Matigste distilleerderij die (nog) niet failliet is

Hier bespreken we Whisky als zijnde de "Gouden Godendrank" in de volle breedte.
Kikkerneve
Top bijdrager
Top bijdrager

Re: Matigste distilleerderij die (nog) niet failliet is

Ongelezen berichtdoor Kikkerneve » 23 Jun 2020, 23:53

Corsica is toch zo'n mooi eiland, maar voor de whisky hoef je er niet heen. Ik heb me ook mee laten slepen en er een fles P&M van meegenomen. Na aankoop fles ook pas eens geproefd (niet perse slim natuurlijk).

Ik heb ook weleens op een proeverij gestaan met een rondje Nederlands van o.a. Fryske Hinder, IJsvogel whisky en Eastmoor. Met het risico dat ik hier wat mensen voor het hoofd stoot: ik vond het wel geinig, maar geen traktatie. En dan relatief ook erg prijzige flessen.

Een echt lekkere Glenrothes heb ik ook nog nooit op trouwens.
0 x

Lakerfield
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Lakerfield » 24 Jun 2020, 10:43

Kikkerneve schreef:Een echt lekkere Glenrothes heb ik ook nog nooit op trouwens.

Core range hoeft van mij ook niet, het beste lijkt naar de IB's te gaan. En da's prima :goedgedaan
3 x

Kapre
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Kapre » 25 Jun 2020, 12:34

Het lastige hieraan is, dat als je van en bepaalde distillery/merk een erg tegenvallende whisky geproefd hebt, dat nou niet bepaald uitnodigt om verder te verkennen en er meer van de nemen.
Dus de matigste te noemen..... :(
Distilleries waar ik 1 of 2 whiskies van geproefd heb, en die matig of zelfs slecht vond...
Jura, Tomintoul, Dalmore, Glenrothes, Bladnoch, Strathmill en Glen Moray.
0 x
Afbeelding

Daan
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Daan » 26 Jun 2020, 19:30

Lakerfield schreef:
Kikkerneve schreef:Een echt lekkere Glenrothes heb ik ook nog nooit op trouwens.

Core range hoeft van mij ook niet, het beste lijkt naar de IB's te gaan. En da's prima :goedgedaan

Zo, helemaal mee eens! De meeste IB's die ik op heb waren knallers terwijl de OB's eigenlijk allemaal slappe z**i waren.
1 x
The glass can be half empty or half full. As long as there's whisky in it.

Afbeelding

Reichenbach
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Reichenbach » 26 Jun 2020, 21:27

Kapre schreef:Het lastige hieraan is, dat als je van en bepaalde distillery/merk een erg tegenvallende whisky geproefd hebt, dat nou niet bepaald uitnodigt om verder te verkennen en er meer van de nemen....
Waarom zou je een IB proberen als de OB bedroevend is. Mijn ervaring met een IB van Mortlach was ook niet om over naar huis te schrijven.

Ik verwacht van een beetje distileerderij dat de standaard 'instapper' voldoende kwaliteit heeft om het merk verder te verkennen. Als dat niet zo is; jammer dan; er zijn nog (meer dan) honderd anderen.

Anders moet Peter Walker de tent maar overnemen. Misschien kan hij er nog wat van maken.
0 x
"Een fles in de week?" - "O nee dokter dat haal ik niet... Een week"

Mermur
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Mermur » 26 Jun 2020, 21:58

Reichenbach schreef:Waarom zou je een IB proberen als de OB bedroevend is. Mijn ervaring met een IB van Mortlach was ook niet om over naar huis te schrijven.

Hoewel niet iedere IB beter zal zijn dan de OB's, durf ik, na ruim 200 verschillende bottelingen geprobeerd te hebben, toch wel te beweren dat in het geval van Mortlach een IB van vergelijkbare leeftijd in de regel een stuk beter zal zijn dan de OB.
1 x
Afbeelding

Reichenbach
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Reichenbach » 26 Jun 2020, 22:02

Mermur schreef:... durf ik, na ruim 200 verschillende bottelingen geprobeerd te hebben, toch wel te beweren dat in het geval van Mortlach een IB van vergelijkbare leeftijd in de regel een stuk beter zal zijn dan de OB.

Dan voorspelt dat (voor mij) niet veel goeds als de IB van Mortlach (van SV) ook is tegen gevallen. Misschien gewoon niets voor mij, of gewoon pech. Dan zijn er dan nog meer dan 99 die aandacht vragen.
0 x

Wouter1981
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Wouter1981 » 26 Jun 2020, 22:19

Reichenbach schreef:
Mermur schreef:... durf ik, na ruim 200 verschillende bottelingen geprobeerd te hebben, toch wel te beweren dat in het geval van Mortlach een IB van vergelijkbare leeftijd in de regel een stuk beter zal zijn dan de OB.

Dan voorspelt dat (voor mij) niet veel goeds als de IB van Mortlach (van SV) ook is tegen gevallen. Misschien gewoon niets voor mij, of gewoon pech. Dan zijn er dan nog meer dan 99 die aandacht vragen.

