Twijfel over volgende aanschaf.

Hier bespreken we Whisky als zijnde de "Gouden Godendrank" in de volle breedte.
Dre
Forum goeroe
Forum goeroe

Re: Twijfel over volgende aanschaf.

Ongelezen berichtdoor Dre » 10 Sep 2020, 15:34

Cask1988 schreef:
Breedút_Genietsje schreef:Een 4 jaar oude Ben Nevis gerijpt op een Sherry Hogshead 50% abv; wat mag ik daar van verwachten?

Ik zou zeggen: de zoveelste moderne sherrybom zonder diepgang, gelaagdheid, subtiliteit en met een hoog scherp spirit gehalte. Gewoon de zoveelste spirit die in een half vol sherry vat is gedonderd En daarna snel het kleurtje krijgt en wat sherry smaakjes. Het moet je ding zijn, het is een kwestie van smaak maar voor mij heeft zoiets niks meer met whisky te maken ;)

Steek dan €50 in goeie samples of een mooie armagnac :bigsmile

Dat is wel héél erg kort door de bocht, zie de reactie hierboven van Lakerfield. Dat was exact ook waar ik aan dacht, en toevallig heb ik een fles van één van die batches zelf gehad, en die voldoet in geen enkel opzicht aan jouw beschrijving.
Wat je in dat gevál wél kunt verwachten is een peated Ben Nevis met nog voldoende ruimte voor fruitige tonen, en die al verrassend volwassen smaakt voor zo'n jonge whisky. En zijn score van 85-86 punten zeker waard is.
2 x

Cask1988
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Cask1988 » 10 Sep 2020, 15:41

Dre schreef:Dat is wel héél erg kort door de bocht, zie de reactie hierboven van Lakerfield. Dat was exact ook waar ik aan dacht, en toevallig heb ik een fles van één van die batches zelf gehad, en die voldoet in geen enkel opzicht aan jouw beschrijving.
Wat je in dat gevál wél kunt verwachten is een peated Ben Nevis met nog voldoende ruimte voor fruitige tonen, en die al verrassend volwassen smaakt voor zo'n jonge whisky. En zijn score van 85-86 punten zeker waard is.

Is kort door de bocht, I know ;) Er zijn natuurlijk uitzonderingen en die sloot ik in mijn vorige reactie uit. Heb zelf ook een fantastische Millstone Amarone van krap 3,5 jaar thuis staan die ik dan wel weer fantastisch vind.

Over het algemeen (pakweg 95% van de gevallen) is het gewoon echt mijn ding niet. Het geeft niet wat ik zoek in een whisky. Het is gewoon een product dat tijd nodig heeft. Gelaagdheid, complexiteit, diepgang, harmonie en subtiliteit heeft jaren nodig, liefst decennia. De natuurlijk lekker z’n werk laten doen en geduld hebben ipv boosten met overactieve vaten die niet leeg waren ten tijde van vullen. Dan blijft toch dat onstuimige randje new make er aan zitten, iets wat mij dan mateloos stoort.
1 x
Afbeelding

Breedút_Genietsje
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Breedút_Genietsje » 10 Sep 2020, 16:29

Lakerfield schreef:... Neem aan dat je het over de nieuwe van Carn Mor hebt, zij bottelden eerder een handjevol Nevis van deze leeftijd en die worden gemiddeld rond de 85-86 gescoord op WB. Niet slecht dan!

Ja, inderdaad een Càrn Mòr, Ben Nevis van 2015.
Ik wil een flesje achteruit zetten, voor mijn dochter geboren in 2015, nu het nog betaalbaar is..

Ik had de scores wel gezien maar kan daar geen waarde aan hechten
(sorry voor de mensen die wel hun best doen een eerlijke beoordeling te geven)
1 x
46%, Non Chill-Filtered, Natural Colour; it's a sign of quality
Breedút Genietsje

Cask1988
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Cask1988 » 10 Sep 2020, 19:16

Breedút_Genietsje schreef:
Lakerfield schreef:... Neem aan dat je het over de nieuwe van Carn Mor hebt, zij bottelden eerder een handjevol Nevis van deze leeftijd en die worden gemiddeld rond de 85-86 gescoord op WB. Niet slecht dan!

Ja, inderdaad een Càrn Mòr, Ben Nevis van 2015.
Ik wil een flesje achteruit zetten, voor mijn dochter geboren in 2015, nu het nog betaalbaar is..

Ik had de scores wel gezien maar kan daar geen waarde aan hechten
(sorry voor de mensen die wel hun best doen een eerlijke beoordeling te geven)

Dat probleem heb ik ook voor m’n zoon. Maar die zag het licht in augustus ‘18 dus voorlopig heet dat nog niet eens whisky. :? Nog even geduld dan maar :D
De sport is om dan te zoeken naar een fles met exacte distillatiedatum die overeen komt met de geboortedatum. Lastig zat.. Voor mezelf is dat wel gelukt trouwens :cool:
1 x
Afbeelding

AquaVitae
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor AquaVitae » 10 Sep 2020, 21:35

Cask1988 schreef:De sport is om dan te zoeken naar een fles met exacte distillatiedatum die overeen komt met de geboortedatum. Lastig zat.. Voor mezelf is dat wel gelukt trouwens :cool:

Je kan ook overwegen om een fles te nemen die gebotteld is in het betreffende jaar of op de juiste datum. Dan kan je nu al wat bijzonders met een mooie leeftijd kopen. Dat is over 18 jaar nog meer bijzonder.

