Whisky is 100 procent Brexit-proof

Hier bespreken we Whisky als zijnde de "Gouden Godendrank" in de volle breedte.
Nickvanderlinde298
Senior
Senior

Re: Whisky is 100 procent Brexit-proof

Ongelezen berichtdoor Nickvanderlinde298 » 05 Dec 2020, 10:36

Oogadal schreef: maar hoe kun je daar nu al een jaar over onderhandelen?? Lijkt me toch dat je na dag 1 wel elkaars standpunten weet en dan op dag 2 de boel vlot trekt? Nee hoor, niet in de EU. Daar zitten politici die totaal niet snappen wat ondernemers nodig hebben. En da’s simpel; maak een keuze!!! Had allang gedaan moeten zijn, weet iedereen waar ie aan toe is.

Precies dit, helaas krijgen de beste mensen per dag betaald...

Ben benieuwd hoe het straks werkt als ik flessen op me adres in Engeland ophaal en mee naar Nederland neem of ze laat verzenden.
0 x

Harrie
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Harrie » 05 Dec 2020, 10:45

Het ligt allemaal wel iets gecompliceerder, in twee dagen iets dergelijks uitonderhandelen is niet realistisch. Door de huidige meterslange wetgevingen in GB, de EU en de overige lidstaten is het ingewikkelde materie die erg veel implicaties heeft. Maar dat ze het er nu 3 jaar over moeten hebben (en schijnbaar zonder enig resultaat) is zo surrealistisch dat het meer op een soort running gag van Monthy Python lijkt dan economische/juridische/politieke onderhandelingen...
2 x
Afbeelding

defeatless
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor defeatless » 05 Dec 2020, 11:15

Oogadal schreef:Maar met een Artikel 23 vergunning heb je met handelsgoederen hooguit wat kosten voor inklaren en als je pech hebt wat invoerrechten. Ik heb een idee dat deze kostenstijging in het niet valt bij de prijsstijgingen van de afgelopen jaren.

Dat is absoluut waar. En daarom gaan wij minimaal €5,- per fles meer betalen. Dat durf ik toch wel te stellen.
0 x

Wouter1981
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Wouter1981 » 05 Dec 2020, 11:28

defeatless schreef:
Oogadal schreef:Maar met een Artikel 23 vergunning heb je met handelsgoederen hooguit wat kosten voor inklaren en als je pech hebt wat invoerrechten. Ik heb een idee dat deze kostenstijging in het niet valt bij de prijsstijgingen van de afgelopen jaren.

Dat is absoluut waar. En daarom gaan wij minimaal €5,- per fles meer betalen. Dat durf ik toch wel te stellen.

Als die 5 euro de enige prijsverhoging is voor het komende jaar, dan teken ik daar meteen voor.
De whisky prijzen zijn afgelopen jaren met een meervoud daarvan gestegen.

Ligt er een beetje aan in welke prijsklasse natuurlijk, maar een fles die 3 jaar geleden nog gewoon 100 euro moest kosten, zit nu gewoon rond de 175-200.
2 x
"Whisky, because no great story ever started with someone eating a salad"

Afbeelding

Cask1988
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Cask1988 » 05 Dec 2020, 12:31

Veel meer dan afwachten kunnen we niet doen. Maar wat Defeatless al zegt, de meesten van ons zullen wel genoeg hebben om het een poosje uit te zingen.
0 x
Afbeelding

Wouter1981
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Wouter1981 » 05 Dec 2020, 12:59

Absoluut. Ik lig er op dat gebied ook echt niet wakker van.

Enige waar ik op whisky gebied echt wel benieuwd naar ben is wat dit gaat betekenen voor de kosten wanneer mijn casqueteers deeltjes deze kant op komen.

Verder blijft whisky wat dat betreft natuurlijk maar een hobby. Er zijn artikelen, diensten en samenwerkingen die veel en veel impact hebben op ons allemaal of mijzelf in het bijzonder.
2 x
"Whisky, because no great story ever started with someone eating a salad"

Afbeelding

WhiskyDudes
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional

Ongelezen berichtdoor WhiskyDudes » 05 Dec 2020, 13:08

defeatless schreef:Dat is absoluut waar. En daarom gaan wij minimaal €5,- per fles meer betalen. Dat durf ik toch wel te stellen.

