Twijfel over volgende aanschaf.
-
nigel_tufnel
- Whisk(e)y goeroe

Re: Twijfel over volgende aanschaf.
Vandaar ook mijn eerste reactie, Henri: niemand gaat David kunnen zeggen dat het een top whisky is voor zijn smaakprofiel.
Het is en blijft altijd persoonlijk.
En scores op Whiskybase zijn tegenwoordig dikwijls niet betrouwbaar.
Feit is (imho) dat 400 euro voor een weliswaar oude whisky waarvan je niet weet wat het is, een stevige prijs is.
Proeven lijkt me dus sowieso de boodschap.
Ik vind het trouwens frappant en eigenlijk ook wat teleurstellend dat deze niet in samplevorm te koop is via de Whiskybase shop.
Met 348 flessen in totaal zou dat toch moeten lukken lijkt me.
Ik heb trouwens ook besloten om dit soort flessen aan me voorbij te laten gaan.
Feit is (imho) dat 400 euro voor een weliswaar oude whisky waarvan je niet weet wat het is, een stevige prijs is.
Ik vind het trouwens frappant en eigenlijk ook wat teleurstellend dat deze niet in samplevorm te koop is via de Whiskybase shop.
2 x
nigel_tufnel schreef:Vandaar ook mijn eerste reactie, Henri: niemand gaat David kunnen zeggen dat het een top whisky is voor zijn smaakprofiel.
verwacht dat ze wel verkrijgbaar zijn geweest via de shop ( ik heb de mijne daar vandaan, maar wel in de fysieke winkel zelf )
al die speysides zitten nu bij release tussen 350-400. ik ga het er ook zeker niet blind aan uitgeven
1 x
Naar aanleiding van de laatste release van Speyside Region van Archives heb ik Wb een paar vragen voorgelegd. De reactie van Cees-Jan kwam er op neer, dat de naam van de distilleerderij hem onbekend is maar er wordt beweerd aldus C-J, dat de vaten van deze whisky van Edrington afkomstig zijn (dat zegt mij overigens weer helemaal niets). Ook zegt hij, dat als de naam bekend zou zijn c.q. op het etiket zou staan, de prijs vermoedelijk nog veel hoger zou liggen. De prijs van deze fles is gebaseerd op kwaliteit en leeftijd.....
Niet dat David hier iets mee zal opschieten.
Groetjes,
Herman
PS en natuurlijk is de prijs ook gebaseerd op vraag en aanbod, m.a.w. als niemand hem koopt zakt de prijs vanzelf. Niets nieuws onder de zon
Groetjes,
Herman
PS en natuurlijk is de prijs ook gebaseerd op vraag en aanbod, m.a.w. als niemand hem koopt zakt de prijs vanzelf. Niets nieuws onder de zon
Laatst gewijzigd door sch@ker op 28 Dec 2017, 10:01, 1 keer totaal gewijzigd.
1 x
- Wouter1981
- Whisk(e)y goeroe

Hier nog een review over deze bewuste fles van whiskynotes, mocht je deze nog niet gelezen hebben.
https://www.whiskynotes.be/2017/undiscl ... -archives/
Verder ga ik er niets over zeggen, deze fles is buiten mijn prijscategorie, dus ik zou hem sowieso nooit aanschaffen.
Verder ga ik er niets over zeggen, deze fles is buiten mijn prijscategorie, dus ik zou hem sowieso nooit aanschaffen.
0 x
-
nigel_tufnel
- Whisk(e)y goeroe

