3 jaar matured en 39 jaar geleden gebotteld

Hier bespreken we Whisky als zijnde de "Gouden Godendrank" in de volle breedte.
RomainZ
Actief lid
Actief lid

3 jaar matured en 39 jaar geleden gebotteld

Ongelezen berichtdoor RomainZ » 28 Jul 2020, 00:04

Tja, dan ben je plots alles beginner in dit wereldje gestapt en dan krijg ik vandaag van goede vrienden iets 'speciaals' of eerder aparts als geschenk...
Een fles Old Scotch whisky van Statesman (ja,ja... van den Aldi) die 39 jaar ongeopend in een donkere barkast stond.
Ik moest er dadelijk van proeven (misschien om te zien of ik niet ziek - of blind- zou worden... :-P )

Nu, echt degusteren was niet ter orde (was eerder op de dag al voldoende wijn en Duvel vooraf gegaan)... Maar slecht was het zeker niet.
Ik vind hem vooral heel zacht en aangenaam. In ieder geval verdiend iedere whisky om van genoten te worden, zodat ik met een hopelijk betere degustatie eerdaags meer klaarheid kan brengen of geven.

Ik had graag jullie gedachten hierover geweten... :goedgedaan
FA401913-6386-450D-B326-EF6E0038742B.jpeg
FA401913-6386-450D-B326-EF6E0038742B.jpeg (94.31 KiB) 1865 keer bekeken

9C34CF3F-E3A3-4D9A-AE68-903804F25B75.jpeg
9C34CF3F-E3A3-4D9A-AE68-903804F25B75.jpeg (39.79 KiB) 1865 keer bekeken
3 x

SirNagalot
Senior
Senior

Re: 3 jaar matured en 39 jaar geleden gebotteld

Ongelezen berichtdoor SirNagalot » 28 Jul 2020, 07:57

Mijn hoofdidee over dergelijke dingen is dat je het altijd alleen maar kan weten door te proeven en dat proeven altijd de moeite waard is. Als die fles zo lang in een donkere barkast stond, kan er in principe niets mis mee gegaan zijn en hoef je je alvast geen zorgen te maken dat hij slecht geworden is. En je hebt hem blijkbaar zonder problemen opengekregen, dus dat is ook alweer een zorg minder. Ik vermoed dat de fles een draaistop had? Wat wel zo zou kunnen zijn, is dat het vulniveau van de fles in de loop der jaren gezakt is en dat er ook alcohol vervlogen is.

Wat de eigenlijke whisky betreft, die ziet eruit als een vrij 'standaard', low-profile blend uit die jaren, wat bevestigd wordt door het feit dat hij uit Aldi komt. 39 jaren geleden was er sowieso veel minder sprake van single malts dan tegenwoordig en bevatten blends ook een veel hoger percentage moutwhisky en dus een veel lager percentage graanwhisky dan nu. De markt was toen niet zo verzadigd als nu, waardoor er minder gekeken werd naar kostenoptimalisatie. Vanuit datzelfde oogpunt kunnen we ook vermoeden dat 'over 3 years' ook meer dan vandaag betekent dat de jongste whisky die gebruikt werd als component, meer dan drie jaar gerijpt heeft, maar dat er ook een aandeel oudere whisky in de blend zit.

Die zaken zouden voor een minder scherpe smaak kunnen zorgen dan wat je terugvindt in de typische supermarktblend van vandaag. Mocht je een eenvoudige recente blend in huis hebben, is het ook altijd interessant om de twee eens naast elkaar te proeven.

Enjoy!
3 x
Afbeelding

RomainZ
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor RomainZ » 28 Jul 2020, 09:22

SirNagalot schreef:...Als die fles zo lang in een donkere barkast stond, kan er in principe niets mis mee gegaan zijn en hoef je je alvast geen zorgen te maken dat hij slecht geworden is. En je hebt hem blijkbaar zonder problemen opengekregen, dus dat is ook alweer een zorg minder. Ik vermoed dat de fles een draaistop had? Wat wel zo zou kunnen zijn, is dat het vulniveau van de fles in de loop der jaren gezakt is en dat er ook alcohol vervlogen is.
...
Die zaken zouden voor een minder scherpe smaak kunnen zorgen dan wat je terugvindt in de typische supermarktblend van vandaag. Mocht je een eenvoudige recente blend in huis hebben, is het ook altijd interessant om de twee eens naast elkaar te proeven.

