Nut en interpretatie van Whisky scores

Hier bespreken we Whisky als zijnde de "Gouden Godendrank" in de volle breedte.
Wouter1981
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Re: Nut en interpretatie van Whisky scores

Ongelezen berichtdoor Wouter1981 » 06 Feb 2017, 22:56

henri schreef:
Wouter1981 schreef:eerder afgaan op een enkele beoordeling op whiskyfun of ...

ik volg niemand met blog of videoblog, maar 1 ding bij serge is bij mij altijd...
zijn of een andere blogger zijn score kijk ik niet naar, maar de beschrijvingen van serge vind ik wel heel goed..
waar ik bij niemand van hen kijk naar core, kijk ik bij hem soms wel naar wat hij over de whisky verteld

Maar kijk je dan wel naar de score op WB (met of zonder smaaknotitie)?
Of ga je gewoon op je eigen gevoel af?
Jij koopt aardig wat flessen per maand, waar een ander wat selectiever moet zijn. Maar ik ga er vanuit dat jij ook zo min mogelijk 'missers' wil hebben.
0 x
"Whisky, because no great story ever started with someone eating a salad"

Afbeelding

henri
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor henri » 06 Feb 2017, 23:01

Wouter1981 schreef:
henri schreef:
Wouter1981 schreef:eerder afgaan op een enkele beoordeling op whiskyfun of ...

ik volg niemand met blog of videoblog, maar 1 ding bij serge is bij mij altijd...
zijn of een andere blogger zijn score kijk ik niet naar, maar de beschrijvingen van serge vind ik wel heel goed..
waar ik bij niemand van hen kijk naar core, kijk ik bij hem soms wel naar wat hij over de whisky verteld

Maar kijk je dan wel naar de score op WB (met of zonder smaaknotitie)?
Of ga je gewoon op je eigen gevoel af?
Jij koopt aardig wat flessen per maand, waar een ander wat selectiever moet zijn. Maar ik ga er vanuit dat jij ook zo min mogelijk 'missers' wil hebben.

ik kijk ook regelmatig naar score, maar van mensen die ik ken en waarvan ik dus weet hoe en waar ze op scoren en wel of niet van houden en daarnaast van weet dat ze altijd serieus scoren, gelukkig heb ik een grote groep mensen waar ik redelijk van op aan kan, dus als ik dan 4-5 mensen die ik ken een goede score/notitie zie geven, dan is het zeer snel bepaald of het een "go" is :)
1 x
Afbeelding

Wouter1981
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Wouter1981 » 06 Feb 2017, 23:13

henri schreef:ik kijk ook regelmatig naar score, maar van mensen die ik ken en waarvan ik dus weet hoe en waar ze op scoren en wel of niet van houden en daarnaast van weet dat ze altijd serieus scoren, gelukkig heb ik een grote groep mensen waar ik redelijk van op aan kan, dus als ik dan 4-5 mensen die ik ken een goede score/notitie zie geven, dan is het zeer snel bepaald of het een "go" is :)

Inderdaad, op een gegeven moment herken je het smaakprofiel van mensen op WB en of ze normaal scoren.
Maar dat heb ik ook wel bij Serge, Ruben en Thijs.

Brengt me tot een andere vraag.
Welke bloggers vertrouwen jullie genoeg van hun beoordelingen uit te gaan?
0 x

Afbeelding

henri
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor henri » 06 Feb 2017, 23:19

Wouter1981 schreef:
henri schreef:ik kijk ook regelmatig naar score, maar van mensen die ik ken en waarvan ik dus weet hoe en waar ze op scoren en wel of niet van houden en daarnaast van weet dat ze altijd serieus scoren, gelukkig heb ik een grote groep mensen waar ik redelijk van op aan kan, dus als ik dan 4-5 mensen die ik ken een goede score/notitie zie geven, dan is het zeer snel bepaald of het een "go" is :)

Inderdaad, op een gegeven moment herken je het smaakprofiel van mensen op WB en of ze normaal scoren.

