Smaken in whisky?

Hier bespreken we Whisky als zijnde de "Gouden Godendrank" in de volle breedte.
Lampenkap
Nieuwkomer
Nieuwkomer

Smaken in whisky?

Ongelezen berichtdoor Lampenkap » 19 Dec 2017, 17:23

Dag allen,

Ik ben nog maar een beginnend whisky drinker.
Maar ik vraag me toch iets af wat ik niet helemaal begrijp.
Hele stomme vraag misschien :dancing

Maar hoe kan het dat je in whisky chocola, fruit, toffee en dat soort gekke smaken kan proeven terwijl dit soort "ingrediënten" niet gebruikt worden??

Snap dat dus totaal niet :HitHead
Alvast bedankt!
0 x

Reichenbach
Moderator
Moderator

Re: Smaken in whisky?

Ongelezen berichtdoor Reichenbach » 19 Dec 2017, 19:35

Dat zijn de complexe chemische verbindingen die ontstaan tijdens de verschillende stappen van het productieproces en lageren op hout van de whisky. Smaak is niet anders dan het proeven en ruiken van die verbindingen die we dan associëren met chocola, vanille, koffie, gras enzovoort.
Bij whisky ontstaan die smaken min of meer 'spontaan' al kan er wel op worden gestuurd zoals het roken van de mout of het lageren op voormalige sherry vaten. Het is dus iets anders dan bij jenever of bitters waar de specerijen en kruiden tijdens het productieproces worden toegevoegd.

Trouwens welkom op het forum en veel plezier met je nieuwe hobby!

Richard.
2 x
"Een fles in de week?" - "O nee dokter dat haal ik niet... Een week"

Tomatin
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor Tomatin » 19 Dec 2017, 19:45

Ik heb wel eens gehoord dat de bandbreedte van de soortelijke massa van alcoholen in het mengsel (whisky) van invloed is op of een whisky bijvoorbeeld meer of minder citrusachtig smaakt, de vorm van de distilleerketel is mede bepalend daarin schijnbaar.
1 x

DavidH.
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor DavidH. » 19 Dec 2017, 23:02

Ach, ik proef die smaken die uitgebreid beschreven staan meestal toch niet. Vind het vaak maar knap en abracadabra hoe sommigen hier reviews kunnen plaatsen ;)
Zulk commentaar geven is niet aan mij besteed helaas.
Het is te zuipen of het is niet te zuipen, zeg ik vaak plat gezegd :lekker
Tuurlijk pik je er altijd wel een smaak uit, maar het is je eigen beleving uiteindelijk :goedgedaan
2 x
"Too much of anything is bad, but too much of good whisky is barely enough"

Beschikbare flessen: https://www.whiskybase.com/profile/davidh/collection

Skiddilly
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Skiddilly » 20 Dec 2017, 11:35

DavidH. schreef:Het is te zuipen of het is niet te zuipen, zeg ik vaak plat gezegd :lekker
Tuurlijk pik je er altijd wel een smaak uit, maar het is je eigen beleving uiteindelijk :goedgedaan

Doe je jezelf hier als lievehebber niet een klein beetje te kort? Is het niet juist onwijs leuk om zelf opzoek te gaan naar die verschillende smaken? Ik zie op je WB account dat je een behoorlijk aantal onwijs mooie whisky’s hebt geproefd. Ik kan me moeilijk voorstellen dat je een Port Ellen, of bijvoorbeeld een jaren ‘70 Caperdonich inschenkt om het vervolgens slechts wel of niet lekker te vinden.

DavidH. schreef:Ach, ik proef die smaken die uitgebreid beschreven staan meestal toch niet. Vind het vaak maar knap en abracadabra hoe sommigen hier reviews kunnen plaatsen ;)
Zulk commentaar geven is niet aan mij besteed helaas.

Als je zelf aan het schrijven gaat zal je erachter komen dat zo’n abracadabra review relatief eenvoudig op papier komt. En aangezien het jouw beschrijving is, kan het niet fout zijn.
1 x
Afbeelding
“Too much of anything is bad, but too much good whiskey is barely enough.”
- Mark Twain

FGG
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor FGG » 20 Dec 2017, 13:01

Ik zou daar toch eens wat aandacht aan besteden. Ik ben zo'n anderhalf jaar geleden begonnen met whisky drinken en na een half jaar maar eens mee gedaan met een tasting, wat notities maken en door daar in te 'trainen' leer je steeds meer smaken en geuren herkennen en leer je ook de betere whisky's te onderscheiden van de mindere goden en dus ook meer waarderen. En nee, kreten als "in zeewater gedrenkt touw" en (daar is ie weer) "de anus van de duivel" zijn wat ver gezocht, maar het onderscheiden van bepaalde fruitsoorten, kruiden en andere smaken gaat na verloop van tijd steeds beter.
3 x
Whisky is the answer... (I don't remember the question)

Afbeelding

Mijn samplelijst

Kikkerneve
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Kikkerneve » 20 Dec 2017, 13:40

FGG schreef:Ik zou daar toch eens wat aandacht aan besteden. Ik ben zo'n anderhalf jaar geleden begonnen met whisky drinken en na een half jaar maar eens mee gedaan met een tasting, wat notities maken en door daar in te 'trainen' leer je steeds meer smaken en geuren herkennen en leer je ook de betere whisky's te onderscheiden van de mindere goden en dus ook meer waarderen. En nee, kreten als "in zeewater gedrenkt touw" en (daar is ie weer) "de anus van de duivel" zijn wat ver gezocht, maar het onderscheiden van bepaalde fruitsoorten, kruiden en andere smaken gaat na verloop van tijd steeds beter.

