Bizarre en bijzondere smaaknotities

Hier bespreken we Whisky als zijnde de "Gouden Godendrank" in de volle breedte.
caskstrength
Forum goeroe
Forum goeroe

Re: Bizarre en bijzondere smaaknotities

Ongelezen berichtdoor caskstrength » 08 Apr 2016, 22:04

Sorry ik kan niet stoppen aan t volgende te denken :bigsmile
Bijlagen
image.jpeg
image.jpeg (20.86 KiB) 1378 keer bekeken
4 x
Affirmanti incumbit probatio

johan brugge
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor johan brugge » 08 Apr 2016, 22:09

Hehe, ik dacht aan rokende apen in een saunahut.
0 x
The only thing that tastes good in whisky is more whisky.

Les injures sont les raisons de ceux qui ont tort

wrc1
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor wrc1 » 08 Apr 2016, 22:13

Oogadal schreef:Mortlach SS Silverseal 1992; een volle bek droge naaimachine olie. Net teveel van het goede. Hoe het ook kan laat de Port Dundas 1991 MBL zien; als je 'm tijd genoeg geeft een heerlijk dirty randje naaimachine olie. Love it!

Dit moet je me toch effen uitleggen. NAAIMACHINE olie :P Als ik een whisky proef dan proef ik honing, vanille, peer, appel, peper, paprika, fruit, pruimen,... weet ik veel wat omdat ik die smaken bijna dag dagelijks in mijn mond heb en herken. Maar naaimachine olie heb ik toch nog nooit in mijn mond gehad en ben het ook niet echt van plan :P en die smaak haal ik er toch echt niet uit want ik lees toch bij jou "een volle bek"
0 x
There is no bad whisky. There are only some whisky's that aren't as good as others.

Afbeelding

Noxa
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Noxa » 08 Apr 2016, 22:18

johan brugge schreef:
Noxa schreef:rokerige apen hut

:Scratch wtf moet ik me daar bij voorstellen?

Sorry, alpen hut. Autocorrect...

Na een dag lang skiën heb je trek in een stevige hap en pint. Daar ruikt die whisky naar. Gerookte ham of prosciutto en bier.
0 x

WhiskyDudes
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional

Ongelezen berichtdoor WhiskyDudes » 08 Apr 2016, 23:03

defeatless schreef:Zelf vond ik Ralfy af en toe raar doordat hij Menthol proefde, totdat ik deze week in een Solist Sherry dat ook terug vond.

En bij de laatste Van Wees tasting in Wageningen ging een kerel helemaal los na het proeven van Benromach 100 degrees.
Hij had het over de geur van het begin van het industriële tijdperk in Schotland waarbij hij de eerste kolentreinen rook en de staalovens zag branden...... Zelfs Jan Beek moest zich even omdraaien.

Was die gozer er ook bij toen dat industriële tijdperk begon? Zo rond 1890? Of hebben jullie 'm weer terug in z'n dwangbuis gedaan en weer naar de inrichting gebracht :P
3 x
Whiskydudes
Whiskydudes Facebook
Life is too short to drink shitty Scotch!

Peter87
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Peter87 » 08 Apr 2016, 23:11

Ja. Dat is in mijn ogen gewoon aandacht zoeken.
Als ik daarbij ben zeg ik ook gewoon jij bent niet goed.
0 x
Afbeelding
Whiskydudes

Whisky drinken is net als Bbqen. Als je haast hebt moet je er niet aan beginnen!

