Welke whisk(e)y drink je momenteel of heb je net op ?
Re: Welke whisk(e)y drink je momenteel of heb je net op ?
Ik ga mezelf eens een heerlijke Ardbeg Uigeadail inschenken. Goed begin van `t weekend dacht ik zo!
Cheers!
Cheers!
0 x
Net op: Benromach Organic Special Edtition. Deze had ik al een tijdje niet meer gehad. Volgens mij is mijn smaak wat aan het verschuiven want nu proefde ik voor het eerst behoorlijk wat rook in deze. Verder blijft het een lekker zoete en nog steeds aangenaam houtenplankerige dram.
Als je de geur van puntenslijpsel niet blieft in je whisky, kun je deze laten staan. Ik lust het wel en hoe.
Ook opmerkelijk: deze whisky zwemt olympisch goed. Toen ik het laatste slokje als experiment 1:1 bijverdunde met water bleef 'ie nog overeind. Wonderbaarlijk spul, als de slijter hem niet had getipt had ik er nooit aan gedacht om hem aan te schaffen.
Eerder op: Talisker DE 1992, 20cl (dus uit een flesje van 20cl, niet een dram van 20cl
). Wat zoeter en iets breder van smaak dan de Talisker 10. Ik vond hem niet echt schokkend anders, maar ik moet erbij zeggen dat ik hem niet direct naast een Talisker 10 had geproefd. Vooralsnog neig ik er niet naar om hem te vervangen door een groter exemplaar.
Als je de geur van puntenslijpsel niet blieft in je whisky, kun je deze laten staan. Ik lust het wel en hoe.
Ook opmerkelijk: deze whisky zwemt olympisch goed. Toen ik het laatste slokje als experiment 1:1 bijverdunde met water bleef 'ie nog overeind. Wonderbaarlijk spul, als de slijter hem niet had getipt had ik er nooit aan gedacht om hem aan te schaffen.Eerder op: Talisker DE 1992, 20cl (dus uit een flesje van 20cl, niet een dram van 20cl
0 x
Bunnahabhain 8yo 2001/2010, 54% TWA
Bunnahabhain 8yo 2001/2010, 54% TWA van 't Woest Genoegen. Oloroso Sherry cask. Helemaal mijn ding
Hoewel ik even alleen maar wilde genieten kon ik het toch niet laten twee vergelijkbare drams er naast te zetten.
Kleintjes maar hoor: Macallan 1997 12yo Sherry Cask, 50° The Exclusive Malts en Batch #24 van Aberlour a'bunadh, NAS, OB.
Proefnotitie volgt later.
Nog bedank voor de tip Teun
Hoewel ik even alleen maar wilde genieten kon ik het toch niet laten twee vergelijkbare drams er naast te zetten.
Kleintjes maar hoor: Macallan 1997 12yo Sherry Cask, 50° The Exclusive Malts en Batch #24 van Aberlour a'bunadh, NAS, OB.

0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat
- Drummerboy65
- Actief lid

turfsmurf schreef:Eerder op: Talisker DE 1992, 20cl (dus uit een flesje van 20cl, niet een dram van 20cl). Wat zoeter en iets breder van smaak dan de Talisker 10. Ik vond hem niet echt schokkend anders, maar ik moet erbij zeggen dat ik hem niet direct naast een Talisker 10 had geproefd. Vooralsnog neig ik er niet naar om hem te vervangen door een groter exemplaar.
Hmm, ik vind de distillers edition duidelijk zoeter overkomen door de sherrytonen. De 14 jaar oude DE is nagerijpt op amoroso vaten. Heerlijk ook de geur. Die combinatie van zeewier, turf en sherry. En vooral met een paar druppeltjes water en kleine nipjes vind ik hem zeer aangenaam .. Zoals je weet begon mijn interesse voor single malt whisky's met die Talisker giftset, en de DE was de eerste grote (meteen liter) fles die ik kocht, maar smaken verschillen, zoals ik ook dacht dat je de Ardbeg SN 2010 helemaal het einde zou vinden

