Hoe lang doen jullie nog mee aan de whisky hype?

Hier bespreken we Whisky als zijnde de "Gouden Godendrank" in de volle breedte.
Toontje
Top bijdrager
Top bijdrager

Re: Hoe lang doen jullie nog mee aan de whisky hype?

Ongelezen berichtdoor Toontje » 27 Feb 2016, 23:24

avdboom schreef:Misschien een beetje controversiele vraag tussen alle liefhebbers... maar dit vraag ik mijzelf wel af voor mijzelf...

Ik ben nu iets meer dan een half jaar serieus bezig de whiskywereld te verkennen, en een veel groter deel (lees bijna alles) van mijn hobby budged is sinds die tijd aan deze hobby gespendeerd. Veel meer als ik toen kon vermoeden te gaan doen :zwijg ...

Maar als ik nu al kijk hoe snel sommige prijzen stijgen, zowel in fysieke winkels als online, dan verbaas ik mij toch wel. Ik wist dat de laatste jaren whisky steeds duurder geworden was, maar de prijsen die ik beleefde toen ik er aan begon ervaarde ik toen als de basis referentie waar ik nu naar terug kijk. Nu is het nog niet zo dramatisch, maar als deze trend zich zo door blijft zetten (zeg 10% per jaar, wat ik nu al bij sommige flessen zie) dan vraag ik mij af of deze hobby voor mij wel houdbaar is? Ik vermaak me nu nog prima in de 30-50 euro categorie flessen, met misschien her en der een uitschieter in de toekomst. Maar als die flessen over een paar jaar 45 a 65 euro kosten gaat de lol er wel van af... bedenk ook even wat de duurdere flessen dan gedaan hebben...

In dat geval ben ik blij dat ik nu nog even wat meegepikt heb en een soort van kaart heb gevormd van de whiskyereld waarmee ik mijn smaak kan bepalen en flessen kan kiezen. Maar dan gaat het denk ik toch meer naar een genieterij waarvoor ik aanbiedingen in de gaten houd en toesla als het zo uit komt om enkele lekkere flesjes in huis te hebben, 2 of 3 ofzow. Maar niet meer een hobby waar een substantieel del van mijn hobby budged naar toe gaat....

Nu hoop ik dat ik misschien gewoon aan de voet van een golf qua prijs ontwikkeling zat en dat het in de praktijk niet zo dramatisch is voor de 30-50 euro range flessen op langer termijn. Ik ben benieuwd.

Hoe denken jullie er over en staan jullie er in? Voor de mensen met een leuke voorraad die mee steigt in prijs natuurlijk wel leuk, maar denk dat even weg. Dit gaat puur over het in stand houden van de hobby met als logisch gevolg de toekomstige aankoop van flessen. En mijn prijs categorie kan je natuurlijk vertalen naar de jouwe.

Ik ben benieuwed.

Ik ben er zo ongeveer wel klaar mee. Ga denk ik nog zo'n 5-6 flesjes per jaar kopen om te drinken en verder terug op speciaalbier en sigaren :D .
0 x

daytona955
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor daytona955 » 27 Feb 2016, 23:33

De meeste gehyped flessen blijf ik vanaf, het maakt het van de ene kant ook leuker, de speur tocht naar dat betaalbaar pareltje waar iedereen over heen kijkt...waarvan je denkt pffff die is lekker.....en oke er zit soms ook een miskoop bij.....
2 x
Afbeelding
Sometimes its better asking for Forgiveness then permission.

hoogheid2015
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor hoogheid2015 » 28 Feb 2016, 08:33

Lang denk ik, heel lang.
Ik denk dat iedereen hier op het forum hier aan mee doet , bewust of onbewust.
Wat er nu met de springbank 16y local barley aan de hand is is hier toch het beste voorbeeld van.
Men duikt over elkaar heen om misschien wel een toppertje te missen en kopen in vele gevallen blind deze fles.
Ik ben benieuwd hoeveel van deze flessen daadwerkelijk open gaan.
Nu zag ik de aanbieding bij Drankdozijn en denk dat er heel wat mensen zich in hun kruis getast voelen.
Zoals hier al meer aangegeven is ben ik me ook meer aan het concentreren op de IB's en probeer ik de hype's te ontlopen.
1 x

caskstrength
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor caskstrength » 28 Feb 2016, 09:41

Tja, zuur is het wel, maar de flessen gaan open en zullen ook smaken, daar ben ik niet zo bang voor. Ik heb vooraf goed geïnformeerd en vind niet dat ik naïef oid ben geweest. Komt goed!
2 x
Affirmanti incumbit probatio

turfsmurf
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor turfsmurf » 28 Feb 2016, 12:01

hoogheid2015 schreef:Lang denk ik, heel lang.
Ik denk dat iedereen hier op het forum hier aan mee doet , bewust of onbewust. Wat er nu met de springbank 16y local barley aan de hand is is hier toch het beste voorbeeld van.