Je bent veel te pessimistisch Alex; bij een no-deal zal de koers van het £ in elkaar storten en van de 0,90 nu heel snel naar 1 op 1 gaan...., dat is tenminste de verwachting van veel financieel experts.
0 x
Whiskydudes
Whiskydudes Facebook
Life is too short to drink shitty Scotch!

Cask1988
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Cask1988 » 05 Dec 2020, 13:28

Wouter1981 schreef:Enige waar ik op whisky gebied echt wel benieuwd naar ben is wat dit gaat betekenen voor de kosten wanneer mijn casqueteers deeltjes deze kant op komen.

Daar zeg je wat. Maarja als de pond idd in elkaar dondert dan heft dat de invoerrechten e.d. wel weer op :dancing
0 x
Afbeelding

Reichenbach
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Reichenbach » 05 Dec 2020, 16:17

Zouden de Britten niet klem zitten tussen de EU en de VS? Voor handel met de EU moeten ze strenge regelgeving accepteren, voor de handel met de VS moeten ze die regels weer laten vieren.

En ja, die vis. Daar zijn oorlogen over gevoerd.
1 x
"Een fles in de week?" - "O nee dokter dat haal ik niet... Een week"

BarryM
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor BarryM » 05 Dec 2020, 16:42

Reichenbach schreef:Zouden de Britten niet klem zitten tussen de EU en de VS? Voor handel met de EU moeten ze strenge regelgeving accepteren, voor de handel met de VS moeten ze die regels weer laten vieren.

En ja, die vis. Daar zijn oorlogen over gevoerd.

Qua hoeveelheid handel zou de UK zich moeten richten op EU en niet op US aangezien zowel import als export met US vele malen lager ligt. Tevens is afstand nogal een ding... hogere transportkosten.
0 x

Daan
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Daan » 05 Dec 2020, 17:16

Jullie hebben allebei een goed punt. Want de Engelsen (lees Johnson) zitten nu klem. Ze hadden gerekend op nog 4 jaar Trump, dat betekende dat ze er zo even een handelsdeal met de VS uit zouden poepen en dan had de EU erin kunnen zakken, dus geen haast maken met dat hele akkoord. Maar wie had dat nou gedacht, de Amerikanen stemden voor een andere bejaarde. En nu zitten de Engelsen met de gebakken peren, want een deal met de EU zit muurvast en de nieuwe president van de VS heeft al aangegeven helemaal geen haast te gaan maken om het de Engelsen naar de zin te maken, die investeert liever in een goede band met de EU.

En voor de Engelsen resteert er dus niet veel meer dan:

1. De boel laten klappen (no deal Brexit). Dat betekent in elk geval geen gezichtsverlies voor Johnson en kompanen, en dat ze de regels van de EU niet hoeven te slikken. Problemen in Ierland liggen echter op de loer en daarnaast zou het economisch een "probleempje" zijn.
Dat het pond keldert is waarschijnlijk, maar iedereen die denkt dat dat niet doorberekend wordt in producten die het VK exporteert komt denk ik heel bedrogen uit.

2. Slikken. Accepteren dat de VS nu een afgesloten weg is en kijken wat er nog te redden valt met de EU. Dat kan zeer lucratief zijn, want het kan betekenen toegang houden tot de interne markt. Daarvoor zullen ze echter wel wat zaken moeten accepteren: vrij verkeer van personen en goederen, gelijk speelveld voor bedrijven. En inderdaad waarschijnlijk ook concessies doen aan Nederlandse en Franse vissers. En laat Engelse vissers nou net een grote groep Brexitstemmers zijn. De kans dat Johnson nog lang premier blijft na zo'n scenario is nihil. Overigens is de vraag wat er nog gered kan worden in zo'n korte tijd. Want feit is gewoon dat Johnson op het verkeerde paard heeft gewed en ongelooflijk veel tijd verspild heeft in de zomer. (ach, meer regeringen doen dat trouwens..)

3. Stikken. Want beide bovenstaande situaties zijn eigenlijk niet acceptabel. Toch dat uitstel vragen. Dead in a ditch anyone?

