Het 'Domme Vragen Bestaan Niet'-topic

Hier bespreken we Whisky als zijnde de "Gouden Godendrank" in de volle breedte.
Tom2
Forum goeroe
Forum goeroe

Re: Het 'Domme Vragen Bestaan Niet'-topic

Ongelezen berichtdoor Tom2 » 20 Jan 2017, 00:20

Dr.rick schreef:Laat ik dan ook maar eens een "domme" vraag stellen. Ik heb het nog niet kunnen vinden. Maar kan iemand mij misschien vertellen waarom op de vanwees bottelingen de ene distillery in het blauw staat aangeduid en de andere weer in het zwart/grijs?

Len schreef:Ik heb enkel rood en blauw, waarbij blauw voor cask strength staat :)

defeatless schreef:En rood voor 46%

Zwart bestaat ook, maar dit zijn nog oude labels van de bottelingen op 43%. :o
https://www.whiskybase.com/whisky/16612/ardbeg-1974-vw

Van wees heeft trouwens gebottled op 40% (jaren '80) 43% (jaren '90 tot half jaren '00) 46% en CS (vanaf half jaren '00)

:hoedaf
4 x
Afbeelding

FGG
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor FGG » 20 Jan 2017, 23:13

Ik heb even zitten zoeken op 't Forum maar ik kan beschrijving vinden. Ik zie in de boards op diverse plekken deze afbeeldingen:

Afbeelding

De onderste en de bovenste bewegen, die scrollen van onder naar boven. De middelste staat stil. Wat is het verschil in betekenis?
0 x
Whisky is the answer... (I don't remember the question)

Afbeelding

Mijn samplelijst

defeatless
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor defeatless » 20 Jan 2017, 23:41

Volgens mij, omdat dit op andere fora ook zo is:

Het sterretje betekend dat je in dat gedeelte hebt gereageerd.
Het scrollen beteken dat het een populair onderwerp is (iets van 50 berichten in de afgelopen maand ofzo, kan de moderator instellen denk ik).
2 x

Dre
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Dre » 21 Jan 2017, 01:09

defeatless schreef:Het sterretje betekend dat je in dat gedeelte hebt gereageerd.

Je verwacht het niet he, dat bij hem bij elk topic een sterretje staat :gnif
12 x

WhiskyLiam
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor WhiskyLiam » 21 Jan 2017, 13:06

Deze vraag brand al tijden op m'n lippen, of in dit geval m'n toetsenbord: Voor mijn gevoel worden tegenwoordig de meeste whiskies gerijpt in ex-bourbon vaten uit de VS. Maar dit is volgens mij niet de manier hoe het van oudsher gedaan werd. Dus mijn vraag is, hoe ging het vroeger? Waarom is de whisky industrie overgestapt op ex-bourbon vaten en hoe heeft dit de whisky industrie veranderd?
1 x

Dre
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Dre » 21 Jan 2017, 13:18

WhiskyLiam schreef:Deze vraag brand al tijden op m'n lippen, of in dit geval m'n toetsenbord: Voor mijn gevoel worden tegenwoordig de meeste whiskies gerijpt in ex-bourbon vaten uit de VS. Maar dit is volgens mij niet de manier hoe het van oudsher gedaan werd. Dus mijn vraag is, hoe ging het vroeger? Waarom is de whisky industrie overgestapt op ex-bourbon vaten en hoe heeft dit de whisky industrie veranderd?

Volgens mij werden daar aanvankelijk oude sherry-vaten voor gebruikt. Sherry werd al heel vroeger met schepen vanuit Spanje naar o.a. de UK verscheept, en daar bleven die lege vaten uiteindelijk achter, die later werden hergebruikt door o.a. de Schotse whisky industrie.
1 x

defeatless
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor defeatless » 21 Jan 2017, 14:04

WhiskyLiam schreef:Deze vraag brand al tijden op m'n lippen, of in dit geval m'n toetsenbord: Voor mijn gevoel worden tegenwoordig de meeste whiskies gerijpt in ex-bourbon vaten uit de VS. Maar dit is volgens mij niet de manier hoe het van oudsher gedaan werd. Dus mijn vraag is, hoe ging het vroeger? Waarom is de whisky industrie overgestapt op ex-bourbon vaten en hoe heeft dit de whisky industrie veranderd?