De whiskyliefhebbers op het forum alhier zijn prima in staat om elkaar lekker op te stoken. Ik denk dat de whiskydrinkers die niet op het forum/facebook/tweeter/whatever zitten het een stuk rustiger hebben zonder weet van hypes en gewoon hun daily drammetjes innemen.

Men duikt over elkaar heen om misschien wel een toppertje te missen en kopen in vele gevallen blind deze fles.

Ik onderstreep waar, denk ik, de kern van het 'probleem' zit. Als ik het kalm en zakelijk zou bekijken is een toppertje missen helemaal niet erg, omdat er altijd wel wat interessants op de markt zal blijven komen. Maar dat knagende gevoel dat je erbij moet zijn is voor sommigen te sterk om te negeren. Hierbij spreek ik zeker voor mijzelf. Kijk maar eens op mijn whiskyplankje. Daar staan ook wel wat hippe hypeflessen.

Ik ben benieuwd hoeveel van deze flessen daadwerkelijk open gaan.

Nogmaals voor mijzelf gesproken: ik heb deze (ook) gekocht met de intentie om er lekker van te genieten.
Een plan: als wij whiskyliefhebbers nou massaal deze fles opkopen blijft er voor de speculanten alleen nog een leeg schap over. :Tongue

Nu zag ik de aanbieding bij Drankdozijn en denk dat er heel wat mensen zich in hun kruis getast voelen.
Zoals hier al meer aangegeven is ben ik me ook meer aan het concentreren op de IB's en probeer ik de hype's te ontlopen.

Onderschat dit forum niet. Als iemand hier jubelt over een bepaalde IB wordt dat ook wel opgepikt. De heftigheid van de hype is dan misschien wel minder, maar in het klein gebeurt hetzelfde.

Respect trouwens voor diegene die wel kalm blijft en zich niet gek laat maken. :goedgedaan
8 x
Afbeelding
"I'd rather have a full bottle in front of me, than a full frontal lobotomy." (Tom Waits)

Peter_vintage1992
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Peter_vintage1992 » 28 Feb 2016, 14:08

turfsmurf schreef:[Als ik het kalm en zakelijk zou bekijken is een toppertje missen helemaal niet erg, omdat er altijd wel wat interessants op de markt zal blijven komen. Maar dat knagende gevoel dat je erbij moet zijn is voor sommigen te sterk om te negeren. Hierbij spreek ik zeker voor mijzelf. Kijk maar eens op mijn whiskyplankje. Daar staan ook wel wat hippe hypeflessen.

Ik moet toegeven dat ik een tijdje terug ook gehypte flessen wilde kopen om deze over een jaar of 10 voor een kleine meerprijs te verkopen. Ik heb idd geprobeerd 2 flesjes Ardeg Perpetuum en Arran Illict stills te fixen. Maar uiteindelijk ben ik bijna blij dat ik ze niet heb. Zo merkte ik toch dat het niet uitmaakt als je hem niet in huis hebt want er is zoveel lekkers te vinden!
1 x
I love a scotch that's old enough to order its own scotch
Whiscovery Whiskey Proeverijen - yourkeytowhiskey.nl

Peter87
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Peter87 » 28 Feb 2016, 15:28

hoogheid2015 schreef:Nu zag ik de aanbieding bij Drankdozijn en denk dat er heel wat mensen zich in hun kruis getast voelen.
.

Dat is natuurlijk niet meteen negatief :gnif
6 x
Afbeelding
Whiskydudes

Whisky drinken is net als Bbqen. Als je haast hebt moet je er niet aan beginnen!

Well I woke up Sunday morning, with no way to hold my head that didn’t hurt
And the beer I had for breakfast wasn’t bad so I had one more for dessert.-Johnny Cash

Japie Krekel
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Japie Krekel » 28 Feb 2016, 19:34

Zo lang als men de hype whisky blijft bottelen :bigsmile
0 x
Afbeelding

"Slechte whisky bestaat niet; alleen goede whisky en nog betere whisky"

J-Man
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor J-Man » 28 Feb 2016, 21:06

Denk dat er nog genoeg goede
Prijs kwaliteit whisky's zijn. Dit zijn zeker niet de ge-hypte whisky's!
1 x

Yapi
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Yapi » 28 Feb 2016, 21:20

goh, ik doe gewoon verder maar op een rustiger tempo. Waar ik vroeger 10 flessen per maand kocht zijn het er nu 3 of 4. Maar nog steeds 2 meer dan ik drink per maand. En ik voel nog steeds wel ergens de drang om mee te zijn met bepaalde flessen, tegelijk is dat toch afgenomen.