Hoe het ook zal gaan. De prijzen van whisky zullen denk ik niet naar beneden gaan helaas. Vraag zal eerder zijn hoe erg ze gaan stijgen.
Ik denk vooral bij scenario 1 dat ze behoorlijk stijgen. Want naast de extra heffingen over en weer: als het pond gaat lijden onder de Brexit gaan ze dat doorberekenen in de producten die ze wel exporteren (en de afnemers dus in het "zwakke" pond betalen). Uiteindelijk is het een eiland en importeren ze nog steeds veel meer dan ze exporteren.
(bron: https://commonslibrary.parliament.uk/research-briefings/sn02815/)
Interessant ook, ze importeren vooral veel goederen en exporteren "diensten". De vraag is ook maar wat er van de dienstensector overblijft zonder toegang tot de EU markt maar da's een andere discussie.

Van de weinige exportgoederen is Scotch nou net een van de belangrijkere. Rond de 20% van alle food/drinks exports is Scotch.
(bron : https://www.scotch-whisky.org.uk/newsroom/scotch-whisky-exports-surge-amidst-backdrop-of-tariff-uncertainty)

Kortom, ik vind het er niet best uitzien. Ik denk dat de kans nog groter is dat er meer whisky naar Azië gaat verdwijnen omdat het voor het VK wel heel makkelijk gaat zijn daar deals mee te sluiten. Zolang je maar niet begint over onbeduidende en vervelende zaken waar de EU wel constant afspraken over wil maken. Zoals gelijk speelveld, rechtsstaat, mensenrechten en intellectueel eigendom enzo.
6 x
The glass can be half empty or half full. As long as there's whisky in it.

Afbeelding

Fat Bastard!
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Fat Bastard! » 17 Dec 2020, 11:54

Bericht van Bunnahabhain:

BREXIT UPDATE
Temporary suspension of online sales to Europe.

Tuesday 22nd December, 2020 until Tuesday 5th January, 2021.

As we are fast approaching the UK’s departure from the European Union, we have been notified by our facilitating partner that all road shipments will be ceasing from Tuesday 22nd December until 5th of January, 2021.

Therefore, we will unfortunately not be able to process online sales through this period to mainland Europe. We understand this is disappointing, but we do not want your whisky being held up somewhere other than your own house and whisky cabinets.

We have been notified that road transport services will resume from the 5th of January, 2021. The situation continues to evolve and we will be able to notify you all with a clearer detail of any cost changes and protocol in the New Year. We are sorry for any inconvenience this may cause.

Normal Whisky Service until Tuesday 22nd, December 2020

We have been advised that all dispatches to mainland Europe up to Tuesday 22nd December will be fulfilled.
0 x
Afbeelding

WhiskyDudes
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional

Ongelezen berichtdoor WhiskyDudes » 17 Dec 2020, 12:23

Daan schreef:Jullie hebben allebei een goed punt. Want de Engelsen (lees Johnson) zitten nu klem. Ze hadden gerekend op nog 4 jaar Trump, dat betekende dat ze er zo even een handelsdeal met de VS uit zouden poepen en dan had de EU erin kunnen zakken, dus geen haast maken met dat hele akkoord. Maar wie had dat nou gedacht, de Amerikanen stemden voor een andere bejaarde. En nu zitten de Engelsen met de gebakken peren, want een deal met de EU zit muurvast en de nieuwe president van de VS heeft al aangegeven helemaal geen haast te gaan maken om het de Engelsen naar de zin te maken, die investeert liever in een goede band met de EU.

En voor de Engelsen resteert er dus niet veel meer dan:

1. De boel laten klappen (no deal Brexit). Dat betekent in elk geval geen gezichtsverlies voor Johnson en kompanen, en dat ze de regels van de EU niet hoeven te slikken. Problemen in Ierland liggen echter op de loer en daarnaast zou het economisch een "probleempje" zijn.
Dat het pond keldert is waarschijnlijk, maar iedereen die denkt dat dat niet doorberekend wordt in producten die het VK exporteert komt denk ik heel bedrogen uit.

