Water bij de whisky !!!
- caskstrength
- Forum goeroe

Re: Water bij de whisky !!!
Ik doe het ook voorzichtig aan met water. Sommige whiskies openen zich er door. Maar zeker geurige fruitige drams hebben wat mij betreft minder water nodig.
Bij cask strength bourbons of rye drink ik meestal wel met een scheutje, dat zorgt imho voor meer diepgang.
Bij cask strength bourbons of rye drink ik meestal wel met een scheutje, dat zorgt imho voor meer diepgang.
0 x
Affirmanti incumbit probatio
De enige whisky waar ik standaard wat water bijdruppel, is inderdaad de Glenfaclas 105. Voor de rest heeft opwarmen (glas in je handen houden) ook mijn voorkeur
0 x
Oogadal schreef:Ik gooi nergens water bij. Maar veroordeel ook niemand die dat wel doet, kwestie van smaak. (vindt het wel zonde trouwens)
Water zorgt er voor dat gelijk alle geuren je glas uit willen en vlakt, imho letterlijk, je dram af. Voor mij zijn tijd en warmte veel belangrijkere factoren dan er als huis-tuin en keuken blender maar een plomp water bij te gooien.
Dat is precies hoe het is..
lekker het glas in je hand verwarmen en eventueel je hand op het glas. Als het aan de binnenkant begint te beslaan hand er af en langzaam naar de neus brengen. De nose die dan vrij komt..
Sowieso moet je whisky de tijd geven in je glas.. het heeft zo lang in een vat / fles gezeten. Dat moet je de tijd geven om tot leven te komen..
0 x
Oogadal schreef:Ik gooi nergens water bij. Maar veroordeel ook niemand die dat wel doet, kwestie van smaak. (vindt het wel zonde trouwens)
Water zorgt er voor dat gelijk alle geuren je glas uit willen en vlakt, imho letterlijk, je dram af. Voor mij zijn tijd en warmte veel belangrijkere factoren dan er als huis-tuin en keuken blender maar een plomp water bij te gooien.
Zeg je dan eigenlijk niet dat alle niet-cask-strength whisky's niks zijn omdat iemand anders er al water bij heeft gedaan?
Persoonlijk heb ik mijn whisky het liefst ergens tussen de 40 en 50% alcohol. Als de distilleerderij dat al voor mij heeft geregeld, is dat handig, anders regel ik het zelf.
1 x
- WhiskyDudes
- (Whisky)Professional

Ik had nog nooit water bij mijn whiskys gedaan. Ik ben dan ook een caskstrenght liefhebber
Maar sinds ik die eliagj craig bourbon 70,1% ( toppertje trouwens) geproefd heb.
en met gebruik van een pipetje wat water heb toegevoegd.
Is het wel een licht andere beleving van smaak en aromas en het scherpe randje is wat verdwenen..
Durf ik voor de verandering wel eens mijn pipetje gebruiken.
Dus ik heb daar niks op tegen, zolang je niet overdrijft met het water
Maar sinds ik die eliagj craig bourbon 70,1% ( toppertje trouwens) geproefd heb.
en met gebruik van een pipetje wat water heb toegevoegd.
Is het wel een licht andere beleving van smaak en aromas en het scherpe randje is wat verdwenen..
Durf ik voor de verandering wel eens mijn pipetje gebruiken.
Dus ik heb daar niks op tegen, zolang je niet overdrijft met het water
0 x
Gewoon heel persoonlijk.
Ligt er ook weer aan of je nipt of grotere slok(jes) neemt.
Bij 40+% is het nu ook eenmaal zo dat 't je tong kan verlammen als je niet verdunt, en dan proef je alsnog weinig.
Tijd is zeker een grote factor bij whisky. Maar je hebt niet altijd zin om een half uur van de voren de boel klaar te zetten. Bovendien kan een druppeltje dan alsnog een wereld van verschil maken. Ik vind 't per whisky verschillen. De 1 rendeert beter met wat water, de ander onverdunt op 60% en sommige gewoon met wat tijd. Kwestie van trial and error.
En zonde is 't natuurlijk niet, water erbij. Als je 't niet naar je zin drinkt omdat "men dat zo vind", dat is pas zonde.
Als je een 40 - 46% whisky drinkt is dat meestal ook gewoon verdunt met water.
Bij 40+% is het nu ook eenmaal zo dat 't je tong kan verlammen als je niet verdunt, en dan proef je alsnog weinig.
Tijd is zeker een grote factor bij whisky. Maar je hebt niet altijd zin om een half uur van de voren de boel klaar te zetten. Bovendien kan een druppeltje dan alsnog een wereld van verschil maken. Ik vind 't per whisky verschillen. De 1 rendeert beter met wat water, de ander onverdunt op 60% en sommige gewoon met wat tijd. Kwestie van trial and error.
En zonde is 't natuurlijk niet, water erbij. Als je 't niet naar je zin drinkt omdat "men dat zo vind", dat is pas zonde.
1 x
Xstream schreef:Gewoon heel persoonlijk.
Hoe lang moet je dan gemiddeld wachten. Voor de factor tijd , zijn ding te laten doen ?
0 x
moenske schreef:Xstream schreef:Gewoon heel persoonlijk.
Hoe lang moet je dan gemiddeld wachten. Voor de factor tijd , zijn ding te laten doen ?
Tja. Dat ligt natuurlijk ook weer aan de whisky. Ik zou 't ook niet weten. Als ik een whisky vind tegenvallen of 't gevoel heb dat er meer in zit doe ik ook weleens een dekseltje op m'n glas en dan ff uurtje wat anders doen. Kan een wereld van verschil zijn. Vaak is een half uur al goed, soms langer, soms maakt het geen bal uit.
Gisteren een 43 jaar oude whisky op. 52% was t lekkerst zonder water omdat die dan wat stroperig bleef. 1 druppel water en dat effect was weg.
Ook een 14yo op 60%, die overigens erg lekker was, maar echt wat water nodig had. Daar ging echt 2 volle pipetje water bij en toen was die heerlijk en kwam er van alles bij wat ik ervoor niet kon herkennen.
Sowieso t beste om een whisky even 5 tot 15 min te laten staan alvorens te beginnen. Dat is vaak nog wel doable zonder planning
0 x
Xstream schreef:moenske schreef:Xstream schreef:Gewoon heel persoonlijk.
Tja. Dat ligt natuurlijk ook weer aan de whisky. Ik zou 't ook niet weten. Als ik een whisky vind tegenvallen of 't gevoel heb dat er meer in zit doe ik ook weleens een dekseltje op m'n glas en dan ff uurtje wat anders doen. Kan een wereld van verschil zijn. Vaak is een half uur al goed, soms langer, soms maakt het geen bal uit.
Gisteren een 43 jaar oude whisky op. 52% was t lekkerst zonder water omdat die dan wat stroperig bleef. 1 druppel water en dat effect was weg.
Ook een 14yo op 60%, die overigens erg lekker was, maar echt wat water nodig had. Daar ging echt 2 volle pipetje water bij en toen was die heerlijk en kwam er van alles bij wat ik ervoor niet kon herkennen.
Sowieso t beste om een whisky even 5 tot 15 min te laten staan alvorens te beginnen. Dat is vaak nog wel doable zonder planning
Ik hoor het.
Dat moet je zelf wat proberen ondervinden.
Maar ik ga zeker factor tijd zijn kans eens geven en zien wat het effect daarvan is
Bedankt
0 x
Terug naar “De "Gouden Godendrank" in de volle breedte”