Omloopsnelheid van een fles
Omloopsnelheid van een fles
Hebben jullie er enig idee van hoelang jullie er gemiddeld over doen om een fles leeg te maken?
De ene fles zal op een maand leeg zijn, waar je over de andere 5 jaar doet, maar denk wel dat het mogelijk moet zijn ergens een gemiddelde te bepalen.
De ene fles zal op een maand leeg zijn, waar je over de andere 5 jaar doet, maar denk wel dat het mogelijk moet zijn ergens een gemiddelde te bepalen.
0 x
- laddie teun
- Top bijdrager

Re: Omloopsnelheid van een fles
jaren
4 x
Uw persoonlijk reisadviseur voor al uw reiswensen: http://www.thetravelclub.nl/teunvanwel
Whiskysamples: www.mywhiskysamples.com
Whiskysamples: www.mywhiskysamples.com
Dat zal er een beetje van af hangen hoeveel je tegelijk open hebt staan.
als het er enkele tientallen zijn, dan is de gemiddelde omloopsnelheid niet zo hoog, zelfs niet als er een keer eentje tussen zit die wel in 1 weekendje leeg klotst.
als het er enkele tientallen zijn, dan is de gemiddelde omloopsnelheid niet zo hoog, zelfs niet als er een keer eentje tussen zit die wel in 1 weekendje leeg klotst.
1 x
Tom2 schreef:Denk wel dat het mogelijk moet zijn ergens een gemiddelde te bepalen.
Nou, dat is toch wel lastig
0 x
- defeatless
- Moderator

Goed! Mijn autisme met open flessen werkt als volgt:
Ik koop flessen, maar ik maak ze open op volgorde van aankoop. Aangezien er anders telkens flessen heel lang bleven staan. Dus deze maand zijn de laatste twee flessen uit december aan de beurt en misschien wel de eerste uit januari.
Als ik dan een fles heb geopend, dan schrijf ik in een schriftje de datum op. Als ik, zoals vanavond, een dram pak, dan pak ik sowieso een beetje van de langst geopende fles (momenteel Kavalan Solist Bourbon). En dan pak ik waarschijnlijk ook nog een sampletje erbij, of iets anders waar ik op dat moment trek ik heb.
Al met al ben ik gemiddeld genomen iets minder dan 1,5 jaar bezig met een fles. Maar dat is ook afhankelijk van de sampleverkoop.
Ik koop flessen, maar ik maak ze open op volgorde van aankoop. Aangezien er anders telkens flessen heel lang bleven staan. Dus deze maand zijn de laatste twee flessen uit december aan de beurt en misschien wel de eerste uit januari.
Als ik dan een fles heb geopend, dan schrijf ik in een schriftje de datum op. Als ik, zoals vanavond, een dram pak, dan pak ik sowieso een beetje van de langst geopende fles (momenteel Kavalan Solist Bourbon). En dan pak ik waarschijnlijk ook nog een sampletje erbij, of iets anders waar ik op dat moment trek ik heb.
Al met al ben ik gemiddeld genomen iets minder dan 1,5 jaar bezig met een fles. Maar dat is ook afhankelijk van de sampleverkoop.
1 x
Ik denk gemiddeld tussen de 6 en 12 maanden. De ene keer iets sneller, maar zelden veel langer. Ik denk dat ik geen fles open heb staan die ik meer dan 1,5 jaar geleden heb geopend.
De omloopsnelheid in de herfst/winter is sowieso wat hoger, in de lente/zomer grijp ik toch wat vaker een (speciaal)biertje als ik een borrel neem.
De omloopsnelheid in de herfst/winter is sowieso wat hoger, in de lente/zomer grijp ik toch wat vaker een (speciaal)biertje als ik een borrel neem.
0 x
Zoals André al schreef (het was ook het eerste dat mij te binnen schoot) : hoe meer open flessen tegelijk, hoe langer je gemiddeld met een open fles doet. En aangezien ik over het algemeen meer opentrek dan opdrink, zit ik ruim over een half jaar (gemiddeld) per fles.
Soms heb je dan wel leuke momenten als je een dram inschenkt van een open fles die achterin je kast staat. Dan denk je "ah, die staat er al zeker anderhalf jaar, want die ik heb ik daar en daar op vakantie gekocht".
Maatje van me heeft maar hooguit 2 flessen tegelijk (open). Denk dat het daar een stuk sneller gaat
Soms heb je dan wel leuke momenten als je een dram inschenkt van een open fles die achterin je kast staat. Dan denk je "ah, die staat er al zeker anderhalf jaar, want die ik heb ik daar en daar op vakantie gekocht".
Maatje van me heeft maar hooguit 2 flessen tegelijk (open). Denk dat het daar een stuk sneller gaat

