Advies: welke whisky's zouden jullie kopen voor een tasting voor beginners?
Advies: welke whisky's zouden jullie kopen voor een tasting voor beginners?
Hallo,
Ik ga binnenkort een whisky tasting organiseren voor medebewoners van Uilenstede (een studentencampus bij Amsterdam). Aangezien (bijna) iedereen nauwelijks ervaring heeft met single malts en ik de prijs pp laag wil houden , lijkt het mij het beste om een single malts te nemen met een hoog bang-for-buck gehalte. Ook wil ik een beetje verschillende smaakprofielen kiezen.
Mijn voorlopige line-up:
1) Johnny Walker Green Label
2) Balblair 03
3) Aberlour 10
4) Glenfarclas 105
5) Talisker 10
6) Ardbeg 10
Ik ben nu erg benieuwd wat jullie line-up zou zijn als jullie zoiets zouden organiseren.
Ik ga binnenkort een whisky tasting organiseren voor medebewoners van Uilenstede (een studentencampus bij Amsterdam). Aangezien (bijna) iedereen nauwelijks ervaring heeft met single malts en ik de prijs pp laag wil houden , lijkt het mij het beste om een single malts te nemen met een hoog bang-for-buck gehalte. Ook wil ik een beetje verschillende smaakprofielen kiezen.
Mijn voorlopige line-up:
1) Johnny Walker Green Label
2) Balblair 03
3) Aberlour 10
4) Glenfarclas 105
5) Talisker 10
6) Ardbeg 10
Ik ben nu erg benieuwd wat jullie line-up zou zijn als jullie zoiets zouden organiseren.
0 x
Re: Advies: welke whisky's zouden jullie kopen voor een tasting voor beginners?
Persoonlijk lijkt me de Glenfarclas 105 niet echt een dram voor onervaren whisky drinkers. De combi van de smaak en vooral ook het hoge Abv lijkt me iets (of eigenlijk: véél) te heftig voor een dergelijke doelgroep. Dan zou ik zelf opteren voor een iets toegankelijker sherryvat-gerijpte whisky, in ieder geval met een stuk lager Abv. Aangezien je de prijs laag wilt houden, zou ik dan eerder een Glendronach 12 of Glenfarclas 12 kiezen.
Ardbeg Ten is ook wel een heftige smaaksensatie voor beginnende drinkers, maar aangezien je die als laatste zet zou dat nog wel kunnen.
Ik heb trouwens zelf nog niet eerder de Talisker 10 na een Glenfarclas 105 gedronken, benieuwd hoe de Talisker zich staande zou houden na het 105-geweld....
Ardbeg Ten is ook wel een heftige smaaksensatie voor beginnende drinkers, maar aangezien je die als laatste zet zou dat nog wel kunnen.
Ik heb trouwens zelf nog niet eerder de Talisker 10 na een Glenfarclas 105 gedronken, benieuwd hoe de Talisker zich staande zou houden na het 105-geweld....
1 x
Dre schreef:Persoonlijk lijkt me de Glenfarclas 105 niet echt een dram voor onervaren whisky drinkers. De combi van de smaak en vooral ook het hoge Abv lijkt me iets (of eigenlijk: véél) te heftig voor een dergelijke doelgroep. Dan zou ik zelf opteren voor een iets toegankelijker sherryvat-gerijpte whisky, in ieder geval met een stuk lager Abv. Aangezien je de prijs laag wilt houden, zou ik dan eerder een Glendronach 12 of Glenfarclas 12 kiezen.
Bedankt voor je reactie. Ik denk dat je gelijk hebt over de 105, die ga ik vervangen. Als je helemaal zelf een line-up mocht maken voor beginners, welke whisky's zou je dan kiezen?
0 x
- defeatless
- Moderator

Ik zou ook voor 6 whisky's gaan.
1.) Famous Grouse ofzo, die kennen ze wel, dus dan heb je een mooi ijkpunt.
2.) Auchentoshan 12 lekkere lowlander
3.) Aberlour 10 goeie whisky, klein prijsje
4.) Benriach 12 idem
5.) Old Pulteney 12 idem
6.) Talisker storm, omdat je toch ook wel een peated wilt laten proeven.
Maar hier zijn nog echt wel vet veel variaties op te brengen. Maar dit is een relatief goedkope opzet waarbij je de kwaliteit ook niet uit het oog verliest.
4.) Benriach 12 idem
5.) Old Pulteney 12 idem
Maar hier zijn nog echt wel vet veel variaties op te brengen. Maar dit is een relatief goedkope opzet waarbij je de kwaliteit ook niet uit het oog verliest.
1 x
Eventueel ook een lowlander... Auchentoshan of Glenkinchie
Je gaat ook 2 keer sherry geven aberlour 10 en glenfarclas 105, en 2 keer turf talisker 10 en ardbeg 10.
Eventueel een Ier in je line-up redbreast 12
Je gaat ook 2 keer sherry geven aberlour 10 en glenfarclas 105, en 2 keer turf talisker 10 en ardbeg 10.
Eventueel een Ier in je line-up redbreast 12
1 x
ErickE schreef:Bedankt voor je reactie. Ik denk dat je gelijk hebt over de 105, die ga ik vervangen. Als je helemaal zelf een line-up mocht maken voor beginners, welke whisky's zou je dan kiezen?
Poeh, overval je me mee, maar ik zou dan proberen een mix te maken van smaken én streken.
Spontaan komt dan in me op:
Een Auchentoshan (Classic, American Oak of Heartwood) (Lowlands)
Glenmorangie 10y Original (Highlands)
Balvenie DoubleWood 12y (Speyside)
Highland Park 12 (Islands, Orkney)
Talisker 10 (Islands, Skye)
Laphroaig 10 of Ardbeg Ten (Islay)
Zoiets.
1 x
- Breedút_Genietsje
- Whisk(e)y goeroe