Well I woke up Sunday morning, with no way to hold my head that didn’t hurt
And the beer I had for breakfast wasn’t bad so I had one more for dessert.-Johnny Cash

Peter87
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Peter87 » 08 Apr 2016, 23:17

johan brugge schreef:Het meest eigenaardige dat ik over een whisky gelezen heb is dat er 2 mensen lychees in proefden. Het staat in de smaaknotities van onze beloved Serge en Markske Dermul over de Yamazaki 1993 Heavily Peated. Ik had die whisky al geproefd voordat ik die reviews gelezen had op whiskyfun en WB, for the record. Nu, met de beste wil van de wereld kan ik daar absoluut geen lychees in ruiken en proeven. Ik heb er zelfs verse lychees bij gehaald en die zitten besnuffelen en proeven terwijl ik die Yamazaki dronk. Geen spoor van lychees. Waar die 2 dat vandaan halen is mij echt een raadsel. Ik had toen al mijn twijfels over de reviews van MD, maar toen heb ik afgehaakt. Volgens mij heeft hij die review geschreven nadat hij die van Serge gelezen had en heeft hij dit toen gewoon overgenomen om geloofwaardig over te komen.
Het raarste dat ik tot nu geroken en geproefd heb was een bijzondere wijn. Die rook en smaakte naar koeiendrek.

Ik meen af en toe ook weleens heel vluchtig lychee te herkennen. Maar meestal is het ook snel weer weg voor ik m'n vinger erop kan leggen.

Bij m'n laatste tasting in Alkmaar kwam er ook een mooie voorbij.
We hadden een edradour met een port pipes finish.
Ik vond er een vies chemisch plastic smaakje aanzitten. Net alsof je water uit een slechte sportbidon drink dat te lang in de zon staat.
Maar iemand vond het volgende.
"Het is net gekookt water dat afgekoeld is met een plastic lepeltje erin" :gnif

En iemand anders rook in een andere whisky almonds wc-papier dat nat gemaakt was. :P
0 x
Afbeelding
Whiskydudes

Whisky drinken is net als Bbqen. Als je haast hebt moet je er niet aan beginnen!

And the beer I had for breakfast wasn’t bad so I had one more for dessert.-Johnny Cash

WhiskyDudes
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional

Ongelezen berichtdoor WhiskyDudes » 08 Apr 2016, 23:25

wrc1 schreef:Dit moet je me toch effen uitleggen. NAAIMACHINE olie :P Als ik een whisky proef dan proef ik honing, vanille, peer, appel, peper, paprika, fruit, pruimen,... weet ik veel wat omdat ik die smaken bijna dag dagelijks in mijn mond heb en herken. Maar naaimachine olie heb ik toch nog nooit in mijn mond gehad en ben het ook niet echt van plan :P en die smaak haal ik er toch echt niet uit want ik lees toch bij jou "een volle bek"

Ik zal een poging doen, smaken omschrijven is niet heel makkelijk :bigsmile Het is eigenlijk de vertaling van de geur van naaimachine olie, sloten olie, WD40 en dat soort dunne prut. Dus als ik naaimachine olie proef dan bedoel ik een olieachtig gevoel in je mond waarbij die geur van olie elke keer weer terugkomt als je wat met je tong klikt. Hope this helps?
0 x
Whiskydudes
Whiskydudes Facebook

johan brugge
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor johan brugge » 08 Apr 2016, 23:57

Peter87 schreef:En iemand anders rook in een andere whisky almonds wc-papier dat nat gemaakt was.

:P :duimop
Ik zou echt wel eens willen weten hoe hij daar op gekomen is.
1 x
The only thing that tastes good in whisky is more whisky.

Les injures sont les raisons de ceux qui ont tort

Peter87
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Peter87 » 09 Apr 2016, 00:03

Dat heb ik maar niet gevraagd :o
0 x
Afbeelding
Whiskydudes

Mermur
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Mermur » 09 Apr 2016, 09:33

Oogadal schreef:Ik zal een poging doen, smaken omschrijven is niet heel makkelijk :bigsmile Het is eigenlijk de vertaling van de geur van naaimachine olie, sloten olie, WD40 en dat soort dunne prut. Dus als ik naaimachine olie proef dan bedoel ik een olieachtig gevoel in je mond waarbij die geur van olie elke keer weer terugkomt als je wat met je tong klikt. Hope this helps?

