Kurk in de fles
- squaadgras
- Forum goeroe

Re: Kurk in de fles
Deze wedstrijd doet mij meer denken Brazilië - Duitsland op het WK van 2014. 89e minuut zo ongeveer... 

5 x
2 ∞ & →

Ik heb hem maar open gemaakt dan is het ook uit de lucht dat ik hem met kwade bedoelingen zou kunnen / willen verkopen
Nogmaals, wil je een sampletje proeven laat het maar even weten.
Ik ben echt geen kwaaie.
12 x
Laatste toevoeging:
- Knockando 1977 Extra Old
- Glenfarclas 1995 (2380 / 6000)
- Glenfarclas 1997 (1120 / 6000)
- Kavalan Solist Vinho Barrique - Year of the Rat [143 of 190 bottles]
- Auchentoshan 20 YO 1992 (1 of 158 bottles)
- Wouter1981
- Whisk(e)y goeroe

Kijk, je kan niet vroeg genoeg beginnen met het weekend zeg ik altijd maar.
Nu ben ik wel heel benieuwd naar de kurk trouwens. En of het de smaak heeft beïnvloed.
Nu ben ik wel heel benieuwd naar de kurk trouwens. En of het de smaak heeft beïnvloed.
0 x
- squaadgras
- Forum goeroe

Op de neus:
- Extreem zacht en veel toffee / karamel. Beetje brood achtig ook wel
Smaak:
- Zacht en zoetig, ook wel een beetje citrus en je proeft de eikenhouten vaten er goed in.
Afdronk is lang met nog steeds die zoetigheid en veel hout invloeden.
Ik kan nog niet zeggen dat ik de kurk proef dus ik vermoed dat het inderdaad met het transport is gebeurd.
Toen de kurk eraf ging kwam hij wel wat poreus over, ik ga de whisky door een zeef halen dan denk ik dat hij wel 'gered' is.
Ik heb nog niet zo lang geleden ook een Knockando 18 jaar op (ben het jaar van distilleren even kwijt) en die vond ik eigenlijk behoorlijk vlak qua smaak.
Maar ik moet zeggen dat deze heerlijk vol en zacht is. 87 / 100
- Extreem zacht en veel toffee / karamel. Beetje brood achtig ook wel
Smaak:
- Zacht en zoetig, ook wel een beetje citrus en je proeft de eikenhouten vaten er goed in.
Afdronk is lang met nog steeds die zoetigheid en veel hout invloeden.
Ik kan nog niet zeggen dat ik de kurk proef dus ik vermoed dat het inderdaad met het transport is gebeurd.
Toen de kurk eraf ging kwam hij wel wat poreus over, ik ga de whisky door een zeef halen dan denk ik dat hij wel 'gered' is.
Ik heb nog niet zo lang geleden ook een Knockando 18 jaar op (ben het jaar van distilleren even kwijt) en die vond ik eigenlijk behoorlijk vlak qua smaak.
Maar ik moet zeggen dat deze heerlijk vol en zacht is. 87 / 100
1 x
Laatste toevoeging:
Heb het met een Ardbeg alligator gehad,
uiteindelijk alle whisky eruit in een andere fles,
met een lang metaal de kurk in stukken gestoken, en eruit gekregen,
dopje van een ardbeg 10 yrs erop
en gelijk maar een dram genomen,wat een prachtige whisky!
0 x
mrgourmet schreef:Heb het met een Ardbeg alligator gehad,
Vreselijk omslachtig

0 x
zo kreeg ik hem er uit: https://lifehacking.nl/haal-kurk-fles-plastic-strip/
snel en succesvol!
snel en succesvol!
1 x
- Reichenbach
- Moderator

Bij de eerste DWS-proeverij waar ik bij kon zijn, hadden we een 21 y/o met 'kurksmaak', dus de stof TCA (trichlooranisol) in de whisky. Ik wist niet, dat het óók bij whisky voorkwam. Bij wijn is het bij eens per 12 natuurkurken helaas nog steeds 'raak'. Ik had het één keer eerder in whisky geproefd, maar als 'aanstellerij' weggewuifd.
Ik was bij de proeverij erg onzeker om er iets van te zeggen, want het was m'n eerste DWS-meeting en niemand om me heen zei er iets van. Gelukkig zat er een wijnexpert een eindje verderop en die merkte het uiteindelijk wel. Pfehw! Maar wel toevallig (of juist niet?) dat de twee wijnproevers aansloegen op TCA en de rest niet. Is het misschien een smaak die vaak niet gemakkelijk herkenbaar is in whisky? Zijn er andere smaakcomponenten die erop lijken en wél in whisky thuishoren?
Ik had 't vóór die DWS-proeverij een keer eerder meegemaakt, bij een Old Pulteney 12 en ook toen was ik de enige van 4 die het ontdekte...
Wat is jullie idee hierover?
Ik was bij de proeverij erg onzeker om er iets van te zeggen, want het was m'n eerste DWS-meeting en niemand om me heen zei er iets van. Gelukkig zat er een wijnexpert een eindje verderop en die merkte het uiteindelijk wel. Pfehw! Maar wel toevallig (of juist niet?) dat de twee wijnproevers aansloegen op TCA en de rest niet. Is het misschien een smaak die vaak niet gemakkelijk herkenbaar is in whisky? Zijn er andere smaakcomponenten die erop lijken en wél in whisky thuishoren?
Ik had 't vóór die DWS-proeverij een keer eerder meegemaakt, bij een Old Pulteney 12 en ook toen was ik de enige van 4 die het ontdekte...
Wat is jullie idee hierover?
0 x
- Reichenbach
- Moderator

Kurk in de wijn heb ik ook wel eens door iemand horen vertalen dat de wijn een volle houtsmaak had, zelf vond ik het muffe kurk en beslist niet lekker.
Te veel hout komt in whisky ook wel eens voor, misschien dat 'kurk' daarmee wordt verward.
Te veel hout komt in whisky ook wel eens voor, misschien dat 'kurk' daarmee wordt verward.
1 x
"Een fles in de week?" - "O nee dokter dat haal ik niet... Een week"
Bij kurk heb ik ook muffe associaties qua smaak inderdaad.
Ooit eens een Glenmorangie Sherry Wood Finish gekocht die dat had, meteen teruggebracht naar de winkel, die begrepen er niet veel van (Gall & Gall in het dorp) maar blijkbaar was ik toch overtuigend genoeg zodat ze me mijn geld teruggaven.
Ooit eens een Glenmorangie Sherry Wood Finish gekocht die dat had, meteen teruggebracht naar de winkel, die begrepen er niet veel van (Gall & Gall in het dorp) maar blijkbaar was ik toch overtuigend genoeg zodat ze me mijn geld teruggaven.

0 x
Tris schreef:Bij kurk heb ik ook muffe associaties qua smaak inderdaad.
Ik had ook moeite om het de leverancier van mijn Old Pulteney uit te leggen. Die was stellig van mening, dat het niet kón bij Whisky... tot 'ie 't zelf proefde en moest toegeven, dat er iets niet klopte... #TaboetjeOndekt
0 x
Terug naar “De "Gouden Godendrank" in de volle breedte”