Bourbon vaten mogen slechts één keer gebruikt worden. Dus na gebruik zijn ze voor de bourbon industrie waardeloos (deze regel is ingevoerd om de noodlijdende houtindustrie rond 1930 te helpen). De zuinige Schotten vonden goedkope vaatjes uiteraard interessant.

Vroeger werden er inderdaad veel meer Sherry vaten gebruikt. Dit kwam omdat de sherry per vat naar het VK werden verscheept. Alleen is daar destijds de regel ingevoerd (net als in Schotland) dat het ook in Spanje gebotteld moest worden. Dus was er een te kort aan vaten.

Schotten zijn net Hollanders qua geld, dus 1 en 1 werd bourbon vaten.
2 x

edwinedje
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor edwinedje » 21 Jan 2017, 14:23

FGG schreef:Ik heb even zitten zoeken op 't Forum maar ik kan beschrijving vinden. Ik zie in de boards op diverse plekken deze afbeeldingen:
De onderste en de bovenste bewegen, die scrollen van onder naar boven. De middelste staat stil. Wat is het verschil in betekenis?

GIYF [moest wel even doorzoeken];
http://www.moosburg.org/design/forum/pr ... ndeng.html

:Slainte
3 x
Afbeelding / Mijn Website met mijn Distillery Visits

Ik wil niet veel willen, want dan krijg je maar een deel...
...maar van de dingen die je niet wil krijg je altijd lekker veel. {Def P.}

Ik ben mezelf in principe dus dan ben ik in feite mij {Brainpower}

FGG
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor FGG » 21 Jan 2017, 17:23

edwinedje schreef:
FGG schreef:Ik heb even zitten zoeken op 't Forum maar ik kan beschrijving vinden. Ik zie in de boards op diverse plekken deze afbeeldingen:

GIYF [moest wel even doorzoeken];
http://www.moosburg.org/design/forum/pr ... ndeng.html

:Slainte

:goedgedaan
0 x

Afbeelding

Mijn samplelijst

WhiskyLiam
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor WhiskyLiam » 21 Jan 2017, 22:11

Dre schreef:Volgens mij werden daar aanvankelijk oude sherry-vaten voor gebruikt. Sherry werd al heel vroeger met schepen vanuit Spanje naar o.a. de UK verscheept, en daar bleven die lege vaten uiteindelijk achter, die later werden hergebruikt door o.a. de Schotse whisky industrie.

defeatless schreef:Bourbon vaten mogen slechts één keer gebruikt worden. Dus na gebruik zijn ze voor de bourbon industrie waardeloos (deze regel is ingevoerd om de noodlijdende houtindustrie rond 1930 te helpen). De zuinige Schotten vonden goedkope vaatjes uiteraard interessant.

Vroeger werden er inderdaad veel meer Sherry vaten gebruikt. Dit kwam omdat de sherry per vat naar het VK werden verscheept. Alleen is daar destijds de regel ingevoerd (net als in Schotland) dat het ook in Spanje gebotteld moest worden. Dus was er een te kort aan vaten.

Schotten zijn net Hollanders qua geld, dus 1 en 1 werd bourbon vaten.

Dank voor de antwoorden!

Amerikanen mogen die vaten niet gebruiken voor andere whiskies? Waarom zijn ze zo gebonden aan het maken van bourbon? Er zit toch geen patent op het maken van bepaalde whiskies?
0 x

defeatless
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor defeatless » 22 Jan 2017, 13:26

WhiskyLiam schreef:Dank voor de antwoorden!

