Whisky kit

Hier bespreken we Whisky als zijnde de "Gouden Godendrank" in de volle breedte.
Jodokusardbeg
Actief lid
Actief lid

Whisky kit

Ongelezen berichtdoor Jodokusardbeg » 27 Aug 2016, 08:34

Hi whisky liefhebbers :hoedaf

Ik was benieuwd of iemand wel eens een whisky kit heeft aangeschaft? En zn eigen whisky al eens heeft geproefd?

Heb er zelf al een aangeschaft (firebox) en was best te drinken. Rekening houdend met het feit dat vanwege het formaat van vat elke 2 a 3 mnd ongeveer 1 jaar is was mijn whisky ongeveer 18 jaar oud toen ik hem probeerde.
.
Zal er zelf zeker nog een aanschaffen om mee te experimenteren :HitHead

Opmerking.
Moet wel toegeven dat on dankst dat je hem 2 keer kan gebruiken de eerste fles toch echt de lekkerste was.
0 x

caskstrength
Forum goeroe
Forum goeroe

Re: Whisky kit

Ongelezen berichtdoor caskstrength » 27 Aug 2016, 09:31

Toevallig zat ik er laatst over na te denken. Bij de kits die bestaan krijg je toch een spirit die je niet qua stijl kunt uitkiezen? Dat vind ik jammer, ik zou liever zelf mijn spirit kiezen...
Liever nog zou ik zelf ook thuis willen distilleren en mogelijk ook mashen en gisten. Maar mini-keteltjes kopen zal wel een wat duurder verhaal zijn...

Nog iets wat mij aan de teksten bij sommige kits opvalt is dat ze zeggen dat je binnen enkele maanden thuis je eigen "brewed" whisky kunt drinken. Het is echter sowieso niet "brewed" en als het minder dan 3 jaar in het vat zit durf ik het geen whisky te noemen.

Als ik het zo lees heb jij het echter lang genoeg laten rijpen.
1 x
Affirmanti incumbit probatio

Jodokusardbeg
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor Jodokusardbeg » 27 Aug 2016, 09:41

caskstrength schreef:Toevallig zat ik er laatst over na te denken. Bij de kits die bestaan krijg je toch een spirit die je niet qua stijl kunt uitkiezen? Dat vind ik jammer, ik zou liever zelf mijn spirit kiezen...
Liever nog zou ik zelf ook thuis willen distilleren en mogelijk ook mashen en gisten. Maar mini-keteltjes kopen zal wel een wat duurder verhaal zijn...

Nog iets wat mij aan de teksten bij sommige kits opvalt is dat ze zeggen dat je binnen enkele maanden thuis je eigen "brewed" whisky kunt drinken. Het is echter sowieso niet "brewed" en als het minder dan 3 jaar in het vat zit durf ik het geen whisky te noemen.

eerste keer zo'n 4 1/2 jaar de tweede stuk korter omdat benieuwd was wat het verschil zou zijn en dat verschil was GROOT :Cry
Zou inderdaad geweldig zijn als je meerdere stijlen kon kiezen maar,daarom wil ik hem nog eens proberen en dan wat experimenten :smullen
Op deze site vind je een simpele beschrijving van een home still
http://www.instructables.com/account/re ... nnerType=C
0 x

Wouter1981
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Wouter1981 » 27 Aug 2016, 12:12

caskstrength schreef:Toevallig zat ik er laatst over na te denken. Bij de kits die bestaan krijg je toch een spirit die je niet qua stijl kunt uitkiezen? Dat vind ik jammer, ik zou liever zelf mijn spirit kiezen...

Als alternatief zou je er ook aan kunnen denken om een zeer jonge whisky te kopen en die dan verder zelf weer in het vat stoppen.
Op die manier kan je wel zelf je 'spirit' bepalen.
Er komen genoeg 6-8 jarige uit via OB's. Al snap ik wel je dat misschien toch niet helemaal hetzelfde vindt.
1 x
"Whisky, because no great story ever started with someone eating a salad"

Afbeelding

caskstrength
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor caskstrength » 27 Aug 2016, 12:50

Dat zou op zich ook kunnen, maar dan is de keuze van de whisky belangrijk. Het liefst refill en gezien het vaatje in de kit eentje die in bourbonvaten heeft gelegen.

Het leuke van de kit is trouwens wel het verschil tussen first fill en refill kunt testen zoals al eerder gezegd :goedgedaan. Alleen zal de refill toch wel wat langer moeten liggen.
Lijkt me toch wel wat, als ik spirit van Caol Ila kon krijgen en die als tweede in het vaatje kan laten rijpen! :smullen
1 x

vbreemen
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor vbreemen » 27 Aug 2016, 13:05

Ik heb ge-experimenteerd met een klein vaatje van 5 liter waar sherry in gezeten heeft.
Helaas is het contactoppervlak dan zo groot dat de invloed van het vat erg groot is, en (wat ik erger vond) de verdamping navenant ook. Na een half jaar hadden de engeltjes het vaatje helemaal leeg gedronken.
Dus: een niet te klein vaatje nemen, of anders heel regelmatig controleren.

Groet,
Maarten
1 x

caskstrength
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor caskstrength » 27 Aug 2016, 13:47

Op welke temperatuur en vochtigheid had je dit vaatje staan? Dat kan vanzelfsprekend ook invloed uitoefenen op de dorst van de (b)engeltjes.
1 x

vbreemen
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor vbreemen » 27 Aug 2016, 15:31

Ik heb het vaatje binnen staan, in m'n whiskykamertje. Zal gemiddeld 15 graden zijn, 60% RV.
1 x

Breedút_Genietsje
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Breedút_Genietsje » 27 Aug 2016, 17:59

't Vaatje aan de buitenzijde lakken, dan verdampt er ook minder...
Of is dat dan weer 'niet echt' ?

Dan zou je ook een stuk (gedroogd) eikenhout in een fles kunnen doen,
de vraag is dan welke smaak je wilt creëren / manipuleren...
1 x
46%, Non Chill-Filtered, Natural Colour; it's a sign of quality
Breedút Genietsje

vbreemen
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor vbreemen » 27 Aug 2016, 18:33

Tja, het was eerder een oud presentatievaatje. Gelakt aan de buitenkant, paraffine aan de binnenkant.
Daar kun je niet in lageren, alleen in opslaan en dat was niet de bedoeling.
Dus, lak eraf geschuurd, paraffine met kokend water eruit gespoeld.
Goed gelukt, is waterdicht en ziet er leuk uit, maar de verdamping door het (toch flink dikke) hout is te snel om lang te lageren.

Veel van die vaatjes die verkrijgbaar zijn, zijn vanbinnen met paraffine besproeid om ze waterdicht te maken. Ook zijn ze niet altijd gebrand. Dat is wel iets wat je in de gaten moet hebben, moet nakijken als je echt wil lageren voor houtinvloed te krijgen. Anders gebeurt er niets.
1 x

Basslutter
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor Basslutter » 30 Aug 2016, 13:29

Ik heb gisteren een kit binnengekregen. Het was een impulsaankoop dus ik heb geen idee wat mij te wachten staat. De enige aanwijzing op de verpakking is dat het vaatje (van 1 liter) een dag in het water moet liggen.

Ik denk nog even na of ik het vaatje eerst vul met iets anders om de smaak te beïnvloeden. Ook nog geen idee hoe lang ik alles zal laten staan.... Ik hou het hier in de gaten in ieder geval. Misschien komen er nog leuke tips voorbij.
0 x

Terug naar “De "Gouden Godendrank" in de volle breedte”