TIP! In de aanbieding...

Hier bespreken we Whisky als zijnde de "Gouden Godendrank" in de volle breedte.
Shinji
Senior
Senior

Re: TIP! In de aanbieding...

Ongelezen berichtdoor Shinji » 01 Aug 2016, 22:36

Ik heb vaak, dat als ik een fles zie die behoorlijk afgeprijsd is, het gevoel dat het een "slechte" fles is met een te hoge prijs welke anders niet verkocht wordt.

Dit weerhoudt me dan toch om een dergelijke fles te kopen. Ik vind het leuk om af en toe een duurdere fles te kopen (€100 - €150) omdat je dan toch een specialere fles hebt. De gok is me dan te groot omdat ik bang ben dat de fles in de aanbieding tegen zal vallen.

Zijn er meer mensen die dat hebben? Of zijn aanbiedingen redelijk at random en heeft het eigenlijk weinig met de kwaliteit van de fles te maken?
Ik vraag me dit al een tijdje af en realiseerde me dat dit de perfecte plek is voor dergelijke hersenspinsels.. :D
1 x
Afbeelding

WhiskyLiam
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor WhiskyLiam » 01 Aug 2016, 22:53

Shinji schreef:Ik heb vaak, dat als ik een fles zie die behoorlijk afgeprijsd is, het gevoel dat het een "slechte" fles is met een te hoge prijs welke anders niet verkocht wordt.

Dit weerhoudt me dan toch om een dergelijke fles te kopen. Ik vind het leuk om af en toe een duurdere fles te kopen (€100 - €150) omdat je dan toch een specialere fles hebt. De gok is me dan te groot omdat ik bang ben dat de fles in de aanbieding tegen zal vallen.

Zijn er meer mensen die dat hebben? Of zijn aanbiedingen redelijk at random en heeft het eigenlijk weinig met de kwaliteit van de fles te maken?
Ik vraag me dit al een tijdje af en realiseerde me dat dit de perfecte plek is voor dergelijke hersenspinsels.. :D

Tja, dat is mens eigen helaas. Duur is goed! Daar zijn prachtige voorbeelden van te vinden op internet. Cialdini is een expert op het gebied van dergelijk menselijk gedrag:
Het boek begint met een verhaal over een vrouw met een juwelierswinkel. Zij stelt aan Cialdini de vraag of hij haar een bepaald voorval kon verklaren. Het is namelijk zo dat zij de juwelen al tijden probeert kwijt te raken, echter koopt niemand ze. Ze heeft geprobeerd de juwelen bij de ingang van de winkel te leggen, geprobeerd de prijs te verlagen, maar de toeristen die in haar winkel komen kopen ze niet. Nu had ze afgesproken een tijdje weg te gaan, en de leidinggevende in de winkel verteld om de prijs van deze juwelen te halveren. Toen ze terug kwam van haar korte vakantie bleek dat de leidinggevende in de winkel haar verkeerd had begrepen, en de prijs had verdubbeld. De juwelen waren verkocht.

Cialdini beantwoord de vraag door aan te geven dat mensen zogenaamde ‘shortcuts’ nemen. Omdat er gedurende de hele dag zeer veel impulsen op ons af komen is het voor onze hersenen een essentieel onderdeel geworden om beslissingen in korte tijd te nemen. De reden waarom de juwelen waren verkocht is omdat mensen door opvoeding en jarenlange ervaring hebben bedacht dat duur goed betekend. Omdat de juwelen duur waren, werd het direct gerelateerd aan goed.

Ik laat me bij aankoop leiden door reviews die ik van diverse sites haal. De prijs kan me dan gestolen worden!
3 x

mQkz
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor mQkz » 01 Aug 2016, 22:57

Shinji schreef:Ik heb vaak, dat als ik een fles zie die behoorlijk afgeprijsd is, het gevoel dat het een "slechte" fles is met een te hoge prijs welke anders niet verkocht wordt.

Heb jij soms angsstoornissen? :Tongue

Nee maar even serieus, ik begrijp je gedachtengang. Vaak heb ik dat gevoel ook wel, maar ik bedoel: als een whisky reeds lange tijd bestaat en er zijn nu eenmaal meer flessen dan er vraag naar is... Of als ze blijven staan, dan is dat een perfect moment om er als slijter een mooie korting op te geven. Maar dat verandert niets aan het feit of het een goede of slechte whisky is. (tenzij die al die jaren in de vlakke zon heeft gestaan natuurlijk)
Je moet ze dan natuurlijk zeker niet kopen om te investeren, maar eerder een voorraad aanmaken om zelf alles op te drinken als je het een goede whisky vindt.

Ik koop ook liever een dure fles uiteraard, ik denk iedereen als ze veel geld zouden hebben. Maar dat zit het probleem nu net he. Alleszins bij de meeste mensen toch :bigsmile

Even goed koop je een mooie speciale (dure) fles en staat ie een maand later in promotie.

Even een voorbeeldje: er zijn zo vaak kortingen op Glendronachs. De 12, 15, 18 of 21yo zijn opzich al prachtige whiskies voor die prijzen, maar volgens mij zijn er heel veel flessen van deze reeksen.
1 x

Dyson81
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Dyson81 » 01 Aug 2016, 23:29

Het boek begint met een verhaal over een vrouw met een juwelierswinkel. Zij stelt aan Cialdini de vraag of hij haar een bepaald voorval kon verklaren. Het is namelijk zo dat zij de juwelen al tijden probeert kwijt te raken, echter koopt niemand ze. Ze heeft geprobeerd de juwelen bij de ingang van de winkel te leggen, geprobeerd de prijs te verlagen, maar de toeristen die in haar winkel komen kopen ze niet. Nu had ze afgesproken een tijdje weg te gaan, en de leidinggevende in de winkel verteld om de prijs van deze juwelen te halveren. Toen ze terug kwam van haar korte vakantie bleek dat de leidinggevende in de winkel haar verkeerd had begrepen, en de prijs had verdubbeld. De juwelen waren verkocht.