Enjoy!

Goedemorgen,
Het openen van de fles -met draaistop- vormde inderdaad geen probleem. Ook het afvulniveau blijkt mee te vallen... Waarschijnlijk mede dankzij die draaistop :Scratch
Enfin, bij de eerste degustatie viel me de zachtheid wel op... Maar ik ga je tip volgen door een low budget fles uit een grootwarenhuis te kopen om toch een beetje te kunnen vergelijken...
2 x

AquaVitae
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor AquaVitae » 28 Jul 2020, 22:39

Top dat je hem direct hebt opengetrokken. Vaak komt hier op het forum de vraag "wat is die fles waard?" van verschillende goudzoekers.

Ik heb altijd een zwak voor dit soort vondsten. Het zijn misschien niet de meest verheven whisky's maar het biedt wel een blik op de historie.

SirNagalot schreef:... bevatten blends ook een veel hoger percentage moutwhisky ...Enjoy!
Dat maakt dat deze blends soms heel erg smaakvol kunnen zijn. Het is vaak wel hit or miss, want ook toen werd er veel bocht gebotteld, maar vaak is het ook echt heel goed.

Ik heb zelf een 150tal miniaturen uit de jaren 60/70/80 gekocht en daar zitten zo nu en dan echt pareltjes tussen.
2 x

RomainZ
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor RomainZ » 28 Jul 2020, 22:55

AquaVitae schreef:Top dat je hem direct hebt opengetrokken. Vaak komt hier op het forum de vraag "wat is die fles waard?" van verschillende goudzoekers.

Ik heb altijd een zwak voor dit soort vondsten. Het zijn misschien niet de meest verheven whisky's maar het biedt wel een blik op de historie.

SirNagalot schreef:... bevatten blends ook een veel hoger percentage moutwhisky ...Enjoy!
Dat maakt dat deze blends soms heel erg smaakvol kunnen zijn. Het is vaak wel hit or miss, want ook toen werd er veel bocht gebotteld, maar vaak is het ook echt heel goed.

Ik heb zelf een 150tal miniaturen uit de jaren 60/70/80 gekocht en daar zitten zo nu en dan echt pareltjes tussen.

Zoals ik vertelde is deze fles een geschenk van een zeer goede kennis. Ik vertelde haar dat ik mijn voorzichtige eerste stappen in dit whisky wereldje wou zetten. Ik heb er dan ook geen moment aan gedacht om de fles te willen verkopen.
Ik beleef er veel meer plezier aan om die tijdens een tasting eens te laten proeven...

Ondertussen kan ik je vertellen dat ik vandaag mijn tijd genomen heb om hem deftig te proeven.
Het herkennen en beschrijven gaat me als beginner nog niet goed af, maar ik vond hem lekker (honing)zoet-zacht, waarbij de geur overwegend fruitig was, vooral rijpe banaan viel duidelijk te bespeuren. De afdronk was lekker smouth, maar wel erg kort... (dit laatste vond ik wel jammer)

Als referentie had ik hier nog een low budget blended Scotch whisky van de Markro staan... Maar echt vergelijken kon ik deze hier niet mee... Het verschil in smaak was echt gigantisch
5 x

SirNagalot
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor SirNagalot » 29 Jul 2020, 07:29

RomainZ schreef:Ondertussen kan ik je vertellen dat ik vandaag mijn tijd genomen heb om hem deftig te proeven.
Het herkennen en beschrijven gaat me als beginner nog niet goed af, maar ik vond hem lekker (honing)zoet-zacht, waarbij de geur overwegend fruitig was, vooral rijpe banaan viel duidelijk te bespeuren. De afdronk was lekker smouth, maar wel erg kort... (dit laatste vond ik wel jammer)

Als referentie had ik hier nog een low budget blended Scotch whisky van de Markro staan... Maar echt vergelijken kon ik deze hier niet mee... Het verschil in smaak was echt gigantisch

Dat is typisch voor een blendwhisky, die korte afdronk. Als je op zoek bent naar meer uitgesproken smaken en een lange afdronk, ga je dat eerder vinden bij single malts.

