Welke whisk(e)y drink je momenteel of heb je net op ?

Hier bespreken we Whisky als zijnde de "Gouden Godendrank" in de volle breedte.
mQkz
Senior
Senior

Re: Welke whisk(e)y drink je momenteel of heb je net op ?

Ongelezen berichtdoor mQkz » 12 Jul 2016, 13:45

Ik ben momenteel een 'bang-for-buck' lijst aan het afgaan:
-Glendronach 15 Revival (2013 gebotteld)
-Green spot Chateau Léoville
-Lagavulin 16
-Nikka Coffey malt
-Redbreast 12
-Laphroaig QC
-Glenfarclas 105
-Johnnie Walker Green Label
Best wel wat lekkers voor die prijzen! Ondanks de prijsstijging is de GD Revival volgens mij écht wel 60 euro waard!

En dan nog een iets duurder flesje in vergelijking met de rest (80eur), de Arran 1999 Spring Release. Damn wat een lekkere whisky is dit!!! :Slainte
Ik heb er maar ineens 3 flessen van gekocht :gnif
1 x

Sil
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor Sil » 12 Jul 2016, 16:57

Bowmore 15 darkest. Fles is bijna op. In het begin vond ik het een erg lekkere malt. Maar hoe meer ik er van heb geproefd des te minder ik hem vind. Vind hem vrij vlak en hij stelt me na de laatste keer enigszins teleur. De neus vind ik nog het leukste en het lekkerst aan deze malt.
0 x

Malinois
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Malinois » 12 Jul 2016, 17:35

Sil schreef:Bowmore 15 darkest. Fles is bijna op. In het begin vond ik het een erg lekkere malt. Maar hoe meer ik er van heb geproefd des te minder ik hem vind. Vind hem vrij vlak en hij stelt me na de laatste keer enigszins teleur. De neus vind ik nog het leukste en het lekkerst aan deze malt.

Dit heb ik ook voorgehad. Gek toch?
De Laimrig al eens geproefd? Die blijft wel goed :)
0 x
'Today's rain is tomorrow's whisky' Scottish proverb (Edinburgh bar August 2017)

Sil
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor Sil » 12 Jul 2016, 18:23

Malinois schreef:
Sil schreef:Bowmore 15 darkest. Fles is bijna op. In het begin vond ik het een erg lekkere malt. Maar hoe meer ik er van heb geproefd des te minder ik hem vind. Vind hem vrij vlak en hij stelt me na de laatste keer enigszins teleur. De neus vind ik nog het leukste en het lekkerst aan deze malt.

Nee daar heb ik nog geen ervaringen mee. Ga daar een sample flesje van scoren binnenkort.
0 x

Shinji
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Shinji » 12 Jul 2016, 22:31

Sil schreef:
Malinois schreef:

Nee daar heb ik nog geen ervaringen mee. Ga daar een sample flesje van scoren binnenkort.

Ik ken de Darkest niet maar heb de White Sands wel gedronken. Dat vond ik echt een tegenvaller. Eerste glas was veelbelovend maar bij een 2e keer is het 'm toch echt niet. Wel jammer want het is toch een "groot" merk. Maar ik heb nog geen lekkere gedronken.

In topic: laatst gedronken whisky: Bunnahabhain 18yr, dat blijft toch een genot om te drinken.
Laatst aangeschafte fles: Signatory Vintage Inchmurrin 1996, ik kan de "vintage" smaak steeds meer waarderen. Het heeft toch wel echt iets.
0 x
Afbeelding

JKr
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor JKr » 12 Jul 2016, 22:44

:nat

Ik ben bezig met een aantal samples om wat ideeën op te doen.

