Vraag over whiskykaraffen

Hier bespreken we Whisky als zijnde de "Gouden Godendrank" in de volle breedte.
marindat
Nieuwkomer
Nieuwkomer

Vraag over whiskykaraffen

Ongelezen berichtdoor marindat » 06 Dec 2017, 16:23

Hallo iedereen,

Zelf ben ik (helaas) geen whiskydrinker, maar ik wil erg graag mijn vriend een whiskykaraf (met glazen) cadeau doen, deze wil hij namelijk erg graag.
Ik had mij hierin al een beetje verdiept, en ben een aantal mooie kristalglazen karaffen tegengekomen.

Mijn vraag is nu alleen vooral, ik had gelezen op verschillende plekken dat het belangrijk is dat de karaf luchtdicht kan worden afgesloten, vaak met een rubberen afsluitring. Nou heb ik alleen geen enkele kwaliteitskaraf gevonden met zo'n rubberen ring (bijv deze: https://www.kristalglas.nl/quadro-whisky-karaf-850ml.html). Zijn deze van zichzelf al luchtdicht genoeg hiervoor?

Ook kwam ik voornamelijk twee typen kristalglas tegen: bohemiaans kristalglas en titanium kristalglas. Ik kon hier verder online niet zoveel over vinden. Weten jullie of hier een groot verschil tussen zit?

Graag hoor ik jullie mening hierover.

Groeten, Marinda
0 x

Reichenbach
Senior
Senior

Re: Vraag over whiskykaraffen

Ongelezen berichtdoor Reichenbach » 06 Dec 2017, 17:32

Volgens mij is een goed geslepen stop ook aardig luchtdicht. Een rubber of siliconen ring vind ik een beetje af doen aan een mooie kristallen karaf.
Het is toch niet verstandig whisky voor lange tijd in een loodkristallen karaf te bewaren. Dit is dan wel een schitterend materiaal, maar whisky is enigszins zuur en loogt het lood uit.
1 x

blaaat
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor blaaat » 06 Dec 2017, 22:21

Reichenbach schreef:Het is toch niet verstandig whisky voor lange tijd in een loodkristallen karaf te bewaren. Dit is dan wel een schitterend materiaal, maar whisky is enigszins zuur en loogt het lood uit.

klopt als een bus.
ik heb ooit overwogen een karaf of decantor aan te schaffen, maar de meeste zijn uit kristalglas gemaakt, en dat bevat lood...
een whisky drinken uit een kristalglas is op zich geen probleem, want de contacttijd tussen whisky en glas is hier kort. Maar wanneer je je whisky bewaart in de karaf, dan is het een heel ander verhaal. De whisky zit er dan veel langer in, en dus heb je meer uitloging van lood in je whisky.

Ondertussen heb ik ook mijn mening bijgesteld. Nu vind ik dat whisky eigenlijk gewoon het beste geschonken wordt uit de originele fles :bigsmile , dus ik heb dan ook helemaal afgezien van dat decantoridee :lekker
0 x

whiskyblog010
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor whiskyblog010 » 06 Dec 2017, 22:25

Even voor mijn begrip: gaat whisky in kristal nou ten koste van de whisky of ten koste van het kristal?
0 x

blaaat
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor blaaat » 06 Dec 2017, 22:31

whiskyblog010 schreef:Even voor mijn begrip: gaat whisky in kristal nou ten koste van de whisky of ten koste van het kristal?

uitloging van lood zal de smaak van de whisky niet merkbaar beïnvloeden, en ook het kristalglas zal er niet anders gaan uitzien.
maar gezond voor je lichaam is het niet.

