Welke whisk(e)y drink je momenteel of heb je net op ?
Re: Welke whisk(e)y drink je momenteel of heb je net op ?
The ben riach 12YO en de 16 YO
The lagavulin distillers edition 16YO
Amrut fusion
The lagavulin distillers edition 16YO
Amrut fusion
0 x
Coal Ila 12yo, ik heb hem vorige week gedronken en toen vond ik het wat tegenvallen maar gisteravond was het fantastisch! 

0 x
Onlangs heb ik mijn Adelphi Bunnahabhain 1979 ontkurkt. Potverdomme wat een bom, net concentraat. Een klein nipje explodeerde meteen op de tong in een wolk van sherry. Deze moet ik nog even leren drinken, zo straf heb ik ze nog niet gehad. Misschien is dit wel typerend voor oude first-fill sherrywhisky's?
En nu komt het interessante: na die dram proefde ik een Buhhahabhain 18 en een Glendronach Revival en toen kon ik voor het eerst nog smaken onderscheiden die ik daarvoor niet proefde omdat de gewoonlijk nogal sterk aanwezige sherry ineens niet meer zo sterk was. Zo zie je maar dat je bij een proeverijtje niet per se met de sterkst smakende hoeft te eindigen.
Misschien kan ik deze denkwijze doortrekken en eens een Laphroaig 15 na een Laphroaig CS proeven.
Deze week ook nog geproefd:
- Kilchoman 100% Islay. Best mooi spul voor de jonge leeftijd, ik vind hem beter dan de 3yo autumn release 2010 (minder scherp). Ik vind hem niet echt complex, maar het ene turftruukje dat hij doet, doet hij goed: lekkere rook, beetje medicinaal en geen rare bijsmaakjes. Ik wacht toch nog tot er een wat oudere expressie langskomt. De basis is duidelijk OK.
- Glemorangie Sonnalta PX. Lekker, geen overdonderend sherrykarakter, maar wel duidelijk aanwezig.
En nu komt het interessante: na die dram proefde ik een Buhhahabhain 18 en een Glendronach Revival en toen kon ik voor het eerst nog smaken onderscheiden die ik daarvoor niet proefde omdat de gewoonlijk nogal sterk aanwezige sherry ineens niet meer zo sterk was. Zo zie je maar dat je bij een proeverijtje niet per se met de sterkst smakende hoeft te eindigen.
Misschien kan ik deze denkwijze doortrekken en eens een Laphroaig 15 na een Laphroaig CS proeven.
Deze week ook nog geproefd:
- Kilchoman 100% Islay. Best mooi spul voor de jonge leeftijd, ik vind hem beter dan de 3yo autumn release 2010 (minder scherp). Ik vind hem niet echt complex, maar het ene turftruukje dat hij doet, doet hij goed: lekkere rook, beetje medicinaal en geen rare bijsmaakjes. Ik wacht toch nog tot er een wat oudere expressie langskomt. De basis is duidelijk OK.
- Glemorangie Sonnalta PX. Lekker, geen overdonderend sherrykarakter, maar wel duidelijk aanwezig.
0 x
Gisteren op de Arran vs Springbank whisky battle :
Arran 14y 46% vs Hazelburn 12y 46%. Voor mij won de Hazelburn want vettiger , voller , zoeter , ...
Arran 1997 Premium (sherry) cask 58,2% vs Kilkerran WIP III 46%. Voor mij won de Arran, mooie&gebalanceerde sherry.
Arran Sleeping Warrior 54,9% vs Longrow CV 46%. Sleeping warrior won bij mij, leuke chocolade/koffie/warm fruit aromas
Arran 5th anniversary of The Nectar 55% (peated@14ppm) vs Longrow 14y for The Nectar 56,2%. Beiden zeer lekker maar Longrow wint, iets complexer, voller en meer rook.
Mijn top 3 : 1)Longrow 14y 2) Arran Sleeping Warrior 3)Hazelburn 12y
Top 3 algemeen : 1) Arran Sleeping Warrior 2)Longrow 14 3) Hazelburn 12y
Arran 14y 46% vs Hazelburn 12y 46%. Voor mij won de Hazelburn want vettiger , voller , zoeter , ...
Arran 1997 Premium (sherry) cask 58,2% vs Kilkerran WIP III 46%. Voor mij won de Arran, mooie&gebalanceerde sherry.
Arran Sleeping Warrior 54,9% vs Longrow CV 46%. Sleeping warrior won bij mij, leuke chocolade/koffie/warm fruit aromas
Arran 5th anniversary of The Nectar 55% (peated@14ppm) vs Longrow 14y for The Nectar 56,2%. Beiden zeer lekker maar Longrow wint, iets complexer, voller en meer rook.
Mijn top 3 : 1)Longrow 14y 2) Arran Sleeping Warrior 3)Hazelburn 12y
Top 3 algemeen : 1) Arran Sleeping Warrior 2)Longrow 14 3) Hazelburn 12y
0 x
Gisteren op het Whiskyfestival in Vlissingen geweest. Erg gezellige sfeer en veel te veel whisky die naar je staat te lonken
. De meest bijzondere waren toch wel (willekeurige volgorde) :
- Clan Denny 100% Grain Cambus 45 yo
- Clan Denny 100% Grain Carsebridge 29yo
- Eyland Legend White Spirit 1yo
- Talisker 57North
- Talisker 25 yo
- Talisker 30 yo (alhoewel deze iets "vermoeid" aanvoelde)
- Littlemill Douglas of Drumlanrig 17yo
- Bunnahabhain 18yo
Nog met het mooie weer een geruime tijd heerlijk op het terras gezeten in Vlissingen, was al met al een supergeslaagde dag!
- Clan Denny 100% Grain Cambus 45 yo
- Clan Denny 100% Grain Carsebridge 29yo
- Eyland Legend White Spirit 1yo
- Talisker 57North
- Talisker 25 yo
- Talisker 30 yo (alhoewel deze iets "vermoeid" aanvoelde)
- Littlemill Douglas of Drumlanrig 17yo
- Bunnahabhain 18yo
Nog met het mooie weer een geruime tijd heerlijk op het terras gezeten in Vlissingen, was al met al een supergeslaagde dag!
0 x
eerder een compass box Spice Tree, nu een Talisker 57 degree north 

