Welke whisk(e)y drink je momenteel of heb je net op ?

Hier bespreken we Whisky als zijnde de "Gouden Godendrank" in de volle breedte.
johan brugge
Forum goeroe
Forum goeroe

Re: Welke whisk(e)y drink je momenteel of heb je net op ?

Ongelezen berichtdoor johan brugge » 20 Mar 2011, 02:10

Net een Springbank 10yo en nu een Kilkerran WIP I (5yo). Wat een verschil zeg! Ik vind de Kilkerran stukken beter dan de Springbank. En hij is nog maar 5yo. Wat gaat dat zijn als hij ook 10yo zal zijn??
0 x
The only thing that tastes good in whisky is more whisky.

Les injures sont les raisons de ceux qui ont tort

turfsmurf
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor turfsmurf » 20 Mar 2011, 14:53

Onlangs op:

- Caol Ila 18yo. Dit was de 3e dram uit een flesje van 20cl. Ik vond de eerste twee drams wat tegenvallen, maar bij nader inzien vind ik deze toch best lekker. Vooral vanwege de krenten-/rozijnenafdronk.

- Caol Ila 12yo, ook een 20cl. Wederom erg smakelijk. Ik denk echter niet dat ik hier een standaardfles van zal aanschaffen zolang er ook Caol Ila Moch wordt verkocht.

- Caol Ila CS, 11yo G&M 1st fill Sherry. Deze fles zag ik bij de slijter op de plank staan en was vooral geïntrigeerd door de donkere kleur. Het bleek er een te zijn die op een sherryvat had gerijpt. Interessant, dus maar een impulsaankoop van gemaakt. Pas later las ik op dit forum dat de meningen nogal verdeeld waren.

Wat mij vooral opviel is dat deze niet zo intens was als de Caol Ila CS. De smaken in deze schieten alle kanten op: drop/turf/sherry/rook. Ik vind hem zeker niet vies, maar ben nog niet echt overtuigd van de sherry-turf-combinatie. Als afwisseling naast de overige fles(sen)(jes) Caol Ila op de plank is deze toch welkom.

Samenvatting: Caol Ila is eigenlijk best goed spul. (vind ik)

Ook geproefd: een have sample Kilchoman Winter Edition 2010. Tsja. Mij te scherp deze. Qua smaak vond ik hem bijna hetzelfde als de Ardbeg 10, maar dan een stuk aggressiever. Ik probeer het nog wel eens over een paar jaar, als de whisky wat gekalmeerd is.
0 x
Afbeelding
"I'd rather have a full bottle in front of me, than a full frontal lobotomy." (Tom Waits)

jpvdw
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor jpvdw » 20 Mar 2011, 15:48

Gisterenavond mijn sample Caperdonich, 36 jaar oud (1972 - 2008).Cask 1975 / 57% 1st fill Sherry Butt.Gekocht bij Patswine in Groningen.

Vond hem niet heel bijzonder en uitgesproken smaak hebben. Met water, zonder water even laten staan...het deed me niet veel. Wellicht was die 10ml te weinig om hem goed te kunnen proeven.

Daarna maar een Ardbeg 10 om het af te leren.
0 x

Fi-Wi
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Fi-Wi » 20 Mar 2011, 19:16

johan brugge schreef:Net een Springbank 10yo en nu een Kilkerran WIP I (5yo). Wat een verschil zeg! Ik vind de Kilkerran stukken beter dan de Springbank. En hij is nog maar 5yo. Wat gaat dat zijn als hij ook 10yo zal zijn??

Interessant, deze mij tot nog toe onbekende Campeltown heeft mijn aandacht!
0 x
LAT 57 17.9ºN, LONG 6 21.5ºW

Afbeelding

johan brugge
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor johan brugge » 20 Mar 2011, 20:51

Glenmorangie Nectar d'Ord. Lekker fruitig, zoet en licht om te drinken. Het is precies zomer in mijn glas.
0 x
The only thing that tastes good in whisky is more whisky.

Les injures sont les raisons de ceux qui ont tort

OJH
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor OJH » 20 Mar 2011, 21:56

eerder een oban 14, nu een coal ila 12yo.
0 x

Piet
Moderator
Moderator

Re: Caperdonich, 36 jaar oud (1972 - 2008).Cask 1975 / 57%

Ongelezen berichtdoor Piet » 20 Mar 2011, 22:07

jpvdw schreef:Gisterenavond mijn sample Caperdonich, 36 jaar oud (1972 - 2008).Cask 1975 / 57% 1st fill Sherry Butt.Gekocht bij Patswine in Groningen.

