Twijfel over volgende aanschaf.
Re: Twijfel over volgende aanschaf.
De Macallan Speymaltexpressies door G&M van vaak 9 y.o. en ongeveer €45 voor een fles, is dat whisky met een goede prijs/kwaliteitsverhouding? Om het karakter van Macallan te leren kennen zonder er de abnormale bedragen voor te betalen. Ik denk dan aan de 12 y.o. Sherry Oak..
0 x
Michaël schreef:De Macallan Speymaltexpressies door G&M van vaak 9 y.o. en ongeveer €45 voor een fles, is dat whisky met een goede prijs/kwaliteitsverhouding? Om het karakter van Macallan te leren kennen zonder er de abnormale bedragen voor te betalen. Ik denk dan aan de 12 y.o. Sherry Oak..
Macallan is inderdaad altijd (te) duur. Ik heb zelf ook wat jongere IBs gekocht om 's te proberen. Maar nog niet geopend, dus kan je helaas geen concrete feedback geven of 't wat is.
Als je alleen het karakter wilt leren kennen zou ik 's op een whisky festival, hier op 't forum, bij een vriend of bij de betere speciaalszaak 's gaan proeven / sampelen.
Persoonlijk vind ik Macallan echt compleet misbaar. 2 jaar terug ook bij de distillerij geweest en o.a. de 12 yo's serie op, en ik vond 't de prijs niet waard. Zeker niet met al die kleur badges en NAS uitgaves van ze.
Ja, het zijn best lekkere whisky's, zeker de oudere, maar de prijs / kwaliteit verhouding vind ik echt belachelijk en niet in verhouding. Tis natuurlijk wat de gek ervoor geeft en daar maken ze dankbaar gebruik van. Die reputatie hebben ze nu eenmaal, eerst in Amerika en daardoor nu ook in Azie.
2 x
Xstream schreef:Michaël schreef:De Macallan Speymaltexpressies door G&M van vaak 9 y.o. en ongeveer €45 voor een fles, is dat whisky met een goede prijs/kwaliteitsverhouding? Om het karakter van Macallan te leren kennen zonder er de abnormale bedragen voor te betalen. Ik denk dan aan de 12 y.o. Sherry Oak..
Macallan is inderdaad altijd (te) duur. Ik heb zelf ook wat jongere IBs gekocht om 's te proberen. Maar nog niet geopend, dus kan je helaas geen concrete feedback geven of 't wat is.
Als je alleen het karakter wilt leren kennen zou ik 's op een whisky festival, hier op 't forum, bij een vriend of bij de betere speciaalszaak 's gaan proeven / sampelen.
Persoonlijk vind ik Macallan echt compleet misbaar. 2 jaar terug ook bij de distillerij geweest en o.a. de 12 yo's serie op, en ik vond 't de prijs niet waard. Zeker niet met al die kleur badges en NAS uitgaves van ze.
Ja, het zijn best lekkere whisky's, zeker de oudere, maar de prijs / kwaliteit verhouding vind ik echt belachelijk en niet in verhouding. Tis natuurlijk wat de gek ervoor geeft en daar maken ze dankbaar gebruik van. Die reputatie hebben ze nu eenmaal, eerst in Amerika en daardoor nu ook in Azie.
Bedankt voor je uitgebreide reactie. Die originele expressies zeggen me ook maar weinig, eerlijk gezegd. Zo'n Speymalt in huis halen voor €43 zie ik dan eventueel wel zitten, ook om wat ervaring op te doen met IB's want daar heb ik ook niet veel ervaring mee.
0 x
Michaël schreef:Bedankt voor je uitgebreide reactie. Die originele expressies zeggen me ook maar weinig, eerlijk gezegd. Zo'n Speymalt in huis halen voor €43 zie ik dan eventueel wel zitten, ook om wat ervaring op te doen met IB's want daar heb ik ook niet veel ervaring mee.
Ja, niet dat je er veel aan hebt
Ik heb deze in huis staan:
https://www.whiskybase.com/whisky/45144 ... an-2004-gm
https://www.whiskybase.com/whisky/55945 ... an-2005-gm
Ik zal 1 ervan 's opentrekken van de week. Wordt toch weer 's tijd voor wat nieuws. Laat ik 't nog wel even weten.
1 x
Michaël schreef:De Macallan Speymaltexpressies door G&M van vaak 9 y.o. en ongeveer €45 voor een fles, is dat whisky met een goede prijs/kwaliteitsverhouding? Om het karakter van Macallan te leren kennen zonder er de abnormale bedragen voor te betalen. Ik denk dan aan de 12 y.o. Sherry Oak..
Ik heb laatst de gm 2007 geproefd. Deze lijkt niet op de sherry oak. Heeft wel het karakter van de 10 en 12 fine oak als ik me niet vergis, maar die heb ik lang geleden gehad.
Ik heb hem wel 1 op 1 met de scallywag gehad. Dat is een blend met o.a. mortlach en macallan. Daar ligt hij verschrikkelink dicht bij in de buurt.
Al met al een zeer genietbare macallan voor zijn prijs. En ook zeker het herkenbare van Macallan.
1 x
Deze week wil ik de Blair Athol 1988 vW gaan halen en ik zit te twijfelen of ik de Linkwood 2008 vW erbij zal nemen. Die laatste heb ik afgelopen zaterdag op het WWT mogen proeven en die beviel me wel. Twijfel dus... 

