Rosebank 30 - 2020 release
Re: Rosebank 30 - 2020 release
Iemand weet welke belgische winkel deze nog beschikbaar heeft mag me pm sturen.
Thanks
Thanks
0 x
Wolf2112 schreef:Gaaf dat Craigellachie 2 jaar geleden zo'n totaal andere filosofie er op na hield. Prijzenswaardig zullen we maar zeggen.
https://scotchwhisky.com/magazine/lates ... ld-whisky/
Dat was natuurlijk een pure marketingstunt en is appels met peren vergelijken. Ook bij Bacardi houden ze (erg veel) van geld verdienen.
0 x
Natuurlijk was het goede marketing van Craigellachie. Maar aan de andere kant raakt het wel de kern van de whisky beleving. Proeven en genieten. Whisky wordt gemaakt om te drinken en niet om in te investeren... is mijn bescheiden mening 
2 x
Wolf2112 schreef:Natuurlijk was het goede marketing van Craigellachie. Maar aan de andere kant raakt het wel de kern van de whisky beleving. Proeven en genieten. Whisky wordt gemaakt om te drinken en niet om in te investeren... is mijn bescheiden mening
Dan snap ik je punt niet echt. Roepen ze bij Ian McLeod dat deze Rosebank er eentje is om in te investeren? Of vind je de 1600 pond te veel gevraagd? Bacardi lanceerde de Craigellachie 33yo (op 46%) voor 2000 pond. En dat was drie jaar geleden.
Nogmaals, een goede marketingstunt was het. Maar welk bedrijf dan ook (Bacardi, Diageo, Chivas, Ian Mcleod, enz.) maakt het echt niet uit wat de consument uiteindelijk met de whisky doet. Als ze het maar verkopen.
0 x
Ik wil er ook niet zo'n punt van maken, hoor.
Je hebt gelijk met die Craigellachie 33. Pfff, wat een geld, zeg. Niet voor de gewone whisky sterveling, zeg maar.. en dat is wel een beetje jammer
Je hebt gelijk met die Craigellachie 33. Pfff, wat een geld, zeg. Niet voor de gewone whisky sterveling, zeg maar.. en dat is wel een beetje jammer
1 x
thijs100 schreef:Nogmaals, een goede marketingstunt was het. Maar welk bedrijf dan ook (Bacardi, Diageo, Chivas, Ian Mcleod, enz.) maakt het echt niet uit wat de consument uiteindelijk met de whisky doet. Als ze het maar verkopen.
Dat dus... Het enige dat voor die lui telt is geld. Het enige dat nóg belangrijker voor is ze dan is geld is......juist: nog meer geld
Op het Potstill in Amersfoort 2018 werd ook een Glenfarclas meegenomen uit 1956, gebotteld voor het festival. 62 jaar oud op 42.7%. Ik heb mn glas er 2x onder weten te houden en heb nog altijd 25ml staan thuis van dit goddelijke goedje. Nou was ik voor de tijd al fan van GF maar ik zou liegen als ik niet een beetje meer fan geworden ben na deze sensationele ervaring. Be-la-che-lijk goed was het! En die leeftijd...
Nou is GF een familiebedrijf dus nu zal marketing daar iets genuanceerder liggen dan bij de grote multinationals maar uiteindelijk werkt het natuurlijk hetzelfde. De grote bazen willen geld, geld en nog meer geld. Aandeelhouders tevreden houden en flinke uitkeringen doen naar de hoge piefen. Maar de mensen op de werkvloer van de distillery willen vooral hun passie delen, samen genieten en ervaringen delen. Dat maakt hun werk immers leuk.
Daar zit denk ik het verschil. Degene die de stunt bedenkt doet het uit vooral vanuit tactiek: winstoogmerk, naamsbekendheid, toekomstige afzet veilig stellen, marktpositie versterken en om de marketingdoelen te halen enzovoorts. Degene die het uit mogen voeren daarentegen....ik kan me voorstellen dat die mensen een leuke werkdag hebben en er wel heel veel plezier uit halen om dat te mogen doen. Blije gezichten, trots voor het bedrijf waarvoor je werkt en uiteraard zelf ook even meeproeven