op score? niet 1.. ook serge niet.. zelfde voor al die andere gasten die ik allemaal waardeer, maar niet om hun score
zie ze regelmatig iets 90+ scoren waar na 30 stemmen een gemiddelde van 84 uit komt waar ik het redelijk mee eens ben.
zie ze regelmatig onder 80 scoren waar na 30 stemmen een gemiddelde van 88 uit komt waar ik het redelijk mee eens ben.
score alleen bij diegenen waarvan ik weet waarop ze scoren en waarvan ik weet wat hun likes/dislikes zijn.. "houd het dichtbij.".. ;)
1 x
Afbeelding

Tom2
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Tom2 » 06 Feb 2017, 23:54

Wouter1981 schreef:

Smaak is iets persoonlijk, zoals hier al aangegeven kan je beter een aantal mensen zoeken die min of meer op dezelfde lijn zitten qua smaak en op hun scores afgaan. En dan nog...
0 x
Afbeelding

caskstrength
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor caskstrength » 07 Feb 2017, 06:34

Meestal kan ik mijn smaak goed relateren aan die van Serge, muv in wijnvaten gerijpte whisky. Dus ik gebruik hem als richtlijn. Blind ga ik er niet op af.

Ralfy is mijn stijl niet, ik vind ook dat je de prijs nooit mag meenemen in een score. Dat is nl al een score op zich.
David Broom kijk ik wel, maar daar ga ik ook niet echt op af.

Voor de rest let ik wel op wat mede-WB'ers (niet allemaal leden van hier). Toch is dat niet altijd een garantie, want de Ballechin Flemish Tour bevalt mij bijv een stuk minder dan vele anderen. Maar that's life, soms bevalt een fles wat minder, maar daarvoor staan redelijk wat goede tips tegenover.
0 x
Affirmanti incumbit probatio

Wouter1981
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Wouter1981 » 07 Feb 2017, 08:38

Ik ga zelf ook niet blind af op resencies.
Wouter1981 schreef:Dan zou ik soms nog eerder afgaan op een enkele beoordeling op whiskyfun of whiskynotes, words of whisky of malt fascination.

Maar inderdaad kan ik me vaak vinden in reviews van Serge. Ben zelf ook fan van het profiel van Clynelish, dus dat helpt.
Al scoort hij de naakte peated whisky's als Longrow Peated, Lagavulin 8, etc wat mij betreft dan weer veel te hoog.
Maar wanneer hij een "normale" ex-bourbon cask gerijpte whisky goed scoort en er voor mij een aantal keywords in zijn notities zitten, komt hij bij mij zeker op de wishlist.

En zo kan ik een ander op WB weer goed volgen met bijvoorbeeld Imperial of Springbank of Kilkerran.

En weer een aantal anderen voor sherry bommetjes.

En weet ik dat sommigen bijvoorbeeld Ledaig of Grain heel hoog scoren, terwijl dat dan weer minder bij mij past.
0 x

Afbeelding

daytona955
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor daytona955 » 07 Feb 2017, 09:07

Wat grappig dat commentaar van mij dit topic weer doet activeren.

Ik vindt persoonlijk dat Ralfy het wel goed doet, Hij geeft ook wat achtergrond informatie.

Maar voor de rest met scores en beoordelingen heb ik de volgende mening:
Het is met whisky het zelfde als met wijn andere etenswaren. Er wordt een prijs bepaald en mensen betalen het ervoor, en gaan dan proeven, eten en omdat ze er veel voor betalen, gaan ze er van uit dat het lekker is en durven dan als het niet smaakt niet te vertellen, omdat ze dan bang zijn om als noob, amateur een niet kenner weggezet te worden in hun sociale kring (uitzonderingen daar gelaten). Dus als andere zeggen dat het goed is vinden zij dat ook.

Mijn mening is dat sommige whisky een betere kwaliteit krijg voor geschoteld dan bij andere. Ook al heeft die andere heeft bijvoorbeeld whisky A op het eerste gezicht iets mindere kwaliteit dan whisky B die misschien 5x zo duur is maar gezien Kwaliteit die je voor die prijs krijgt heel goed is.

Maar aangezien er veel mensen nog altijd doen als "ik" veel betaal dan moet het goed zijn, Zullen we altijd blijven klagen dat whisky soms belachelijk duur is, en zal de marketing machine volop draaien bij de whiskyboeren.

