een vat kopen

Hier bespreken we Whisky als zijnde de "Gouden Godendrank" in de volle breedte.
Basslutter
Actief lid
Actief lid

een vat kopen

Ongelezen berichtdoor Basslutter » 30 Aug 2016, 13:24

Beste liefhebbers,

Ik kan de informatie op dit forum nog niet vinden maar ik kan mij niet voorstellen dat de vraag nog nooit gesteld is. Ik stel voor de zekerheid bij deze dan maar:

Is er iemand die ervaring heeft met het kopen van een eigen vat?

Met een aantal mensen hebben wij dit idee opgevat. Ik heb de mogelijkheid uitgezocht en het kan. De kosten zijn te overzien voor de aanschaf maar de kosten over 10 of 15 jaar (belastingen, bottelen etc) zijn aanzienlijk. Als je het echter omrekent naar flesprijs dan is het de moeite waard.

Voordat we overgaan tot aanschaf zouden we echter graag wat ervaringen horen....

Iemand???
0 x

DocWhisky
Actief lid
Actief lid

Re: een vat kopen

Ongelezen berichtdoor DocWhisky » 30 Aug 2016, 14:01

Ik raad je aan de discussie eens door te nemen over de casQueteers op dit forum.

Vatencollectief casQueteers.com
0 x

Wouter1981
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Wouter1981 » 30 Aug 2016, 14:46

Zelf een vat kopen heb ik geen kaas van gegeten.
Wel heb ik inmiddels al meerdere aandelen in verschillende vaten van de casqueteers.
0 x
"Whisky, because no great story ever started with someone eating a salad"

Afbeelding

Basslutter
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor Basslutter » 30 Aug 2016, 15:05

Wouter1981 schreef:Zelf een vat kopen heb ik geen kaas van gegeten.
Wel heb ik inmiddels al meerdere aandelen in verschillende vaten van de casqueteers.

Dat klinkt ook aantrekkelijk en scheelt veel zoek en regelwerk. Ik kan op de site weinig vinden mbt evenementen etc. Is dat een besloten deel voor leden?
0 x

thijs100
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor thijs100 » 30 Aug 2016, 15:11

Wouter1981 schreef:
Basslutter schreef:Wel heb ik inmiddels al meerdere aandelen in verschillende vaten van de casqueteers.

Dat klinkt ook aantrekkelijk en scheelt veel zoek en regelwerk. Ik kan op de site weinig vinden mbt evenementen etc. Is dat een besloten deel voor leden?

Nee, er is geen besloten deel met bijzondere evenementen. Er zijn af en toe proeverijen voor aandeelhouders van een vat. En ze staan soms op whiskyfestivals, zoals afgelopen weekend WTF in Utrecht, en later dit jaar de Whiskybase Gathering in Rotterdam.
0 x
Afbeelding | Afbeelding

Wouter1981
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Wouter1981 » 30 Aug 2016, 15:47

Klopt. Al die info staat eigenlijk wel in hun eigen topic.
Op zo'n festival is volgens mij wel info te krijgen, maar niet zomaar alle beschikbare vaten te proeven.
Dat doen ze per vat 1x in de zoveel jaar heb ik begrepen, waarbij de deelnemers vanzelfsprekend voorrang hebben.
0 x
"Whisky, because no great story ever started with someone eating a salad"

Afbeelding

Daveen
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Daveen » 30 Aug 2016, 16:18

Basslutter schreef:
Wouter1981 schreef:Zelf een vat kopen heb ik geen kaas van gegeten.

Check ook de facebook pagina van Casqueteers, daar is iets meer activiteit dan op de website.
1 x
Afbeelding

caskstrength
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor caskstrength » 30 Aug 2016, 17:33

Tegenwoordig is het vrij gemakkelijk om een vat te kopen. Vooral de nieuwe distilleerderijen zien dit als een manier om cash flow te genereren en verzekerd te zijn van een bepaalde afzet. Zij kunnen echter geen referentiemateriaal in de vorm van eerdere bottelingen leveren. Dus is de potentiële koper aangewezen op de kwaliteit van de spirit en het vertrouwen in de keuze van vaten. Dat is natuurlijk wat anders dan al ongeveer te weten hoe de whisky gaat smaken.

Ik heb het gevoel dat ie daarvoor flink ervaren moet zijn als je zelf een goede koop wilt doen. Niet alle nieuwe distilleerderijen zullen toppers zijn, en bovendien kan de stijl tegenvallen.
Daarom zijn de Casqueteers ook zo geweldig! Zij hebben kennis, ik heb de indruk dat ze bij de juiste distilleerderijen vaten hebben laten vullen.
0 x
Affirmanti incumbit probatio

defeatless
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor defeatless » 30 Aug 2016, 20:08

Casqueteers, zoals iedereen zegt.