0 x
- totalatool
- Forum goeroe

Ik zit nu aan de Highland Park 18. Zometeen eens een glaasje Lagavulin DE ernaast zetten ter vergelijking.
0 x
Whisky Goldenheart 3yo 40%
BTW tijdens vakantie in het all-inclusive resort hadden ze ook whisky. Ik heb een keer, uit nieuwsgierigheid (ik wist toen nog niet wat ze schonken), een whisky-no-ice gevraagd en geproefd. Absurd: bijna geen geur en smaak! Alleen de 'brandende' smaak van alcohol. Ok, ietsje het caramel, maar echt niet veel! Zelfs aan m'n vriendin laten ruiken, die normaal ab-so-luut er niet aan ruikt, die zei: "huh, laat nog eens ruiken?!" M.a.w.: ze rook nauwelijks iets!
Distribuidor exclusivo
para España
don Mallorca liquors S.L.
C/Conquistador, 78
Binissalem - Baleares - Spain
0 x
OJH schreef:Verder wel lekkere vakantie gehad?
Oh, jahoor, zie ook m'n aankopen aldaar. En deze Goldenheart deed het goed (genoeg) in-the-mix!
Eens bedenken wat ik vanavond in ga schenken (hmm... dat rijmt
) Ik denk lichte, fruitige waarna een (heavily) peated! 
0 x
wat inschenken, dat klinkt als een verdomd goed idee. Welke is het bij jou geworden?
0 x
Hier is het Bruichladdich 2001/2010 8YO 62,3%. Eerst 4.5 jaar op bourbon vaten en dan nog 3.5 jaar op rum vaten. Heel erg lekker met een flinke scheut water erbij. Zonder water is de smaak intenser, maar de 62,3% maakt het moeilijk. Vroeger dronk ik hem op volle kracht, maar sinds ik ontdekt heb dat water de whisky laat groeien doe ik dat niet meer.
0 x
Terug naar “De "Gouden Godendrank" in de volle breedte”