Wat is de laatste fles whisk(e)y aangeschaft of gekregen ?

Hier bespreken we Whisky als zijnde de "Gouden Godendrank" in de volle breedte.
mer1973
Forum goeroe
Forum goeroe

Re: Wat is de laatste fles whisk(e)y aangeschaft of gekregen ?

Ongelezen berichtdoor mer1973 » 28 Dec 2016, 15:58

Nickolaas schreef:Een deel van mijn eindejaarsuitkering met veel plezier besteed aan:
- deze Ledaig van Archives
- deze Laphroaig van CWC
- en deze Teeling 2002.

Ik sluit niet uit dat ik nog even doorsnuffel. Al wil ik ook mijn bierstash wat uitbreiden. En wat gin kopen. Wat een zwaar en complex leven.

De Ledaig vond ik heerlijk, ondanks zijn jonge leeftijd.
1 x

mer1973
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor mer1973 » 28 Dec 2016, 17:19

Nickolaas je woont vlak in de buurt. Wil je hem nog ff dicht laten dan kom je maar proeven.
0 x

Nickolaas
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Nickolaas » 28 Dec 2016, 17:34

mer1973 schreef:Nickolaas je woont vlak in de buurt. Wil je hem nog ff dicht laten dan kom je maar proeven.

Thanks voor je aanbod, tof. Daar kan ik zo maar eens een keer gebruik van maken :duimop !
0 x
Afbeelding

Arthur1988
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Arthur1988 » 28 Dec 2016, 18:44

mer1973 schreef:
De Ledaig vond ik heerlijk, ondanks zijn jonge leeftijd.

Dat is opzich niet zo gek. Ik heb een poos terug met Han van Wees (senior) staan praten in de winkel in mijn woonplaats. Ik vroeg hem waarom de meeste van hun ultimate whisky die peated zijn, veelal relatief jong gebotteld worden. Han wist me uit te leggen dat peated whisky's over het algemeen het mooist zijn op een leeftijd tussen de 7 en 9 jaar omdat de verhouding van invloed van peat op de whisky en de andere aroma's dan het mooist in balans zijn. Hij gaf aan dat hoe ouder een peated whisky wordt, hoe minder de peat zijn stempel drukt op een whisky en er zelfs voor ZOU KUNNEN zorgen dat een whisky uiteindelijk zelfs niet lekker meer is.
0 x
Afbeelding
Al kost reizen je je laatste cent, je komt altijd rijker thuis..op naar Schotland dus!
Slàinte

caskstrength
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor caskstrength » 28 Dec 2016, 19:19

Het is maar net wat je in een peated whisky zoekt. Soms is een "in your face-dram" op zijn tijd erg lekker. Ik vind soms de milde invloed na een langere rijping ook lekker drinken.

Bovendien is het maar net waar de whisky op heeft gerijpt. Een 8-jaar oude op een refill hogshead kan nog erg spirity zijn. Ik heb juist wat jonge peated Ultimates geproefd die ik echt niet geweldig vond.
0 x
Affirmanti incumbit probatio

Arthur1988
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Arthur1988 » 28 Dec 2016, 19:39

Het blijft uiteraard een kwestie van smaak en dat blijft iets persoonlijks. Ikzelf vind een langer gerijpte peat ook niet vervelend. Affijn puur naar de peat gekeken is dit iig de uitleg die ik van hem kreeg. Aan de hand van wat voorbeelden die ik te proeven kreeg, snapte ik wat hij bedoelde. Bij langere rijping wordt behalve de peat de rest ook weer belangrijker voor de smaak aangezien de peat minder overheerst:) ik beweer ook niet dat alle en alleen jonge peated whisky's dus lekker zijn. Ik deel slechts een stukje algemene informatie over de werking van peat in/op spirit :goedgedaan uiteraard heeft een vat invloed, dat lijkt me een open deur ;) Voor zover ik weet zijn de peated whisky's van The Ultimate lijn zelden of nooit gerijpt op refill maar op FF of hogheads.
Laatst gewijzigd door Arthur1988 op 28 Dec 2016, 20:15, 1 keer totaal gewijzigd.
0 x
Afbeelding
Al kost reizen je je laatste cent, je komt altijd rijker thuis..op naar Schotland dus!
Slàinte

caskstrength
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor caskstrength » 28 Dec 2016, 20:12

Toch is dit ceteris paribus: alle andere omstandigheden gelijk gehouden. Vergelijk je whiskies met hetzelfde fenolisch gehalte, en zelfde vaten (soort vat, vorig gebruik (first fill of refill, soort drank dat er in rijpte) en de locatie van de rijping). Anders gaat een vergelijking echt niet zo maar op.