Dat wordt heel duur 'niet gezichtsverlies' wat ook van heel korte duur is. UK verwijt EU starheid en breekpunt is een eerlijk speelveld voor bedrijven. Staatsteun, oneerlijke concurrentie etc. Wat het UK wil is alle voordelen van de EU, zonder de nadelen/verplichtingen. Als het UK hier zijn zin gaat krijgen (wat echt nooit gaat gebeuren) dan zou het in de praktijk kunnen gebeuren dat een groot EU bedrijf in concurrentie is met UK bedrijf om een miljarden opdracht, welke dan door staatssteun naar de UK valt. EU bedrijf heeft dan het nakijken omdat die wel volgens de EU regels moeten handelen. Ik begrijp zelf niet helemaal waarom dit punt niet als 1e op de agenda stond aangezien dit simpelweg niet onderhandelbaar is. Kom je hier niet uit dan heeft verder babbelen geen enkele zin.
Daan schreef:2. Slikken. Accepteren dat de VS nu een afgesloten weg is en kijken wat er nog te redden valt met de EU. Dat kan zeer lucratief zijn, want het kan betekenen toegang houden tot de interne markt. Daarvoor zullen ze echter wel wat zaken moeten accepteren: vrij verkeer van personen en goederen, gelijk speelveld voor bedrijven. En inderdaad waarschijnlijk ook concessies doen aan Nederlandse en Franse vissers. En laat Engelse vissers nou net een grote groep Brexitstemmers zijn. De kans dat Johnson nog lang premier blijft na zo'n scenario is nihil. Overigens is de vraag wat er nog gered kan worden in zo'n korte tijd. Want feit is gewoon dat Johnson op het verkeerde paard heeft gewed en ongelooflijk veel tijd verspild heeft in de zomer. (ach, meer regeringen doen dat trouwens..)

Waren die Engelsen nu echt zo stom te denken dat Trump het beste met ze voorhad? Die zagen niet dat Trump er alleen maar op uit was de EU te verzwakken om zo de positie van de USA op het wereldtoneel te versterken?
Daan schreef:3. Stikken. Want beide bovenstaande situaties zijn eigenlijk niet acceptabel. Toch dat uitstel vragen. Dead in a ditch anyone?
Nope. Ondernemers in de EU zijn er klaar mee. Deal accepteren op EU voorwaarden of oprotten.
Daan schreef:Hoe het ook zal gaan. De prijzen van whisky zullen denk ik niet naar beneden gaan helaas. Vraag zal eerder zijn hoe erg ze gaan stijgen.
Ik denk vooral bij scenario 1 dat ze behoorlijk stijgen. Want naast de extra heffingen over en weer: als het pond gaat lijden onder de Brexit gaan ze dat doorberekenen in de producten die ze wel exporteren (en de afnemers dus in het "zwakke" pond betalen). Uiteindelijk is het een eiland en importeren ze nog steeds veel meer dan ze exporteren.
(bron: https://commonslibrary.parliament.uk/research-briefings/sn02815/)
Interessant ook, ze importeren vooral veel goederen en exporteren "diensten". De vraag is ook maar wat er van de dienstensector overblijft zonder toegang tot de EU markt maar da's een andere discussie.
Dalen? Nee, niet waarschijnlijk. Maar veel hangt af van de koers gbp-euro.
Daan schreef:Kortom, ik vind het er niet best uitzien. Ik denk dat de kans nog groter is dat er meer whisky naar Azië gaat verdwijnen omdat het voor het VK wel heel makkelijk gaat zijn daar deals mee te sluiten. Zolang je maar niet begint over onbeduidende en vervelende zaken waar de EU wel constant afspraken over wil maken. Zoals gelijk speelveld, rechtsstaat, mensenrechten en intellectueel eigendom enzo.
Het gaat voot de UK niet heel makkelijk zijn goede deals uit te onderhandelen; vergeet niet dat ze zonder EU een hele kleine speler zijn met een totaal verstoorde import-export balans. Het UK heeft platweg niet heel veel te bieden. Ja, straks vis, want als er niet in hun water gevist mag worden hebben ze daar zat van. :lol:
6 x
Whiskydudes
Whiskydudes Facebook
Life is too short to drink shitty Scotch!

Reichenbach
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Reichenbach » 17 Dec 2020, 17:49

Oogadal schreef:... Het UK heeft platweg niet heel veel te bieden. Ja, straks vis, want als er niet in hun water gevist mag worden hebben ze daar zat van. :lol:
En whisky natuurlijk. Tot de Schotten weer onrustig worden.
1 x

Reichenbach
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Reichenbach » 21 Dec 2020, 21:47

Inmiddels lijkt fysieke de Brexit wat sneller ingezet dan verwacht.
https://www.nederlandwereldwijd.nl/land ... reisadvies
1 x

Terug naar “De "Gouden Godendrank" in de volle breedte”