Wanneer geef je een whisky meestal een hoge score?
- caskstrength
- Forum goeroe

Wanneer geef je een whisky meestal een hoge score?
Als vervolg de discussie over het nut en de interpretatie van whisky-scores leek het me leuk om eens wat dieper in te gaan op het HOE ipv het WAT gescoord wordt. Als ik het goed interpreteer, zijn de meesten het er wel over eens dat gescoord wordt op neus, smaak, body, finish en balans. Daar zou nog wat van af kunnen (sommigen raten niet op body), en sommigen voegen prijs als criterium toe.
Maar op basis van wat, of wanneer, krijgt een whisky van jullie nu een hoge score op neus, smaak, body, finish en balans? Moet het allemaal complex zijn, of juist niet? Zijn jullie fan van de mildere invloed van refill-vaten (en tijd), of juist first fill en lekker kort gerijpt? Of juist first fill en lang gerijpt? Kortom: wat voor soort whisky krijgt bij jou gemiddeld gezien de hoogste score?
Als ik naar mijn eigen beoordelingen kijk, ben ik overwegend een fan van refill-vaten en redelijk wat tijd. De hoogste ratings die ik heb gegeven, komen toch wel van dit soort whiskies.
Maar op basis van wat, of wanneer, krijgt een whisky van jullie nu een hoge score op neus, smaak, body, finish en balans? Moet het allemaal complex zijn, of juist niet? Zijn jullie fan van de mildere invloed van refill-vaten (en tijd), of juist first fill en lekker kort gerijpt? Of juist first fill en lang gerijpt? Kortom: wat voor soort whisky krijgt bij jou gemiddeld gezien de hoogste score?
Als ik naar mijn eigen beoordelingen kijk, ben ik overwegend een fan van refill-vaten en redelijk wat tijd. De hoogste ratings die ik heb gegeven, komen toch wel van dit soort whiskies.
0 x
Affirmanti incumbit probatio
- mikegerards
- Top bijdrager

Re: Wanneer geef je een whisky meestal een hoge score?
Oef lastig als je maar een van de opties mag kiezen haha. Bij mij gaat het vooral om de smaak die erin zit en deze hoeft niet uit mijn glas te knallen. Met de smaak bedoel ik dan het karakter van de distillery maar ook van het hout. En om het nog complexer te maken hangt dit ook van het moment af waarop ik de betreffende whisky drink. Daarom proef ik meestal een whisky ook op 2 compleet verschillende momenten voor ik hem scoor
Als ik kijk naar mijn hoogste scores zijn dit toch vaak oloroso matured whisky's die lang op het vat hebben gelegen
Als ik kijk naar mijn hoogste scores zijn dit toch vaak oloroso matured whisky's die lang op het vat hebben gelegen
0 x
- caskstrength
- Forum goeroe

Tja ik wilde het niet te gemakkelijk maken Mike 

0 x
Ik kies voor de dooddoener. Ex-sherry, ex-bourbon. Refill of first-fill. Oud of jong. Geturfd of ongeturfd. Iedere stijl heeft z'n pareltjes.
Als ik kijk naar wat ik hoog scoor en naar wat ik thuis open heb staan, zit daar allebei een enorme variatie in.
Dat gezegd hebbende: subtiliteit en complexiteit zijn voor mij wel heel belangrijk. Een jonge turf- of sherrybom kan heel lekker zijn, maar die hebben wel een bepaalde bovengrens. En die bovengrens ligt veel lager dan bij bijvoorbeeld oudere whisky's uit een refill vat.
Als ik kijk naar wat ik hoog scoor en naar wat ik thuis open heb staan, zit daar allebei een enorme variatie in.
Dat gezegd hebbende: subtiliteit en complexiteit zijn voor mij wel heel belangrijk. Een jonge turf- of sherrybom kan heel lekker zijn, maar die hebben wel een bepaalde bovengrens. En die bovengrens ligt veel lager dan bij bijvoorbeeld oudere whisky's uit een refill vat.
0 x
Eén optie Paul? Dude
..
Ik merk bij mij dat het wisselt. Ik heb fases (waarvan ik er meerdere per week kan hebben
..) waarin ik subtiel en wat ouder meer waardeer en ik heb fases waarin ik meer 'in your face'-whisky het liefst heb. Momenteel zit ik vooral in mijn (peated) sherry-fase. Die duurt trouwens al wel weer efkes. Maar dat kan in het voorjaar en de zomer zo weer anders zijn.
.. Ik merk bij mij dat het wisselt. Ik heb fases (waarvan ik er meerdere per week kan hebben
0 x
- Caledonians
- Whisk(e)y goeroe