Ik heb een Caol Ila op refill-vaten geproefd (https://www.whiskybase.com/whisky/73151 ... la-1998-wm) die zwaarder geturfd was dan de standaard 12 yo en ook andere jongere geturfde broers.
0 x

Arthur1988
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Arthur1988 » 28 Dec 2016, 20:25

Ik vergelijk niets, nogmaals, ik deel slechts een leuk whisky feitje over de algemene werking van peat in whisky over de jaren heen...Anders even zien dat je Han een keer te spreken krijgt op een festival o.i.d. Die kan het je vast beter uitleggen dan ik ;)
0 x
Afbeelding
Slàinte

Wouter1981
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Wouter1981 » 28 Dec 2016, 20:36

caskstrength schreef: Ik heb een Caol Ila op refill-vaten geproefd (https://www.whiskybase.com/whisky/73151 ... la-1998-wm) die zwaarder geturfd was dan de standaard 12 yo en ook andere jongere geturfde broers.

Maar daar helpt het abv denk ik ook wel een beetje mee. >60% is niet niks in vergelijking met de standaard 12y.

Maar verder ben ik het helemaal met je eens hoor. Abv, ppm, vattype, leeftijd, er zijn zoveel factoren die de belevenis van het peat gehalte beïnvloeden.
0 x
"Whisky, because no great story ever started with someone eating a salad"

Afbeelding

Lauwtje
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor Lauwtje » 28 Dec 2016, 20:40

Met de kerst een BenRiach 15YO PX gekregen :) Ben benieuwd hoe hij smaakt. :Slainte
0 x

caskstrength
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor caskstrength » 28 Dec 2016, 21:01

Arthur1988 schreef:Dat is opzich niet zo gek. Ik heb een poos terug met Han van Wees (senior) staan praten in de winkel in mijn woonplaats. Ik vroeg hem waarom de meeste van hun ultimate whisky die peated zijn, veelal relatief jong gebotteld worden. Han wist me uit te leggen dat peated whisky's over het algemeen het mooist zijn op een leeftijd tussen de 7 en 9 jaar omdat de verhouding van invloed van peat op de whisky en de andere aroma's dan het mooist in balans zijn. Hij gaf aan dat hoe ouder een peated whisky wordt, hoe minder de peat zijn stempel drukt op een whisky en er zelfs voor ZOU KUNNEN zorgen dat een whisky uiteindelijk zelfs niet lekker meer is.

Dat is de vergelijking die je vermeldde. Je presenteert het als een feit, maar het ligt toch echt wat genuanceerder (niets ten nadele van Han van Wees by the way). Dat probeer ik steeds uit te leggen.

@wouter: zou kunnen, maar ook deze was aangevuld met wat water nog steeds heavy :)
0 x

Khajuraho
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Khajuraho » 28 Dec 2016, 21:19

Met de kerst een BenRiach 15YO PX gekregen :) Ben benieuwd hoe hij smaakt.

Deze is gisteren (leeg) naar de glasbak gegaan. Vanille smaakje en neusje, niet verkeerd.

:hoedaf
1 x

Mvamelsfort
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Mvamelsfort » 28 Dec 2016, 21:26

Clynelish 91 vw
Clynelish 97 WhB
1 x

Dre
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Dre » 28 Dec 2016, 21:47

caskstrength schreef:
Arthur1988 schreef:Dat is opzich niet zo gek. Ik heb een poos terug met Han van Wees (senior) staan praten in de winkel in mijn woonplaats. Ik vroeg hem waarom de meeste van hun ultimate whisky die peated zijn, veelal relatief jong gebotteld worden. Han wist me uit te leggen dat peated whisky's over het algemeen het mooist zijn op een leeftijd tussen de 7 en 9 jaar omdat de verhouding van invloed van peat op de whisky en de andere aroma's dan het mooist in balans zijn. Hij gaf aan dat hoe ouder een peated whisky wordt, hoe minder de peat zijn stempel drukt op een whisky en er zelfs voor ZOU KUNNEN zorgen dat een whisky uiteindelijk zelfs niet lekker meer is.

Dat is de vergelijking die je vermeldde. Je presenteert het als een feit, maar het ligt toch echt wat genuanceerder (niets ten nadele van Han van Wees by the way). Dat probeer ik steeds uit te leggen.

Uh oh, ga je nu echt de kennis/kunde van een whiskykenner in twijfel trekken? :gnif
3 x

Braveheart
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Braveheart » 28 Dec 2016, 22:02

Dre schreef:
caskstrength schreef:

Uh oh, ga je nu echt de kennis/kunde van een whiskykenner in twijfel trekken? :gnif

Hoe objectief zou meneer Van Wees zijn over zijn eigen bottelingen? Ik heb geen idee; ik ken de beste man niet, maar zou z'n woorden wel op een goed werkend weegschaaltje leggen.
0 x

Terug naar “De "Gouden Godendrank" in de volle breedte”