Dus ik koop mijn whisky soms spontaan omdat de vorige fles van dat merk ook lekker vond, soms omdat ik het etiket mooi vind, soms uit nieuwsgierigheid omdat het zoveel opmerkingen krijgt en Soms blind. En op deze manier word ik soms onverwacht Verrast, en soms maak ik ook een miskoop. Maar dat is ook de charme.
1 x
Afbeelding
Sometimes its better asking for Forgiveness then permission.

caskstrength
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor caskstrength » 07 Feb 2017, 09:37

Ik verdisconteer de prijs wel degelijk in mijn beslissing, maar niet in mijn oordeel over de whisky zelf. Dus eigenlijk zoek ik naar de goede prijs/kwaliteit-ratio. Natuurlijk geniet dan de whisky die goedkoper is dan een andere, maar veel lager geprijsd is, de voorkeur. Alleen laat mijn oordeel over het goedje zelf echt puur en alleen afhangen van de directe eigenschappen van het product.

Eigenlijk zou je zo idd meerdere gemiddelde ratings per whisky moeten kunnen berekenen. Want de scoresystemen mét en zonder prijs er in verdisconteerd zijn niet helemaal compatibel. Dat is alleen wel erg complex, en daarom dat ik scores van een aantal bekenden laat meetellen.
2 x
Affirmanti incumbit probatio

Dre
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Dre » 07 Feb 2017, 09:57

daytona955 schreef:Mijn mening is dat sommige whisky een betere kwaliteit krijg voor geschoteld dan bij andere. Ook al heeft die andere heeft bijvoorbeeld whisky A op het eerste gezicht iets mindere kwaliteit dan whisky B die misschien 5x zo duur is maar gezien Kwaliteit die je voor die prijs krijgt heel goed is.

Dat is helemaal waar, maar dan is het dus wel de vraag of die iets mindere maar wel veel beter geprijsde whisky dan ook maar 90 punten moet scoren. Ik vind van niet, en ik verwacht dat ook niet. Als ik met een budget van vier tientjes een whisky wil kopen, dan ben ik zeer tevreden als ik voor dat bedrag iets kan vinden dat bijv. 86 punten scoort (én ik het daar uiteindelijk ook mee eens ben natuurlijk). Heb ik een budget van 60-70 euro, dan hoop ik op/ga ik uit van een score van 87-88, om maar even een beetje een indicatie te geven dan he.
Valt het er voor mij uiteindelijk onder, dan zou ik voor mezelf kunnen concluderen dat ie misschien zijn aanschafprijs niet helemaal waard was (of gewoon "oké" voor zijn prijs), valt ie er in mijn beleving op of boven, dan heb ik voor mezelf wellicht een BFYB te pakken en word ik heel blij :bigsmile .
Oftewel, als ik een 85 scoor voor een fles die >100 kost, dan vind ik hem tegenvallen, betreft het een fles van 40 euro dan ben ik tevreden.

En helemaal eens, als je vooraf al weet wat een fles kost dan ben je al enigszins beïnvloed, maar dat geldt ook voor de distilleerderij, het vat waar het op gerijpt heeft, het Abv, de leeftijd enz. Je hebt je voorkeuren en kennis, en ongewild speelt dat al gelijk mee in je beoordeling.
De effecten (of vooral het ontbreken daarvan) zie je daarom ook zo mooi terug in VBT's, en dan zie je ook de scores soms totaal uiteenlopen, veel meer dan dat dat zou gebeuren als iedereen vooraf weet wat ie voorgeschoteld krijgt.
2 x

daytona955
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor daytona955 » 07 Feb 2017, 10:07

