gerijpte whisky wil er nog wel eens wat (of veel te veel) zwavel te bespeuren zijn. Vaak merk je dat bij single casks, maar bij OB's kom ik het ook wel tegen. Kan we wel een aantal Glenfarclas bottelingen herinneren (oa de 17 yo), maar ook de Glen Garioch 15 sherry.
0 x
Ik persoonlijk ben " heel " gecharmeerd van gesherryde Whisky.
Maar zoals eerder gezegd, probeer eens diverse samples en richt je niet puur op een finish / ligging.
Probeer wat, er zijn via dit Forum heel veel samples te krijgen ( goeie zaak
).
Varieer en probeer.
Gaat zeker goed komen.
Groeten Cor.
Maar zoals eerder gezegd, probeer eens diverse samples en richt je niet puur op een finish / ligging.
Probeer wat, er zijn via dit Forum heel veel samples te krijgen ( goeie zaak
Varieer en probeer.
Gaat zeker goed komen.
Groeten Cor.
0 x
Thanks nogmaals voor de vriendelijke, hulpvolle reacties. Ik heb nu wel het idee dat ik veel te voorbarig was en er nog zeker een lekkere whisky met sherryinvloeden op mij te wachten staat.. ergens.
Als ik em heb gevonden laat ik dat nog weten.
Als ik em heb gevonden laat ik dat nog weten.

3 x
Terug naar “De "Gouden Godendrank" in de volle breedte”