Whisky & wijnvaten
Whisky & wijnvaten
In de afgelopen tijd heb ik een paar whiskies gedronken die ook de binnenkant van een wijnvat hebben gezien, een Sauternes, Marsala, AWA, en gisteren een Amarone.
Deze konden mij niet zo bekoren, niet dat ik er in zou spugen, behalve de GD Marsala deze vond ik wel de betere. Ik kom dus ook tot de conclusie dat de wijnvaten niet tot mijn favorieten behoren.
Wat is jullie mening over de wijn whiskies ?
Deze konden mij niet zo bekoren, niet dat ik er in zou spugen, behalve de GD Marsala deze vond ik wel de betere. Ik kom dus ook tot de conclusie dat de wijnvaten niet tot mijn favorieten behoren.
Wat is jullie mening over de wijn whiskies ?
1 x
Re: Whisky & wijnvaten
Ik vind het over het algemaan bijzonder lekker. Longrow red serie al geprobeerd? Voor mij tien keer liever een whisky die op een wijnvat (of port) vat heeft gelegen dan welke sherry whisky ook. Met wijnvaten lijkt het wel eerder hit-or-mis te zijn, het lijkt allemaal wat experimenteler ook. Maar ik heb verder niet zo heel veel verstand van, een persoonlijke mening dus. De kenners gaan vast hieronder reageren 

0 x
Bedankt voor je reactie.
Nee deze heb ik nog niet geprobeerd, kun je misschien uitleggen waarom deze een verschil maakt t.o.v eerder genoemde ?
Longrow red serie
Nee deze heb ik nog niet geprobeerd, kun je misschien uitleggen waarom deze een verschil maakt t.o.v eerder genoemde ?
0 x
- Wouter1981
- Whisk(e)y goeroe

Het kan voor mij heel goed of heel slecht uitpakken.
Ik zal ex-Sherry even buiten beschouwing laten (kan je ook in die categorie scharen), want die doen het sowieso vaak wel goed bij mij.
Ik heb een aantal lekkere whisky's gedronken die op een wijnvat hebben gelegen.
De Springbank Claret Wood is hiervan een van mijn favorieten. Heerlijke whisky, waarbij de rode wijn helemaal niet zo overheerst. Het is echt een toevoeging aan de whisky, ipv dat hij alles overneemt en domineert.
Toevallig vanavond sinds lange tijd weer een Glenmorangie Nectar d'Or ingeschonken. Ook goed gelukt en ook hier overheerst de wijn niet, maar is het een toevoeging.
Maar ik heb ook een aantal whisky's geproefd waar ik zachtjes gezegd echt teleurgesteld over was.
Het voorbeeld is deze: https://www.whiskybase.com/whiskies/whi ... inish-mmck
De rode wijn domineerde hier veel te veel.
Maar goed, je hebt sowieso goede whisky en mindere whisky. Dus heb je dat ook met whisky op wijnvaten.
Ik denk trouwens dat het ook goed kan zijn dat wanneer men een 'slecht' vat vindt in een warehouse, dat ze die dan vaak proberen op te knappen met een finish in een ander vat.
En daar wil je niet persé je dure Sherry vat voor gebruiken, dus pakken ze een alternatief, wat dan een wijnvat kan zijn.
Maar dat wil dan niet automatisch zeggen dat de whisky er beter van wordt natuurlijk, dus de kans op mislukking is zeker nog aanwezig.
sh.. in, sh.. out.
Ik zal ex-Sherry even buiten beschouwing laten (kan je ook in die categorie scharen), want die doen het sowieso vaak wel goed bij mij.
Ik heb een aantal lekkere whisky's gedronken die op een wijnvat hebben gelegen.
De Springbank Claret Wood is hiervan een van mijn favorieten. Heerlijke whisky, waarbij de rode wijn helemaal niet zo overheerst. Het is echt een toevoeging aan de whisky, ipv dat hij alles overneemt en domineert.
Toevallig vanavond sinds lange tijd weer een Glenmorangie Nectar d'Or ingeschonken. Ook goed gelukt en ook hier overheerst de wijn niet, maar is het een toevoeging.
Maar ik heb ook een aantal whisky's geproefd waar ik zachtjes gezegd echt teleurgesteld over was.
Het voorbeeld is deze: https://www.whiskybase.com/whiskies/whi ... inish-mmck
De rode wijn domineerde hier veel te veel.
Maar goed, je hebt sowieso goede whisky en mindere whisky. Dus heb je dat ook met whisky op wijnvaten.
Ik denk trouwens dat het ook goed kan zijn dat wanneer men een 'slecht' vat vindt in een warehouse, dat ze die dan vaak proberen op te knappen met een finish in een ander vat.
En daar wil je niet persé je dure Sherry vat voor gebruiken, dus pakken ze een alternatief, wat dan een wijnvat kan zijn.
Maar dat wil dan niet automatisch zeggen dat de whisky er beter van wordt natuurlijk, dus de kans op mislukking is zeker nog aanwezig.
sh.. in, sh.. out.
1 x
Allen,
Er zijn vele soorten (wijn) vaten om te finishen, oa de eerder genoemde maar ook de diverse Octomore's en bruichladdich, Italiaan en cuvee serie zijn bekende (en smakelijke) whisky's die op wijnvaten zijn gefinished. Als er whisky is, op rumvaten kan mij dat persoonlijk niet bekoren, deze sla ik dus over. Dus ea is vaak een persoonlijke voorkeur.
Er zijn vele soorten (wijn) vaten om te finishen, oa de eerder genoemde maar ook de diverse Octomore's en bruichladdich, Italiaan en cuvee serie zijn bekende (en smakelijke) whisky's die op wijnvaten zijn gefinished. Als er whisky is, op rumvaten kan mij dat persoonlijk niet bekoren, deze sla ik dus over. Dus ea is vaak een persoonlijke voorkeur.
2 x
TNX
Een "klassieker" zo op het eerste oog te zien (btd February 2010).
Omgekeerd ben ik wel eens nieuwsgierig naar een goede Pinot Noir wijn, en nieuwsgierig naar de aardse- en rokerige smaken.
Springbank Claret Wood
Een "klassieker" zo op het eerste oog te zien (btd February 2010).
Omgekeerd ben ik wel eens nieuwsgierig naar een goede Pinot Noir wijn, en nieuwsgierig naar de aardse- en rokerige smaken.
1 x
- fjharms
- Whisk(e)y goeroe