Ik heb daarom een Caol Ila 35 en een Benromach 40 voor mijn zoon en dochter in de kast staan.
1 x

Reichenbach
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Reichenbach » 10 Sep 2020, 23:39

Breedút_Genietsje schreef:Ja, inderdaad een Càrn Mòr, Ben Nevis van 2015.

https://www.whiskybase.com/whiskies/whi ... -2015-mmck
Als het deze is zou ik zeggen doen, anders moet je mij maar een PM sturen waar ik hem kan halen.
Die van mij had ik uit Scharnegoutum (werd me daar aanbevolen). Ik ben later nog teruggegaan, maar toen waren daar ze al uitverkocht.
1 x
"Een fles in de week?" - "O nee dokter dat haal ik niet... Een week"

Breedút_Genietsje
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Breedút_Genietsje » 11 Sep 2020, 08:02

Nee, het is een andere.
Wel gezien in Scharnegoutum..
0 x
46%, Non Chill-Filtered, Natural Colour; it's a sign of quality
Breedút Genietsje

Glen Dre
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor Glen Dre » 11 Sep 2020, 10:24

AquaVitae schreef:
Cask1988 schreef:De sport is om dan te zoeken naar een fles met exacte distillatiedatum die overeen komt met de geboortedatum. Lastig zat.. Voor mezelf is dat wel gelukt trouwens :cool:

Je kan ook overwegen om een fles te nemen die gebotteld is in het betreffende jaar of op de juiste datum. Dan kan je nu al wat bijzonders met een mooie leeftijd kopen. Dat is over 18 jaar nog meer bijzonder.

Ik heb daarom een Caol Ila 35 en een Benromach 40 voor mijn zoon en dochter in de kast staan.

Ik heb ook het geluk dat ik voor mijn beide zoons een fles heb staan, die gebotteld is op hun exacte geboortedatum.
Ik hoop over een aantal jaren daar nog twee flessen te kunnen toevoegen die gedistilleerd zijn op hun geboortedatum (en waarbij dat nog netjes op de fles vermeld staat, een fenomeen wat volgens mij steeds schaarser wordt)
1 x
"Het voordeel van een slecht geheugen is dat men van dezelfde goede dingen meer dan eens kan genieten." Friedrich Nietzsche

Mermur
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Mermur » 11 Sep 2020, 13:34

Voor een Mortlach gedestilleerd in 2005 zijn er nog twee kandidaten in de race:
- Mortlach 2005-2016 DL Exclusively bottled for Cinoco Belgium
- Mortlach 2005-2017 DL

Van de eerste heb ik een sample op en die beviel me prima (als daily dram), maar de tweede is een jaartje ouder en krijgt iets hogere scores van een aantal forumleden. De vraag is alleen of het profiel daarvan vergelijkbaar is met de botteling die ik heb kunnen proeven. Wat zouden jullie aanraden?
0 x
Afbeelding

Cask1988
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Cask1988 » 11 Sep 2020, 14:34

Mermur schreef:- Mortlach 2005-2017 DL
Wat zouden jullie aanraden?

Ik zou voor deze gaan... niet op scores van anderen maar puur vanuit logica. Ik ben groot fan van refill vaten vanwege hun kruidige en vaak veel subtielere aard. Het zijn beide refill vaten. Refill vaten hebben doorgaans langer nodig om hun stempel te drukken dus dat jaartje extra lijkt me geen overbodige luxe ;) zeker bij een sterkere spirit als Mortlach krijg je denk ik een mooiere dram.
1 x
Afbeelding

Wolf2112
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Wolf2112 » 11 Sep 2020, 18:28

Mermur schreef:Voor een Mortlach gedestilleerd in 2005 zijn er nog twee kandidaten in de race:
- Mortlach 2005-2016 DL Exclusively bottled for Cinoco Belgium
- Mortlach 2005-2017 DL

Van de eerste heb ik een sample op en die beviel me prima (als daily dram), maar de tweede is een jaartje ouder en krijgt iets hogere scores van een aantal forumleden. De vraag is alleen of het profiel daarvan vergelijkbaar is met de botteling die ik heb kunnen proeven. Wat zouden jullie aanraden?

Tja, als je een beetje Mortlach fan bent... ;)
Ik zou geen enkel risico nemen!!
En ze allebei aanschaffen!
5 x

Tris
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Tris » 12 Sep 2020, 00:17

Geen van beide zou ik zeggen, een Mortlach met een dergelijke score zal waarschijnlijk niet zo denderend zijn?
Vanuit de tasting notes lijkt de oudere iets meer Mortlach karakter te hebben.
0 x
Afbeelding

Wahlee
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Wahlee » 12 Sep 2020, 09:17

Als je bij de Old Pipe langs kan gaan, zou ik voor de 12 jarige gaan. Voor 60 euro niet verkeerd, lijkt me.
1 x

Mermur
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Mermur » 12 Sep 2020, 09:57

Dank je wel voor het meedenken, allemaal. De wens om één van deze twee aan te schaffen komt meer voort uit mijn behoefte om rijtjes (compleet) te maken dan dat ik denk het volgende pareltje binnen te halen. Mijn rijtje van minimaal één Mortlach-botteling per jaar van destillatie is compleet voor 1980 t/m 2004 (vooralsnog m.u.v. 2000). Aan de andere kant, was de 11-jarige weliswaar simpel, maar wel fris en rond en dus zeker geen straf om te drinken (i.t.t. bijv. veel van de Mortlach 2008-bottelingen van van Wees). Ik wacht nog even de reactie van Hans1971 af, die beide bottelingen heeft gehad, maar ik neig naar de 12-jarige.
3 x
Afbeelding

Terug naar “De "Gouden Godendrank" in de volle breedte”