Ik speur nu vooral naar oudere flessen, die wel wat meer kosten, maar die me dat beetje meer plezier opleveren. Met OBE, of hele oude sherry. Maar dat kan ik eigenlijk enkel maar omdat mijn collectie nu al over de 200 gesloten flessen zit, en ik nu al een jaar door kopen en verkopen daar rond blijf cirkelen. Vind 200 flessen meer dan genoeg.

Ben wel blij dat ik ergens wel grenzen kan trekken. Ik doe niet mee aan de meer dan 200 euro betalen voor jaren 88 tot 92 littlemills. En ik heb - jammer genoeg - maar één bowmore van de jaren 70 staan, laat staan de jaren 60. Graag hoor, maar de prijs is me te gortig. Enkel bij m'n Clynelish lukt het me nog wat geld uit te geven, vind die 70-jaren toppers clynelish toch net dat beetje goedkoper dan de toppers jaren 70 bowmore en zo. Evenzo met de jaren 80 - al moet je daar wel niet bij Bowmore zijn :? Eens deze ook onbetaalbaar worden dan zien we wel weer.
2 x
Afbeelding

gerritbakker57
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor gerritbakker57 » 28 Feb 2016, 21:53

Volgens mij gaat de hype om een aantal distilleries zoals Macallan, Brora, Rosebank, Port Ellen en natuurlijk ook een aantal Aziatische distilleries. Ik ben bang dat oudere single malts niet gehypte zijn maar gewoon alleen maar duurder worden omdat er meer vraag dan aanbod is. Er zijn nou eenmaal minder casks beschikbaar. Dit word echt niet beter :? Tegelijkertijd brengen de IB's nog steeds heel mooie bottelingen uit maar ook niet meer voor een koopje. Ik ben fan van een aantal IB's zoals G&M, Gleann Mor, Jack Wieber etc. en ook daar gaan de prijzen serieus omhoog. Vooral blijven genieten van de mooie whisky's die er aangeboden worden en af en toe een paar flessen op zij zetten want ze worden echt alleen maar meer waard :Proost
0 x

Sstaf
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor Sstaf » 29 Feb 2016, 19:05

turfsmurf schreef:Respect trouwens voor diegene die wel kalm blijft en zich niet gek laat maken. :goedgedaan

:domdom te laat....

Ik koop (veel) meer dan ik opdrink. Ik kies altijd flessen met de intentie om ze op te drinken, maar dat gaat helaas niet lukken vrees ik. Gezien de intrest op de bank lijkt me dat geen probleem.
Nu heb ik ten minste iets aan mijn spaar"geld".
Elke dag even naar de flesjes kijken... Zalig. Inmiddels staan er enkele leuke pareltjes tussen.
Mocht de zeepbel knappen... No problem. Ook mijn 2 zonen lusten wel een goed uitgekozen drammetje.
8 x
Afbeelding

K-AH
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor K-AH » 11 Mar 2016, 12:57

Een interessant artikel in De Morgen eergisteren...
1 x
Afbeelding

Scotaya
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor Scotaya » 11 Mar 2016, 20:19

De hype zal voorlopig in stand gehouden worden.
Dreigt er een dip, dan is er altijd nog de media voor een hype.
Kortom, de whiskymarketing machine zal voorlopig niet stoppen tenzij wij niet stoppen dat te sponsoren en belachelijke prijzen betalen voor whisky die we niet eens geproefd hebben en die het waarschijnlijk niet eens waard zijn.
Maar ja, zie dadelijk maar eens de Highland Park Ice te laten staan als je hem tegenkomt. Bang dat een anderen het wel zullen meenemen en er van profiteren.
Wij zijn het probleem en worden vorstelijk door de whiskymakers gebruikt.
0 x

Scotaya
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor Scotaya » 11 Mar 2016, 20:25

Moet toch toegeven dat ik een beetje hypocriet ben. ik doe er (lichtelijk gedwongen omdat er ook lekkere releases zijn) net zo hard aan mee.
0 x

Terug naar “De "Gouden Godendrank" in de volle breedte”