Ik heb zeer gemengde ervaringen met wine cask finishes.
Ik vond deze Auchentoshan Bordeaux cask wel aangenaam
De Bruichladdich [MP4 Syrah] daarentegen was aan mij niet besteed - veel teveel tannines en off-notes.
Maar van deze Caol Ila werd ik wel echt blij!
Dus ik sluit wine cask finishes niet op voorhand uit, maar wil wel proeven voor ik een fles aan zou schaffen. Zoals al meer mensen hebben geschreven: het kan goed uitpakken, en kan ook (zwaar) tegenvallen...
Ik vond deze Auchentoshan Bordeaux cask wel aangenaam
De Bruichladdich [MP4 Syrah] daarentegen was aan mij niet besteed - veel teveel tannines en off-notes.
Maar van deze Caol Ila werd ik wel echt blij!
Dus ik sluit wine cask finishes niet op voorhand uit, maar wil wel proeven voor ik een fles aan zou schaffen. Zoals al meer mensen hebben geschreven: het kan goed uitpakken, en kan ook (zwaar) tegenvallen...
1 x
- edwinedje
- Forum goeroe

Ik ben niet zo bekend met Wijnen en hun namen.
Maar zou de wijn een indicatie kunnen zijn.
Mijn gevoel zegt dat een licht witte wijn minder effect zou hebben op de rijping dan een zware (donker)rode wijn.
Ik een aatntal Sauterness gehad (Edradour, Kilchoman) maar die waren minder expressief dan de Blood Cask van Auchentoshan.
Die laatste had ik wilde kopen op basis van de Naam [lees; uitstraling], maar ben blij dat ik hem eerst heb kunnen proeven.

Mijn gevoel zegt dat een licht witte wijn minder effect zou hebben op de rijping dan een zware (donker)rode wijn.
Ik een aatntal Sauterness gehad (Edradour, Kilchoman) maar die waren minder expressief dan de Blood Cask van Auchentoshan.
Die laatste had ik wilde kopen op basis van de Naam [lees; uitstraling], maar ben blij dat ik hem eerst heb kunnen proeven.

