Jullie hebben allebei een goed punt. Want de Engelsen (lees Johnson) zitten nu klem. Ze hadden gerekend op nog 4 jaar Trump, dat betekende dat ze er zo even een handelsdeal met de VS uit zouden poepen en dan had de EU erin kunnen zakken, dus geen haast maken met dat hele akkoord. Maar wie had dat nou gedacht, de Amerikanen stemden voor een andere bejaarde. En nu zitten de Engelsen met de gebakken peren, want een deal met de EU zit muurvast en de nieuwe president van de VS heeft al aangegeven helemaal geen haast te gaan maken om het de Engelsen naar de zin te maken, die investeert liever in een goede band met de EU.
En voor de Engelsen resteert er dus niet veel meer dan:
1. De boel laten klappen (no deal Brexit). Dat betekent in elk geval geen gezichtsverlies voor Johnson en kompanen, en dat ze de regels van de EU niet hoeven te slikken. Problemen in Ierland liggen echter op de loer en daarnaast zou het economisch een "probleempje" zijn.
Dat het pond keldert is waarschijnlijk, maar iedereen die denkt dat dat niet doorberekend wordt in producten die het VK exporteert komt denk ik heel bedrogen uit.
2. Slikken. Accepteren dat de VS nu een afgesloten weg is en kijken wat er nog te redden valt met de EU. Dat kan zeer lucratief zijn, want het kan betekenen toegang houden tot de interne markt. Daarvoor zullen ze echter wel wat zaken moeten accepteren: vrij verkeer van personen en goederen, gelijk speelveld voor bedrijven. En inderdaad waarschijnlijk ook concessies doen aan Nederlandse en Franse vissers. En laat Engelse vissers nou net een grote groep Brexitstemmers zijn. De kans dat Johnson nog lang premier blijft na zo'n scenario is nihil. Overigens is de vraag wat er nog gered kan worden in zo'n korte tijd. Want feit is gewoon dat Johnson op het verkeerde paard heeft gewed en ongelooflijk veel tijd verspild heeft in de zomer. (ach, meer regeringen doen dat trouwens..)
3. Stikken. Want beide bovenstaande situaties zijn eigenlijk niet acceptabel. Toch dat uitstel vragen. Dead in a ditch anyone?
Hoe het ook zal gaan. De prijzen van whisky zullen denk ik niet naar beneden gaan helaas. Vraag zal eerder zijn hoe erg ze gaan stijgen.
Ik denk vooral bij scenario 1 dat ze behoorlijk stijgen. Want naast de extra heffingen over en weer: als het pond gaat lijden onder de Brexit gaan ze dat doorberekenen in de producten die ze wel exporteren (en de afnemers dus in het "zwakke" pond betalen). Uiteindelijk is het een eiland en importeren ze nog steeds veel meer dan ze exporteren.
(bron:
https://commonslibrary.parliament.uk/research-briefings/sn02815/)
Interessant ook, ze importeren vooral veel goederen en exporteren "diensten". De vraag is ook maar wat er van de dienstensector overblijft zonder toegang tot de EU markt maar da's een andere discussie.
Van de weinige exportgoederen is Scotch nou net een van de belangrijkere. Rond de 20% van alle food/drinks exports is Scotch.
(bron :
https://www.scotch-whisky.org.uk/newsroom/scotch-whisky-exports-surge-amidst-backdrop-of-tariff-uncertainty)
Kortom, ik vind het er niet best uitzien. Ik denk dat de kans nog groter is dat er meer whisky naar Azië gaat verdwijnen omdat het voor het VK wel heel makkelijk gaat zijn daar deals mee te sluiten. Zolang je maar niet begint over onbeduidende en vervelende zaken waar de EU wel constant afspraken over wil maken. Zoals gelijk speelveld, rechtsstaat, mensenrechten en intellectueel eigendom enzo.