Maar jij beoordeeld nu de algehele kwaliteit van Mortlach op basis van 1 ervaring met een jonge uitgave uit de budget reeks van Signatory op een ex-bourbon vat?

Geef het dan een eerlijke kans en neem er eentje waar Mortlach om bekend staat uit een reeks waar je een betere kwaliteit van mag verwachten.
Dus een volwassen whisky uit een ex-sherry cask.

Mermur heeft er genoeg staan voor je. Ik heb ooit een proeverij gehad die hij organiseerde, erg mooi spul hoor. Vol karakter en echt iets anders dan de slappe hap die jij nu ervaren hebt.

Als je het dan nog niets vind, mag je inderdaad de conclusie trekken dat het niets voor jou is.
5 x
"Whisky, because no great story ever started with someone eating a salad"

Afbeelding

Reichenbach
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Reichenbach » 26 Jun 2020, 22:43

Wouter1981 schreef:Maar jij beoordeeld nu de algehele kwaliteit van Mortlach op basis van 1 ervaring met een jonge uitgave uit de budget reeks van Signatory op een ex-bourbon vat?
Budget? > € 50. Het kan zijn dat ik door de slijter ben afgezet, voor dat geld is er veel beter te koop. Maar het is natuurlijk niet eerlijk om een merk af te rekenen op slechts één tegenvallende ervaring.

Dat is ook het probleem wat Kapre hiervoor ook al aangeeft, een tegenvaller doet je huiveren een merk verder te verkennen.
1 x

Wouter1981
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Wouter1981 » 26 Jun 2020, 23:05

Reichenbach schreef:
Wouter1981 schreef:Maar jij beoordeeld nu de algehele kwaliteit van Mortlach op basis van 1 ervaring met een jonge uitgave uit de budget reeks van Signatory op een ex-bourbon vat?
Budget? > € 50. Het kan zijn dat ik door de slijter ben afgezet, voor dat geld is er veel beter te koop. Maar het is natuurlijk niet eerlijk om een merk af te rekenen op slechts één tegenvallende ervaring.

Dat is ook het probleem wat Kapre hiervoor ook al aangeeft, een tegenvaller doet je huiveren een merk verder te verkennen.

Eens, maar ik vind het huiveren wat logischer wanneer je op een visitekaartje (lees OB) bent afgeknapt, dan wanneer je 1 slechte ervaring hebt met een single cask (OK 2 vaatjes in jouw geval).
Een single cask kan altijd een negatieve of positieve uitzondering zijn. Terwijl een standaard OB juist het karakter en kwaliteit van de distilleerderij zou moeten vertegenwoordigen.
1 x
"Whisky, because no great story ever started with someone eating a salad"

Afbeelding

Bimbam
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Bimbam » 01 Jul 2020, 16:18

De meest gore whisky die ik ooit heb gedronken is het al eerder gememoreerde Japanse fujikai.
En het erge is nog dat je die smaak tot uren daarna niet kwijtraakt. Echt verschrikkelijk!
2 x

Daan Tje
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Daan Tje » 01 Jul 2020, 16:49

Gemiddeld gezien Blair Athol niet mijn profiel, al zijn een aantal casks vanThe Ultimate uit 1988 wel briljant en via Henri ook wel eens een meesterlijke geproefd, maar vanuit de distillery...nee, vaak niet
Heb het idee dat je lavendelbloemetjes aan het drinken bent :Scratch
0 x

Daan Tje
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Daan Tje » 01 Jul 2020, 16:51

Bimbam schreef:De meest gore whisky die ik ooit heb gedronken is het al eerder gememoreerde Japanse fujikai.
En het erge is nog dat je die smaak tot uren daarna niet kwijtraakt. Echt verschrikkelijk!

Inderdaad...enveloppenlijm :vies
1 x

SecondHandPants
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor SecondHandPants » 01 Jul 2020, 17:20

Dit is een beetje een andere definitie van het topic, maar ik onderschrijf zeker dat een matige eerste kennismaking met een nieuwe distilleerderij (wat een rotwoord eigenlijk) niet echt aanmoedigt om er meer van te gaan proeven. Dat had ik bijvoorbeeld bij (uit mijn hoofd) Linkwood en Auchentoshan. Matige eerste dram geproefd - geen enkele behoefte om me hier verder in te verdiepen.
1 x

MartinB
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor MartinB » 01 Jul 2020, 22:52

Mijn eerste kennismaking met Springbank was een deceptie. Een glas 15YO in een hotel in Eindhoven. Echt vies.
Gelukkig heb ik later nog eens een glas gedronken, en die was heerlijk. Wat er nou mis mee was, ik weet het niet. Slecht afgepoeld glas, fles die veel te lang open was met een restje er in, zeg het maar.

Eén slechte ervaring is dus niet altijd een goede reden om een merk af te schrijven.
4 x

Terug naar “De "Gouden Godendrank" in de volle breedte”