Het 'Domme Vragen Bestaan Niet'-topic
Re: Het 'Domme Vragen Bestaan Niet'-topic
Een webshop die aan België verkoopt vanuit NL, dient de in Belgie verschuldigde accijns te verrekenen. De accijns, niét de BTW!
Je moet daar een onderscheid in maken. Het is NIET de BTW die is toegenomen in belgië (die blijft gewoon 21%) maaar WEL de accijnskost op alcohol.
De BTW betaal je in het land van aankoop binnen de EU. Nederland dus.
Maar de accijns moet (!) een webshop verrekenen met het land waar de drank naar toe gaat (België)
Drankengigant speelt het spel correct, maar is het slachtoffer van die webshops die dat niet doen.
Je moet daar een onderscheid in maken. Het is NIET de BTW die is toegenomen in belgië (die blijft gewoon 21%) maaar WEL de accijnskost op alcohol.
Maar de accijns moet (!) een webshop verrekenen met het land waar de drank naar toe gaat (België)
Drankengigant speelt het spel correct, maar is het slachtoffer van die webshops die dat niet doen.
0 x
semtex schreef:Een webshop die aan België verkoopt vanuit NL, dient de in Belgie verschuldigde accijns te verrekenen. De accijns, niét de BTW!
Dankjewel voor je verhelderende uitleg.
0 x
Michaël schreef:Zoals bekend is de accijns-last op sterkte dranken in België sinds dit jaar flink toegenomen. Hierdoor is de hobby voor Belgische whiskyliefhebbers toch een heel stuk minder leuk geworden. De webshops waar ik vooral mijn aankopen doe, zijn drankgigant en drankdozijn. Maar zij rekenen dus ook die €5 (ongeveer) extra per fles aan.
Op de websites van Van Zuylen en Van Der Boog vond ik niets terug over het bijtellen van de extra accijns-kost. Ik heb beide shops dan gemaild met de vraag of zij bij de eindafrekening een extra kost bijtellen. Dit blijkt NIET zo te zijn. Ik kreeg daarbij volgende uitleg: "u kunt een bestelling plaatsen tegen de in Nederland geldend BTW tarief van 21%. Binnen de Europese Unie hoeft u niet ook nog eens aangifte te doen in België. Dus de bedragen die u ziet, zijn de bedragen die u betaalt."
Om welke reden moeten Belgen dus wel meer betalen bij drankgigant en drankdozijn en bij deze andere shops niet?
Ik ben in ieder geval erg enthousiast en ga zeker shoppen bij deze fijne winkels.
Mijn laatste bestelling bij drankdozijn heb ik een doos zo goed als vol laten leveren in NL, zo omzeil je de accijns regeling voor Belgen die iets willen kopen bij hun. Ik heb dan mijn pakketje laten leveren via post NL naar Belgie. Ik denk dat er wel mensen zijn hier op het forum die je willen helpen daarmee.
1 x
voor alle duidelijkheid: zo omzeil je de regeling niet, je overtreedt ze 
De kans dat je er op gepakt wordt is natuurlijk heel klein; maar strikt genomen mag het niet; en kunnen zowel jij als je "handlanger
" in NL een stevige boete krijgen.
De kans dat je er op gepakt wordt is natuurlijk heel klein; maar strikt genomen mag het niet; en kunnen zowel jij als je "handlanger
" in NL een stevige boete krijgen.
0 x
als belgen zijn wij toch gewoon om de wet te omzeilen (lees overtreden) 
1 x
wrc1 schreef:als belgen zijn wij toch gewoon om de wet te omzeilen (lees overtreden)
Slimme Belgen!
3 x
Misschien kan iemand me een beetje op weg helpen. Peated en rokerig, zijn die 2 hetzelfde, of met elkaar verbonden? Net als een koe is een dier maar een dier is niet altijd een koe.
Ik vind aanwijzingen dat peated niet perse rokerig hoeft te zijn, maar ik snap m nog niet helemaal dus
Ik vind aanwijzingen dat peated niet perse rokerig hoeft te zijn, maar ik snap m nog niet helemaal dus
0 x
grimoire schreef:Misschien kan iemand me een beetje op weg helpen. Peated en rokerig, zijn die 2 hetzelfde, of met elkaar verbonden? Net als een koe is een dier maar een dier is niet altijd een koe.
Heb jij even geluk. Er is gisteren een geweldig artikel over turf en rook geplaatst op Scotchwhisky.com: https://scotchwhisky.com/magazine/featu ... uncovered/
1 x
Peat is simpel: turfrook.
Rokerig kan zijn: turfrook, maar ook rookinvloeden van het gebrande hout van het vat.
Rokerig kan zijn: turfrook, maar ook rookinvloeden van het gebrande hout van het vat.
1 x
wrc1 schreef:als belgen zijn wij toch gewoon om de wet te omzeilen (lees overtreden)
Dat doen we nooit. We zijn enkel creatief in het interpreteren van de wet.

0 x
semtex schreef:Peat is simpel: turfrook.
Ok, duidelijk!
Ook bedankt voor dat artikel, interessant leesvoer
0 x
Heb er ook weer één:
Zit er een wezenlijk verschil tussen een handfilled en single cask botteling?
Zit er een wezenlijk verschil tussen een handfilled en single cask botteling?
0 x
Het zijn verschillende begrippen:
Single-cask wil zeggen dat de fles uit een enkel vat komt.
Hand-filled wil zeggen dat je (of iemand anders, iig niet de distiller) de fles zelf gevuld hebt. Meestal zal dit uit een single cask zijn, maar je hebt (bijv. bij Springbank) ook solera-vaten waar je een hand-filled uit kan trekken (en waar een combinatie van allerlei verschillende vaten inzit).
Single-cask wil zeggen dat de fles uit een enkel vat komt.
Hand-filled wil zeggen dat je (of iemand anders, iig niet de distiller) de fles zelf gevuld hebt. Meestal zal dit uit een single cask zijn, maar je hebt (bijv. bij Springbank) ook solera-vaten waar je een hand-filled uit kan trekken (en waar een combinatie van allerlei verschillende vaten inzit).
0 x
Matthijs, whiskynerd.
Maar wat is het bijzondere aan 'handfilled', behalve gewoon leuk als je hem zelf 'getapt' hebt? Ik neem aan dat het voor de smaak verder geen klap uitmaakt of een distiller zelf of iemand anders de fles gevuld heeft? Of kan dat toch ook nog van invloed zijn?
0 x
Terug naar “De "Gouden Godendrank" in de volle breedte”