Welke whisk(e)y betaalde je te duur? #topfles

Hier bespreken we Whisky als zijnde de "Gouden Godendrank" in de volle breedte.
Bram84
Forum goeroe
Forum goeroe

Welke whisk(e)y betaalde je te duur? #topfles

Ongelezen berichtdoor Bram84 » 25 Jun 2016, 22:07

Ik stelde me een aantal dagen geleden onderstaande vragen:
1) welke fles(sen) betaalde ik te duur? (Marktwaarde aankoop) en nog veel belangrijker: was het de extra centjes waard?
2) welke fles wil je kost wat kost in jouw collectie?

1) we hebben het allemaal wel eens voor, die ene fles die je aanstaart, roept om gekocht te worden, maar net te duur staat geprijsd. Ik heb het in een ander topic reeds aangehaald, invergordon 2006WhB. Ik heb deze praktisch het dubbele betaald. Prijs viel op zich nog mee, maar toch. De gemiddelde score van 84ptn op WB is uiteraard niet om over naar huis te schrijven... Het kleurtje van deze heeft me toch laten kiezen om deze aan te kopen. En waaauw... Lekkere grainy sherry hoor. 89-90 ptn in mijn boekje. Dus spijt: neeejeuh.. Moest ik deze nogmaals tegenkomen, ik zou niet twijfelen.. Hamsteren :lol:
Heb ondertussen ook geleerd dat snel aankopen ook niet altijd loont. Zo heb ik de eerste 3expressies van The grainman aangekocht in NL direct na release. Maandje later waren de 3flessen enkele tientjes goedkoper te krijgen in Duistland. Spijt? Na het proeven van wat samples, heb ik me moeten inhouden om m'n winkelmandje niet te vullen bij .de
Wel heb ik voor de volgende 3expressies braafjes .de prijzen afgewacht. :lekker

2) dit had ik onlangs met de 50yo Carsebridge XOP. Ik zou en moest m hebben, maar uitverkocht, nergens meer te verkrijgen. Na enkele maanden speuren, kreeg ik een verlossend bericht van een medeforummer. Ik heb toch 5 seconden getwijfeld ;)
De volgende in het rijtje is een grain die enkel te verkrijgen is op de Asian & Canadian Market. Wordt een moeilijke, en zal hoogstwaarschijnlijk dat eurootje meer kosten.

Genoeg over mij, nu is t aan jullie... Ben zeer benieuwd.

:hoedaf

Bram
Laatst gewijzigd door Bram84 op 26 Jun 2016, 00:21, 1 keer totaal gewijzigd.
5 x

Dre
Forum goeroe
Forum goeroe

Re: Welke whisk(e)y betaalde je te duur? #topfles

Ongelezen berichtdoor Dre » 25 Jun 2016, 23:28

Leuk topic! :goedgedaan
1)
De Glendronach 15yo Revival. Toen deze nog ergens rond de 37 kostte heb ik hem voor het eerst geproefd bij een maat en hebben we een nog ruim voor de helft gevulde fles in een avond soldaat gemaakt. Ik heb me toen voorgenomen deze fles op zeker aan te schaffen.
Echter, veel te lang daarmee gewacht en opeens was het verhaal dat ie er tijdelijk uitgaat, met flinke prijsstijging tot gevolg. Uiteindelijk kostte hij me 55,- dus da's toch bijna 20 'te duur'.
Maar wel waard, het is een van mijn topfavorieten in mijn voorraad/collectie.

2)
Heb ik (gelukkig) niet. Ik wil me niet al teveel ten prooi laten vallen aan hypes, dus geen één fles zal koste wat het kost aangeschaft worden. Te duur is gewoon 'jammer dan'.
Wel lijkt het me leuk om nog een keer een fles uit mijn geboortejaar te bezitten maar aangezien dat '73 is zal dat een dure aangelegenheid worden ben ik bang. En dan geldt waarschijnlijk de eerdere uitspraak: "jammer dan".
1 x

daytona955
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor daytona955 » 25 Jun 2016, 23:50

1. Verschillende, als ik naar proeverijen ga, en er zijn whiskies die ik lekker vind neem ik ze mee, ja dan zie je op internet meestal tientjes goedkoper... Spijt nee :D
2. Heb ik nog niet echt :lekker
1 x
Afbeelding
Sometimes its better asking for Forgiveness then permission.

caskstrength
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor caskstrength » 26 Jun 2016, 08:39

1) Ik heb voor een sample van deze Mortlach 1938 GM wel wat meer betaald dan 5/75 van de waarde die WB aangeeft. Hoewel, ik zou eens willen zien wat deze fles tegenwoordig op veilingen doet. Ik vond het echt een kans die je niet te vaak krijgt. Bovendien ga ik hem bij een hele speciale gelegenheid drinken: de geboorte van mijn eerste kind in het najaar.