En verder bieden een hoop merken hun vaten aan. De hele groten alleen niet.
Maar als je bijvoorbeeld bij Glengoyne of Auchentoshan bent (of een andere relatief kleine speler) en je zegt dat je een vat komt kopen, dan gaat dat echt wel lukken hoor.
0 x

Nederland-paraat
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Nederland-paraat » 30 Aug 2016, 21:58

Een beetje afhankelijk wat je doel is kun je ook gewoon zelf een vat kopen. De vraag is hoeveel je zelf wilt doen en of je dat uitbesteed.
Inmiddels ook bezig met een eigen vaatje die binnenkort op de fles gaat. Daar zit toch wel wat regelwerk aan.

Goede vaten op leeftijd zijn lastig. Jonge vaten zijn wat gemakkelijker. Het is dan de vraag of je al het geld op een jong paard wilt zetten. Een vat dat niet het gene bied dat je er van verwacht is toch een domper als je daar 250 flessen van hebt. Oudere vaten daarentegen zijn wel aan de prijs. Houd daarnaast ook rekening met Accijns en BTW.
0 x

Basslutter
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor Basslutter » 19 Jan 2017, 13:58

Even een kleine update,

We zijn inmiddels zover dat het vat ook daadwerkelijk gaan kopen. We horen, als het goed is, deze week van de destilleerderij of we het vat ook daadwerkelijk toegewezen krijgen (de kans op ja was vrij groot vertelde de dame in onvervalst Schots :hoera )

Het volgende punt worden de afspraken die we gaan maken, Wanneer gaan we laten bottelen? Wat doen we met alle flessen (nu al voorverkopen of pas nadat we ze in huis hebben), wat doen we als een buurman niet meer mee wil doen etc. Genoeg uit te zoeken en af te spreken dus :D

We zijn een blog (http://buurmannenvanhetvat.wordpress.com) en een facebookpagina (https://www.facebook.com/buurmannenvanhetvat/) gestart om geïnteresseerden op de hoogte te houden. Ik zal hier af en toe ook wat vorderingen plaatsen.

Mochten iemand nog goede tips hebben dan horen we het natuurlijk graag.. :hoedaf
1 x

caskstrength
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor caskstrength » 19 Jan 2017, 16:04

Één tip: nooit iets verkopen dat je nog niet in huis hebt. Er zou maar iets gebeuren (minder flessen gebotteld, breuk, of anders). Het gaat nl wel om een uniek product.
2 x

Basslutter
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor Basslutter » 19 Jan 2017, 16:12

caskstrength schreef:Één tip: nooit iets verkopen dat je nog niet in huis hebt. Er zou maar iets gebeuren (minder flessen gebotteld, breuk, of anders). Het gaat nl wel om een uniek product.

Dank voor de tip. Dit is wel iets wat een aantal buurmannen, naast de lol en gezelligheid, graag willen we iets met doorverkoop van aandelen gaan doen om bv wat cash te verzamelen om verder te investeren. Het is idee is dan om dit maximaal met de helft van het vat te doen om bovenstaande tegenvallers voor te zijn. Uiteraard zijn het allemaal nog speculaties en een grote zoektocht. ( tekst iets aangepast ivm onderstaande,terechte, opmerkingen)
Laatst gewijzigd door Basslutter op 19 Jan 2017, 20:55, 1 keer totaal gewijzigd.
0 x

fjharms
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor fjharms » 19 Jan 2017, 17:00

Basslutter schreef:
caskstrength schreef:Één tip: nooit iets verkopen dat je nog niet in huis hebt. Er zou maar iets gebeuren (minder flessen gebotteld, breuk, of anders). Het gaat nl wel om een uniek product.

Dank voor de tip. Dit is wel iets wat een aantal buurmannen, naast de lol en gezelligheid, graag willen (ala casqueteers). Ook om bv wat cash te verzamelen om verder te investeren. Het is idee is dan om dit maximaal met de helft van de flessen te doen om bovenstaande tegenvallers voor te zijn. Uiteraard zijn het allemaal nog speculaties en een grote zoektocht.

Misschien heb ik het principe van de casqueteers verkeerd begrepen, maar ik had niet de indruk dat zij flessen die ze nog niet hebben al verkopen.
Ik dacht dat ze aandelen verkopen in vaten die ze wel hebben... of eigenlijk: dat er via hen een groep ontstaat die samen een vat bezit, wat jullie ook lijken te willen. Maar er wordt toch niets van dat vat doorverkocht voor het gebottled is? :?
1 x
Afbeelding

caskstrength
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor caskstrength » 19 Jan 2017, 17:17

Nee je koopt bij de Casqueteers een aandeel in een vat. Er wordt wel aangegeven hoeveel flessen dat zouden kunnen zijn (obv normale angels' share). Er worden geen garanties gegeven.
1 x

Terug naar “De "Gouden Godendrank" in de volle breedte”