- caskstrength
- Forum goeroe

Begrijpelijk Thijs. In mindere mate is dat bij mij ook wel het geval, maar juist vanwege de waardering van complexiteit koos ik toch voor de optie met distillery character en voldoende houtopvoeding. Ik merk dat over the top smaken mij steeds minder doen.
0 x
- caskstrength
- Forum goeroe

Nickolaas schreef:Eén optie Paul? Dude..
Yep! Laten we het niet te eenvoudig voor ons zelf maken
(maar ik val in herhaling)
0 x
- mikegerards
- Top bijdrager

caskstrength schreef:Tja ik wilde het niet te gemakkelijk maken Mike
do you ever?
0 x
- caskstrength
- Forum goeroe

Ik vond het toch wel interessant hoe mensen reageren, vandaar de 1 keuze uit wat extremere opties. De reden is dat ik me af en toe verbaas hoe mensen relatief jonge sherrybommen hoge scores geven (zonder de personen in kwestie daar op aan te vallen of terecht te willen wijzen). Volgens mij geeft het juist meer inzicht in wat een score voor je betekent, als je weet welke score iemand met een bepaalde mindset er aan heeft gegeven.
Als ik weet dat Pietje houdt van extreme sherrybommen en daarom een bepaalde whisky 90 punten geeft, weet ik dat als ik zelf meer voorkeur geef aan uitgebalanceerde drams, ik voor mezelf de score naar beneden zou kunnen bijstellen.
Natuurlijk is er altijd de relativerende dooddoener, dus daarom heb ik ook die kans geboden deze aan te klikken.
Als ik weet dat Pietje houdt van extreme sherrybommen en daarom een bepaalde whisky 90 punten geeft, weet ik dat als ik zelf meer voorkeur geef aan uitgebalanceerde drams, ik voor mezelf de score naar beneden zou kunnen bijstellen.
Natuurlijk is er altijd de relativerende dooddoener, dus daarom heb ik ook die kans geboden deze aan te klikken.

0 x
Het lijkt erop dat ik van een bepaalde whisky-soorten hou zoals peated en singe grains. Met die kennis ga ik vervolgens de beoordeling aan. Ik bedoel, als je bv een peated whisky pakt en je scoort 'm laag omdat ie peaty is vind ik wat vreemd. Jip-en-Janneke: als ik 10 stationcars moet beoordelen en ik vind ze allemaal niks omdat ik niet van stationcars hou... 
Uiteraard zal je oordeel ets beïnvloed worden door het type whisky, maar als ik bv een sherry-bom krijg (waar ik tot op vandaag nog niet zo heel erg mee weg loop) hou ik daar rekening mee en kan ie van mij wel een (relatief) hoge score krijgen.

