Twijfel over volgende aanschaf.

Hier bespreken we Whisky als zijnde de "Gouden Godendrank" in de volle breedte.
Gebruikersavatar
AquaVitae
Senior
Senior
Berichten: 421
Lid geworden op: 05 Mei 2015, 23:32
Locatie: Doetinchem

Re: Twijfel over volgende aanschaf.

Ongelezen berichtdoor AquaVitae » 25 Mar 2020, 21:33

Over een paar weken wordt mijn dochtertje geboren en ik ben vast raam het nadenken over een mooie fles om te kopen ter herinnering hieraan. Over 18 jaar kunnen we dan samen een dram drinken. Of als ze geen whisky lust dan drink ik alleen :D

De vereisten:
- top whisky 90+
- gebotteld in 2020
- budget max €750
- 25+ jaar oud

Voor mijn zoontje heb ik in 2018 een Caol Ila special release 35 years old gekocht. Dan heb je een idee van wat ik zoek.

Wie heeft een idee voor een geschikte whisky? De fles hoeft nog niet gereleased te zijn; 2020 duurt nog even.

Ik zat net op whiskybase te speuren en zag een Benromach 40, maar die valt misschien buiten het budget.
1 x

Gebruikersavatar
WhiskyLiam
Senior
Senior
Berichten: 432
Lid geworden op: 23 Mar 2014, 15:01

Re: Twijfel over volgende aanschaf.

Ongelezen berichtdoor WhiskyLiam » 26 Mar 2020, 00:06

AquaVitae schreef:Over een paar weken wordt mijn dochtertje geboren en ik ben vast raam het nadenken over een mooie fles om te kopen ter herinnering hieraan. Over 18 jaar kunnen we dan samen een dram drinken. Of als ze geen whisky lust dan drink ik alleen :D

De vereisten:
- top whisky 90+
- gebotteld in 2020
- budget max €750
- 25+ jaar oud

Voor mijn zoontje heb ik in 2018 een Caol Ila special release 35 years old gekocht. Dan heb je een idee van wat ik zoek.

Wie heeft een idee voor een geschikte whisky? De fles hoeft nog niet gereleased te zijn; 2020 duurt nog even.

Ik zat net op whiskybase te speuren en zag een Benromach 40, maar die valt misschien buiten het budget.

Misschien een 40 jaar oude Benromach? Het is natuurlijk moeilijk om de whiskybase score te gebruiken bij dergelijke nieuwe whiskies.

https://www.whiskybase.com/whiskies/whi ... 0-year-old
0 x

Gebruikersavatar
henri
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 5362
Lid geworden op: 10 Apr 2013, 17:02
Locatie: Rotterdam

Re: Twijfel over volgende aanschaf.

Ongelezen berichtdoor henri » 26 Mar 2020, 00:19

WhiskyLiam schreef:
AquaVitae schreef:Over een paar weken wordt mijn dochtertje geboren en ik ben vast raam het nadenken over een mooie fles om te kopen ter herinnering hieraan. Over 18 jaar kunnen we dan samen een dram drinken. Of als ze geen whisky lust dan drink ik alleen :D

De vereisten:
- top whisky 90+
- gebotteld in 2020
- budget max €750
- 25+ jaar oud

Voor mijn zoontje heb ik in 2018 een Caol Ila special release 35 years old gekocht. Dan heb je een idee van wat ik zoek.

Wie heeft een idee voor een geschikte whisky? De fles hoeft nog niet gereleased te zijn; 2020 duurt nog even.

Ik zat net op whiskybase te speuren en zag een Benromach 40, maar die valt misschien buiten het budget.

Misschien een 40 jaar oude Benromach? Het is natuurlijk moeilijk om de whiskybase score te gebruiken bij dergelijke nieuwe whiskies.

https://www.whiskybase.com/whiskies/whi ... 0-year-old


1 ding is duidelijk, jij reageert blijkbaar graag voordat je een hele post leest.. :P
4 x
Afbeelding

Guron
Senior
Senior
Berichten: 188
Lid geworden op: 22 Jun 2015, 23:10

Re: Twijfel over volgende aanschaf.