Vond hem niet heel bijzonder en uitgesproken smaak hebben. Met water, zonder water even laten staan...het deed me niet veel. Wellicht was die 10ml te weinig om hem goed te kunnen proeven.

10ml is inderdaad wel wat weinig.... maar laat dit nu net een botteling zijn (als het de Gordon & MacPhail Reserve, Holland is) die er minder goed afkomt bij de MaltManiacs. Nog steeds een prima bovengemiddelde dram maar niet de absolute topper die een Caperdonich op leeftijd vaak is.
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat

GJR
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor GJR » 20 Mar 2011, 22:08

Net uitgebreid gerelaxed, maar toch ook een tasting note geschreven met een Glen Ord 25 year OB uit 2004. Eerste keer dat ik een dergelijke "oude" whisky dronk, maar is erg goed bevallen, de geur liet me helemaal tot rust komen. Zie voor meer info over deze whisky mijn blog.
0 x
Mijn huidige collectie: Afbeelding...... en.... Mijn Whiskyblog en ook op twitter : GJR71

Matthijs
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor Matthijs » 21 Mar 2011, 02:28

Glencadam 10, zit niet veel meer in de fles :( . Lekker fris, honing, heide, graan met wat fruit. Goede whisky voor de prijs imo!
0 x

BWhisky
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor BWhisky » 21 Mar 2011, 10:08

Gisteren voor de eerste keer de Ardbeg Blasda geproefd, verwachtte er niet veel van maar viel super goed mee. Toch vrij veel turf, niet echt 'unpeated' dus. In de notes van whiskyfun kan ik me volledig vinden.

Daarnaast nog een Longrow CV en een HP 12 dit weekend.
:Slainte
0 x
Afbeelding

"Too much of anything is bad, but too much of good whisky is barely enough." (Mark Twain)

pim
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor pim » 21 Mar 2011, 10:21

Gisteren in het zonnetje samen met een kennis, buna 3 jaar, buna 12 jaar, black botle, bruichladdich waves, rocks en peat geprobeerd, daarna de ardberg 10, na de pauze zijn we verder gegaan met bowmore 3 jaar, bowmore 12 jaar,17 jaar en de 18 jaar. eten met talisker, daarna als toetje een port ellen en octomore. Het was de moeite zullen we maar zeggen. Mijn vrouw hield het op een wit wijntje......
pascal en tanja
0 x
Afbeelding Pascal's PROOF, N&T in midden en west-Brabant.

MadMaster
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor MadMaster » 21 Mar 2011, 11:58

jpvdw schreef:Gisterenavond mijn sample Caperdonich, 36 jaar oud (1972 - 2008).Cask 1975 / 57% 1st fill Sherry Butt.Gekocht bij Patswine in Groningen.

Dat is toch deze botteling:

Afbeelding

Deze whisky geen uitgesproken smaak? :Scratch
Het is m.i. een enorme bom van fruit- en sherry-tonen (rozijnen, licht hout).
Behoorlijk complex, maar hele mooie volle geuren en smaken en een lange afdronk.

Als er één Caperdonich de moeite waard is, dan is het deze wel.
Heb 2 jaar geleden de 1e fles er van gekocht bij Van Wees in Amersfoort en heb er vorig jaar nog eentje bij gehaald.
0 x

p_froes
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor p_froes » 21 Mar 2011, 13:05

MadMaster schreef:Deze whisky geen uitgesproken smaak? :Scratch
Het is m.i. een enorme bom van fruit- en sherry-tonen (rozijnen, licht hout).
Behoorlijk complex, maar hele mooie volle geuren en smaken en een lange afdronk.

Als er één Caperdonich de moeite waard is, dan is het deze wel.
Heb 2 jaar geleden de 1e fles er van gekocht bij Van Wees in Amersfoort en heb er vorig jaar nog eentje bij gehaald.

Goed spul hoor, die Caperdonich. :goedgedaan
0 x
Life is too short to drink bad whisky

gadeweerd
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor gadeweerd » 21 Mar 2011, 15:39

Volgens mij vond ik die Caperdonich ook best lekker...
0 x
Afbeelding

OJH
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor OJH » 21 Mar 2011, 17:11

een bowmore enigma 12yo. smaakt me erg goed vandaag. Het is vandaag sowieso een heerlijke dag, lekker vrij en wat een weer. :hoera :duimop
0 x

Terug naar “De "Gouden Godendrank" in de volle breedte”