Whisky... soms zijn het de kleine dingen die het doen

Hier bespreken we Whisky als zijnde de "Gouden Godendrank" in de volle breedte.
henri
Forum goeroe
Forum goeroe

Re: Whisky... soms zijn het de kleine dingen die het doen

Ongelezen berichtdoor henri » 16 Okt 2020, 17:47

ik heb er geen brokken van moeten wegslikken, maar het was absoluut een leuk/mooi moment met blijk van waardering dat me zal bijblijven.
de whisky zelf was heerlijk, het was dan ook een fles die ik al kon en om die reden in eerste instantie zelf ook had willen kopen
1 x
Afbeelding

gerritbakker57
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor gerritbakker57 » 16 Okt 2020, 19:21

mooie verhalen mannen :goedgedaan Leuk dat dit hier zo gedeeld wordt.
0 x

Cask1988
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Cask1988 » 17 Okt 2020, 13:48

Ik heb dr nog wel 1:

Eind Juni 2018 was mn vrouw hoogzwanger en we hadden nog 1 vakantie die we samen konden beleven de komende tig jaar. Ik was tijdens de zwangerschap al voornemens om een symbolische fles ter ere van de geboorte van mijn zoon aan te schaffen en elk jaar 1 drammetje te drinken. Na een jaar of 18 zouden we dan samen de fles kunnen killen. Initieel was mn idee om hier een Glengoyne 25yo voor aan te schaffen maar dat liep anders.

Als laatste vakantiebestemming, gunde de vrouw het me om dit naar Schotland te laten zijn. Zo gezegd zo gedaan. We hadden bedacht om een route te rijden vanaf Inverness, beginnend in de Speyside met overnachting in Dufftown. Ik mocht de eerste 2 dagen volop aan whisky besteden. Dus ze liep distilleerderijtje in en uit met me. Op de laatste dag Speyside waren we bij Tomatin alwaar we een korte tour deden. Na afloop kon er uit een viertal vaatjes een eigen fles worden getapt. Dus als goede whisky toerist proef je ze eerst uitgebreid om vervolgens een keuze te maken :bigsmile Nadat ik gekozen had en met een lege fles in de aanslag stond, had ik een besefmomentje; tis de laatste vakantie samen, hier in Schotland met mn hoogzwangere vrouw pal achter me terwijl ik op t punt sta om een flesje te gaan vullen. In zekere zin is mn zoon er dus ook bij. Op dat moment heb ik het idee van de Glengoyne laten varen en besloten dat de fles die ik in deze omstandigheden aan het vullen was, de geboortefles van mn zoon ging zijn. Deze dus. Ik besefte me dat dit een mooi verhaal voor later op ging leveren zodra hij het ging begrijpen. Ondersteund met foto’s en een filmpje van het vullen. Hoe mooi wil je het hebben.

De rest van de vakantie voerde ons over de North Coast 500 via o.a. Wick, Durness, Kylesku, Drumbeg, Lochinver en Ullapool. We hadden onwijs geluk met het weer en tijdens de tocht langs de noordwestkust hadden we met regelmaat het gevoel dat we in een tropisch oord waren. De natuur was verbluffend mooi. Ik heb inmiddels 4 reizen naar Schotland gehad, allen veel rondgereisd en dus grote stukken van het land gezien. De noordwest kust is voor mij toch wel met afstand het mooiste gebied van Schotland! :schotland

Uiteindelijk in augustus was het zo ver. Very, very, very last minute toch nog thuis kunnen bevallen waar we ontzettend blij mee waren maar dit ging niet vanzelf. 23:02 waren we de trotse ouders van een kerngezonde zoon. Uiteraard zei de fles Tomatin toen niet veel later, plop! Uiteindelijk moesten we toch nog naar het ziekenhuis voor m’n vrouw. Dus de fles openen op de geboortedag is wel gelukt, de eerste dram volgde pas een dag later. Ik moest met m’n kersverse zoon in de auto achter de ambulance aan naar het ziekenhuis, alcohol is dan wel echt het laatste wat je wilt.

De rest van de ervaring is toch een tikkeltje te persoonlijk om dat hier allemaal neer te gooien maar laten we het er op houden dat dit het verhaal rondom deze, voor mij speciale, fles flink versterkt. Alles bij elkaar een mooi verhaal om onderhand te kunnen delen met de beste gozer zelf :)
12 x
Afbeelding

Erik1908
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Erik1908 » 17 Okt 2020, 14:49

Mooie verhalen heren!

