Ik ben klaar met whisky, jij ook?

Hier bespreken we Whisky als zijnde de "Gouden Godendrank" in de volle breedte.
bkoster
Actief lid
Actief lid

Re: Ik ben klaar met whisky, jij ook?

Ongelezen berichtdoor bkoster » 03 Jan 2018, 18:11

DavidH. schreef:
bkoster schreef: Kortom is mijn indruk dat "het wereldje" voor mij niet meer zo uitnodigend is als dat het was. Wellicht knapt de bubbel een keer, maar gauw zal het wel niet gebeuren.

Die "bubbel" gaat de komende jaren echt niet klappen, het gaat alleen maar erger worden heb ik het idee.
Nieuwe releases van 8-10 jarigen voor €100...
Waarom ik denk dat die bubbel niet gaat klappen?
Omdat wij de bubbel zijn.

Dat denk ik inderdaad ook. Maar dit kan toch niet tot in het oneindige doorgaan :Scratch ?
Enfin, wat de bubbel inhoudt en wie deze in stand houden is weer een ander discussiepunt. Ik ga me meer richten op het genieten van de drank dan me irriteren aan de markt. Een van mijn weinige goede voornemens. :smullen
1 x

nigel_tufnel
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor nigel_tufnel » 03 Jan 2018, 18:32

Je begint toch duidelijk een verzadiging waar te nemen.
Het aantal whisky's aangeboden op de Whiskybase market blijft maar stijgen.
De 2dehands markt is redelijk aan het vollopen via alle kanalen: fora, Whiskybase, Facebook,...
Daar verdwijnen flessen (zelfs goede) niet meer als sneeuw voor de zon.
Als dit nog even door blijft gaan raken de flippers hun flessen minder goed kwijt en verschuiven ze hun interesse.
Met als gevolg dat de nieuwe releases ook niet meer verdwijnen als sneeuw voor de zon.
Met als resultaat dat de prijzen gaan dalen, zeker als je weet wat er momenteel aan overcapaciteit gemaakt wordt.
En dan zwijgen we nog over de talloze nieuwe distilleerderijen.
Maar dit kan uiteraard nog wel eventjes duren.
2 x

Thedge
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Thedge » 03 Jan 2018, 19:29

Heb al paar keer uitgelegd dat je voorlopig echt niet moet denken dat prijzen gaan dalen.

* Oudere en betere whiskys zijn steeds meer opgedronken of verzameld. Hier blijft vraag naar bestaan terwijl het aanbod fors af blijft nemen.
* Discontinued edities blijven in trek bij verzamelaars.
* (zogenaamde) collectoritems blijven interessant voor verzamelaars.
* Een grote groep mensen wil de nieuwe distilleries vanaf begin af aan volgen en blijft dus alles kopen.
* De economie trekt steeds verder aan.
* Wereldbevolking groeit harder en harder.

De grote bubbel is het NAS aanbod. Dat aanbod is dusdanig groot aan het worden, dat of de betreffende distilleries hun strategie moeten aanpassen, of zullen sluiten, of de prijzen van deze flessen zullen fors gaan dalen. Bij sluiten zal dit overigens weer aanleiding zijn voor een prijssteiging (closed distillery).

Maar goed, niemand heeft een glazen bol, we zullen het allemaal wel zien.
2 x

nigel_tufnel
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor nigel_tufnel » 03 Jan 2018, 20:04

Thedge schreef:Heb al paar keer uitgelegd dat je voorlopig echt niet moet denken dat prijzen gaan dalen.

* Oudere en betere whiskys zijn steeds meer opgedronken of verzameld. Hier blijft vraag naar bestaan terwijl het aanbod fors af blijft nemen.
* Discontinued edities blijven in trek bij verzamelaars.
* (zogenaamde) collectoritems blijven interessant voor verzamelaars.
* Een grote groep mensen wil de nieuwe distilleries vanaf begin af aan volgen en blijft dus alles kopen.
* De economie trekt steeds verder aan.
* Wereldbevolking groeit harder en harder.

De grote bubbel is het NAS aanbod. Dat aanbod is dusdanig groot aan het worden, dat of de betreffende distilleries hun strategie moeten aanpassen, of zullen sluiten, of de prijzen van deze flessen zullen fors gaan dalen. Bij sluiten zal dit overigens weer aanleiding zijn voor een prijssteiging (closed distillery).

Maar goed, niemand heeft een glazen bol, we zullen het allemaal wel zien.

Een aantal van je punten lijken me logisch.
Maar dit is natuurlijk als je er vanuit gaat dat er whiskyliefhebbers bijkomen en de bestaande niet vertrekken.
En daar knelt volgens mij het schoentje.
De laatste jaren zijn er een heleboel "investeerders" op lange en korte termijn (flippers) bijgekomen.
Omdat ze zien dat er geld valt te verdienen met whisky. Vandaar ook de grote aankoopwoede momenteel.
Van het moment (zoals ik al eerder zei) dat de 2dehands markt nog meer wordt overspoeld en ze moeilijker hun flessen verkocht krijgen,
gaan de prijzen op de 2dehands markt zakken.
Als het dus minder interessant wordt voor de flippers en investeerders om whisky aan te kopen omdat ze er nog amper iets op verdienen.
Dan zal het tij wel vlug keren. Vergeet niet dat deze laatste niet de whiskyliefhebbers zijn.
Als het geldgewin stopt dan richten ze hun pijlen op iets anders.
Er gaat dus ook een heel groot percentage kopers wegvallen. Want onderschat het aantal investeerders zeker niet!
Het klopt dat de oude toppers waardevol blijven maar het blijft een geval van vraag en aanbod.
Het overgrote aandeel van de hippe releases van de laatste jaren gaan namelijk niet open.
Omdat ze vaak als investering zijn aangekocht.
Geloof me, als iedereen zijn in prijs dalend flesje kwijt wil, gaan we nog een overaanbod krijgen van Ardbeg limited releases, enz... aan dumpprijzen.

Het is binnenkort en zelfs nu ook niet meer bij te houden om alle releases van alle nieuwe distilleerderijen aan te kopen.
Er is gewoon te veel, voor te hoge prijzen.
En geloof me, deze worden aangekocht om aan de kant te zetten en te investeren.
Er blijven dus veel flessen beschikbaar.
Ik denk niet dat er van de Wolfburn Inaugural release veel flessen zijn open gegaan om maar een voorbeeld te noemen.
Dit is destijds wel gebeurd met de befaamde toppers waar nog maar een paar exemplaren van bestaan.
En dit voornamelijk omdat destijds niemand met investeren bezig was.
Straffer nog, er was bijna niemand met whisky bezig.
De economie mag aangroeien, de populatie mag stijgen van zodra de investering niet meer interessant is zullen er enkel nog whiskyliefhebbers overblijven en die gaan het overaanbod niet opkopen tegen waanzinnige prijzen.
My 2 cents.
6 x

bkoster
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor bkoster » 03 Jan 2018, 21:11

Interessante theorieën wel.
Nu de dooddoener: de tijd zal het leren :Tongue
1 x

Greenmachine
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Greenmachine » 04 Jan 2018, 01:34

Toen de bitcoin op de 200 euro per stuk zat hoorde ik ook van alle kanten, je bent gek, bubbel, verkopen.
Laten we maar hopen dat het niet die kant op gaat...
0 x

Terug naar “De "Gouden Godendrank" in de volle breedte”