Ongelezen berichtdoor Guron » 26 Mar 2020, 06:57

henri schreef:
WhiskyLiam schreef:
AquaVitae schreef:Over een paar weken wordt mijn dochtertje geboren en ik ben vast raam het nadenken over een mooie fles om te kopen ter herinnering hieraan. Over 18 jaar kunnen we dan samen een dram drinken. Of als ze geen whisky lust dan drink ik alleen :D

De vereisten:
- top whisky 90+
- gebotteld in 2020
- budget max €750
- 25+ jaar oud

Voor mijn zoontje heb ik in 2018 een Caol Ila special release 35 years old gekocht. Dan heb je een idee van wat ik zoek.

Wie heeft een idee voor een geschikte whisky? De fles hoeft nog niet gereleased te zijn; 2020 duurt nog even.

Ik zat net op whiskybase te speuren en zag een Benromach 40, maar die valt misschien buiten het budget.

Misschien een 40 jaar oude Benromach? Het is natuurlijk moeilijk om de whiskybase score te gebruiken bij dergelijke nieuwe whiskies.

https://www.whiskybase.com/whiskies/whi ... 0-year-old


1 ding is duidelijk, jij reageert blijkbaar graag voordat je een hele post leest.. :P




Wel grappig want ik herken mezelf daar ook wel in. De helpende hand vergt soms wat meer geduld ;)
1 x

Gebruikersavatar
WhiskyLiam
Senior
Senior
Berichten: 432
Lid geworden op: 23 Mar 2014, 15:01

Re: Twijfel over volgende aanschaf.

Ongelezen berichtdoor WhiskyLiam » 26 Mar 2020, 11:35

Okay, ik zit te lachen maar schaam me tegelijkertijd kapot. Wat slecht!

:domdom
3 x

Gebruikersavatar
AquaVitae
Senior
Senior
Berichten: 421
Lid geworden op: 05 Mei 2015, 23:32
Locatie: Doetinchem

Re: Twijfel over volgende aanschaf.

Ongelezen berichtdoor AquaVitae » 26 Mar 2020, 15:18

Het is wel een goede suggestie (ik noemde hem niet voor niets :bigsmile)
Alle ideeën zijn welkom. Iemand anders nog een suggestie?
1 x

Gebruikersavatar
Lakerfield
Top bijdrager
Top bijdrager
Berichten: 597
Lid geworden op: 13 Aug 2018, 19:27
Locatie: Rotterdam
Contact:

Re: Twijfel over volgende aanschaf.

Ongelezen berichtdoor Lakerfield » 26 Mar 2020, 17:29

Zie de laatste tijd toch best veel Glendronachs uit '92 en '93 op de markt verschijnen. Die ratings neemt men met een korrel zout, wantja flippers. Maar het zal ongetwijfeld goed smaken.
0 x
Afbeelding

Mijn sample aanbod vind je hier (met oplopende korting!) > Samplelijst Lakerfield (50+ samples!)

Gebruikersavatar
AquaVitae
Senior
Senior
Berichten: 421
Lid geworden op: 05 Mei 2015, 23:32
Locatie: Doetinchem

Re: Twijfel over volgende aanschaf.

Ongelezen berichtdoor AquaVitae » 26 Mar 2020, 20:46

Glendronach single casks kunnen ook fantastisch zijn, maar soms ook te veel gedomineerd door het hout. Ik wacht tot er wat meer reviews zijn.
Bedankt voor de tip.
0 x

Tris
Top bijdrager
Top bijdrager
Berichten: 516
Lid geworden op: 26 Mar 2020, 13:02

Re: Twijfel over volgende aanschaf.