In de zomer van 2018 verbleef ik met ons gezin in de Hooglanden van Schotland. De favoriete vakantiebestemming van ons allen. Met 2 zoons die allebei wilden, konden en durfden rijden in het VK, zat ik voor het eerst tijdens het rijden op vakantie samen met mijn vrouw op de achterbank. Omdat de vakantie in het teken stond van ons 25 jarig huwelijk, lag de prioriteit niet echt bij whisky. Maar uiteraard diende er toch een distillery tour gedaan te worden, en de keuze viel op Tomatin; vrienden van me hier op hwf, hadden er prima ervaringen opgedaan, en nog belangrijker, je kon daar mooie handfilled flessen scoren.

Zoon-2 zou me vergezellen bij de tour en en nuttigen van de drams na afloop. Zoon-1 was terug de BoB. Na 5 minuten hadden we tijdens de tour al in de gaten dat het een vrij standaard praatje zou worden; dat veranderde helaas niet tijdens de tour. Na afloop kregen we 3 drams uit de standaard range aangeboden, die we redelijk zwijgend met de groep stonden weg te werken. Na afloop verlieten de meesten de shop richting hun auto's. Een enkeling rekende nog een standaard flesje af. Wij bleven als enigen over. Of ik hier ook een handfilled kon proeven en scoren? Geen probleem, loopt u maar mee zij de tourguide. Achterin het visitors center lagen 3 vaatjes, waaruit we allebei een dram kregen aangeboden. Onze zoon ging voor de Oloroso en ik koos de PX.

Maar toen kwam het moeilijkste moment: het zelf afvullen van de flessen. Met 6 drams op binnen het half uur waarvan 3 op vatsterkte, was de precisie ietwat weg. Maar dapper tapten we voort. Toen het vulniveau richting nek van de fles ging, weet ik nog dat ik me afvroeg op het kraantje nou naar links of naar rechts dicht ging. Ik koos uiteraard verkeerd, waardoor het vulniveau tot aan de rand van de fles kwam. Daar paste geen kurk meer op. Gelukkig nam de tourguide het initiatief over en kwam alles goed.

Mijn vrouw had ondertussen de prijzen van de flessen bekeken, en was niet heel erg onder de indruk; moest kunnen. Echter, dat waren de prijzen van de core range van rond de 45 GBP. Pas later op het bankafschrift stond daar 2x 95 GBP. :gnif Welkom in de wereld van de single casks op cs, en het gerelateerde prijsniveau!

Een beide flessen? Die staan nog dicht en worden h2h geopend; planning is over 1,5 jaar als hij hopelijk geslaagd is voor de Uni.
8 x
Days up and down they come, like rain on a conga drum. Forgotten most, remember some but don't turn none away (Townes van Zandt).
Afbeelding

Freezeroz
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Freezeroz » 17 Okt 2020, 15:33

Mooi verhaal Erik.

Ook ik heb een verhaal over het morsen van kostbaar spul.
Tijdens mijn Islay trip zag ik Ian Mc Arthur bij de Lagavulin warehouse tasting telkens de vallinch gebruiken om de laatste restjes sap met zijn mond uit de vaten te zuigen. Kennelijk was de bodem bereikt bij álle vaatjes in de Lagavulin warehouse tasting room.
Na de tasting bij Lagavulin werden we door Diageo/D12 als verrassing mee genomen naar Caol Ila.
Na de saaie rondleiding bij Caol Ila, belanden we ook daar in de tasting room. Toen gids Emma vroeg of iemand haar wilde helpen met de vallinch, stak ik natuurlijk gelijk mijn hand op. Ze pikte mij eruit, en ik mocht het gereedschap hanteren om sap te halen uit een vat 31Y first fill oloroso.
In de ochtend had ik bij Ian mc Arthur gezien hoe het moest, dus dat kon ik wel dacht ik.
Waar ik toen nog geen benul van had, was dat je alleen je mond aan de vallinch hoeft te zetten als de bodem van het vat in zicht is.
Ik nam de valliinch dus aan en zoog hem binnen no time vol met 31Y oud spul.
20190312_142205_copy_720x1280.jpg
Toen ik het tot de nok gevulde apparaat uit het vat haalde, hield Emma er een kleine maatbeker onder.
20190312_142218_copy_605x999.jpg
Wat ik niet wist was dat de dure vloeistof met een rotgang uit de vallinch in de kleine maatbeker zou lopen. Maar dat gebeurde dus wel.
Met als resultaat dat ik daar zeker een dram of 5 31Y oude whisky verspilde door te laat mijn duim op de zuigmond van de vallinch te doen :P.
Pijnlijk om na deze blunder tijdens het proeven te constateren dat deze dram, by far de beste dram was van 4 warehouse tastings op Islay.
20190312_142653_copy_720x1098.jpg
De term first fill oloroso brengt me sinds dat moment altijd weer even terug in de Caol Ila tasting room.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen te bekijken van dit bericht.
15 x

Reichenbach
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Reichenbach » 17 Okt 2020, 18:57

Erg mooie verhalen heren!
0 x

Wolf2112
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Wolf2112 » 18 Okt 2020, 10:10

