Advies

Hier bespreken we Whisky als zijnde de "Gouden Godendrank" in de volle breedte.
Whiskey65
Nieuwkomer
Nieuwkomer

Advies

Ongelezen berichtdoor Whiskey65 » 03 Apr 2018, 22:55

Hallo,
Na het voorstellen is dit mijn eerste post. Ik heb jullie deskundig advies nodig er zijn zoveel soorten,smaken en merken wiskey dat ik door de bomen het bos niet meer zie. Ik heb verscheidene soorten,merken geprobeerd maar nog niet mijn ultieme wiskey gevonden. Wat ik zoek is een wiskey die vooral zoet is (honing,vanille,fruit enz) en vooral niet spicy,kruidig en scherp is. En waar geen kleurstoffen zijn toegevoegd in een prijsklasse tot 45€.
Alvast bedankt!
0 x
"the best things in life aren't things"

dannyp44
Top bijdrager
Top bijdrager

Re: Advies

Ongelezen berichtdoor dannyp44 » 03 Apr 2018, 23:15

Misschien een goed begin om aan te geven welke je al hebt gehad.
En de ultieme whisky...het blijft een ontdekkingstocht.
Maar ik ben zelf begonnen met
Dalwhinnie 15
Glenmorangie 10
En heb nu de Aultmore 12.
Deze vind ik wat zoeter en goede beginners
2 x

Dyson81
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Dyson81 » 03 Apr 2018, 23:20

Als je het echt zoet wenst (in whisky termen zoet), zou ik voor een Amerikaanse whiskey gaan.
Indien niet zoet genoeg, een scheut Cola toevoegen, dit doet wonderen :bigsmile

Mijn favorieten in jouw omschreven wensen en prijsklasse, is de Inchmurrin 12y of Clynelish 14y, staat standaard altijd hierzo in het schap.
2 x

Tom2
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Tom2 » 03 Apr 2018, 23:24

Ik zou deze zeker eens proberen, ondanks dat het een single grain is.
http://www.whiskybase.com/whiskies/whis ... 8-year-old

Tasting notes van Lincolnimp:
Nose
Peaches & cream, white fruits, biscuit but there is also some cleaning fluid or turps in the mix.
Taste
Fruit & cream again with peach, lemon, cream, meringue and cheap white wine (very cheap) and a little vanilla.
Finish
Longer than I was expecting.
1 x
Afbeelding

Tom2
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Tom2 » 03 Apr 2018, 23:27

Dyson81 schreef:Als je het echt zoet wenst (in whisky termen zoet), zou ik voor een Amerikaanse whiskey gaan.

Mijn favorieten in jouw omschreven wensen en prijsklasse, is de Inchmurrin 12y of Clynelish 14y, staat standaard altijd hierzo in het schap.

Inchmurrin valt af, naast het zoete, ook heel wat kruidigheid in deze whisky (Was ook wel een van mijn eerste gedachten).
Clynelish heef naast het zoete ook wel dat hele mineralige kantje.
1 x
Afbeelding

Whiskey65
Nieuwkomer
Nieuwkomer

Ongelezen berichtdoor Whiskey65 » 04 Apr 2018, 06:28

Dyson81 schreef:Als je het echt zoet wenst (in whisky termen zoet), zou ik voor een Amerikaanse whiskey gaan.

Heb al drie Amerikaanse whiskey's (bourbons) geprobeerd maar die ik heb gehad niet echt mijn ding (Buffalo Trace,Bulleit,Elijah Graig).
0 x

Whiskey65
Nieuwkomer
Nieuwkomer

Ongelezen berichtdoor Whiskey65 » 04 Apr 2018, 06:32

dannyp44 schreef:Misschien een goed begin om aan te geven welke je al hebt gehad.
Maar ik ben zelf begonnen met
Dalwhinnie 15
Glenmorangie 10
En heb nu de Aultmore 12.
Deze vind ik wat zoeter en goede beginners

Dat begrijp ik maar toch wel makkelijk als je weet waar je moet beginnen met een beetje hulp van de fijnproevers!
0 x

FGG
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor FGG » 04 Apr 2018, 07:44

Ik ben nu ongeveer 2 jaar bezig en de samples hebben mij enorm geholpen bij het destilleren van mijn smaakprofiel. Zoetigheid kun je in veel whisky's terugvinden, in zowel bourbon- als sherry-vaten gerijpte whisky. Zodra je samples gaat proeven kom je vanzelf tot een bepaald profiel. Zodra je dat een beetje duidelijk hebt kun je je nog verder gaan pinpointen op een bepaald karakter. Kijk eens in de sample-winkel van Henri of Mike of één van de vele anderen en vraag om hun advies.
1 x
Whisky is the answer... (I don't remember the question)