sch@ker schreef:Naar aanleiding van de laatste release van Speyside Region van Archives heb ik Wb een paar vragen voorgelegd. De reactie van Cees-Jan kwam er op neer, dat de naam van de distilleerderij hem onbekend is maar er wordt beweerd aldus C-J, dat de vaten van deze whisky van Edrington afkomstig zijn (dat zegt mij overigens weer helemaal niets). Ook zegt hij, dat als de naam bekend zou zijn c.q. op het etiket zou staan, de prijs vermoedelijk nog veel hoger zou liggen. De prijs van deze fles is gebaseerd op kwaliteit en leeftijd.....
Groetjes,
Herman
Tja, uiteraard zou deze nog een stuk duurder zijn als de distilleerderij bekend zou zijn.
Hij zou ook nog een stuk duurder zijn als het een officiële botteling zou zijn.
De verklaring van de prijs vind ik eerlijk gezegd nogal zwak en te verwachten...
Want wat is kwaliteit?
Dus omdat er nu een hoge prijs op plakt moet je er vanuit gaan dat het tenminste kwaliteit is?
Het is een beetje dezelfde verklaring als voor de high-end NAS whisky's.
Feit is dat deze undisclosed Speysiders in het begin uitkwamen aan 250-300 euro en dat ze nu 400-450 euro kosten.
En dit omdat de kwaliteit nu beter zou zijn?
2 x
-
nigel_tufnel
- Whisk(e)y goeroe

Wouter1981 schreef:Hier nog een review over deze bewuste fles van whiskynotes, mocht je deze nog niet gelezen hebben.
Wat ik vooral uit deze reviews onthou is het woord 'woody'.
Wat houtinvloed mag, maar ik persoonlijk hou niet van teveel houtinvloed.
En het lijkt alsof deze botteling er meer last van heeft als vorige bottelingen.
0 x
nigel_tufnel schreef:sch@ker schreef:Naar aanleiding van de laatste release van Speyside Region van Archives heb ik Wb een paar vragen voorgelegd. De reactie van Cees-Jan kwam er op neer, dat de naam van de distilleerderij hem onbekend is maar er wordt beweerd aldus C-J, dat de vaten van deze whisky van Edrington afkomstig zijn (dat zegt mij overigens weer helemaal niets). Ook zegt hij, dat als de naam bekend zou zijn c.q. op het etiket zou staan, de prijs vermoedelijk nog veel hoger zou liggen. De prijs van deze fles is gebaseerd op kwaliteit en leeftijd.....
Groetjes,
Herman
Tja, uiteraard zou deze nog een stuk duurder zijn als de distilleerderij bekend zou zijn.
Hij zou ook nog een stuk duurder zijn als het een officiële botteling zou zijn.
De verklaring van de prijs vind ik eerlijk gezegd nogal zwak en te verwachten...
Want wat is kwaliteit?
Dus omdat er nu een hoge prijs op plakt moet je er vanuit gaan dat het tenminste kwaliteit is?
Het is een beetje dezelfde verklaring als voor de high-end NAS whisky's.
Feit is dat deze undisclosed Speysiders in het begin uitkwamen aan 250-300 euro en dat ze nu 400-450 euro kosten.
En dit omdat de kwaliteit nu beter zou zijn?
Inderdaad wat is kwaliteit? Ik ga er voorshands maar vanuit dat het zoiets is als "de mate waarin iets aan de norm van de klant voldoet". Dus als we met zijn allen dit flesje een hoge score meegeven heb je kwaliteit in huis. ...
Moeten we hem eerst nog wel even proeven natuurlijk
En dat ga ik vanavond doen, iemand belangstelling....? Deel de aankoopprijs door 23, doe daar een half euro'tje bij voor het flesje, tel daar de porti bij op en..... (max 5 beschikbaar, weten we in ieder geval waar we het over hebben) en off topic natuurlijk

Meld je maar via pb
1 x
Ik heb die zeester ook blind aangeschaft omdat dit soort whisky's een stijl vertegenwoordigen die al een tijd niet tot nauwelijks meer te krijgen is. Ik ben die stijl in ieder geval nog niet tegengekomen bij recentere whisky's. En met die stijl bedoel ik dan boenwas en tropisch fruit. Voor mij is het dus een aanschaf in de categorie 'nu kan het nog'.
2 x
- shadowcollector
- Senior