2 x
- WhiskyDudes
- (Whisky)Professional

Het is allemaal geen raket wetenschap hoor; ALLE bedrijven waar een investeringsmaatschappij achter zit zijn uitsluitend geïnteresseerd in rendement. En wel zoveel mogelijk. Die tasjesboeren van LVMH hadden Ardbeg/Glenmorangie echt niet gekocht als ze niet giga rendementen in het vooruitzicht hadden gehad. Wat dat betreft is de ‘erfenis’ die Ardbeg sinds 1815 heeft opgebouwd door LVMH tot op het bot uitgemolken....
En kennelijk weten de (Franse) tasjesboeren marketing technisch de juiste snaar te raken bij de ‘liefhebber’ want zelfs voor de grauwe middelmaat (inmiddels 99%) staan deze liefhebbers kwijlend in de rij. En ik begrijp er echt geen reet van.
Maar wel hier een klaagzang opzetten dat ‘het allemaal zo duur wordt en het alleen om marketing gaat’. Dat houden de Ardbeg gekkies dus zelf in stand door er aan mee te doen en als een kind zo blij te zijn als je de Blaaaack voor een dikke € 100 mag kopen.
En we zijn er nog lang niet wat betreft prijs stijgingen hoor; als ik zie wat er tegenwoordig gevraagd wordt voor vaten die beginnen met 19xx dan slaat de schrik me om het hart. Dat is nu al met geen mogelijkheid te retailen onder de € 200 de fles. Prijzen van £ 500 - 1000 per RLA zijn inmiddels al normaal...
Het gaat eigenlijk nergens meer over jammer genoeg.
En kennelijk weten de (Franse) tasjesboeren marketing technisch de juiste snaar te raken bij de ‘liefhebber’ want zelfs voor de grauwe middelmaat (inmiddels 99%) staan deze liefhebbers kwijlend in de rij. En ik begrijp er echt geen reet van.
Maar wel hier een klaagzang opzetten dat ‘het allemaal zo duur wordt en het alleen om marketing gaat’. Dat houden de Ardbeg gekkies dus zelf in stand door er aan mee te doen en als een kind zo blij te zijn als je de Blaaaack voor een dikke € 100 mag kopen.
En we zijn er nog lang niet wat betreft prijs stijgingen hoor; als ik zie wat er tegenwoordig gevraagd wordt voor vaten die beginnen met 19xx dan slaat de schrik me om het hart. Dat is nu al met geen mogelijkheid te retailen onder de € 200 de fles. Prijzen van £ 500 - 1000 per RLA zijn inmiddels al normaal...
Het gaat eigenlijk nergens meer over jammer genoeg.
3 x
Nou is de wee beastie wel een heel stukkie goedkoper (de helft min een beetje) maar ik snap de strekking
Als er iets totaal kapot gemarketeerd wordt is het idd wel Ardbeg. En die distillery wordt met droge ogen gedumpt als de investeringsmaatschappij er geen winst meer uit weet te wringen. Ik heb er niets mee behalve dan dat ik de Uigeadail echt een geniale whisky vind. Maar das dan ook gewoon doorsnee core range en geen rare Ardbeg Day of weet ik veel wat voor speciale botteling.
Wat je over die vaten zegt vind ik wel interessant want dit betekent iets voor de prijzen in de nabije toekomst. Kan je iets meer loslaten over de prijzen? Concreet wat ongeveer het verschil is tussen vaten uit 19.. en 20.. ?
Als er iets totaal kapot gemarketeerd wordt is het idd wel Ardbeg. En die distillery wordt met droge ogen gedumpt als de investeringsmaatschappij er geen winst meer uit weet te wringen. Ik heb er niets mee behalve dan dat ik de Uigeadail echt een geniale whisky vind. Maar das dan ook gewoon doorsnee core range en geen rare Ardbeg Day of weet ik veel wat voor speciale botteling.Wat je over die vaten zegt vind ik wel interessant want dit betekent iets voor de prijzen in de nabije toekomst. Kan je iets meer loslaten over de prijzen? Concreet wat ongeveer het verschil is tussen vaten uit 19.. en 20.. ?
0 x
- WhiskyDudes
- (Whisky)Professional

Ik kan niet in details treden (ivm afspraken) maar tussen een 1999 en een 2002 grofweg een factor 3 tot 6.
Ik heb wel hoop dat deze veel te dure vaten lang blijven liggen, vooralsnog zie ik ze op de wekelijkse lijstjes ongewijzigd staan. En uiteindelijk wordt de prijs bepaald door vraag en aanbod, dus als de vraag naar deze achterlijk geprijsde vaten er niet is dan blijft het liggen tot de verkoper snapt dat de prijs naar beneden moet.
Ik heb wel hoop dat deze veel te dure vaten lang blijven liggen, vooralsnog zie ik ze op de wekelijkse lijstjes ongewijzigd staan. En uiteindelijk wordt de prijs bepaald door vraag en aanbod, dus als de vraag naar deze achterlijk geprijsde vaten er niet is dan blijft het liggen tot de verkoper snapt dat de prijs naar beneden moet.
1 x
-
Wouter1973
- Actief lid

pieske86 schreef:Iemand weet welke belgische winkel deze nog beschikbaar heeft mag me pm sturen.
Thanks
Ter info, ze zijn intussen blijkbaar op de eerste veilingen opgedoken, er werd rond de 1900 pond geboden.
https://www.whiskyhammer.com/auction/pa ... k-release/
0 x
-
Cor - Vinabc
- (Whisky)Professional

