Finish op cognac-vaten

Hier bespreken we Whisky als zijnde de "Gouden Godendrank" in de volle breedte.
Nuyts
Senior
Senior

Finish op cognac-vaten

Ongelezen berichtdoor Nuyts » 15 Mei 2018, 22:04

Naar aanleiding van het artikel in Whiskypassion (https://whiskypassion.nl/790-nieuwe-the ... nac-finish) mbt whisky die gefinished is op cognac-vaten, had ik graag vernomen van jullie welke whisky's jullie reeds geproefd hebben met cognac-finish?
Welke zijn de moeite waard en hoe staan jullie hiertegen over? Volgende marketing-actie of goede zet?
0 x

AquaVitae
Aanbod sub-moderator
Aanbod sub-moderator

Re: Finish op cognac-vaten

Ongelezen berichtdoor AquaVitae » 15 Mei 2018, 23:23

Glenlivet heeft net een nieuwe NAS uit met een cognac-finish. Nog niet geproefd, wel snel geroken. Ik vond hem op het eerste gezicht niet niet heel bijzonder, maar ik zal hem morgen eens wat uitgebreider beoordelen.
1 x

Ruud1983
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Ruud1983 » 16 Mei 2018, 10:16

Uit mijn hoofd heb ik alleen een Frysk Hynder op Cognac op. En dat deze is blijven hangen is niet omdat-ie zo goed was ;)

Het lijkt mij ook niet een hele aantrekkelijke combinatie (whisky met cognac finish/rijping).
1 x
Glen Albyn, Inverness

thijs100
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor thijs100 » 16 Mei 2018, 10:51

Ruud1983 schreef:Het lijkt mij ook niet een hele aantrekkelijke combinatie (whisky met cognac finish/rijping).

De Port Charlotte CC:07 is een mooie dram. Volledig op Cognac-vaten gerijpt. Maar uhm, iemand die de Port Charlotte 10 in zijn Top 10 zet ipv de Benromach 10 (hoe durf je :boos) zou dat toch moeten weten ;)
1 x
Afbeelding | Afbeelding

Ruud1983
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Ruud1983 » 16 Mei 2018, 11:00

thijs100 schreef:
Ruud1983 schreef:Het lijkt mij ook niet een hele aantrekkelijke combinatie (whisky met cognac finish/rijping).

De Port Charlotte CC:07 is een mooie dram. Volledig op Cognac-vaten gerijpt. Maar uhm, iemand die de Port Charlotte 10 in zijn Top 10 zet ipv de Benromach 10 (hoe durf je :boos) zou dat toch moeten weten ;)

Jij bent me de laatste tijd wel aan het bashen zeg! Ik voel me toch wel beledigd :P

Maar goed de CC:07 heb ik geloof ik niet geproefd. Maar ik zeg ook duidelijk ‘het LIJKT mij geen goede combinatie’. Dus niet op ervaring berust. Jij zou dat als schrijver toch moeten kunnen interpreteren.

:domdom
3 x
Glen Albyn, Inverness

Kikkerneve
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Kikkerneve » 16 Mei 2018, 11:17

Ruud1983 schreef:
thijs100 schreef:

Jij bent me de laatste tijd wel aan het bashen zeg! Ik voel me toch wel beledigd :P

Maar goed de CC:07 heb ik geloof ik niet geproefd. Maar ik zeg ook duidelijk ‘het LIJKT mij geen goede combinatie’. Dus niet op ervaring berust. Jij zou dat als schrijver toch moeten kunnen interpreteren.

En bij mij lijk je daar (ook niet op basis van ervaring) volledig gelijk in te hebben :)
1 x

Daan
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Daan » 16 Mei 2018, 12:54

Ik heb vorige week een sample geproefd van de Glenlivet Captain's Reserve.
Het is een typische Glenlivet (fruitmandje) maar wel minder uitgesproken door de coganc, die leek een en ander en beetje te temperen.
Wat ik wel fijn vond. Wat ik voor mezelf had opgeschreven was:

"Veel minder zoet en meer diepgang dan "standaard" GL neus. De appel en peer ruik je absoluut, maar ook hout, granen en honing. De cognac ruik je ook goed, lekker! Tikkeltje ruw en stroef, flauwtjes zelfs (40%). Niet super gebalanceerd, maar de cognac invloed tempert wel het "fruit in je smoel"-gehalte"