De reden dat die prijzen omhoog gaan is omdat de prijs van die vaten van diezelfde undisclosed speysiders ook omhoog gaan en de leeftijd ook aan het meestijgen is. In het begin durfde niemand het aan en was 400 euro wellicht teveel.
Nu blijkt dat het keer op keer kwaliteit is gaan de inkoop prijzen ook omhoog. Allemaal vrij logisch, niet leuk maar dat is gewoon de markt.
De flessen gaan hard en elke release (Maltbarn, The Whisky agency, Archives etc) verkopen allemaal uit.
Hier nog een review van Sjoerd die het zijn whisky van het jaar noemt.
https://maltfascination.com/2017/12/27/ ... -archives/
Doe ermee wat je wil, als je twijfels hebt: gewoon niet doen, dan is dit niet de whisky voor je. Genoeg andere whisky beschikbaar.
Ik weet wel dat er een aantal mensen zijn die dit gewoon de beste whiskies vinden van de afgelopen jaren tegen een goede prijs. Ja zelfs 395,- wordt gezien als een goede prijs.
De vorige Archives undisclosed kreeg van Serge zelfs het predikaat: Bang for your buck.
Maar als je op voorhand al niet een beeld had dit je ooit zo'n undisclosed speyside uit '73 of '75 zou kopen dan gaan een paar reviews je niet helpen.
Nu blijkt dat het keer op keer kwaliteit is gaan de inkoop prijzen ook omhoog. Allemaal vrij logisch, niet leuk maar dat is gewoon de markt.
De flessen gaan hard en elke release (Maltbarn, The Whisky agency, Archives etc) verkopen allemaal uit.
Hier nog een review van Sjoerd die het zijn whisky van het jaar noemt.
https://maltfascination.com/2017/12/27/ ... -archives/
Doe ermee wat je wil, als je twijfels hebt: gewoon niet doen, dan is dit niet de whisky voor je. Genoeg andere whisky beschikbaar.
Ik weet wel dat er een aantal mensen zijn die dit gewoon de beste whiskies vinden van de afgelopen jaren tegen een goede prijs. Ja zelfs 395,- wordt gezien als een goede prijs.
De vorige Archives undisclosed kreeg van Serge zelfs het predikaat: Bang for your buck.
Maar als je op voorhand al niet een beeld had dit je ooit zo'n undisclosed speyside uit '73 of '75 zou kopen dan gaan een paar reviews je niet helpen.
0 x
DavidH. schreef:henri schreef:nigel_tufnel schreef:
Tja David, er gaat niemand kunnen zeggen dat dit voor jouw smaakprofiel een top whisky is.
Slecht zal hij niet zijn en sommige scores lijken me wat te enthousiast, zoals je tegenwoordig wel meer ziet.
Als ik bijvoorbeeld zie dat Thijs 'm 91 punten geeft en hij heeft al wel wat whisky's van dit kaliber gedronken.
Dan ben ik in ieder geval niet geneigd deze onmiddellijk aan te schaffen.
Er zijn er al zeer veel op de markt gekomen en de prijzen stijgen vlot mee.
Je kan ook Thijs z'n review eens lezen.
ik zeg heel eerlijk - hoe goed bedoeld ook - dat ik niet zeker weet of dit de beste tip is.
ik ken thijs een klein beetje en vergis je niet, ik vind t een topkerel, maar hij heeft wel zeer uitgesproken een eigen smaak naar mijn mening
vindt bepaalde dingen niet fijn en dat zie je terug in zn scores waar anderen iets daar juist hoog op scoren
en reviewt dingen die hij wel fijn vind best hoog waar ik soms niet van kan begrijpen dat hij dat zo hoog kan waarderen
ik vind het ook wel weer tof dat hij zo kijkt naar wat hem wel en niet bevalt, maar zijn reviews zijn geen goede graadmeter naar mijn smaak bijvoorbeeld ( als je meeleest thijs.. sorry.. maar zeker zoals ik het beschrijf zal je vast begrijpen hoe ik het bedoel )
Het blijft voor mijzelf sowieso lastig, die "a speyside" en "mystery speyside" enzo
Hoi David, we kunnen altijd een sampeltje ruilen....![]()
ik koop ze sowieso niet, maar ben altijd wel benieuwd, dus koop er hier en daar een sample van
en ja eerlijkheid gebied te zeggen dat een hoop ervan wel heel erg fijn is
wat is het geld waard.. leeftijd/kwaliteit lijkt natuurlijk zeer oke.. maar het blijft ook wel heel veel geld voor zo'n nieuwe release
een lap tekst waar je helemaal niets mee kunt..
toch hoop ik dat je er iets aan hebt
( overigens heb ik zelf nog een sample van de bewuste whisky staan.. ik moet hem alleen nog proeven)
Ik snap precies wat jullie bedoelen en had deze antwoorden eigenlijk ook wel verwacht, op het Thijs gedeelte na dan haha
Had zijn review inderdaad al gelezen en zn score gezien, het liefst proef ik 'm gewoon eerst maar kom volgende week pas weer terug van vakantie met de kans dat de fles al weg is in de tijd dat ik er een sample van heb genuttigd. Dus dilemma's
Hoi David, we kunnen vanzelfsprekend een sampeltje ruilen.....
1 x
-
DavidH.
- Top bijdrager