Afbeelding

Mijn samplelijst

Kapre
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Kapre » 04 Apr 2018, 07:56

Misschien dat Glengoyne 12 wel een mooie is.
Wellicht een Ier, Redbreast 12.
Glenmorangie Nectar D'Or.
Of iets van Balvenie, de 12 Single Barrel, al is die wel iets duurder.
1 x
Afbeelding

Dre
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Dre » 04 Apr 2018, 08:14

Inderdaad zou je diverse Ieren kunnen proberen ja.
Verder schoot mij dan weer gelijk een Glen Moray te binnen, bijv. de 16yo. Al sluit ik niet uit dat dáár wel wat kleurstof aan toegevoegd is, maar daar proef je helemaal niks van hoor ;) .
Vraag me dat sowieso bij een aantal van de hierboven genoemden ook wel af, Glenmorangie voegt in ieder geval ook geregeld kleurstoffen toe. Volgens mij loop je dat 'risico' sowieso wel bij veel officiële bottelingen, dan zou je eerder op zoek moeten naar onafhankelijke bottelingen.

Maar hoe belangrijk is die toevoeging van kleurstof dan precies? Het is tenslotte enkel toegestaan zolang het geen enkele invloed op de smaak heeft, dus zeker als je nog volop in de eerste ontdekkingsfase zit zou ik me nog niet al teveel laten beperken door toevoeging van kleurstof... (tenzij je er bijv. allergisch voor bent).

En verder wat FGG zegt: Samples. Mooi reeksje van zoete en betaalbare whisky's proeven en dan kijken wat je voorkeur heeft...
1 x

Kikkerneve
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Kikkerneve » 04 Apr 2018, 08:50

Niet veel meer toe te voegen dan Samples en GlenDronach (12, CS)
1 x

Whiskey65
Nieuwkomer
Nieuwkomer

Ongelezen berichtdoor Whiskey65 » 04 Apr 2018, 08:51

FGG schreef:Ik ben nu ongeveer 2 jaar bezig en de samples hebben mij enorm geholpen bij het destilleren van mijn smaakprofiel. Zoetigheid kun je in veel whisky's terugvinden, in zowel bourbon- als sherry-vaten gerijpte whisky. Zodra je samples gaat proeven kom je vanzelf tot een bepaald profiel. Zodra je dat een beetje duidelijk hebt kun je je nog verder gaan pinpointen op een bepaald karakter. Kijk eens in de sample-winkel van Henri of Mike of één van de vele anderen en vraag om hun advies.

Samples ga ik zeker proberen bedankt voor de tip,maar alvast een lekker flesje proberen is altijd leuk. :smullen
0 x

-Roy-
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor -Roy- » 04 Apr 2018, 08:56

Bij je beschrijving moest ik ook meteen aan Dalwhinnie denken. Het goede nieuws: die is er in kleine flesjes bij de Gall & Gall (20cl). Gall heeft meer kleine flesjes. Van die kleine flesjes zijn er een paar (heel) zoet. Gouden Carolus (een hele jonge whisky), Edradour is ook wat zoet, Glenkinchie is wat meer fruitig.
1 x

MisterMonkeyDonkey
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor MisterMonkeyDonkey » 04 Apr 2018, 09:24

https://www.whiskybase.com/whiskies/whi ... n-2006-whb deze lijkt me leuk voor je, is een jonge single grain. Banaan en vanille vind je er zeker in terug. Verder tot vervelens toe dezelfde tip, drink zoveel mogelijk samples. Dat is de enige manier om echt je smaakprofiel te leren kennen/uit te breiden. Succes!
1 x

defeatless
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor defeatless » 04 Apr 2018, 09:33

En zo zie je maar weer: Zoveel mensen, zoveel wensen.
Ik zou eerder voor €45,- samples kopen van wat instappers. Dan kom je er sneller achter.

Daarnaast is kleurstof bij flessen onder de €45,- eerder regel dan uitzondering. Dus zul je helemaal goed moeten zoeken. De instapper (of net erboven) OB's hebben dat zo goed als allemaal.

my 2 cents: Achentoshan daar zijn diverse van te krijgen, maar de three wood is het beste onder de €45,-
1 x

Terug naar “De "Gouden Godendrank" in de volle breedte”