Ik vond het vooral jammer dat ie maar op 40% was gebotteld. Ik denk dat 8% erbij een wereld van verschil had gemaakt.
Maar zeker interessante ontwikkeling. Ik ben ook fan van Madeira/Amarone/Port-finishes, dus meer op Cognac vind ik niet verkeerd :)
3 x
The glass can be half empty or half full. As long as there's whisky in it.

defeatless
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor defeatless » 16 Mei 2018, 16:38

Ik heb een keer een Cognac finished whisky op (staat me bij dat het Old Perth was, of in ieder geval iets uit het huis van WIN). Dat was in de slijter, toen vond ik het niet bijster indrukwekkend en bovendien te duur.

Dus degene die ik had, was niet echt heel bijzonder.
1 x

roetertoeter
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor roetertoeter » 16 Mei 2018, 17:37

De enige op cognac gerijpte whisky die ik heb gehad is de Octomore 6.2. De andere smaken zijn zo sterk dat de congac mij nooit is opgevallen :HitHead , desalniettemin een verukkelijk drammetje.
1 x
Afbeelding

Len
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Len » 16 Mei 2018, 17:38

Deze zal ik binnenkort kunnen proeven;
https://www.whiskybase.com/whiskies/whisky/7266

Ben enorm benieuwd!
3 x
Afbeelding

HammerHead
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor HammerHead » 16 Mei 2018, 20:54

Ruud1983 schreef:
thijs100 schreef:

Een prima dram inderdaad. De fles was binnen 4 maanden leeg bij mij (en ja, dat is snel). Bovendien nu te koop via whiskydeals voor maar 60 euro, wat mij betreft echt een koopje.
1 x

politrix
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor politrix » 16 Mei 2018, 21:17

Cognac vaten het blijft een hit-or-miss net als met de meeste wijnvaten. Ik vind het, mits gelukt, erg lekker. Maar je kan mij ook erg blij maken met een goed glas cognac. Als ik whisky op cognac vaten tegenkom is mijn interesse dan ook snel gewekt, wat dan weer ontaard in een ‘hebben-hebben-hebben-reflex’ :bigsmile

Misschien dat het meehelpt om mijn smaakprofiel te duiden, maar whisky op wijnvaten/cognacvaten score ik gemiddeld hoger als ik kijk naar de whiskybase scores als er sherry in het spel komt score ik bijna altijd lager dan de gemiddelden.

Ervaring met en zeker aan te bevelen:
Bruichladdich cuvee 640
Port Charlotte cc:01

En deze die op Limousin Oak heeft gelegen wat naar mijn weten voornamelijk voor cognac wordt gebruikt:
Cwc Islay Christmas edition (KD2017)
2 x

Freezeroz
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor Freezeroz » 18 Mei 2018, 09:46

Ervaring met en zeker aan te bevelen:
Bruichladdich cuvee 640
Port Charlotte cc:01

Ik heb de Port Charlotte CC:01 een paar weken geleden gekregen van de barkeeper als bonus na een proeverij in whiskycafe L&B Amsterdam.
Mijn review daarvan eindigde ongeveer met de woorden dat ik de cognac niet kon vinden, maar dat het een sterke en complexe rookbom was.
Kan weinig over de cognac finish zeggen dus.
Laatst gewijzigd door Freezeroz op 22 Mei 2018, 06:51, 3 keer totaal gewijzigd.
1 x
Voor sample ruil hou ik mij aanbevolen.
Afbeelding

squaadgras
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor squaadgras » 18 Mei 2018, 11:21

Omdenken... is er ook cognac op whiskyvaten? Zoals ik onlangs een vrij briljante port op whiskyvat mocht proeven.
0 x
squaadgras | Whiskydudes | Reviews (@ whiskybase.com)

Reichenbach
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Reichenbach » 18 Mei 2018, 19:44

squaadgras schreef:Omdenken... is er ook cognac op whiskyvaten? Zoals ik onlangs een vrij briljante port op whiskyvat mocht proeven.
Ik dacht het niet omdat cognac op Limousin en/of Tronçais eiken vaten moet rijpen.
1 x

Terug naar “De "Gouden Godendrank" in de volle breedte”