Brexit en gevolgen voor whisky

Hier bespreken we Whisky als zijnde de "Gouden Godendrank" in de volle breedte.
Lucs
Senior
Senior

Brexit en gevolgen voor whisky

Ongelezen berichtdoor Lucs » 24 Jun 2016, 09:02

Heeft iemand een idee of dit mogelijk ook iets voor het whisky landschap betekent (naast dat het mogelijk nu voordelig is om in Engeland whisky te kopen met de lage pond stand ;-)).
0 x

Peter_vintage1992
Senior
Senior

Re: Brexit en gevolgen voor whisky

Ongelezen berichtdoor Peter_vintage1992 » 24 Jun 2016, 09:12

Nice ik wilde hier net over beginnen!

Ik hoorde dat Schotland een referendum houd of ze onafhankelijk willen worden als Engeland uit de EU stapt, wat dus is gebeurd.
Idd de pond gaat enorm dalen, wat positief is voor mensen die deze vakantie naar de UK gaan. maar wat zal de Euro gaan doen?

Het is natuurlijk niet zo dat vanaf vandaag de grenzen ''dicht zijn'', maar ik vraag me heel erg af hoe snel dat zal gaan. daarbij mijn belangrijkste vraag:
kan ik deze zomer nog 10L gedistileerde drank meenemen terug naar Nederland, of zullen die regels dan al zijn aangescherpt naar 1L? :bigsmile
1 x
I love a scotch that's old enough to order its own scotch
Whiscovery Whiskey Proeverijen - yourkeytowhiskey.nl

Laurens
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Laurens » 24 Jun 2016, 09:17

Als de pond en de euro beide minder waard worden schiet je er nog niets mee op.
0 x

caskstrength
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor caskstrength » 24 Jun 2016, 09:37

zie ook viewtopic.php?f=29&t=186&start=3060#p151334 en verder.

Overigens gaan er stemmen op in Schotland om een nieuw referendum te organiseren, maar dat wil nog niet zeggen dat dit daadwerkelijk gebeurt.
Wat men volgens mij niet heeft begrepen is dat als het VK de vrije handel nog enigszins wil behouden, ze wellicht een verdrag (EFTA) met de EU moeten tekenen. Dit verdrag is - voor zover ik me ooit heb laten vertellen - niet vrij van verplichtingen voor het land dat dit tekent. Noorwegen heeft ook een dergelijk verdrag en schijnt zich voor wat een flink aantal zaken toch min of meer aan dezelfde regels te moeten houden als landen in de EU.

Vooralsnog hoop ik op een structureel lagere koers van de pond ten opzichte van de euro, met goedkopere import voor ons als gevolg.
0 x
Affirmanti incumbit probatio

rudyheem
Nieuwkomer
Nieuwkomer

Ongelezen berichtdoor rudyheem » 24 Jun 2016, 09:39

in schotland whisky kopen is sowieso al vele malen duurder dan hier in nederland.
was vorige week in schotland en een fles jura waar je hier rond de 30 voor betaald was daar tegen de 50 pond aan dus veel duurder.
weet niet of dat is omdat ze alles exporteren en het minimale zelf houden of voor toerisme die speciaal naar het land van de whisky komen om te proeven maar iig kan je het beter hier kopen..

tenzij de pond zwaar onder de euro zakt maar dat betwijfel ik :D
0 x

nigel_tufnel
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor nigel_tufnel » 24 Jun 2016, 10:21

Wat ik niet echt begrijp is wanneer de lage pond nu daadwerkelijk wordt toegepast...?
Vanmorgen kon je horen op het nieuws dat de pond sinds 1985 niet meer zo laag heeft gestaan.
Nu is het echter zo dat als je kijkt op de site van The Whisky Exchange (je kan er de flessen laten omrekenen naar euro) dat er geen daling is van hun prijzen...
Integendeel zelfs!
Ze zijn de laatste dagen en vanochtend nog gestegen!
Hoe zit dit dan?
Wanneer wordt de lagere pond dan toegepast?
0 x

Lucs
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Lucs » 24 Jun 2016, 10:37

nigel_tufnel schreef:Wanneer wordt de lagere pond dan toegepast?

Altijd, elk moment van de dag. Het is een constant veranderend iets die geldkoers.

Het is zo dat je nu voor 1 euro meer pond kunt krijgen dan gisteren bij een geldwisselkantoor (of online oid).
Wat er dus voor de britten nu aan de hand is dat ze minder vreemde valuta voor dezelfde pond krijgen. Wellicht ook de reden van de recente prijsstijging van whisky exchange die alvast voorgesorteerd hebben op een mogelijke waardevermindering van de pond. Als je internationaal handelt gaat er veel met dollars dus dan verdampt er letterlijk vermogen als je de prijzen niet verhoogt.
0 x

BWhisky
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor BWhisky » 24 Jun 2016, 11:06

Zeer spijtige zaak en het resultaat van een referendum bij een grotendeels ongeïnformeerde bevolking.

Jammer dat er niemand de Britten aan het verstand heeft gekregen dat hun imperialistische nostalgie voorbijgestreefd is in de huidige maatschappij. Afzonderlijk en 'onafhankelijk' je eigen zinnetje opleggen werkt niet in een geglobaliseerde economie. Ik ben eens benieuwd hoeveel 'eigen beslissingen' ze gaan kunnen opleggen aan de EU. Hoogstwaarschijnlijk nul.

Wordt lachen wanneer ze hun jaarlijkse vakantie naar magaluf en benidorm gaan vastleggen binnen enkele jaren. Visa aanvragen, restricties op meegebrachte goederen, niet zomaar van Spanje nog even naar Frankrijk kunnen, ... Zoals Prof. Vos het vandaag zei: 'Veel Britten zullen nog schrikken van hun eigen signaal'.