Ongelezen berichtdoor Tris » 26 Mar 2020, 23:24

Een lijstje met andere mogelijkheden (ik weet niet of ze allemaal nog te krijgen zijn, moet je een beetje voor zoeken misschien):
https://www.whiskybase.com/whiskies/whi ... ar-old-tdu
https://www.whiskybase.com/whiskies/whi ... ry-1993-ma
https://www.whiskybase.com/whiskies/whi ... hu-1990-bi
https://www.whiskybase.com/whiskies/whi ... et-1989-vw
https://www.whiskybase.com/whiskies/whi ... nd-1989-bw
https://www.whiskybase.com/whiskies/whi ... ve-1992-br
https://www.whiskybase.com/whiskies/whi ... ar-old-twj

Als je op new releases klikt en daarna boven de kolom van de leeftijd kan je via Whiskybase vrij makkelijk de 2020 bottelingen van 25 jaar en ouder vinden.
0 x
Afbeelding

Tomintoul
Senior
Senior
Berichten: 201
Lid geworden op: 25 Aug 2019, 21:28

Re: Twijfel over volgende aanschaf.

Ongelezen berichtdoor Tomintoul » 27 Mar 2020, 08:06

Hi all,

Sorry voor de onderbreking, maar ben nu al een tijd aan het kijken naar een volgende aanschaf en twijfel onder meer over de aankoop van de Springbank 12 CS. De Springbank 10 gaat er hier erg hard doorheen. Ik verwacht dus dat de 12 CS mij ook goed zal bevallen. Nu las ik onlangs echter dat de kwaliteit van de 12 CS achteruit is gegaan.

Daarnaast lees ik ook wel goede verhalen over de Glen Scotia 15 en de Loch Lomond 17 Organic. Als ik moest kiezen tussen deze drie, wat is dan jullie advies? Of hebben jullie nog een andere suggestie?
0 x

Nickolaas
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe
Berichten: 1913
Lid geworden op: 11 Mar 2014, 22:29
Locatie: Midden-Limburg

Re: Twijfel over volgende aanschaf.

Ongelezen berichtdoor Nickolaas » 27 Mar 2020, 10:56

Tomintoul schreef:Hi all,

Sorry voor de onderbreking, maar ben nu al een tijd aan het kijken naar een volgende aanschaf en twijfel onder meer over de aankoop van de Springbank 12 CS. De Springbank 10 gaat er hier erg hard doorheen. Ik verwacht dus dat de 12 CS mij ook goed zal bevallen. Nu las ik onlangs echter dat de kwaliteit van de 12 CS achteruit is gegaan.

Daarnaast lees ik ook wel goede verhalen over de Glen Scotia 15 en de Loch Lomond 17 Organic. Als ik moest kiezen tussen deze drie, wat is dan jullie advies? Of hebben jullie nog een andere suggestie?


Ik zou altijd voor de Springbank gaan. Maar gelet op het feit dat het toch wel drie verschillende profielen zijn, is het echt een kwestie van smaak.
2 x
Afbeelding

Gebruikersavatar
Reichenbach
Moderator
Moderator
Berichten: 3945
Lid geworden op: 11 Feb 2017, 18:53
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: Twijfel over volgende aanschaf.

Ongelezen berichtdoor Reichenbach » 27 Mar 2020, 11:37

Zelf vind ik de Springbank 12 CS ook echt wel anders dan de 10, maar heeft wel het Springbank karakter.
En wat kwaliteit betreft die is wel wat wisselend maar dat hebben de verschillende batches van de 10 ook. Iedere keer net iets anders. Dat vind ik wel een beetje de charme van Springbank, niet ieder kreukje wordt er uit gestreken.
2 x
"Een fles in de week?" - "O nee dokter dat haal ik niet... Een week"

Sander79
Senior
Senior
Berichten: 376
Lid geworden op: 02 Nov 2019, 10:15

Re: Twijfel over volgende aanschaf.

