Whisky bewaren met Hoge of Lage (omgevings) Temperaturen
- roetertoeter
- Actief lid

Whisky bewaren met Hoge of Lage (omgevings) Temperaturen
Ik had ff een vraagje: aangezien de kamertemperatuur bij mij thuis nu gemiddeld rond de 27 graden ligt, krijgt mijn whisky ook deze temperatuur. In hoeverre mate kan dit kwaad met mijn gesloten flessen?
0 x
Re: Whisky bewaren met de hitte
In een geklimatiseerde ruimte: kamer, kelder, kist of kast...
Ik zit er zelf ook in, een aanrader
Maar als je dit niet hebt een rolletje parafilm en hopen dat de warmte snel voorbij is en de verdamping meevalt.
Ik zit er zelf ook in, een aanrader
Maar als je dit niet hebt een rolletje parafilm en hopen dat de warmte snel voorbij is en de verdamping meevalt.
0 x
Heeft deze temperaturen ook invloed op ongeopende flessen? (ga er haast wel van uit
)
0 x
-
Cor - Vinabc
- (Whisky)Professional

De invloed is minimaal. Zolang je m niet volop in de zon zet, gaat t goed. Wat schadelijker is zijn sterke temperatuurschommelingen. En dan bedoel ik meer dan die 4 graden die t 's nachts in huis afkoelt.
Als je de fles normaal afsluit is de verdamping niet waarneembaar. Een paar weken mooi weer is niet genoeg om ineens een laag uit je fles te laten verdampen. Wat zou dan niet het effect moeten zijn op een fles die een paar zomers mee gaat....
Als je de fles normaal afsluit is de verdamping niet waarneembaar. Een paar weken mooi weer is niet genoeg om ineens een laag uit je fles te laten verdampen. Wat zou dan niet het effect moeten zijn op een fles die een paar zomers mee gaat....
0 x
http://www.vinabc.nl - voor online whisky bestellen.
- Reichenbach
- Moderator

De relatieve luchtvochtigheid binnenshuis is in de zomer ook een stuk hoger dan in de winter. Als iets snel verdampt/uitdroogt is het wel in een centraal verwarmde kamer in de winter.
3 x
"Een fles in de week?" - "O nee dokter dat haal ik niet... Een week"
In een gesloten kast (ook lichtdicht) en in de koker heb ik ze momenteel staan. Kan zo weinig kwaad denk ik.
0 x
-
pascaldo
- Senior

Hier nog een mooi stukje van een bewaar experiment van dhr. Matias Klasson.
https://scotchwhisky.com/magazine/featu ... ct-whisky/
https://scotchwhisky.com/magazine/featu ... ct-whisky/
4 x
- SecondHandPants
- Senior

Dat is nog eens een serieus experiment. Interessante uitkomsten ook. Thanks voor het delen!
1 x
"Whisky opslag" probleempje :-)
Hoi allemaal,
Even een korte vraag als een redelijke Whisky newbie.
Ik heb mijn flessen (ca. 15 stuks) momenteel in de woonkamer staan, in een donkere en gesloten kast.
(Verwarming aan de andere kant van de woning, er kan geen zonlicht bijkomen.)
Temperatuur continu tussen de ca. 16/17 en 21 graden.
We zijn een dikke maand weggeweest, we komen vannacht terug en zien dat de verwarming uitgevallen is, temperatuur in de woning is de laatste ca. 3-4 weken waarschijnlijk zo rond de 10 graden geweest.
Ik trek de kast met de flessen open en zie dat het vulniveau ca. 2 millimeter lager is, bij de flessen die ik "gemerkt" heb.
(Er staat toevallig ook een fles Sambuca tussen, met hetzelfde probleem.)
2 millimeter in ca. 3-4 weken, heeft iemand hier een verklaring voor?
Ligt het aan de temperatuurdaling, of zie ik iets anders over het hoofd?
Alvast bedankt voor de reacties en het meedenken.
Groeten en een fijne zondag,
John
Even een korte vraag als een redelijke Whisky newbie.
Ik heb mijn flessen (ca. 15 stuks) momenteel in de woonkamer staan, in een donkere en gesloten kast.
(Verwarming aan de andere kant van de woning, er kan geen zonlicht bijkomen.)
Temperatuur continu tussen de ca. 16/17 en 21 graden.
We zijn een dikke maand weggeweest, we komen vannacht terug en zien dat de verwarming uitgevallen is, temperatuur in de woning is de laatste ca. 3-4 weken waarschijnlijk zo rond de 10 graden geweest.
Ik trek de kast met de flessen open en zie dat het vulniveau ca. 2 millimeter lager is, bij de flessen die ik "gemerkt" heb.
(Er staat toevallig ook een fles Sambuca tussen, met hetzelfde probleem.)
2 millimeter in ca. 3-4 weken, heeft iemand hier een verklaring voor?
Ligt het aan de temperatuurdaling, of zie ik iets anders over het hoofd?
Alvast bedankt voor de reacties en het meedenken.
John