Tot nu toe ben ik aangenaam verrast door de Amrut Fusion. Deze ga ik zeker aanschaffen.
1 x

caskstrength
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor caskstrength » 12 Jul 2016, 22:58

Met dank aan Ed voor de samples, twee mooie oldies:

Glenlossie 1968 GM
Benrinnes 1968 GM

Yep, daar doe je het voor... Mooie old school whiskies. Mogelijk middle of the road in die tijden, maar zeer apart nu. Die mooie stijl van het wasachtige graan, met mooie tonen van oude sherryvaten en milde vanille blijft toch iets dat lastig te vinden is. Daarnaast beviel mij de olieachtige textuur van de Glenlossie bijzonder goed. Hij was wellicht wat minder complex en redelijk zoet, maar man man man, wat een fantastisch gevoel.

Ondanks dat geen 90 punten, alles is relatief. Maar het plezier in het proeven, dat is het mooiste.
3 x
Affirmanti incumbit probatio

Malinois
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Malinois » 12 Jul 2016, 23:27

Weer deels mooie samples van Henri mogen proeven (ander had ik nog staan):

*Macduff 1991 IM 46% (sherry)
*Glen Garioch 1990 DD 49.7% (bourbon)
Nog eens iets van deze distilleerderij genomen aangezien de slechte whisky die ik ooit gedronken had, ook van daar kwam. (Op WB had ie toen ook goede punten en relatief veel ratings). Deze keer is het met wel beter bevallen, maar het kenmerkend luchtje zat er weer aan en kwam gelukkig niet meer in de smaak naar boven. Maar goed dat de bourbon er goed ingeweven zat denk ik? Hiervan ga ik niet meer te veel uitproberen denk ik...

*Springbank 12yo Blues 57.3% (8 bourbon casks)
*Springbank Calvados 52.7% (bourbon + calvados)
Deze vind ik ondergewaardeerd op WB. Lekker zoet met dat rode fruit het farmy karakter van Springbank en een mooi dosis turf, heerlijk! :lekker

*Bowmore 2002 SV57.5% (sherry)
Bowmore is echt een merk geworden waar ik van houd. Eens geduldig rondkijken voor iets moois!
0 x
'Today's rain is tomorrow's whisky' Scottish proverb (Edinburgh bar August 2017)

JacobaEd
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor JacobaEd » 13 Jul 2016, 08:20

JKr schreef::nat

Ik ben bezig met een aantal samples om wat ideeën op te doen.

Tot nu toe ben ik aangenaam verrast door de Amrut Fusion. Deze ga ik zeker aanschaffen.

zo werkt dat met samples, de ene is beter dan de andere, dat scheelt je dus een aanschaf van een dure fles die je vervolgens open in de kast laat staan en maar hopen dat je vrienden hem wel lekker vinden
0 x

JacobaEd
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor JacobaEd » 13 Jul 2016, 08:20

caskstrength schreef:Met dank aan Ed voor de samples, twee mooie oldies:

Glenlossie 1968 GM
Benrinnes 1968 GM

Yep, daar doe je het voor... Mooie old school whiskies. Mogelijk middle of the road in die tijden, maar zeer apart nu. Die mooie stijl van het wasachtige graan, met mooie tonen van oude sherryvaten en milde vanille blijft toch iets dat lastig te vinden is. Daarnaast beviel mij de olieachtige textuur van de Glenlossie bijzonder goed. Hij was wellicht wat minder complex en redelijk zoet, maar man man man, wat een fantastisch gevoel.

Ondanks dat geen 90 punten, alles is relatief. Maar het plezier in het proeven, dat is het mooiste.

2 down, 8 to go :nat
1 x

ovanpuyvelde
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor ovanpuyvelde » 13 Jul 2016, 08:40

Gisteren gestart met de Warehouse Tasting bij Lagavulin.