0 x
/ Mijn Website met mijn Distillery VisitsIk wil niet veel willen, want dan krijg je maar een deel...
...maar van de dingen die je niet wil krijg je altijd lekker veel. {Def P.}
Ik ben mezelf in principe dus dan ben ik in feite mij {Brainpower}
edwinedje schreef:Ik ben niet zo bekend met Wijnen en hun namen.
Geinig, heb ik zelf eigenlijk nooit bij stilgestaan. Bij 'wine cask finish' e.d. ga ik eigenlijk altijd standaard al uit van rode wijn, ook gezien de kleur die de whisky zelf dan doorgaans heeft.
Vraag me nu dus gelijk af óf er wel whisky's zijn met invloed van wítte wijn vaten?
0 x
- fjharms
- Whisk(e)y goeroe

Dre schreef:Geinig, heb ik zelf eigenlijk nooit bij stilgestaan. Bij 'wine cask finish' e.d. ga ik eigenlijk altijd standaard al uit van rode wijn, ook gezien de kleur die de whisky zelf dan doorgaans heeft.
Vraag me nu dus gelijk af óf er wel whisky's zijn met invloed van wítte wijn vaten?
Ja, in ieder geval de Sauternes cask en de Moscatel cask finishes
Toevallig beide wel zoete wijnen... deze lijken wel invloed te hebben op de whisky, levert toch wel een fruitige zoetigheid op de whiskies die ik heb meegemaakt.
Of er ook whiskies gefinished op bv. Sauvignon Blanc zijn? Geen idee, heb ze nog nooit geproefd.
1 x
- edwinedje
- Forum goeroe

Dre schreef:Vraag me nu dus gelijk af óf er wel whisky's zijn met invloed van wítte wijn vaten?
Even kort door de bocht; Sauternes is een Witte Wijn
https://en.wikipedia.org/wiki/Sauternes_(wine)
En er zijn diverse Sauternes gerelateerde bottelingen waaronder;
https://www.whiskybase.com/whiskies/whi ... homan-2011
Of dat rijping of finishing is wat uitzoekwerk...

1 x
/ Mijn Website met mijn Distillery VisitsIk wil niet veel willen, want dan krijg je maar een deel...
...maar van de dingen die je niet wil krijg je altijd lekker veel. {Def P.}
Ik ben mezelf in principe dus dan ben ik in feite mij {Brainpower}
fjharms schreef:Ja, in ieder geval de Sauternes cask en de Moscatel cask finishes
edwinedje schreef:Even kort door de bocht; Sauternes is een Witte Wijn
https://en.wikipedia.org/wiki/Sauternes_(wine)
Ha kijk aan, blijkt maar weer dat ik echt de ballen verstand heb van wijn
(ik drink het ook eigenlijk nooit, ik kan er niet echt van genieten zoals van whisky)
Nooit beseft/geweten dat bijv. de Sauternes een witte wijn is. Toch eens wat meer in de gaten houden dan maar.
D*mn, om de diverse whisky's te kunnen duiden moeten we dus behalve verstand van whisky óók al verstand hebben van de diverse wijnen en sherry's!
2 x
- Wouter1981
- Whisk(e)y goeroe

Dre schreef:D*mn, om de diverse whisky's te kunnen duiden moeten we dus behalve verstand van whisky óók al verstand hebben van de diverse wijnen en sherry's!
Absoluut, het leven van een whisky liefhebber gaat niet over rozen.
Ook in Sherry zit weldegelijk een groot verschil. Als er op de fles staat: 'matured in Sherry Cask xxxx' heb je eigenlijk nog maar een deel van de info.
Gaat het om PX of Oloroso? (Donkere Sherry)
Of gaat het misschien wel om een Fino of Manzanilla?! (Lichte Sherry)
Of een Amontillado (zit er tussenin)
Wanneer je dat in het achterhoofd houdt kan je de lichte kleur of lichte invloed op smaak ook gemakkelijker verklaren ipv dat je er automatisch van uit gaat dat het wel een refill sherryvat moet zijn.
1 x
Valt Port ook onder wijn?
Wijn en Port vind ik helaas dan ook zelden een geslaagde combinatie. In mijn ogen voelt als of je slagroom en haring combineert.
Deze vind ik dan weer lekker. Een van mijn minst favoriete distillery en vat. min+min=plus
https://www.whiskybase.com/whiskies/whi ... n-1996-mbl
Wijn en Port vind ik helaas dan ook zelden een geslaagde combinatie. In mijn ogen voelt als of je slagroom en haring combineert.
Deze vind ik dan weer lekker. Een van mijn minst favoriete distillery en vat. min+min=plus
https://www.whiskybase.com/whiskies/whi ... n-1996-mbl
0 x
- Breedút_Genietsje
- Whisk(e)y goeroe

Whisky die op Madeira vaten gelegen heeft zijn ook zeker de moeite waard 
0 x
46%, Non Chill-Filtered, Natural Colour; it's a sign of quality
Breedút Genietsje
Breedút Genietsje
Terug naar “De "Gouden Godendrank" in de volle breedte”