0 x
Re: "Whisky opslag" probleempje :-)
John,
Ik zou haast zeggen dat de oppas (plantjes en kranten enzo) overal aan genipt heeft.....
In een maand tijd 2 ml is echt heel veel. Ik denk zelfs als je de flessen open zou laten staan dat 2 ml " verdamping" in een mandje tijd je niet zou lukken, tenzij je ze lekker bij de kachel zou zetten...maar dat is juist niet het geval begrijp ik.
Echt heel bijzonder.....en ik heb het in deze extremus nog nooit meegemaakt of van gehoord!
Misschien dat anderen ervaring en/of een verklaring hebben?
Ik zou haast zeggen dat de oppas (plantjes en kranten enzo) overal aan genipt heeft.....
In een maand tijd 2 ml is echt heel veel. Ik denk zelfs als je de flessen open zou laten staan dat 2 ml " verdamping" in een mandje tijd je niet zou lukken, tenzij je ze lekker bij de kachel zou zetten...maar dat is juist niet het geval begrijp ik.
Echt heel bijzonder.....en ik heb het in deze extremus nog nooit meegemaakt of van gehoord!
Misschien dat anderen ervaring en/of een verklaring hebben?
0 x
- Wouter1981
- Whisk(e)y goeroe

Volgens mij is dit niet een gevalletje verdamping.
Was het nou andersom geweest: Je verwarming is op hol geslagen en het is een aantal weken 40 graden geweest in je huiskamer. Dan had het wellicht logischer geweest.
Heb je gekeken op het moment van die 10 graden, of op het moment dat de temperatuur weer normaal was?
Kan het niet zo zijn dat het volume afneemt wanneer de temperatuur daalt en weer uitzet wanneer de temperatuur stijgt?
Volgens mij heb ik een tijdje geleden iemand hier op het forum dezelfde ervaring zien delen.
Was het nou andersom geweest: Je verwarming is op hol geslagen en het is een aantal weken 40 graden geweest in je huiskamer. Dan had het wellicht logischer geweest.
Heb je gekeken op het moment van die 10 graden, of op het moment dat de temperatuur weer normaal was?
Kan het niet zo zijn dat het volume afneemt wanneer de temperatuur daalt en weer uitzet wanneer de temperatuur stijgt?
Volgens mij heb ik een tijdje geleden iemand hier op het forum dezelfde ervaring zien delen.
0 x
dit is niets vreemds, is gewoon het bekende geval van ineenkrimpen bij lage termperatuur en uitzetten bij hogere temperatuur.
verhaal van hoge druk en lage druk, moleculen trillen sneller bij hogere temperatuur en dan krijg je een uitzettingsverschijnsel
wacht maar een tijdje tot het weer een paar dagen 19-20 graden graden in huis is en het vulniveau zal weer zoals voorheen zijn
weet je wat.. stook het lekker een weekje op tot 30 graden en alles zal uitkomen boven het streepje dat je eens hebt gezet
verhaal van hoge druk en lage druk, moleculen trillen sneller bij hogere temperatuur en dan krijg je een uitzettingsverschijnsel
wacht maar een tijdje tot het weer een paar dagen 19-20 graden graden in huis is en het vulniveau zal weer zoals voorheen zijn
weet je wat.. stook het lekker een weekje op tot 30 graden en alles zal uitkomen boven het streepje dat je eens hebt gezet
5 x
henri schreef:dit is niets vreemds, is gewoon het bekende geval van ineenkrimpen bij lage termperatuur en uitzetten bij hogere temperatuur.
Wat Henri zegt. Heeft inderdaad niks met verdamping te maken.
0 x
Hi allemaal,
Inderdaad gevalletje koude temperatuur, warme temperatuur.
Ze zijn alweer aardig terug naar normaal aan het gaan.
Dank voor de info en de input.
John
Inderdaad gevalletje koude temperatuur, warme temperatuur.
Ze zijn alweer aardig terug naar normaal aan het gaan.
Dank voor de info en de input.
John

3 x
Terug naar “De "Gouden Godendrank" in de volle breedte”