Hier zijn we gestart met de recente 8 year old waarna Ian McArthur met zijn gekende smakelijke grappen nog 5 Distillery Only Cask Strengths rechtstreeks van de vaten aan elkaar praatte:

2004 12y 52,5% marsala cask
2002 14y 54,6% refill cask
1998 18y 57,5% 2nd fill sherry
1993 23y 56,4% 1st fill sherry
1982 34y 55,2% refill cask

Geen van deze casks zijn op Whiskybase terug te vinden. De 23-jarige 1st fill sherry was veruit de beste. De 34-jarige refill cask haalde het daar niet bij. Na enkele drams te hebben genuttigd hebben alle 28 deelnemers op commando van Ian luidkeels Happy Birthday Lagavulin moeten zingen (de lange versie) en werden er ook nog twee aanwezige Japanners te kakken gezet door Ian :gnif

Twee weken geleden had ik de Lagavulin 1985 thuis al mogen proeven (Spanish European Oak) en daar kwam geen enkele dram vanop deze Tour in de buurt. Wel nog steeds een zeer geslaagde tour voor amper 20£!!!

Helaas viel er weer geen enkele Distillery Only bottling te scoren :Cry
2 x
Afbeelding

ovanpuyvelde
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor ovanpuyvelde » 13 Jul 2016, 08:50

Gisteren na de Lagavulin Warehouse Tour ook nog de Caol Ila Premium Tour gedaan (bezoek Distillery gevolgd door een Warehouse tasting). Onze gids was een Litouwse jongedame (!!!) die perfect Engels sprak (met Schots accent) die zeer veel kennis tentoonspreidde en dit met veel enthousiasme. Dit maakte de saaie buitenkant van de distillerij meer dan goed. Ook hier 20£ betaald voor de tour.

In het Warehouse kregen we geserveerd:

Caol Ila 18y 43%
Caol Ila 25y 43%
Caol Ila Feis Ile 2016 Distillery Only 12y
Caol Ila Feis Ile 2013 Distillery Only 14y
Caol Ila 1998-2014 Unpeated 60,39%

Zoals verwacht staat Caol Ila garant voor degelijkheid en was er geen enkele tegenvallende dram bij. De twee beste naar ons mening waren de Feis Ile 2013 (beter dan de 2016) en als winnaar de Unpeated CS die een zeer sterk bourbonprofiel tentoonspreidde!

De twee Feis Ile bottelingen (2013 en 2016) waren de enige twee Distillery Only bottelingen te koop in de shop, beiden aan 99£ per fles. Mijn reisgenoot heeft drie flessen meegenomen (2x 2013 en 1x 2016), ikzelf koop liever elders een mooie fles. We kregen tijdens de tour ook allebei een gratis Caol Ila glencairn mee.
Laatst gewijzigd door ovanpuyvelde op 13 Jul 2016, 09:09, 1 keer totaal gewijzigd.
2 x
Afbeelding

ovanpuyvelde
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor ovanpuyvelde » 13 Jul 2016, 08:59

Gisteren de dag afgesloten samen met onze gastheer die spontaan een Bruichladdich Black Art 04.1 openmaakte. Je kan slechter eindigen dan dat :duimop

Vandaag (woensdag) staan er geen distillerijbezoeken op het programma maar een lange natuurwandeling van 20 kilometer die vertrekt aan de Bunnahabhain distillerij.

Als je op Islay bent moet je nog wat anders doen dan Whisky drinken natuurlijk.
1 x
Afbeelding

Whiskieke
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Whiskieke » 13 Jul 2016, 09:14

Wandelen is idd een must do :goedgedaan
We zijn er zelfs om 5u ' s morgens voor opgestaan ;)
1 x

BasP
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor BasP » 13 Jul 2016, 10:18

mQkz schreef:En dan nog een iets duurder flesje in vergelijking met de rest (80eur), de Arran 1999 Spring Release. Damn wat een lekkere whisky is dit!!! :Slainte

Bedoel je cask #33? Die is inderdaad top! Staat ook op mijn 'opnieuw kopen, want jammer genoeg is ie leeg'-lijstje :D
0 x

Terug naar “De "Gouden Godendrank" in de volle breedte”