0 x
Ik heb standaard tien flessen open en ik denk dat ieder van deze 'open stash' gemiddeld genomen een goed half jaar mee gaat. Vreemd genoeg gaan de flessen die ik het minst bijzonder vind vaak het snelst op, omdat er dan plaatst ontstaat voor een nieuwe (hopelijk interessantere) fles.
1 x
Toch altijd een half jaartje bij mij maar maximaal 14 maanden. Ik denk meestal dat de (70cl) flessen zo'n 9 maanden meegaan voordat ze naar de glasbak gaan. Als ik een nieuwe fles open ga ik er meestal wel goed aan totdat hij iets meer als halverwege is en dan laat ik hem een maandje staan zodat hij wat kan evolueren in de fles. Daarna meestal nog eens 20% van de hele fles uit en dan laat ik hem opnieuw een paar weken staan zodat hij weer wat kan werken. Tenzij ik het dan zo goed vind dat ik er nog naar grijp.
Een groot aantal samples verlengt ook de tijd van de open flessen, zeker als er nog wat recent gereleasde whisky als sample in het bezit zijn.
Een groot aantal samples verlengt ook de tijd van de open flessen, zeker als er nog wat recent gereleasde whisky als sample in het bezit zijn.
0 x
'Today's rain is tomorrow's whisky' Scottish proverb (Edinburgh bar August 2017)
-
Kikkerneve
- Top bijdrager

Verkeerd geklikt in de poll, maar ook meer dan een half jaar. Ik heb ook standaard tussen de 5 en 10 flessen open staan, vaak wat uiteenlopend van bourbon tot islay en wat spul er tussen zit. En dan nog een samplevoorraadje. En maandelijks bezoek aan een proeverijtje. Kortom, mijn flessen gaan niet zo snel. Hoewel er toch sommigen echt dichter tegen anderhalf jaar zitten dan tegen 6 maanden. Beetje de waan van de dag ook, meestal schakel ik deze tijd van het jaar meer over op bieren en wordt er weinig whisky gedronken.
0 x
- Breedút_Genietsje
- Whisk(e)y goeroe

defeatless schreef:Goed! Mijn autisme met open flessen werkt als volgt:
Dat valt nog mee...
In een Exel sheet houd ik bij wanneer ik welke fles gekocht heb, tegen welke prijs én wanneer hij open gegaan is.
Daarnaast heb ik een sheet met 'uit de collectie', daarin staat wanneer de fles leeg gegaan is of wanneer hij overgegaan is naar een andere liefhebber.
Een fles die snel leeg gegaan is heb ik 3mnd over gedaan,
daarnaast had ik een fles waar ik 1 jaar en 9 mnd mee gedaan heb.
1 x
46%, Non Chill-Filtered, Natural Colour; it's a sign of quality
Breedút Genietsje
Breedút Genietsje
laddie teun schreef:jaren
Teun, in dat opzicht is een kelder een luxe... mijn kast kan zoveel flessen niet aan.
1 x
- gerritbakker57
- Whisk(e)y goeroe

Ook voor mij heel wisselend. Er zijn flessen bij die de 3 maanden niet halen maar ook wel een enkele die zomaar een jaar openstaat. En soms verdwijnt het restje in de "living" bottle.
0 x
Een fles gaat bij mij gemiddeld een half jaar mee, soms langer. Het hangt er ook van af hoeveel flessen ik tergelijkertijd heb openstaan.
Meestal heb ik er tussen de 7 en 10 openstaan. Tegenwoordig ligt het tempo wat lager en komen er minder vaak whiskyliefhebbers langs dus zal ik zakken naar 5 flessen open tergelijkertijd omdat ik een fles liever niet langer als een half jaar open laat.
Meestal heb ik er tussen de 7 en 10 openstaan. Tegenwoordig ligt het tempo wat lager en komen er minder vaak whiskyliefhebbers langs dus zal ik zakken naar 5 flessen open tergelijkertijd omdat ik een fles liever niet langer als een half jaar open laat.
0 x
- squaadgras
- Forum goeroe

Half jaar + zeker toch wel. In de winter gaan de peated flesjes wat sneller
.
0 x
2 ∞ & →
Terug naar “De "Gouden Godendrank" in de volle breedte”