1 x
FGG schreef:Deze week wil ik de Blair Athol 1988 vW gaan halen en ik zit te twijfelen of ik de Linkwood 2008 vW erbij zal nemen. Die laatste heb ik afgelopen zaterdag op het WWT mogen proeven en die beviel me wel. Twijfel dus...
Voor die prijs... En ie bevalt je... Waarom nog twijfelen? Doen joh!
2 x
Bram84 schreef:FGG schreef:Deze week wil ik de Blair Athol 1988 vW gaan halen en ik zit te twijfelen of ik de Linkwood 2008 vW erbij zal nemen. Die laatste heb ik afgelopen zaterdag op het WWT mogen proeven en die beviel me wel. Twijfel dus...
Voor die prijs... En ie bevalt je... Waarom nog twijfelen? Doen joh!
Ok, je hebt me overtuigd!

0 x
Ik wil al een tijdje een echte lekkere smooth zoete maar toch sterke portwood kopen.
Heb bijna een Tomatin gekocht, toch niet gedaan. Nu dacht ik aan deze https://www.whiskybase.com/whisky/17198
Is dat scotch blasphemy ? Heeft iemand m ?
Heb bijna een Tomatin gekocht, toch niet gedaan. Nu dacht ik aan deze https://www.whiskybase.com/whisky/17198
0 x
Barreman schreef:Ik wil al een tijdje een echte lekkere smooth zoete maar toch sterke portwood kopen.
De 14jarige tomatin is een heerlijke portwood. Over de door jou bedoelde prijsklasse kan ik niks zinnigs zeggen

0 x
- roetertoeter
- Actief lid

Zomerse whisky
Ben op zoek naar een soort daily dram tijdens de vakantie.Fruitig, pit erin. Beetje turf mag er evt ookbij ( Laphroaig 10 vind ik lekker maar is een beetje te voor de zomer naar mijn smaak).
Richtprijs €50.
Alle suggesties zijn welkom. BVD Joost
Ben op zoek naar een soort daily dram tijdens de vakantie.Fruitig, pit erin. Beetje turf mag er evt ookbij ( Laphroaig 10 vind ik lekker maar is een beetje te voor de zomer naar mijn smaak).
Richtprijs €50.
0 x
- Reichenbach
- Moderator

Beetje turf is daarbij een eufemisme. Voor de zomer een bourbon met ijs.JKr schreef:Zomerse whisky
Beetje turf mag er evt ookbij ( Laphroaig 10 vind ik lekker maar is een beetje te voor de zomer naar mijn smaak).
Of vloek ik nu?
0 x
"Een fles in de week?" - "O nee dokter dat haal ik niet... Een week"
JKr schreef:Zomerse whisky
Richtprijs €50.
Gin & Tonic JKr, DOEN!

Persoonlijk ben ik ook een grote fan van whisky sour, maar dan wel met geturfde whisky i.p.v. bourbon.
(4,5 cl geturfde whisky, bv. Ardbeg 10, 2 cl suikerwater, 4 cl vers geperst citroensap (citroen/limoen werkt ook heel goed) en shaken met ijs. Strainen in een met ijs gevulde tumbler en je zomerse whisky is klaar. Suikerwater? 1 suiker op 1/2 water laten koken tot de suiker opgelost is, daarna bewaren in de ijskast).
Enjoy! D.
PS Tikkeltje decadent maar ik heb ook al een aantal keer whisky sours gemaakt met Octomore.
YUMMIE, maar zonde van de Octomore hoor ik sommigen al denken.
Nu ja, Take a Walk on the Wild Side, zo nu en dan ...
0 x
JKr schreef:Zomerse whisky
Richtprijs €50.
Persoonlijk vind ik de rokige jongens meer voor de winter en geniet ik tijdens de zomer meer van de sherrybommetjes. Misschien is een Ledaig 10yo iets voor je: betaalbaar, minder turf en rook dan de Laphroaig.
0 x
Terug naar “De "Gouden Godendrank" in de volle breedte”