Ik zou 'The Famous' wisselen voor een Grant's Family Reserve of Sherry Cask.
Daarnaast zou ik een evergreen Glenlivet/Glenfiddich toevoegen.
Een Glenfiddich 15 doet het ook altijd goed.
Ook zou ik persoonlijk een Port Matured Glenmorangie of Glen Moray (iets prijsgunstiger) willen serveren.
Daarnaast zou ik een evergreen Glenlivet/Glenfiddich toevoegen.
Een Glenfiddich 15 doet het ook altijd goed.
Ook zou ik persoonlijk een Port Matured Glenmorangie of Glen Moray (iets prijsgunstiger) willen serveren.
1 x
46%, Non Chill-Filtered, Natural Colour; it's a sign of quality
Breedút Genietsje
Breedút Genietsje
- caskstrength
- Forum goeroe

defeatless schreef:Ik zou ook voor 6 whisky's gaan.
4.) Benriach 12 idem
5.) Old Pulteney 12 idem
Zoals dit, de Grouse kan eventueel worden vervangen door een andere blend. Ipv de Aberlour 10 zou ik nog kunnen denken aan de Glendronach 12.
De enige die ik toch terug zou zetten is de Talisker 10 ipv de Storm. De Storm is een zeer matige dram, de 10 is gewoon lekker.
1 x
Affirmanti incumbit probatio
-
nigel_tufnel
- Whisk(e)y goeroe

caskstrength schreef:defeatless schreef:Ik zou ook voor 6 whisky's gaan.
4.) Benriach 12 idem
5.) Old Pulteney 12 idem
Zoals dit, de Grouse kan eventueel worden vervangen door een andere blend. Ipv de Aberlour 10 zou ik nog kunnen denken aan de Glendronach 12.
De enige die ik toch terug zou zetten is de Talisker 10 ipv de Storm. De Storm is een zeer matige dram, de 10 is gewoon lekker.
Inderdaad ik zou zeker ook de 10 nemen i.p.v. de Storm.
Ik catalogeer Talisker trouwens niet onder de peated whisky's. Eerder rokerig.
Als je ze echt iets peated wil laten proeven dan zou ik zeker iets van Islay kiezen.
Waarschijnlijk iets van Ardbeg, Laphroaig is namelijk ook nog erg medicinaal en dat is er als beginner misschien wat over.
Je kan opteren om van elke regio iets te nemen of gewoon 6 heel goede bang for your bucks drams.
Zorg vooral dat er genoeg variatie in zit.
1 x
- Erik1908
- Top bijdrager

caskstrength schreef:defeatless schreef:Ik zou ook voor 6 whisky's gaan.
4.) Benriach 12 idem
5.) Old Pulteney 12 idem
Over de Talisker 10 jaar vs Storm ben ik het volledig met je eens! Spijt van de aanschaf van de Storm toen de 10 jarige leeg was.
1 x
Sowieso een highland park 12
Glenmorangie 10
Balvenie 12 doublewood?
Glengoyne 10
Springbank 10 mooi om mee af te sluiten.
Veel plezier
Glenmorangie 10
Balvenie 12 doublewood?
Glengoyne 10
Springbank 10 mooi om mee af te sluiten.
Veel plezier
1 x
Auchentoshan in de mix is inderdaad wel passend als licht / zoet variant. Glenmorangie 10 kan ook.
Een Glendronach (de 8yo/12yo bijv) zou qua variatie (sherry) ook niet misstaan.
Highland park 12 ben ik 't helemaal mee eens.
Caol ila 12 kan ook voor een hele rokerige, maar dan is de Talisker 10 denk toegankelijker.
Islay (Laphroigh 10 / Ardbeg 10) erbij natuurlijk (als afsluiter).
Een Glendronach (de 8yo/12yo bijv) zou qua variatie (sherry) ook niet misstaan.
Highland park 12 ben ik 't helemaal mee eens.
Caol ila 12 kan ook voor een hele rokerige, maar dan is de Talisker 10 denk toegankelijker.
Islay (Laphroigh 10 / Ardbeg 10) erbij natuurlijk (als afsluiter).
1 x
Over de Talisker 10 jaar vs Storm ben ik het volledig met je eens! Spijt van de aanschaf van de Storm toen de 10 jarige leeg was.
Ik ben nu zeer benieuwd naar de Talisker 10. Heb toevallig afgelopen weekend een fles Storm gekregen en ik vond hem geweldig
Haha, zeker geen matige dram in mijn optiek.
0 x
Misschien nog een Ierse erin gooien? Writer's Tears is zeer betaalbaar en erg prettig drinken.
1 x
Ik zou een beginnend whisky drinker altijd de Dalwhinnie 15 laten drinken. Verder kan ik me in de meeste whisky's wel vinden. Glenfiddich 12, Old pulteney & Glenlivet zijn allemaal heerlijke starters. Al zou ik een Ardbeg 10 misschien wisselen voor een Laphroaig 10. De Ardbeg is wel heel heftig.. Maar dat is misschien wel eigen voorkeur..
1 x
Terug naar “De "Gouden Godendrank" in de volle breedte”