2) Meerdere... maar de prijzen schrikken mij af. Het gaat om een goede Ben Wyvis zoals bijvoorbeeld deze, of single casks van Ardbeg uit de jaren '70 (liefst OB en van '74 of '75). Ik heb al research gedaan naar degenen die ik precies zou willen hebben, maar zie zulke flessen maar eens te kopen voor een redelijke prijs...
Als er meer van deze gekken zijn sta ik open voor een bottleshare by the way :lekker
1 x
Affirmanti incumbit probatio

JacobaEd
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor JacobaEd » 26 Jun 2016, 09:23

1 = yamazaki 12, slecht spul voor veel te veel geld
2 = dat is bij mij de ene week fles A en dan de andere week alweer fles B, . Daar geniet ik ook van, lekker zoeken op sites en veilingen... en soms koop ik die fles nog ook. Ik heb overigens nog nooit meer dan 500 betaald voor een fles. De duurste was een Port Ellen, en die viel ook een ietsiepietsie tegen qua smaak. Want ja, ik koop om te drinken :Slainte :Pipersmile
1 x

Mvamelsfort
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Mvamelsfort » 26 Jun 2016, 09:31

1. Bunnahabhain 2005 9yo SV #577+580 wilde ik koste wat kost hebben. Had deze uit een sample geproefd en was verkocht maar bijna niet meer aan te komen. Toen werd deze op het forum aangeboden en was ik net te laat (kijk je één dag oer jar niet op het forum gebeurd er zoiets) maar werd ik via dat zelfde topic op een veiling gewezen. Tja hij wa snier goedkoop maar toch maar gedaan.

2. Moeilijk te zeggen ik kom meestal m'n flessen tegen en dan heb ik er dat hebben hebben gevoel bij of niet. Wil de Bunnahabhain 1976 CA nog aan m'n collectie toevoegen maar ook nog een aantal mooie Glendronach's.
2 x

ovanpuyvelde
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor ovanpuyvelde » 26 Jun 2016, 10:08

1) Ik ben slechts anderhalf jaar geleden begonnen met Whisky te verzamelen dus over het algemeen betaal ik veel flessen te duur. Whisky is een zeer kostelijk goedje geworden vergeleken met enkele jaren geleden. Als ik terugkijk op mijn huidige collectie dan vind ik echter dat ik toch heel veel flessen op het juiste moment aan de juiste prijs heb aangeschaft.
Waar ik iets teveel voor heb betaald (maar niet overdreven) vergeleken met de oorspronkelijke releaseprijs zijn de Hazelburn 2002 Sauternes Wood (90€ betaald), de Longmorn 1996 vW (115€ betaald) en de Mortlach 1994-2014 MoS (144€ betaald). Ik heb er echter niet wakker van gelegen want het waren drie flessen die 100% binnen mijn smaakprofiel vallen. Deze maand heb ik ook nog een BenRiach 1976 single cask batch #8080 gebotteld in 2007 gekocht voor 450€. Mijn duurste aankoop tot nu toe maar ook hier behoud ik toch een lekker gevoel bij want het is een monumentale bottling en 92 punten voor mij want heb al het genoegen gehad om hem eerst te mogen proeven. Ik wist dus heel goed waar mijn zuurverdiende centen naartoe gingen :goedgedaan

2) Het blijven voorlopig flessen om van te dromen (zeker niet meteen kopen) maar volgende twee topflessen zou ik enorm graag aan mijn collectie toevoegen:
https://www.whiskybase.com/whisky/9205/glenrothes-john-ramsay-legacy
https://www.whiskybase.com/whisky/60097/caol-ila-1984-dl
Spontane giften zijn steeds welkom :gnif

Tenslotte wil ik ook alle forumleden nog even bedanken die een ruim aanbod aan samples ter beschikking stellen aan leuke prijsjes. Dankzij hen hoef ik nauwelijk nog blinde aankopen te doen van flessen want een tegenvallende fles waar je veel geld voor betaald hebt dat is iets waar ik persoonlijk enorm van kan balen.
1 x
Afbeelding

turfsmurf
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor turfsmurf » 26 Jun 2016, 12:46

Naar aanleiding van dit onderwerp ben ik weer eens wezen grasduinen in mijn whiskyverzameling. De meeste flessen heb ik toch wel goed ingekocht toen ze net uit waren of vlak vóór het moment dat de grote whiskyhypestofzuiger ineens alle jaren-70-bottelingen uit de winkels trok.

1) Ik geef zelden meer dan 200€ uit voor een fles, maar ben toch overstag gegaan voor deze Tomatin 1980 die ik voor zo'n 40% boven oorspronkelijke prijs heb gekocht. Het is een geboortejaarwhisky en waarschijnlijk een goede als ik de reviews zo eens bekijk. Ook heb ik wel eens een tientje of twee meer betaald voor een leuke fles dan de op dat moment goedkoopste online aanbieding (Laphroaig 15 bijvoorbeeld). Dat zijn de flessen die ik bij mijn vaste dealer slijter heb gekocht.

