Het glas maakt 'n verschil. Welk glas en waar te koop?

Hier bespreken we Whisky als zijnde de "Gouden Godendrank" in de volle breedte.
Coalheina
Nieuwkomer
Nieuwkomer

Re: Het glas maakt 'n verschil. Welk glas en waar te koop?

Ongelezen berichtdoor Coalheina » 16 Jan 2017, 12:40

Mensen, ik ben al 30 jaar wijnliefhebber en whisky liefhebber. In deze tijd heb ik gemerkt dat iedereen leest en oraat over glazen. Maar ieder persoon krijgt een andere voorkeur voor glazen. Dit heeft te maken met beleving, de maniervan proeven en ook budget. Voor mij is een ding duidelijk geworden, vind een glas dat je bevalt en blijf deze gebruiken. Dit zorgt er voor dat je proef notities hetzelfde blijven. Smaak onschrijvingen wirden doir iedereen anders gemaakt, dus praten over smaak blijft een kunst. Wat de ene rokerig noemt is voor de ander het consumeren van de overgebleven houtskool uit de bbq. Geniet op je eigen manier en praat over je ervaringen met mede hobbyisten. Dat is toch eigenlijk waar het om gaat. Plezier .... cheers
0 x

DvdB
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor DvdB » 19 Jan 2017, 15:51

RvdB schreef:Intussen circa een maand uit het Norlan Glass aan het drinken. Met name de geurontwikkeling vind ik echt beter tot zijn recht komen. Als je wat swirlt en dan meteen je neus in het glas drukt brand de ethanol maar als je een seconde, of twee wacht, dan ontstaan er mooie aroma's. Verder vind ik het ook gewoon een mooi gedesigned stuk glas. Mooier dan de -naar mijn mening- verwijfde tulpjes en Glencairns.

Ik kwam laatst een (thee)glas 100ml van Jasili tegen ; ook een tulpje en dubbelwandig en een stuk goedkoper.
Ook als whiskyglaasje te gebruiken ?
Weet niet hoe ik een plaatje hierin moet plakken .. :?

Dirk
0 x

FGG
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor FGG » 19 Jan 2017, 15:54

DvdB schreef:
RvdB schreef:Intussen circa een maand uit het Norlan Glass aan het drinken. Met name de geurontwikkeling vind ik echt beter tot zijn recht komen. Als je wat swirlt en dan meteen je neus in het glas drukt brand de ethanol maar als je een seconde, of twee wacht, dan ontstaan er mooie aroma's. Verder vind ik het ook gewoon een mooi gedesigned stuk glas. Mooier dan de -naar mijn mening- verwijfde tulpjes en Glencairns.

Ik kwam laatst een (thee)glas 100ml van Jasili tegen ; ook een tulpje en dubbelwandig en een stuk goedkoper.
Ook als whiskyglaasje te gebruiken ?
Weet niet hoe ik een plaatje hierin moet plakken .. :?

Een dubbelwandig glas kun je niet opwarmen met je handen...
0 x
Whisky is the answer... (I don't remember the question)

Afbeelding

Mijn samplelijst

rb854
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor rb854 » 12 Apr 2017, 12:54

Ik zie op vooral Duitse sites de Bugatti glazen met ijkstrepen voorbij komen. Weet iemand of die ook ergens in Nederland te bestellen zijn?
0 x

Thedge
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Thedge » 12 Apr 2017, 13:02

Nose echt bizar veel beter dan elk ander glas dat ik geprobeerd hebt en aangezien de nose ook de taste beïnvloedt, ook daar een beter resultaat. Echter, het glas vind ik niet prettig in de hand liggen en heeft een te dikke rand. Daarnaast is opwarmen via handen vrijwel niet mogelijk, al doe ik dt zelf toch al niet. Laat maar lekker staan en op temperatuur komen.
2 x

Braveheart
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Braveheart » 12 Apr 2017, 17:50

