Oogadal schreef:Nou Arthur..., da’s een advies wat echt niet klopt. Want kleur koppelen aan vat zoals je nu doet is echt niet zoals het zit. Maak dan ook het onderscheid tussen fino, Oloroso, PX, Amontillado.
Ik ken whisky op 2nd of zelfs 3rd fill die diep op kleur waren en toch niet overheersend, dat kan ook bij bijvoorbeeld een 50 yo Solera Oloroso vat, die zijn grandioos, ook qua kleur, maar nooit overheersend.
Of een 35 yo op fino sherry die er uit zag als een bourbon matured, maar die toch geweldig subtiele sherry invloed had.
Dat klopt allemaal, maar we hebben hier te maken met een beginner hè!? Die gaat dat geld echt nog niet uitgeven (mag ik aannemen).
Over het algemeen gaat die stelregel in het goedkopere segment zeker op.
Persoonlijk hou ik wel van wat stevigere sherry gerijpte whisky. Maar wat er de laatste tijd op de markt komt.... Salmiak, trekdrop en een droge bek.
Wat mijn advies zou zijn: refill sherry vaten. Of een goede mix. Springbank, Glengoyne, Diverse variaties van Arran (al is de sherry cask dan waarschijnlijk net iets té), Aberlour, Glenrothes en een Glen Scotia. Dat zijn over het algemeen de merken die wat subtieler zijn.