@ topicstarter, als je waarde hecht aan deze opmerkingen ivm het lood, kan je misschien op zoek gaan naar karaffen die loodvrij zijn? Ik denk dat wanneer het kristalglas betreft en er niet bij staat dat het loodvrij is, je ervan uit mag gaan dat er wel lood in zal zitten. Of anders zoek je een karaf uit gewoon glas (maar ik denk dat gewoon glas minder makkelijk in detail te bewerken is dan kristalglas).
1 x

Reichenbach
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Reichenbach » 06 Dec 2017, 22:32

whiskyblog010 schreef:Even voor mijn begrip: gaat whisky in kristal nou ten koste van de whisky of ten koste van het kristal?
De derde optie; ten koste van je gezondheid.
1 x

defeatless
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor defeatless » 07 Dec 2017, 00:09

Dat van dat lood is voor mij een nieuw verhaal! Thnx, zo leren we dagelijks weer wat bij!
Maar goed, lang bewaren is dus niet echt heel slim in kristal blijkbaar.

Als je whisky in een karaf wilt doen met glazen erbij voor een mooie presentatie, waar het dus de bedoeling is dat er die avond uit gedronken wordt, of dat het binnen afzienbare tijd wordt gedronken (zeg maar een maand ofzo), dan maakt de luchtdichtheid ook niet zo heel veel uit. Een karaf van wat hogere kwaliteit zal in dat geval voldoende afsluiten.

Whisky oxideert, maar bij lange na niet zo snel als wijn. Het oxideert zelfs in een geopende fles die afgesloten is met een kurk. Smaakverandering zal optreden, maar pas na langere tijd. Gewoon met de stop erop en binnen afzienbare tijd consumeren zal geen merkbare smaakverandering geven.
0 x

dcw
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor dcw » 07 Dec 2017, 08:52

blaaat schreef:

uitloging van lood zal de smaak van de whisky niet merkbaar beïnvloeden, en ook het kristalglas zal er niet anders gaan uitzien.
maar gezond voor je lichaam is het niet.

Klopt inderdaad dat het vooral heel ongezond is voor je lichaam. In de tijd van de Romeinen werd lood gebruikt om wijn zoeter te maken. Historisch gezien is er in dezelfde periode ook veel meer jicht in de rijkere bevolking.
Onderzoeken op loodglas toonden dat na enkele maanden de hoeveelheid lood in witte wijn vergelijkbaar was aan de hoeveelheden die gebruikt werden om de wijn zoeter te maken.
Witte wijn is nog wel wat zuurder dan whisky, dus zo snel zal het bij whisky wellicht niet gaan, maar loodglas is in elk geval af te raden.
Ook op een uurtje lekt er al wel wat lood in de drank, dus zelfs bij het gebruik van een kristallen tumbler is het aan te raden om hier niet dagelijks een uurtje of 3 whiskietjes uit te zitten lurken.

Als je uiteindelijk toch voor kristallen glazen met lood zou gaan wordt aangeraden om de tumblers/decanter eerst 48 uur in een oplossing van azijn en water te zetten. Op die manier wordt al een heleboel lood onttrokken uit het glas. Met de tijd gaat er natuurlijk minder lood uit het glas onttrokken worden, simpelweg omdat er minder lood in zit. Soort van half-life principe.
4 x

marindat
Nieuwkomer
Nieuwkomer

Ongelezen berichtdoor marindat » 07 Dec 2017, 10:17

Hoi iedereen,

Heel erg bedankt voor alle reacties, het heeft me in ieder geval al erg geholpen.

Ik had inderdaad ook gekeken naar het verschil tussen kristal en kristalglas. Voor zover had ik begrepen dat kristal alleen kristal mag heten wanneer er een bepaald percentage lood in zit. En dat voor kristalglas een ander mengsel heet, wat ongeveer dezelfde kwaliteit geeft (vaak ook sterker), maar omdat het veel minder of geen lood bevat, dat het officieel geen kristal mag heten, vandaar de naam kristalglas.

Ik heb de winkel nog even een mailtje gestuurd of zij me meer kunnen vertellen over het verschil tussen "Bohemian kristalglas" en "titanium kristalglas". Als ik daar antwoord van heb zal ik dat hier nog even bij zetten.

**Update: Ik heb reactie van een winkel, en zij zeiden inderdaad dat het kristalglas wel lood bevat, maar dat het titanium kristalglas loodvrij is.

Heel erg bedankt voor alle hulp!

Groeten, Marinda
5 x

Terug naar “De "Gouden Godendrank" in de volle breedte”