2) De grens van 300€ heb ik nog niet doorbroken, maar als ik deze Glen Keith 1971 nog ergens tegen kom (of een soortgelijke), dan zou ik zomaar een beetje dom kunnen doen met mijn geld.
1 x
Afbeelding
"I'd rather have a full bottle in front of me, than a full frontal lobotomy." (Tom Waits)

roylubbers
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor roylubbers » 26 Jun 2016, 13:03

1) Gezien mijn bezoek aan de Auchentoshan Distillery, met een tweetal flesjes 9yo single Bordeaux Wine cask (ook al te duur aangeschaft, want tijdens mijn bezoek aan de distillery waren er geen beschikbaar, maar toen ik weer in NL was kreeg ik bericht dat er toch nog 2 waren gevonden. Dus die kon ik laten opsturen uit de UK :(
Anyway, onder de indruk van deze bordeaux cask whisky was ik erg benieuwd naar de Auchentoshan Blood Oak. Redelijk snel na uitkomen aangeschaft bij de slijter in de buurt, helemaal blij, totdat D12 hem de volgende dag in de aanbieding gooide voor 60 euro, 25 euro minder dan wat ik er voor had betaald :Cry

2) niet echt, maar een fles gedestilleerd om m'n geboortedag zou wel leuk zijn, zit er met deze Longmorn maar 3 dagen naast!
1 x
Afbeelding

Zjoske
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Zjoske » 26 Jun 2016, 13:51

Een te duur betaalde fles is vooral de Glenlivet Bochel editie. Nog altijd geen idee wat me toen bezielde om die aan te schaffen. Wel lekker hoor.

Een fles die ik absoluut in mijn verzameling wil hebben is deze https://www.whiskybase.com/whisky/3688. Een 31-jarige Bunnahabhain sherry gedestilleerd op mijn geboortedag. Dat zou ik toch wel heel speciaal vinden. Verder geen specifieke eisen. Ben nog altijd volop aan het ontdekken ;)
1 x

Skeletor
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor Skeletor » 26 Jun 2016, 16:52

1) Vorig jaar stond ik bij een vitrinekast whisky's in een Luxemburgse drankhandel. Er was een Convalmore 36yo 1977 die mijn aandacht trok en mijn naam fluisterde :-). In eerste instantie kon ik hier aan weerstaan, tot de moment ik op weg was naar de kassa. Toen werd het sterker dan mezelf en heb ik deze Convalmore toch gekocht, er van uitgaande dat als ik deze ooit wou kopen dat ik dit dan het beste kon doen in Luxemburg. Het prijskaartje van 765€ dat ik toen betaalde bleek achteraf teveel.
Ondertussen probeer ik (soms zonder succes) te weerstaan aan flessen die mijn naam nog roepen :gnif

2) Geboortedag whisky: Glen Garioch 1979 https://www.whiskybase.com/whisky/659 . Om nu te zeggen dat ik deze kost wat kost in mijn collectie wil hebben is veel gezegd. Maar het zou leuk zijn om deze ooit in mijn collectie te kunnen adopteren.
1 x

Breedút_Genietsje
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Breedút_Genietsje » 26 Jun 2016, 17:13

Een Glenfiddich 30yo - 40th Anniversary of the Visitor Center,
maaja, die staat zo leuk in de verzameling...
1 x
46%, Non Chill-Filtered, Natural Colour; it's a sign of quality
Breedút Genietsje

WhiskyLiam
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor WhiskyLiam » 26 Jun 2016, 22:01

1. Johnnie Walker Green Label kort nadat deze discontinued was. 75 f*ck*ng euro voor 0.7 liter. Gelukkig voor hetzelfde bedrag door kunnen verkopen.

2. Een whisky gedistilleerd of gebotteld in 1984. Nog geen idee welke.
1 x

Lucs
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Lucs » 27 Jun 2016, 19:58

1) Glenfarclas 1980 voor 180 (dacht ik, ik houd mijn aankopen niet echt heel goed bij, zoveel zijn het er gelukkig nog niet ;-)) https://www.whiskybase.com/whisky/6160/glenfarclas-1980 hier op t forum gekocht. Had het er voor over want gedistilleerd in mijn geboortejaar en ook nog gebotteld op mijn verjaardag. Had hem eerder geproefd bij een collega van mijn pa in Duitsland en vond hem geweldig.

2) Ik sta altijd open voor iets van 90+ punten, sherry, uit 1980? Maar ooit komen er SC Glendronachs gedistilleerd in 2014 en 2016 ivm geboortejaar van mijn zoons (ja, i know, nog even wachten ;-))
1 x

Whisky-ettenleur
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Whisky-ettenleur » 27 Jun 2016, 20:48

1) nog niet voorgekomen. Komt misschien ook omdat ik nog in het standaard/budget hoekje zit als liefhebber/beginner.

2) heb er twee: Kintra Braes of the Glenlivet 20yo en Glenfarclas 25. De hoge prijs en het budget (wat in de ogen van mijn vrouw nog acceptabel is) houden me nog tegen. Maar wie weet.....Ooit!
2 x
Afbeelding

Terug naar “De "Gouden Godendrank" in de volle breedte”