thijs100 schreef:Scotaya schreef:Misschien een rare vergelijk maar het volgende:
Kan ik stellen dat een blend net als melk altijd hetzelfde smaakt of verschilt dit ook per batch? smaakt bijv een Chivas Regal 12 jaar van 20 jaar geleden hetzelfde als die van vandaag?
Melk wordt van verschillende boerderijen verzameld waar de koeien onder andere op verschillende grasvelden grazen dus andere smaak melk produceren (vergelijk het met de verschillende distilleerderijen). Echter heb ik begrepen dat de melk vervolgens in de fabriek wordt ontleed en vervolgens conform een vast receptuur weer wordt samengesteld. Hierdoor smaakt melk altijd hetzelfde. Het vetpercentage bepaald of het mager of bijv volle melk is.
Aangezien blends een samenstelling van single malts is, die zoals ik in eerdere berichten lees altijd uniek en superieur zijn, dan zou je toch denken dat de blends ook elke batch anders is of worden deze dusdanig doorgeblend (ik weet niet of dit een bestaand woord is) tot dezelfde smaak bereikt is.
Ik vind het echt een geniale vergelijkingEentje die ook nog best steek houdt. Echter (als jouw uitleg over de melkproductie klopt) speelt techniek een veel grotere rol bij melk dan bij whisky. Bij whisky wordt er inderdaad doorgeblend tot dezelfde smaak is bereikt. Maar dat blijft toch mensenwerk, waardoor er altijd kans is op smaakverschillen per batch. Consistentie is bij de grote blends (Johnnie Walker, Famous Grouse etc) het ultieme ideaal, maar daar is dus geen technisch foefje voor om dat te bereiken. Het is de neus van de masterblender die daar leidend in is.
En wat als de techniek het in de toekomst wel overneemt van de neus van de master distiller? niet alleen bij blends maar ook bij de single malts. wat als het over 5 of 10 jaar allemaal flessen met een vast receptuur worden. (uiteraard die iedereen lekker zou vinden). Dan wil men toch weer de oude traditionele flessen whisky drinken. die uit de jaren 60-90. wat denk je dat die flessen dan gaan kosten. ik wil het niet eens weten, anders zou ik nu niks meer drinken.