kan je chill filtration proeven ?

Hier bespreken we Whisky als zijnde de "Gouden Godendrank" in de volle breedte.
brechtvds
Top bijdrager
Top bijdrager

kan je chill filtration proeven ?

Ongelezen berichtdoor brechtvds » 02 Dec 2015, 12:19

naar aanleiding van een filmpje op youtube waarin de whisky taster zij naar mijn smaak is hij zeer heavy chill filtered waarbij ik me de vraag begon te stellen of dit daad werkelijk kan dat je chill filtration proeft
mijn zoektocht begon, al snel vond ik een artikel van http://www.maltmaniacs.net, link naar artikel (http://www.maltmaniacs.net/E-pistles/Ma ... ration.pdf) waarin iemand zich die zelfde vraag stelde als ik .hij ging een experiment aan om zelf non chillfiltered whisky te chillfilteren samen met 3 andere waarvan 2 whisky kenners gingen ze een blinde tasting aan met 4 home chilfiltered whisky's en de non chilfiltered normale versie van de whisky al snel bleek dat chillfiltered whisky beter smaakt maar dat maar 1op4 dit daad werkelijk in alle 4 de gevallen herkende, uit 2de test bleek dat ze wel nog steeds chill filtered whisky lekkerder vinden dus mijn vraag aan jullie was
kunnen jullie chill filtration proeven ? heeft het een extra waarde of smaak aan whisky of neemt het juist smaken weg ? heeft chill filtration een typische smaak ?
alvast bedankt voor jullie reacties :hoedaf
1 x

defeatless
Moderator
Moderator

Re: kan je chill filtration proeven ?

Ongelezen berichtdoor defeatless » 02 Dec 2015, 13:38

Kijk interessante vraag!
Mijn bescheiden mening:

Chill-filtration neemt een aantal oliën en vetten weg. Dit wordt alleen maar gedaan uit commerciële belangen, omdat ze bang zijn dat mensen de 'mist' in een fles zien als een bedorven whiksy.
Zelf heb ik nog nooit een head-to-head gedronken waarbij de ene wel chill-filtered was en de andere niet. Om dit goed aan te pakken moet het natuurlijk ook een single cask head-to-head zijn. Dus of het echt een smaak heeft, dat lijkt me niet.
Chill-filtration haalt eerder smaak weg, er verdwijnen immers oliën en vetten.

Ik heb m'n whisky graag zo puur mogelijk. Dus mijn voorkeur gaat uit naar non-chill-filtered whiskies.
2 x

Mvamelsfort
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Mvamelsfort » 02 Dec 2015, 15:42

defeatless schreef:Kijk interessante vraag!
Mijn bescheiden mening:

Chill-filtration neemt een aantal oliën en vetten weg. Dit wordt alleen maar gedaan uit commerciële belangen, omdat ze bang zijn dat mensen de 'mist' in een fles zien als een bedorven whiksy.
Zelf heb ik nog nooit een head-to-head gedronken waarbij de ene wel chill-filtered was en de andere niet. Om dit goed aan te pakken moet het natuurlijk ook een single cask head-to-head zijn. Dus of het echt een smaak heeft, dat lijkt me niet.

Ik heb m'n whisky graag zo puur mogelijk. Dus mijn voorkeur gaat uit naar non-chill-filtered whiskies.

Ik sluit me aan bij Defeatless heb ook het idee dat het gros van de whiskies (en zeker de IB's en Single casks ) tegenwoordig non-chill-filtered zijn.
0 x

brechtvds
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor brechtvds » 02 Dec 2015, 16:05

Mvamelsfort schreef:
defeatless schreef:Kijk interessante vraag!
Mijn bescheiden mening:

Ik sluit me aan bij Defeatless heb ook het idee dat het gros van de whiskies (en zeker de IB's en Single casks ) tegenwoordig non-chill-filtered zijn.

daar ben ik het ook mee eens :goedgedaan meer en meer independent en zelf official bottels zijn un chill filtered dat heeft alleen maar voordelen voor ons hahah door dat ze een stap weg laten en man-uren of ja werkuren uitsparen kunnen ze de whisky ''goedkoper'' aanbieden
maar de oplossing die black adder doet om hun whisky zo puur mogelijk te maken vind ik toch ook niet ideaal al die zwarte stukke van het vat in de fles ziet er niet echt smakelijk uit :P :P
0 x

turfsmurf
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor turfsmurf » 02 Dec 2015, 17:22

Interessant leesvoer:
Een blindproefonderzoek (deze is al genoemd in de OP)
Een grondiger blindproefonderzoek

Voor wie de lappen tekst niet aandurft: het blijkt erg lastig te zijn om (blind) verschil te proeven.
1 x
Afbeelding
"I'd rather have a full bottle in front of me, than a full frontal lobotomy." (Tom Waits)

Kinto
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor Kinto » 02 Dec 2015, 20:24

Lijkt me haast onmogelijk... Net zoals de E150...
0 x

Terug naar “De "Gouden Godendrank" in de volle breedte”