mQkz schreef:mikegerards schreef:RvdB schreef:
Ik ben ook echt zó benieuwd naar deze whisky. Wacht alleen nog ff op de Norlan glazen die toch eindelijk echt eens deze week moeten gaan komen en dan gaat ie het glas in!
Het is voor mij een van de betere die ik dit jaar heb mogen proeven! Super blij dat ik hier 2 flessen van heb kunnen krijgen al is de eerste al bijna leeg haha
Heb je soms een idee hoe de 2000 smaakt tegenover de 1990? Ik heb nog nooit een balblair gedronken, maar gezien de scores, de prijs en het vintage '90 heb ik er ineens 2 besteld.
Goeie vraag zeker gezien de 90 een jaar 10 ouder is. Echter naar mijn mening kun je die 2 totaal niet met elkaar vergelijken qua smaak en beleving. De 90 is absoluut een top whisky en rond de €100 ook een nette prijs (recent in de aanbieding geweest dus ik ga er vanuit dat je minder dan €100 hebt betaald

). MAAR de 2000 is echt van een heel andere categorie qua smaak en gezien zijn prijs een absolute topper. De 2000 is inmiddels wat duurder geworden maar bij uitgifte was die rond de €180-200, nu is dat ook veel geld maar voor zo'n whisky absoluut het geld waard.
Het is natuurlijk niet vreemd dat de 2000 anders is dan de 90 gezien het verschil in rijping (bourbon en ex-sherry voor de 90 vs first fill sherry voor de 2000) en alcohol percentage (46% voor de 90 vs 51% voor de 2000 dus puurder). Het zal je dan ook niet verbazen dat de 2000 veel voller en heftiger van smaak is. De 90 daarentegen heeft wel een langere afdronk maar toch.....die 2000 hmmmmm zo lekker. Don't get me wrong, ik vind de 90 ook heerlijk en die moet je zeker ook in je kast hebben staan maar de 2000 is in mijn ogen gewoon beter. Hij staat ook in mijn top 10 (misschien top 5) allertijden tot nu toe