Amerikanen mogen die vaten niet gebruiken voor andere whiskies? Waarom zijn ze zo gebonden aan het maken van bourbon? Er zit toch geen patent op het maken van bepaalde whiskies?

Vast wel, maar niet voor Bourbon. Daar gaat die meuk in als Tennessee honey en andere zoete likeur troep gebaseerd op bourbon.
Maar Amerikanen maken nu eenmaal bourbon omdat Amerikanen nu eenmaal bourbon drinken. Waarom..... tja weet ik veel, waarom drinken wij hier graag jenever en waarom drinkt een Cubaan rum?

Er wordt overigens wel single malt gemaakt in de VS, maar dat stelt allemaal niet zo verschrikkelijk veel voor. Ze drinken eerst bourbon daarna Canadese whisky en daarna pas Scotch.
1 x

FGG
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor FGG » 23 Jan 2017, 07:50

defeatless schreef:
WhiskyLiam schreef:Dank voor de antwoorden!

Vast wel, maar niet voor Bourbon. Daar gaat die meuk in als Tennessee honey en andere zoete likeur troep gebaseerd op bourbon.
Maar Amerikanen maken nu eenmaal bourbon omdat Amerikanen nu eenmaal bourbon drinken. Waarom..... tja weet ik veel, waarom drinken wij hier graag jenever en waarom drinkt een Cubaan rum?

Er wordt overigens wel single malt gemaakt in de VS, maar dat stelt allemaal niet zo verschrikkelijk veel voor. Ze drinken eerst bourbon daarna Canadese whisky en daarna pas Scotch.

Omdat Amerikanen chauvinisten zijn en alles wat uit de US komt is beter. Hun whisky, hun auto's, noem maar op. Weten zij veel. Hun wereld stopt bij hun landsgrenzen. Wie hangt er nu elke dag een vlag van z'n eigen land aan z'n huis? :domdom

:offtopic Sorry...
3 x

Afbeelding

Mijn samplelijst

sch@ker
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor sch@ker » 23 Jan 2017, 08:11

Afbeelding

Goeie vraag FGG. :goedgedaan
Vroeg ik mij ook al een hele tijd af maar deed er niets mee

En edwinedje dank voor het antwoord :duimop
1 x

balisongnet
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor balisongnet » 23 Jan 2017, 20:13

ik heb een domme vraag, ik ken niks van blends eigelijk, en had daar een vraag of twee over.

- Is de graanwhisky die gebruikt wordt voor premium blends (neem een ballantine's 17) OOK 17 jaar oud? ik weet zeker dat de single malt erin 17jaar is want dat zetten ze dan wel op het label meestal.

- Is de graanwhisky die ze gebruiken voornamelijk van één graan gemaakt? of is de mash een blend van verschillende graanoverschotten. Mais en tarwe zijn redelijk populair dacht ik zo.
0 x

MisterMonkeyDonkey
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor MisterMonkeyDonkey » 23 Jan 2017, 20:16

balisongnet schreef:ik heb een domme vraag, ik ken niks van blends eigelijk, en had daar een vraag of twee over.

- Is de graanwhisky die gebruikt wordt voor premium blends (neem een ballantine's 17) OOK 17 jaar oud? ik weet zeker dat de single malt erin 17jaar is want dat zetten ze dan wel op het label meestal.

- Is de graanwhisky die ze gebruiken voornamelijk van één graan gemaakt? of is de mash een blend van verschillende graanoverschotten. Mais en tarwe zijn redelijk populair dacht ik zo.

Bij elke whisky is het zo dat de whisky minimaal zo oud is als de leeftijdsaanduiding. Dus in jouw voorbeeld is alle whisky minimaal 17j. 16j kan dus niet, 45j wel.
0 x

Terug naar “De "Gouden Godendrank" in de volle breedte”