daytona955 schreef:Mijn mening is dat sommige whisky een betere kwaliteit krijg voor geschoteld dan bij andere. Ook al heeft die andere heeft bijvoorbeeld whisky A op het eerste gezicht iets mindere kwaliteit dan whisky B die misschien 5x zo duur is maar gezien Kwaliteit die je voor die prijs krijgt heel goed is.
Dat is helemaal waar, maar dan is het dus wel de vraag of die iets mindere maar wel veel beter geprijsde whisky dan ook maar 90 punten moet scoren. Ik vind van niet, en ik verwacht dat ook niet. Als ik met een budget van vier tientjes een whisky wil kopen, dan ben ik zeer tevreden als ik voor dat bedrag iets kan vinden dat bijv. 86 punten scoort (én ik het daar uiteindelijk ook mee eens ben natuurlijk). Heb ik een budget van 60-70 euro, dan hoop ik op/ga ik uit van een score van 87-88, om maar even een beetje een indicatie te geven dan he.
Valt het er voor mij uiteindelijk onder, dan zou ik voor mezelf kunnen concluderen dat ie misschien zijn aanschafprijs niet helemaal waard was (of gewoon "oké" voor zijn prijs), valt ie er in mijn beleving op of boven, dan heb ik voor mezelf wellicht een BFYB te pakken en word ik heel blij

.
Oftewel, als ik een 85 scoor voor een fles die >100 kost, dan vind ik hem tegenvallen, betreft het een fles van 40 euro dan ben ik tevreden.
En helemaal eens, als je vooraf al weet wat een fles kost dan ben je al enigszins beïnvloed, maar dat geldt ook voor de distilleerderij, het vat waar het op gerijpt heeft, het Abv, de leeftijd enz. Je hebt je voorkeuren en kennis, en ongewild speelt dat al gelijk mee in je beoordeling.
De effecten (of vooral het ontbreken daarvan) zie je daarom ook zo mooi terug in VBT's, en dan zie je ook de scores soms totaal uiteenlopen, veel meer dan dat dat zou gebeuren als iedereen vooraf weet wat ie voorgeschoteld krijgt.