precies dit ja. Ik ben ook begonnen met "lekker of niet lekker". Na verloop van tijd maandelijks een paar proeverijen gaan bezoeken met een proefwieltje of wat dan ook. Toen ik daar gericht ging proeven ben ik ook steeds meer smaken gaan herkennen. Bijpassende hapjes helpen overigens ook veel.
2 x

Breedút_Genietsje
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Breedút_Genietsje » 20 Dec 2017, 14:03

Tja, ik kom ook niet verder dan het herkennen van 'rokerig' of 'sherry finished'.
Het meest bijzondere was nog het herkennen van de de geur 'muf' of 'banaan' ...

Maar dat geeft niet, ik ruik en proef wel degelijk verschil,
en het herkennen en plaatsen van de verschillen, dat vind ik leuk!
3 x
46%, Non Chill-Filtered, Natural Colour; it's a sign of quality
Breedút Genietsje

DavidH.
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor DavidH. » 20 Dec 2017, 14:16

Heb inderdaad al zat whiskies achter de kiezen, smaken onderscheid je op den duur vanzelf wel een beetje. Maar echt specifiek alles er uit halen zoals sommigen dat kunnen, nee dat niet.
Desalniettemin beleef ik veel plezier bij het drinken van goede whiskies en zal ik dit ook blijven doen :D
Meestal de eerste 2 slokken onderscheid ik de smaken en probeer ik het voor mezelf op te noemen, maar vaak is het na de 2e/3e slok: lekker, mwah of niet lekker :P
1 x

Lampenkap
Nieuwkomer
Nieuwkomer

Ongelezen berichtdoor Lampenkap » 20 Dec 2017, 15:02

Ging mij er meer echt om hoe die smaken kunnen ontstaan die omschreven worden zonder dat daar de ingrediënten van inzitten. :Pipersmile
1 x

thijs100
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor thijs100 » 20 Dec 2017, 15:07

Lampenkap schreef:Ging mij er meer echt om hoe die smaken kunnen ontstaan die omschreven worden zonder dat daar de ingrediënten van inzitten. :Pipersmile

Het antwoord dat je zoekt stond direct onder je openingsbericht :)

Reichenbach schreef:Dat zijn de complexe chemische verbindingen die ontstaan tijdens de verschillende stappen van het productieproces en lageren op hout van de whisky. Smaak is niet anders dan het proeven en ruiken van die verbindingen die we dan associëren met chocola, vanille, koffie, gras enzovoort.

Wil je echt graag 'down the rabbit hole', kijk dan hier eens: http://whiskyscience.blogspot.nl/
1 x
Afbeelding | Afbeelding

Kikkerneve
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Kikkerneve » 20 Dec 2017, 15:15

bijvoorbeeld het contact met de koperen ketels zorgt voor bepaalde chemische reacties. Bij Glengoyle legden ze ons afgelopen oktober uit dat die koperen pot i.c.m. het langzame verhitten van de wash zorgt voor de zachte tonen in hun whisky. Bij Glengoyne komt er op die manier bijvoorbeeld minder zwavel (hopelijk goed onthouden) in hun whisky, doordat dit in de reactie met het koper verloren gaat. Andere distilleerders hebben weer andere potten en dat is één verschil. Overigens ten koste van het koper, want die ketels zijn daardoor al eens gedwongen vervangen (te dunne laag koper overgehouden).

En zo zijn er nog 300 andere verhalen denk ik :Help
0 x

DavidH.
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor DavidH. » 20 Dec 2017, 20:06

Lampenkap schreef:Ging mij er meer echt om hoe die smaken kunnen ontstaan die omschreven worden zonder dat daar de ingrediënten van inzitten. :Pipersmile

Ik had vanmiddag een broodje kebab voor lunch :P

Nee maar zonder gein, je antwoord stond min of meer al geschreven we zijn even op een zijpad beland ;)
1 x

Thedge
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Thedge » 21 Dec 2017, 07:15

Lampenkap schreef:Dag allen,

Ik ben nog maar een beginnend whisky drinker.
Maar ik vraag me toch iets af wat ik niet helemaal begrijp.
Hele stomme vraag misschien :dancing

Maar hoe kan het dat je in whisky chocola, fruit, toffee en dat soort gekke smaken kan proeven terwijl dit soort "ingrediënten" niet gebruikt worden??

Snap dat dus totaal niet :HitHead
Alvast bedankt!

Dit zijn nog gangbare aroma’s, maar sommige gaan echt all the way, dat je je echt afvraagt waar halen ze het vandaan. Een van mijn favoriete die ik ben tegengekomen, “Nat asfalt” :P
1 x

Len
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Len » 21 Dec 2017, 15:04

'Nat gewoven scheepstouw' is één van mijn favorieten :P
Voel ik hier een nieuw topic aankomen?

Die ingrediënten zitten er inderdaad niet in, maar de geuren en smaken kunnen je er toch doen aan denken! Gisteren proefde ik nog mango in mijn glas!
0 x

Terug naar “De "Gouden Godendrank" in de volle breedte”