Ongelezen berichtdoor Sander79 » 27 Mar 2020, 11:43

Zeker weten de Springbank 12 CS, vooral gezien de verhouding kwaliteit/prijs.

De (minimale) verschillen tussen de batches maken het juist iedere keer weer een verassing. De laatste batches gaan wat meer weer richting de bourbon (35% sherry/65% bourbon) wat aangeeft dat het ondanks een 'core-range' whisky te zijn geen enkele batch bewust hetzelfde is.

Batch 20 is nog vol op te krijgen, batch 19 en eerder wordt al wat lastiger.
1 x

Tris
Top bijdrager
Top bijdrager
Berichten: 516
Lid geworden op: 26 Mar 2020, 13:02

Re: Twijfel over volgende aanschaf.

Ongelezen berichtdoor Tris » 28 Mar 2020, 01:57

Poeh, ik vind Springbank in dat opzicht wel lastig eerlijk gezegd, de 10YO is natuurlijk mooi gebalanceerd en de 12YO Cask Strength heeft dit vaak helemaal niet.
In veel van die batches zit behoorlijk wat zwavel en de ene keer valt het wel goed maar de andere keer kan het ook de verkeerde kant op gaan en de sherryvaten zijn niet altijd even goed bij hen (met name Springbank en Longrow).
Prachtige distillery hoor maar als overstap van de 10YO zou ik bijvoorbeeld veel eerder de Springbank 15YO aanraden of bijvoorbeeld de laatste Rumwood of Local Barley (wel alleen de laatste versie omdat die ook redelijk zacht is), als je die nog voor een fatsoenlijke prijs kan krijgen.

Glen Scotia kan zeker mooi zijn, met name op sherry.
Vooral de huidige bottelingen zijn vaak cleaner dan Springbank op sherry naar mijn ervaring.
Hazelburn is ook mooi trouwens, of probeer eens een Kilkerran 12YO als overstap van de Springbank 10YO.
3 x
Afbeelding

Tomintoul
Senior
Senior
Berichten: 201
Lid geworden op: 25 Aug 2019, 21:28

Re: Twijfel over volgende aanschaf.

Ongelezen berichtdoor Tomintoul » 28 Mar 2020, 10:26

Dank allen voor de antwoorden.

Tris schreef:Poeh, ik vind Springbank in dat opzicht wel lastig eerlijk gezegd, de 10YO is natuurlijk mooi gebalanceerd en de 12YO Cask Strength heeft dit vaak helemaal niet.
In veel van die batches zit behoorlijk wat zwavel en de ene keer valt het wel goed maar de andere keer kan het ook de verkeerde kant op gaan en de sherryvaten zijn niet altijd even goed bij hen (met name Springbank en Longrow).
Prachtige distillery hoor maar als overstap van de 10YO zou ik bijvoorbeeld veel eerder de Springbank 15YO aanraden of bijvoorbeeld de laatste Rumwood of Local Barley (wel alleen de laatste versie omdat die ook redelijk zacht is), als je die nog voor een fatsoenlijke prijs kan krijgen.

Glen Scotia kan zeker mooi zijn, met name op sherry.
Vooral de huidige bottelingen zijn vaak cleaner dan Springbank op sherry naar mijn ervaring.
Hazelburn is ook mooi trouwens, of probeer eens een Kilkerran 12YO als overstap van de Springbank 10YO.


Dat er vaak zwavel zit in de 12 CS batches las ik inderdaad elders op het internet en heeft mij ervan weerhouden deze fles aan te schaffen. Ik heb dat een keer eerder gehad bij een Glenfarclas 105 en kreeg het toen niet voor elkaar om de dram op te drinken. Ben nu voor een Hazelburn 10 gegaan en heb een Glen Scotia 15 sample en een Springbank 15 sample gekocht. Ben benieuwd! De Kilkerran 12 heb ik thuis staan. Erg lekkere whisky idd!
1 x


Terug naar “De "Gouden Godendrank" in de volle breedte”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 19 gasten