caskstrength schreef:Thibaut schreef:Tijdens mijn korte whiskykennis making heb ik toch al aardig wat geproefd maar nog nooit veel peat omdat ik ardberg 10 en Springbank 10 testte en allebei geen fan van was.
Ik drink op het moment graag the glenlivet nadurra omdat deze een heel spicy afdronk heeft.
Mijn vraag is zijn er nog enkele peat whisky's te proeven om zo te weten te komen of ik een peat lover of hater bent.
Wat bedoel je met geen fan? Om je daadwerkelijk advies te geven lijkt het me belangrijk wat je er niet lekker aan vond. Vond je het een te sterkte smaak, te zilt, of iets anders?
Peated whiskies zijn lang niet altijd vergelijkbaar. Onder de noemer van geturfd worden soms ook rokerige elementen met andere oorsprong geschaard. Bovendien is de turf die is gebruikt niet altijd hetzelfde van samenstelling. Sommige distilleerderijen gebruiken natte en ziltige turf, afkomstig van zeeplanten, anderen gebruiken drogere en hardere turf, voornamelijk van varens en mos. Dat geeft andere effecten.
Mocht je desondanks nu meteen een schot voor de boeg willen:
Bij spicy denk ik aan nieuw Europees eiken. Daarbij zou je kunnen denken aan een peated whisky die op nieuw Europees eiken heeft gerijpt. Daarbij denk ik dan weer aan de Ardbeg Corryvreckan. Let wel, deze is stevig geturfd. Anders wellicht een Talisker (10), aangezien Talisker bekend staat om zijn peperigheid.
Vond het een te sterke nasmaak hebben denk dat het anijs was dak proefde en vond de turf ook te overheersend.