Ik snap wel wat je bedoelt. Er zit in de smaak van de Mortlach 1991 Silver Seal inderdaad een olie-achtige component, met name in de finish. In mijn beleving gaat het eerder om een dirty randje dan om een overheersende smaak en daarom kan ik het wel waarderen.

De meeste bijzondere smaak die ik tot nu toe ben tegengekomen is in de Banff 1974-2003 Samaroli. Ik kan deze whisky niet anders omschrijven dan vloeibare Franse mosterd.
Laatst gewijzigd door Mermur op 09 Apr 2016, 10:18, 1 keer totaal gewijzigd.
0 x
Afbeelding

Thedge
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Thedge » 09 Apr 2016, 09:39

johan brugge schreef:
Peter87 schreef:En iemand anders rook in een andere whisky almonds wc-papier dat nat gemaakt was.

:P :duimop
Ik zou echt wel eens willen weten hoe hij daar op gekomen is.

In ieder geval hopen "ervoor". :bigsmile
0 x

defeatless
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor defeatless » 09 Apr 2016, 14:02

Oogadal schreef:
defeatless schreef:Zelf vond ik Ralfy af en toe raar doordat hij Menthol proefde, totdat ik deze week in een Solist Sherry dat ook terug vond.

En bij de laatste Van Wees tasting in Wageningen ging een kerel helemaal los na het proeven van Benromach 100 degrees.
Hij had het over de geur van het begin van het industriële tijdperk in Schotland waarbij hij de eerste kolentreinen rook en de staalovens zag branden...... Zelfs Jan Beek moest zich even omdraaien.

Was die gozer er ook bij toen dat industriële tijdperk begon? Zo rond 1890? Of hebben jullie 'm weer terug in z'n dwangbuis gedaan en weer naar de inrichting gebracht :P

Het was wel een ouwe kerel ja, maar zo oud. Hij had wel meer opmerkingen die avond, maar deze herinner ik me nog.
Later sprak ik nog even met Jan, het leek ons een goed idee om hem bij de PR afdeling van HP neer te zetten om een nieuwe lijn te laten ontwikkelen (à 350 euro de NAS fles).
2 x

WhiskyDudes
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional

Ongelezen berichtdoor WhiskyDudes » 09 Apr 2016, 21:26

Mermur schreef:Ik snap wel wat je bedoelt. Er zit in de smaak van de Mortlach 1991 Silver Seal inderdaad een olie-achtige component, met name in de finish. In mijn beleving gaat het eerder om een dirty randje dan om een overheersende smaak en daarom kan ik het wel waarderen.
.

Yep, ik vind dat ook wel een prettig randje, alleen nou net in die Silverseal net even te overheersend. Die 89 Blackadder Mortlach heeft het ook, maar veel prettiger. Als ik er nog aan denk...damn, wat een dram wat dat zeg! :lekker
0 x
Whiskydudes
Whiskydudes Facebook

DutchEdge
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor DutchEdge » 10 Apr 2016, 00:20

De Säntis Dreifaltigkeit, genoemd op eerste pagina in dit topic, heb ik nog een miniatuur van staan. Ik ben zeer benieuwd hoe die mij gaat bevallen.

Verder het smerigste en vreemdste wat ik ooit heb geroken en geproefd: pure aceton/verfverwijderaar in Maple Leaf, Canadese Blend. Niks van kunnen vinden op internet, hij zat in een pakketje met 'World Whiskies'. Na enkele minuten hebben we (de bewuste vriend die dit cadeau had gekregen en ik) dit snel door de gootsteen gespoeld. Een ervaring die ik niet snel meer vergeet, de enige whisky tot dusver die ik niet op heb gedronken.
0 x
Afbeelding
I don't have a sixpack, I have a whisky shelf

Terug naar “De "Gouden Godendrank" in de volle breedte”