0 x
- Drummerboy65
- Actief lid

Re: Bunnahabhain 8yo 2001/2010, 54% TWA
Piet schreef:Bunnahabhain 8yo 2001/2010, 54% TWA van 't Woest Genoegen. Oloroso Sherry cask. Helemaal mijn ding![]()
![]()
Zeker genieten Piet
De A'Bunadh vind ik super (heb een Batch no. 31). Van Macallan heb ik de (oude) 10 yo CS (58,6%) nog gerijpt in jerez vaten, die vind ik ook erg lekker en opvallend 'smooth' voor een whisky die een alcoholpercentage van bijna 60% heeft. Maar lijkt deze beetje op de Macallan die jij dronk ?
0 x
Drummerboy65 schreef:... smaken verschillen,
Gelukkig wel: als dat niet zo was, waren al je favoriete whisky's constant uitverkocht!
Ik moet wel opmerken dat mijn smaak ook nog eens van zichzelf verschilt. Ik ben nog zo kort met whisky bezig dat mijn voorkeur ook nog alle kanten op stroomt. Ik zal over een tijdje nog eens de tweede helft van mijn Ardbeg Supernova sample proeven. Wie weet denk ik er dan weer anders over. Interessante hobby, dat whisky drinken.
On topic: net een sample Highland Park 13yo van Master of Malt weggezet. Hieronder een stroom van indrukken tijdens het proeven.
Niet gehinderd door sherry valt op dat het nog steeds zo herkenbaar HP is. Wat moutig, licht bloemig en met een piepklein beetje teer. Deze is haast honingzoet door de rijping op Bourbon en mag echt een mooie plens (5 theel) water hebben omdat 'ie anders wel erg straf is (57%). Deze HP staat tot HP als Lagavulin 12 tot Lagavulin 16. Mist toch wat van die sherry die de HP18 zo rijk maakt, maar daar staat tegenover dat dit, zoals het een cask strength betaamt, de geconcentreerde essentie van Highland Park is. In de afdronk komt de rook pas meer naar boven samen met een aangenaam zoethout zoet (i.t.t. plakkerig zoet). Leuk idee voor een proeverij: deze of een andere Bourbon matured HP tussen een paar OB's zetten.
0 x
Re: Bunnahabhain 8yo 2001/2010, 54% TWA
Drummerboy65 schreef:... Van Macallan heb ik de (oude) 10 yo CS (58,6%) nog gerijpt in jerez vaten, die vind ik ook erg lekker en opvallend 'smooth' voor een whisky die een alcoholpercentage van bijna 60% heeft. Maar lijkt deze beetje op de Macallan die jij dronk ?
Geen idee want ik heb de (oude) Macallan 10 yo CS niet geproefd.
Ik kan deze drie Sherry-bommen wel vergelijken maar dat beschrijf ik later. Eerst nog eens goed voor gaan zitten.
De twee eerder genoemde staan al beschreven. Klik de link in dat bericht. Dan kun jij het wel vergelijken met de (oude) Macallan 10 yo CS.
opvallend 'smooth' zijn ze eigenlijk alle drie
Je proeft/voelt de alcohol wel maar helemaal niet scherp, juist verwarmend.
0 x
Even opwarmen - gewoon een Bowmore Legend....
0 x
Leuke zondag!!!
alleen maar mooie whisky gedronken:
- Ben Nevis OB 41 y 1967 50,1%
- Ben Nevis 18y Cadenhead 12.77-07.96 57,4%
- Glenugie 1965 23y Hart Brothers 43%
- Glen Albyn 25y Duncan Taylor rarest of the rare 12.79-03.05 cask#3958 56%
- Tomatin 1984-2006 Dily Dram 43%
- Highland Park 12y 58,9% cask# 974
- Invergordon 39y WhiskyFair 12.65-02.05 49,8%
- Tamdhu OMC 12.89-03.11 50%
- Aberlour Glenlivet 12y squar bottle 43% 70s
- Tomatin 43y 1965-2009 WhiskyFair 48,1%
- glenlossie 20y cadenhead
en meer....

- Ben Nevis OB 41 y 1967 50,1%
- Ben Nevis 18y Cadenhead 12.77-07.96 57,4%
- Glenugie 1965 23y Hart Brothers 43%
- Glen Albyn 25y Duncan Taylor rarest of the rare 12.79-03.05 cask#3958 56%
- Tomatin 1984-2006 Dily Dram 43%
- Highland Park 12y 58,9% cask# 974
- Invergordon 39y WhiskyFair 12.65-02.05 49,8%
- Tamdhu OMC 12.89-03.11 50%
- Aberlour Glenlivet 12y squar bottle 43% 70s
- Tomatin 43y 1965-2009 WhiskyFair 48,1%
- glenlossie 20y cadenhead
en meer....
0 x
Bowmore Enigma 12yo 40%. Kan de sherry er niet echt uitpikken. Niet onaardig, maar weer zo'n, m.i., vervelende honingtoon. Niet overdreven, maar wel aanwezig.
0 x
Zit nu lekker te genieten
van een Dailuaine 9 jaar 56.6% van Berry's Own Selection.

van een Dailuaine 9 jaar 56.6% van Berry's Own Selection.

0 x
gadeweerd schreef:Leuke zondag!!!
....
Imposant lijstje Antoine
Ik zit aan een (mijn 2de) Bunnahabhain 8yo 2001/2010, 54% TWA.
0 x
Gisteravond een Pappy Van Winkle 15yo (107 proof / 53.5% abv)
&
een George T. Stagg (2010, 143 proof / 71.5% abv)

&
een George T. Stagg (2010, 143 proof / 71.5% abv)

0 x
Piet schreef:gadeweerd schreef:Leuke zondag!!!
....
Imposant lijstje AntoineIk zit aan een (mijn 2de) Bunnahabhain 8yo 2001/2010, 54% TWA.
Ik heb mij erg goed vermaakt!
0 x
Terug naar “De "Gouden Godendrank" in de volle breedte”