sch@ker schreef:
Hoi David, we kunnen vanzelfsprekend een sampeltje ruilen.....
Stuur je een PB'tje, dan maak ik speciaal voor jou die Sansibar wat eerder open, strepen we de verzendkosten weg
2 x
"Too much of anything is bad, but too much of good whisky is barely enough"
Beschikbare flessen: https://www.whiskybase.com/profile/davidh/collection
Beschikbare flessen: https://www.whiskybase.com/profile/davidh/collection
- Reichenbach
- Moderator

De herkomst niet bekend? Hoe weet je dan dat het Speyside is, dan kan het net zo goed van Orkney komen.sch@ker schreef:...dat de naam van de distilleerderij hem onbekend is...maar er wordt beweerd aldus C-J, dat de vaten van deze whisky van Edrington afkomstig zijn (dat zegt mij overigens weer helemaal niets)...
Edrington is de holding waar o.a. Macallan, Highland Park en Glenrothes onder valt.
0 x
"Een fles in de week?" - "O nee dokter dat haal ik niet... Een week"
Reichenbach schreef:De herkomst niet bekend? Hoe weet je dan dat het Speyside is, dan kan het net zo goed van Orkney komen.sch@ker schreef:...dat de naam van de distilleerderij hem onbekend is...maar er wordt beweerd aldus C-J, dat de vaten van deze whisky van Edrington afkomstig zijn (dat zegt mij overigens weer helemaal niets)...
Edrington is de holding waar o.a. Macallan, Highland Park en Glenrothes onder valt.
Omdat de fles "Speyside region" leest, maar er geen stokerij is vermeld...
0 x
henri schreef:als je meeleest thijs.. sorry.. maar zeker zoals ik het beschrijf zal je vast begrijpen hoe ik het bedoel)
No worries, ik begrijp dat je me die review van die Ledaig niet kan vergeven

2 x
Reichenbach schreef:De herkomst niet bekend? Hoe weet je dan dat het Speyside is, dan kan het net zo goed van Orkney komen.sch@ker schreef:...dat de naam van de distilleerderij hem onbekend is...maar er wordt beweerd aldus C-J, dat de vaten van deze whisky van Edrington afkomstig zijn (dat zegt mij overigens weer helemaal niets)...
De herkomst is wel degelijk bekend. In dit geval "slechts" een regio en wat er inzit? Net als bij King pepermunt: "Wat er in zit staat er op" of omgekeerd
En dank voor de laatste zin (holding etc.) dat wist ik niet. Weer wat geleerd
Laatst gewijzigd door sch@ker op 29 Dec 2017, 09:05, 1 keer totaal gewijzigd.
0 x
Terug naar “De "Gouden Godendrank" in de volle breedte”