Cialdini beantwoord de vraag door aan te geven dat mensen zogenaamde ‘shortcuts’ nemen. Omdat er gedurende de hele dag zeer veel impulsen op ons af komen is het voor onze hersenen een essentieel onderdeel geworden om beslissingen in korte tijd te nemen. De reden waarom de juwelen waren verkocht is omdat mensen door opvoeding en jarenlange ervaring hebben bedacht dat duur goed betekend. Omdat de juwelen duur waren, werd het direct gerelateerd aan goed.

Volgens mij is er iemand in het aanbod topic welke het letterlijk wil uitproberen :HitHead
3 x

Sientje1975
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor Sientje1975 » 03 Aug 2016, 12:13

:sst

Maandaanbieding bij de Hanos:

Aberfeldy 12 voor €26,70 inclusief btw hele maand Augustus

:schotland
0 x

DonLeone
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor DonLeone » 06 Aug 2016, 16:59

Voor de liefhebbers van Glendronach revival.

Heb hem laats nog ergens zien staan voor 60 euro.
Geen superaanbieding maar wel de goedkoopste volgens mij.

Bij interesse kun je mij een pm doen.

Kom zelf volgende week bij de winken en kan hem dan eventueel meenemen.
0 x

wouster
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor wouster » 08 Aug 2016, 14:31

Op whiskysite staat een 30-jarige Caol Ila voor een ogenschijnlijke aanbieding voor 379,99 (van 579,-)

http://www.whiskysite.nl/nl/caol-ila-30 ... -1983.html

Hij scoort iig een 91.39 op whiskybase
https://www.whiskybase.com/whisky/58218/caol-ila-1983

Niet zo in thuis of dit nou een goede deal is of uberhaubt een overpriced fles. Zijn er goede 7500 van gemaakt.
0 x

Kay
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Kay » 08 Aug 2016, 15:31

wouster schreef:Op whiskysite staat een 30-jarige Caol Ila voor een ogenschijnlijke aanbieding voor 379,99 (van 579,-)

http://www.whiskysite.nl/nl/caol-ila-30 ... -1983.html

Hij scoort iig een 91.39 op whiskybase
https://www.whiskybase.com/whisky/58218/caol-ila-1983

Niet zo in thuis of dit nou een goede deal is of uberhaubt een overpriced fles. Zijn er goede 7500 van gemaakt.

Beetje van allebei denk ik. Veel goedkoper dan elders, maar dat maakt hem nog geen koopje. Mooie score maar voor zo'n prijs zou je ook niet minder dan dat verwachten. Wat je natuurlijk nooit zeker weet als je hem zelf niet geproefd hebt of bovenstaande psychologische processen niet ook in de score van velen mee hebben gespeeld.
2 x
Afbeelding

WhiskyLiam
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor WhiskyLiam » 08 Aug 2016, 20:55

Hij kostte een jaar geleden nog rond de 225 euro. Beetje jammer altijd dat de prijzen omhoog gaan als de voorraad schaarser wordt. Het is niet alsof de whisky opeens van nog betere kwaliteit wordt.
0 x

nigel_tufnel
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor nigel_tufnel » 08 Aug 2016, 21:12

WhiskyLiam schreef:Hij kostte een jaar geleden nog rond de 225 euro. Beetje jammer altijd dat de prijzen omhoog gaan als de voorraad schaarser wordt. Het is niet alsof de whisky opeens van nog betere kwaliteit wordt.

Heb je het over de officiële Caol Ila 30yo?
Want die is nooit verkocht aan 225 euro.
Tussen de 450-500 euro in het beste geval...
0 x

wouster
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor wouster » 08 Aug 2016, 21:47

Tis al weer uitverkocht, ik heb de stap niet gezet.
0 x

WhiskyLiam
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor WhiskyLiam » 08 Aug 2016, 22:42

't Ging om The Ultimate toch?
0 x

nigel_tufnel
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor nigel_tufnel » 09 Aug 2016, 00:06

WhiskyLiam schreef:'t Ging om The Ultimate toch?

Nope, de officiële Diageo release.
1 x

WhiskyLiam
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor WhiskyLiam » 09 Aug 2016, 01:23

nigel_tufnel schreef:Nope, de officiële Diageo release.

Ahh, mijn fout!
0 x

DrankDozijn
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional

Ongelezen berichtdoor DrankDozijn » 11 Aug 2016, 13:04

Een D12 donderdagdeal waar muziek in zit... :dancing

Alleen vandaag de Mackmyra Motörhead Single Malt, een Zweedse whisky gemaakt voor het veertigjarig bestaan van de band Motörhead, die met hun oorverdovende muziek 's werelds luidste band is. De band heeft bijgedragen aan deze whisky door onder andere de vaten te selecteren. De whisky heeft een fruitig karakter overgehouden aan vijf jaar rijping in Amerikaanse eikenhouten vaten met als special touch nog 6 maanden in Oloroso sherry vaten. Gelimiteerd beschikbaar, dus op is helaas op.

Afbeelding
DEZE D12 DONDERDAGDEAL IS ALLEEN GELDIG OP 11-08-2016. PRIJS OP BASIS VAN NEDERLANDSE ACCIJNS EN BTW.
0 x
Afbeelding

Terug naar “De "Gouden Godendrank" in de volle breedte”