En wat het smaakverschil tussen je twee whisky's betreft, daar geloof ik je zeker als je zegt dat het gigantisch is. Allicht zal de nieuwere whisky toch wat scherper zijn, minder fruitig en minder zacht. We kunnen veronderstellen dat de verschillende mout- en graanwhisky's die erin zitten, vanwege de gigantische vraag op de whiskymarkt van lagere kwaliteit zouden kunnen zijn dan vroeger, dat ze minder lang gerijpt hebben ook, dat er een groter aandeel rijping bij zit in vaten die uitgewerkt en versleten zijn, dat er minder tijd genomen is voor de 'marriage' (waarbij de whisky na het blended nog een tijd verder rijpt in een groot vat om de componenten te laten samenkomen), ...
1 x
Afbeelding

RomainZ
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor RomainZ » 29 Jul 2020, 10:00

SirNagalot schreef:
RomainZ schreef:Ondertussen kan ik je vertellen dat ik vandaag mijn tijd genomen heb om hem deftig te proeven.

Dat is typisch voor een blendwhisky, die korte afdronk. Als je op zoek bent naar meer uitgesproken smaken en een lange afdronk, ga je dat eerder vinden bij single malts.

En wat het smaakverschil tussen je twee whisky's betreft, daar geloof ik je zeker als je zegt dat het gigantisch is. ...

Wat me vooral opviel bij de recente low budget fles, die ik als referentie gebruikte, is de impact van de alcohol. Vooral de scherpe in smaak en geur viel me erg op... Het is net of je aan een fles alcoholgel ruikt :?
Ik heb me als beginner in dit wereldje voorgenomen om me niet op één bepaald genre te focussen... Het is heel moeilijk om me alvast op één bepaald genre momenteel te focussen als ik niet weet wat mijn 'ding'precies is...
0 x

Reichenbach
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Reichenbach » 29 Jul 2020, 19:54

SirNagalot schreef:...dat er minder tijd genomen is voor de 'marriage' (waarbij de whisky na het blended nog een tijd verder rijpt in een groot vat om de componenten te laten samenkomen), ...
Met dat huwelijk zit het na 39 jaar natuurlijk wel goed. Ondanks dat de jaren in de fles niets meer doen voor de whisky leeftijd, hebben die jaren wel degelijk invloed.
1 x
"Een fles in de week?" - "O nee dokter dat haal ik niet... Een week"

RomainZ
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor RomainZ » 29 Jul 2020, 20:10

Reichenbach schreef:
SirNagalot schreef:...Ondanks dat ze soms zeggen dat het in de fles niets meer doen voor de whisky leeftijd, hebben die jaren wel degelijk invloed.

Inderdaad... Ik heb al uit verschillende bronnen kunnen opmaken, dat whisky niet meer sensorisch zou veranderen eens die wordt gebotteld.
Ik vond dit in eerste instantie vreemd, bij wijn en bier is dat natuurlijk een heel ander verhaal door de aanwezigheid van gist en restsuikers... Bij whisky vermoed ik eerder een stabilisatie van bepaalde bestanddelen (onttrokken tijdens de lagering op eiken vaten).
0 x

Reichenbach
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Reichenbach » 29 Jul 2020, 20:28

Daarnaast neemt de entropie in zo'n fles altijd toe; grote lange moleculen vallen uiteen in kortere. Langzaam maar toch.
1 x
"Een fles in de week?" - "O nee dokter dat haal ik niet... Een week"

Terug naar “De "Gouden Godendrank" in de volle breedte”