Wat is er verwijfd aan dat glas?
1 x

RvdB
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor RvdB » 12 Apr 2017, 21:29

Ik zeg niet is maar vind.. ik vind die glaasjes met een klein buikje op een dun ielig pootje verwijfd. Let wel het bijv. nw. 'verwijfd' slaat hier niet op de glencairns hè.
0 x
Afbeelding

Reichenbach
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Reichenbach » 12 Apr 2017, 23:11

RvdB schreef: ik vind die glaasjes met een klein buikje op een dun ielig pootje verwijfd. Let wel het bijv. nw. 'verwijfd' slaat hier niet op de glencairns hè.
Nee dat lijkt net een Duitser met uitgezakte bierbuik op dikke poten. Vind ik dan, niet is.
1 x
"Een fles in de week?" - "O nee dokter dat haal ik niet... Een week"

TmKing
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor TmKing » 12 Apr 2017, 23:17

RvdB schreef:Ik zeg niet is maar vind.. ik vind die glaasjes met een klein buikje op een dun ielig pootje verwijfd. Let wel het bijv. nw. 'verwijfd' slaat hier niet op de glencairns hè.

Dus je vindt het gewoon een vrouwelijk glas, ik ook, ronde vormen associeer ik ook met vrouwen. :bigsmile
0 x

RvdB
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor RvdB » 13 Apr 2017, 07:22

TmKing schreef:Dus je vindt het gewoon een vrouwelijk glas, ik ook, ronde vormen associeer ik ook met vrouwen. :bigsmile

Hé, als skinny jouw ding is, I'm not judging. Ik geef de voorkeur aan wat meer 'vulling' in m'n hand.

:bigsmile :cool: :hoedaf
0 x
Afbeelding

TmKing
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor TmKing » 13 Apr 2017, 09:39

RvdB schreef:
TmKing schreef:Dus je vindt het gewoon een vrouwelijk glas, ik ook, ronde vormen associeer ik ook met vrouwen. :bigsmile

Hé, als skinny jouw ding is, I'm not judging. Ik geef de voorkeur aan wat meer 'vulling' in m'n hand.

:bigsmile :cool: :hoedaf

Alles kan mooi zijn, alles is m'n ding :-)

Goed, glazen, ik heb wumblers ofzoiets gekocht, heb die gezien in een winkel in Zwitserland en vond dat echt de max. Het zijn super mooie glazen, maar sinds ik ze heb, heb ik ze nog nooit gebruikt, ik gebruik mijn sniffers van bol.com( Schott Zwiesel Bar Special Whisky Nosing glas - 0.22 Ltr: die zijn hier al eens gepasseerd.) TOP glazen!

Afbeelding
0 x

Wouter1981
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Wouter1981 » 13 Apr 2017, 14:43

Ik heb thuis voornamelijk glencairn glazen en van de afgelopen edities ook de copita's die je krijgt bij Whisky in Leiden.
De glencairn laat ik steeds vaker staan en pak dan een copita. Erg fijne glazen.
Zou er nog wel een aantal meer willen hebben voor een schappelijke prijs. Iemand een tip?
0 x
"Whisky, because no great story ever started with someone eating a salad"

Afbeelding

caskstrength
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor caskstrength » 13 Apr 2017, 19:27

Ik krijg binnenkort deze, ik ben benieuwd!
Bijlagen
medium1glasses.png
medium1glasses.png (83.73 KiB) 2271 keer bekeken
0 x
Affirmanti incumbit probatio

Tom2
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Tom2 » 14 Apr 2017, 17:27

Weet iemand of the Norlan glas ook in Be of NL te koop is en waar ?
0 x
Afbeelding

dutchscotch
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor dutchscotch » 14 Apr 2017, 23:20

Zelf drink ik meestal uit een van de glazen die ik heb gekregen bij een whiskyfestival: Glencairn of Copita glas.
0 x
Afbeelding

Terug naar “De "Gouden Godendrank" in de volle breedte”