Dre schreef:Dat is helemaal waar, maar dan is het dus wel de vraag of die iets mindere maar wel veel beter geprijsde whisky dan ook maar 90 punten moet scoren. Ik vind van niet, en ik verwacht dat ook niet. Als ik met een budget van vier tientjes een whisky wil kopen, dan ben ik zeer tevreden als ik voor dat bedrag iets kan vinden dat bijv. 86 punten scoort (én ik het daar uiteindelijk ook mee eens ben natuurlijk). Heb ik een budget van 60-70 euro, dan hoop ik op/ga ik uit van een score van 87-88, om maar even een beetje een indicatie te geven dan he.
Valt het er voor mij uiteindelijk onder, dan zou ik voor mezelf kunnen concluderen dat ie misschien zijn aanschafprijs niet helemaal waard was (of gewoon "oké" voor zijn prijs), valt ie er in mijn beleving op of boven, dan heb ik voor mezelf wellicht een BFYB te pakken en word ik heel blij :bigsmile .
Oftewel, als ik een 85 scoor voor een fles die >100 kost, dan vind ik hem tegenvallen, betreft het een fles van 40 euro dan ben ik tevreden.

Maar dan heb je nog altijd je persoonlijk referentie kader, als ik budget heb voor voorbeeld tot 60 euro. Dan kan ik dat nooit vergelijken met smaak/kwaliteit van een whisky van >150,- euro.

Daarvoor laat je niet alleen leiden door scores/meningen, zie het als hulp middelen, maar ga op je eigen ervaring af :hoedaf

En het leuke over persoonlijke meningen je wordt het bijna nooit eens :)
1 x
Afbeelding

Dre
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Dre » 07 Feb 2017, 10:40

daytona955 schreef:Maar dan heb je nog altijd je persoonlijk referentie kader, als ik budget heb voor voorbeeld tot 60 euro. Dan kan ik dat nooit vergelijken met smaak/kwaliteit van een whisky van >150,- euro.

Normaal gesproken helemaal waar, maar dat is dan weer het mooie aan dit forum ;). Hier bestaat gelukkig de mogelijkheid van samples scoren en daarmee jezelf tóch de kans kunnen geven om een andere klasse whisky te kunnen proeven zonder direct over te hoeven gaan tot aanschaf van dergelijke dure flessen :bigsmile .

En natuurlijk helemaal eens wat betreft mening vormen op basis van je eigen ervaring boven de meningen van anderen vooraf. Ik meen dat we daar ooit al eens mee in een alleraardigste discussie verzeild waren geraakt he :lol: .
1 x

thijs100
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor thijs100 » 07 Feb 2017, 10:45

henri schreef:beste zou volgens mij zijn: 5x20: neus, smaak, body, finish, balance

Helemaal mee eens, in de zin van dat dit de vijf belangrijkste criteria zijn. Maar aan ieder criterium een gelijke waarde hangen werkt voor mij niet. Is de finish net zo belangrijk als de smaak? En de body van gelijke waarde als de balans? Op die vragen is in mijn ogen geen eenduidig antwoord te geven, want het antwoord kan per whisky verschillen.

daytona955 schreef:Daarvoor laat je niet alleen leiden door scores/meningen, zie het als hulp middelen, maar ga op je eigen ervaring af :hoedaf

En daarmee is voor mij zo'n beetje alles wel gezegd over scores en proefnotities :)
0 x
Afbeelding | Afbeelding

daytona955
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor daytona955 » 07 Feb 2017, 10:45

Dre schreef:En natuurlijk helemaal eens wat betreft mening vormen op basis van je eigen ervaring boven de meningen van anderen vooraf. Ik meen dat we daar ooit al eens mee in een alleraardigste discussie verzeild waren geraakt he :lol: .

:sst :bigsmile
1 x
Afbeelding

henri
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor henri » 07 Feb 2017, 10:52

thijs100 schreef:
henri schreef:beste zou volgens mij zijn: 5x20: neus, smaak, body, finish, balance

Helemaal mee eens, in de zin van dat dit de vijf belangrijkste criteria zijn. Maar aan ieder criterium een gelijke waarde hangen werkt voor mij niet. Is de finish net zo belangrijk als de smaak? En de body van gelijke waarde als de balans? Op die vragen is in mijn ogen geen eenduidig antwoord te geven, want het antwoord kan per whisky verschillen.

is ook zo opgelost door niet voor som 5x20 te gaan, maar een gemiddelde uit 5x max 100
1 x
Afbeelding

Terug naar “De "Gouden Godendrank" in de volle breedte”