Daar zijn ze goed afgestraft dan.
0 x
http://www.vinabc.nl - voor online whisky bestellen.
pieske86 schreef:Iemand weet welke belgische winkel deze nog beschikbaar heeft mag me pm sturen.
Thanks
Heb je deze ondertussen kunnen bemachtigen? Anders ken ik nog wel een adresje.
0 x
-
Wouter1973
- Actief lid

Cor - Vinabc schreef:Daar zijn ze goed afgestraft dan.
Valt nog mee, gezien je momenteel voor 1600pond hem gewoon weer op de rosebank website kan bestellen...
0 x
Een fles waarvan je over 5-10jaar spijt hebt dat je ‘m niet hebt besteld? 

0 x
- WhiskyDudes
- (Whisky)Professional

Cask1988 schreef:thijs100 schreef:Nogmaals, een goede marketingstunt was het. Maar welk bedrijf dan ook (Bacardi, Diageo, Chivas, Ian Mcleod, enz.) maakt het echt niet uit wat de consument uiteindelijk met de whisky doet. Als ze het maar verkopen.
Dat dus... Het enige dat voor die lui telt is geld. Het enige dat nóg belangrijker voor is ze dan is geld is......juist: nog meer gelden om daar aan te komen weten ze haarfijn in te spelen op de ‘beleving’ die elke whisky fanaat graag wil..
Op het Potstill in Amersfoort 2018 werd ook een Glenfarclas meegenomen uit 1956, gebotteld voor het festival. 62 jaar oud op 42.7%. Ik heb mn glas er 2x onder weten te houden en heb nog altijd 25ml staan thuis van dit goddelijke goedje. Nou was ik voor de tijd al fan van GF maar ik zou liegen als ik niet een beetje meer fan geworden ben na deze sensationele ervaring. Be-la-che-lijk goed was het! En die leeftijd...Ik kan me erg goed voorstellen dat het aantal verkopen gestegen is na deze stunt. De mannen van de distillery die achter de stand stonden, genoten net zo intens als ons.
Nou is GF een familiebedrijf dus nu zal marketing daar iets genuanceerder liggen dan bij de grote multinationals maar uiteindelijk werkt het natuurlijk hetzelfde. De grote bazen willen geld, geld en nog meer geld. Aandeelhouders tevreden houden en flinke uitkeringen doen naar de hoge piefen. Maar de mensen op de werkvloer van de distillery willen vooral hun passie delen, samen genieten en ervaringen delen. Dat maakt hun werk immers leuk.
Daar zit denk ik het verschil. Degene die de stunt bedenkt doet het uit vooral vanuit tactiek: winstoogmerk, naamsbekendheid, toekomstige afzet veilig stellen, marktpositie versterken en om de marketingdoelen te halen enzovoorts. Degene die het uit mogen voeren daarentegen....ik kan me voorstellen dat die mensen een leuke werkdag hebben en er wel heel veel plezier uit halen om dat te mogen doen. Blije gezichten, trots voor het bedrijf waarvoor je werkt en uiteraard zelf ook even meeproeven
En toch kantelt er wat bij de grote jongens; die zijn het meer dan zat dat hun vaten door investeerders worden opgekocht met puur het doel het weer zo snel mogelijk door te verkopen zonder ook maar een sample te hebben gehad. Brokers worden er door distilleries aan gehouden dat hun vaten NIET op veilingen mogen. En ze controleren, komen ze een vat tegen heeft de broker een probleem en daarna de aanbieder; vat wordt uit de veiling gehaald (je tekent bij de broker een overeenkomst waarin oa dit wordt vastgelegd) Vervolgens krijg je van die broker niks meer aangeboden. Soms is het bij de beesten af; er zijn gevallen bekend waarin vaten in 1 jaar tijd 5 keer van eigenaar verwisselen zonder dat er iemand geproefd of zelfs maar heeft laten re-gauchen. De belangrijke brokers worden door de distilleries bijna gedwongen hier een eind aan te maken. Er zijn distilleries die contractueel vast laten leggen dat je het aangekochte vat moet bottelen. Investeerders en speculanten worden zo buitenspel gezet. Iets wat iedere whisky liefhebber en deze Indie van harte toejuicht. Hoe sneller hier effectief paal en perk aan gesteld wordt hoe rapper het gedaan is met alsmaar exploderende prijzen. Uiteindelijk kan die Chinees dat vat Bunnahabhain niet als relikwie tentoonstellen in z’n penthouse maar zal ie moeten bottelen. En als ie veel te duur heeft gekocht moet ie veel te duur retail in dus als meneer een bottel plicht heeft laat ie het wel uit z’n hoofd om £ 200 per liter alcohol te betalen voor een 2002 Bunna. Missie geslaagd!
2 x
Terug naar “De "Gouden Godendrank" in de volle breedte”