Ze zijn ook vertrokken voor, naar schatting, 7 jaar onderhandelingen. Zoals iemand hier al opwierp zal het VK nu waarschijnlijk opnieuw moeten toetreden tot de EFTA, hetgeen in principe weer betekent dat het VK zich toch zal moeten aanpassen aan de regels van de EU. Uiteindelijk zal het VK zich nu dus verder moeten schikken naar de wil van de EU zonder nog enige inspraak te hebben. Jammer dat 52% van de bevolking blijkbaar niet capabel is om dat in te zien.

Gelukkig hebben de Schotten nog intelligent gestemd, nu hopen dat ze met een nieuw onafhankelijkheidsreferendum deel kunnen blijven uitmaken van de EU, al is het maar om geen in- en uitvoer restricties te hebben op whisky :Slainte
4 x
Afbeelding

"Too much of anything is bad, but too much of good whisky is barely enough." (Mark Twain)

JacobaEd
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor JacobaEd » 24 Jun 2016, 11:22

lekker goedkoop op de britse veilingen shoppen..prima deal lijkt me
0 x

shadowcollector
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor shadowcollector » 24 Jun 2016, 11:40

ga er vanuit dat verschillende shops dit niet zo snel verwerkt hebben.

Als je een pure "pond" winkel hebt dan zal de wisselkoers van je bank / creditcard natuurlijk gelden. Deze lopen wel altijd iets achter op de "actuele" koers.

Nu zal dit "BREXIT" effect wel iets langer doorwerken dan alleen vandaag maar in verhouding zijn de flessen daar nog steeds duur ten opzichte van Nederland / België. (uitzonderingen daargelaten natuurlijk)
Verder is de euro ook aan het zaken dus je pakt niet het maximale. Als je toch al van plan was om iets te kopen dan is dit misschien wel het moment.
0 x

nigel_tufnel
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor nigel_tufnel » 24 Jun 2016, 12:38

shadowcollector schreef:ga er vanuit dat verschillende shops dit niet zo snel verwerkt hebben.

Als je een pure "pond" winkel hebt dan zal de wisselkoers van je bank / creditcard natuurlijk gelden. Deze lopen wel altijd iets achter op de "actuele" koers.

Nu zal dit "BREXIT" effect wel iets langer doorwerken dan alleen vandaag maar in verhouding zijn de flessen daar nog steeds duur ten opzichte van Nederland / België. (uitzonderingen daargelaten natuurlijk)
Verder is de euro ook aan het zaken dus je pakt niet het maximale. Als je toch al van plan was om iets te kopen dan is dit misschien wel het moment.

En hoe weet je dan nu aan welke europrijs je je fles koopt als je iets in een Britse online shop koopt?
Is het de wisselkoers of de prijs die ze op de site omrekenen?
0 x

paps
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor paps » 24 Jun 2016, 12:47

http://www.bbc.com/news/uk-scotland-sco ... s-36246718

Drinks giant Diageo's chief executive Ivan Menezes said his firm strongly believed that the UK should remain in the EU.

He said: "The single market gives us a level playing field and open access across the EU, while the EU's clout in international trade helps to open up new markets with agreements favourable to the UK, reducing tariffs and resolving trade disputes."

SWA chief executive David Frost said: "Scotch supports around 40,000 jobs across the UK, adds around £5bn in value to the economy and is vital to the UK balance of trade.

"EU membership has many advantages for Scotch.

"The single market, including its regulation of food and drink, and its single trade policy are central to the success of Scotch. It lets us trade across the EU simply and easily and helps give us fairer access to other overseas markets."

Vote Leave spokesman Robert Oxley said: "Pro-EU campaigners are unable to comprehend that our leading exports and industries have prospered because of hard work at home, not because of EU membership.

"In fact, we cannot even harness the biggest growth export markets for Scotch whisky because we've handed control over our trade deals to the EU which is terrible at negotiating them."
0 x
Hij die een oordeel heeft is opgehouden met nadenken.

paps
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor paps » 24 Jun 2016, 12:49

Laten we drie maanden de Schotse whisky boycotten. Dan dalen de prijzen en dan slaan we massaal hard toe met enorme inkopen.

:Slainte
4 x
Hij die een oordeel heeft is opgehouden met nadenken.

Daveen
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Daveen » 24 Jun 2016, 13:48

De Britse Pond is gedaald ten opzichte van de Dollar. De onzekerheid van de Brexit heeft ook zijn uitwerking op de EU, daarmee daalt de Euro ook. De Pond daalt echter iets harder. Het laatste cijfer wat ik hoorde was dat de Pond 2% harder was gedaald dan de Euro t.o.v. de Dollar.

Voor de Amerikanen is het nu dus een stuk aantrekkelijker, maar met je euro's koop je nog niet veel voordeliger whisky.

*edit* de stand op het Financieel Dagblad geeft aan dat de euro 6% meer waard geworden tov de Britse pond. Ik neem aan dat webshops met slotkoersen werken. Ik weet niet hoe dat met creditcards werkt.
0 x
Afbeelding

caskstrength
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor caskstrength » 24 Jun 2016, 14:00

Die 6% was vanochtend ook al. Is echter niet de moeite waard, omgerekend zijn whiskies nog steeds duurder dan wanneer je ze hier koopt. Het enige dat leuk is dat je 6% korting krijgt op een whisky die je alleen in de UK kunt kopen.
0 x
Affirmanti incumbit probatio

Terug naar “De "Gouden Godendrank" in de volle breedte”