Over whisky tours zijn er denk ik heel veel mooie verhalen. Eén van de leukste wat mij betreft was tijdens een bezoek aan Balvenie. Eén van de betere tours die er zijn. Ook omdat het alleen kleine gezelschappen betreft. Omdat we er als whiskyclub al eerder waren geweest, wisten we precies wat we konden verwachten, maar hier kom je graag terug. Een 3 uur durende tour waar David Mair, distillery ambassador, de tijd voor je neemt en je naast de standaard bezienswaardigheden ook de malting floor en hun eigen cooperage gaat bekijken. Een prachtig bedrijf. Met als laatste bezichtiging Warehouse 24, waar je ook een 2 cl flesje mag vullen met een cask strength whisky uit onder andere een sherry vat. En in dat warehouse staat ook een groot vat, de Tun. Waar de befaamde Balvenie Tun uit komt. Na 2 uur rondleiden ben je wel toe aan een dram ;) en neemt David je mee naar een heel gezellig ingerichte proefkamer. De flessen en glazen staan al klaar en je ziet direct dat je er 6 gaat proeven. Wij met z'n vijven rond de tafel. En net als 3 jaar daarvoor stond daar weer de parel Balvenie Tun, als afsluiter. Een heerlijk uurtje Balvenie. En deze Tun 1509 is echt een feestje in je glas. Aan het eind van het uur dook David een nabij gelegen keukentje in, uit het zicht. We hoorden hem wat glaswerk omspoelen en één van ons bedenkt zich geen moment, pakt de fles Tun 1509 nog een keer en trekt de kurk er af om nog een scheutje in het glas te doen. De kurk deed 'Plop'! en direct horen we vanuit het keukentje Davids stem "I heard that!"
Mijn maatje een rooie kop, wij helemaal in een deuk.
Vanaf die tijd als we als club bij elkaar zijn gebeurt het nog geregeld dat we een kurk laten ploppen en één van ons zegt: "I heard that!"
6 x

henri
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor henri » 18 Okt 2020, 10:21

Wolf2112 schreef:één van ons bedenkt zich geen moment, pakt de fles Tun 1509 nog een keer en trekt de kurk er af om nog een scheutje in het glas te doen.

komt hier je gebruikersnaam vandaan? :?
0 x
Afbeelding

Wolf2112
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Wolf2112 » 18 Okt 2020, 11:09

Nope. Rush fan. :hoedaf
0 x

Cask1988
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Cask1988 » 18 Okt 2020, 14:00

Wolf2112 schreef:De kurk deed 'Plop'! en direct horen we vanuit het keukentje Davids stem "I heard that!"
Mijn maatje een rooie kop, wij helemaal in een deuk.
Vanaf die tijd als we als club bij elkaar zijn gebeurt het nog geregeld dat we een kurk laten ploppen en één van ons zegt: "I heard that!"

Ik geef je groot gelijk :lol: dat zijn de verhalen die nog lang blijven hangen in een groep :D
0 x
Afbeelding

Erik1908
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Erik1908 » 18 Okt 2020, 15:04

henri schreef:
Wolf2112 schreef:één van ons bedenkt zich geen moment, pakt de fles Tun 1509 nog een keer en trekt de kurk er af om nog een scheutje in het glas te doen.

Iedereen met 2112 in zijn of haar naam is Rush fan. Kan niet missen. Hun gelijknamige LP/CD is briljant.
0 x
Days up and down they come, like rain on a conga drum. Forgotten most, remember some but don't turn none away (Townes van Zandt).
Afbeelding

henri
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor henri » 18 Okt 2020, 15:15

Erik1908 schreef:
henri schreef:

Iedereen met 2112 in zijn of haar naam is Rush fan. Kan niet missen. Hun gelijknamige LP/CD is briljant.

moet ik nu serieus gaan uitleggen dat met de beschamende situatie die hij beschreef me het om "wolf" ging...? ;)
1 x
Afbeelding

Erik1908
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Erik1908 » 18 Okt 2020, 15:26

henri schreef:
Erik1908 schreef:
henri schreef:

moet ik nu serieus gaan uitleggen dat met de beschamende situatie die hij beschreef me het om "wolf" ging...? ;)

:domdom
0 x
Afbeelding

Cask1988
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Cask1988 » 18 Okt 2020, 16:03

Helderheid op zondagmiddag :P
0 x
Afbeelding

goosebumps
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor goosebumps » 20 Okt 2020, 08:31

Rush fans zijn er hier wel meer, of niet FGG ?
0 x
Afbeelding
"We should always be inspired by bad people and assholes, they are a living example of how we should not to choose to live." Ralfy Mitchel, the search for a whisky bothie

Terug naar “De "Gouden Godendrank" in de volle breedte”