Uiteraard zal je oordeel ets beïnvloed worden door het type whisky, maar als ik bv een sherry-bom krijg (waar ik tot op vandaag nog niet zo heel erg mee weg loop) hou ik daar rekening mee en kan ie van mij wel een (relatief) hoge score krijgen.
1 x
Balans is voor mij het codewoord.
Een eentonige whisky die énkel sherry / bourbon / hout / turf / rook / ...biedt, krijgt van mij quasi nooit een topscore.
Enige uitzondering op die regel is Fruit. Regelrechte fruitsapjes (genre Caperdonich '72, BenRiach '75/'76, Tomatin '76, recente Non peated Ieren) scoren wél hoog, al is het maar omdat het eigenlijk toch verbazingwekkend is hoe een graandestillaat vaak na +30jaar op vat een tropische vruchtenmix kan worden.
Een eentonige whisky die énkel sherry / bourbon / hout / turf / rook / ...biedt, krijgt van mij quasi nooit een topscore.
Enige uitzondering op die regel is Fruit. Regelrechte fruitsapjes (genre Caperdonich '72, BenRiach '75/'76, Tomatin '76, recente Non peated Ieren) scoren wél hoog, al is het maar omdat het eigenlijk toch verbazingwekkend is hoe een graandestillaat vaak na +30jaar op vat een tropische vruchtenmix kan worden.
1 x
Leuk onderwerp dit 
Hoe complexer, hoe beter. Mits er wel een juiste balans is natuurlijk. Maar, op iedere regel zijn voor mij ook weer uitzonderingen. De Springbank 16yo Local Barley vind ik geen enorme complexe whisky, maar vind ik toch een briljante whisky. Die raakt precies de juiste snaar bij mij, door de balans, de volle, maar toch subtiele smaken. Echt geweldig. Weliswaar niet van hetzelfde niveau, maar ook de Lagavulin 8 vind ik niet complex, maar wel heel erg goed.
Bovenstaand om maar weer aan te geven dat er voor mij niet een zaligmakend profiel of specifiek criterium is waar een whisky aan moet voldoen.
caskstrength schreef:Moet het allemaal complex zijn, of juist niet?
Hoe complexer, hoe beter. Mits er wel een juiste balans is natuurlijk. Maar, op iedere regel zijn voor mij ook weer uitzonderingen. De Springbank 16yo Local Barley vind ik geen enorme complexe whisky, maar vind ik toch een briljante whisky. Die raakt precies de juiste snaar bij mij, door de balans, de volle, maar toch subtiele smaken. Echt geweldig. Weliswaar niet van hetzelfde niveau, maar ook de Lagavulin 8 vind ik niet complex, maar wel heel erg goed.
Bovenstaand om maar weer aan te geven dat er voor mij niet een zaligmakend profiel of specifiek criterium is waar een whisky aan moet voldoen.
0 x
Hier kan heeel lang over gemijmerd worden heb ik het idee
Zolang er maar meer dan 40% alcohol in zit vind ik het al gauw goed
En misschien dat het aan mijn smaak ligt ; de alcohol vind ik het vaakst overheersen
Las ik ook iets over een tropisch fruitdrankje ? Wicky Tropical Fruit Mix of Robinsons Fruitshoot scheelt je een bak euro's
Maar nu weer serieus, drink wat je niet kan laten staan, smaken blijven verschillen.
Dirk
Zolang er maar meer dan 40% alcohol in zit vind ik het al gauw goed
En misschien dat het aan mijn smaak ligt ; de alcohol vind ik het vaakst overheersen
Las ik ook iets over een tropisch fruitdrankje ? Wicky Tropical Fruit Mix of Robinsons Fruitshoot scheelt je een bak euro's
Maar nu weer serieus, drink wat je niet kan laten staan, smaken blijven verschillen.
Dirk
0 x
Goede poll!
Ik ben benieuwd naar de inzichten. Zelf krijg ik soms de indruk dat scores van flessen gedreven zijn door schaarste of prijs. (Maar goed, dat laatste zou in principe moeten samengaan.)
Ik ben benieuwd naar de inzichten. Zelf krijg ik soms de indruk dat scores van flessen gedreven zijn door schaarste of prijs. (Maar goed, dat laatste zou in principe moeten samengaan.)
0 x
Terug naar “De "Gouden Godendrank" in de volle breedte”