waarom zijn de winkelprijzen zo hoog vergeleken bij online prijzen?

Hier bespreken we Whisky als zijnde de "Gouden Godendrank" in de volle breedte.
Freggeltje
Actief lid
Actief lid

waarom zijn de winkelprijzen zo hoog vergeleken bij online prijzen?

Ongelezen berichtdoor Freggeltje » 06 Nov 2015, 09:02

Ik moet mijn standaard voorraad weer aanvullen, het liefst koop ik in een Fysieke winkel.
Dit omdat ik daar kan rondkijken, proeven, praatje maken en puur voor de sfeer, maar ik dacht laat ik toch eens online kijken.

Met standaard voorraad bedoel ik niet de speciale whisky's waarvoor ik naar de winkel ga om uitgebreid te proeven maar wat ik altijd wel in de kast heb staan en altijd een flesje dicht.

Standaard heb ik in de kast staan:
Laphroaig 10 Year
Caol Ila 12 Year
Ardbeg 10 Year
Lagavulin 16 Year
Talisker 10 Year

Koop ik dit allemaal in een keer bij bijvoorbeeld Drankgigant, dan ben ik kwijt: +/-€ 175,00 (heb niet in andere online shops gekeken)

Ga ik deze voorraad in een stenen winkel halen in Alphen aan den Rijn, of leiden of in de regio ;-) dan kost het mij +/- € 225,00

Dik 25% duurder dus.....

Nu vind ik het echt geen probleem om iets meer te betalen in een winkel waar je geholpen wordt, maar dit verschil is wel erg groot. Ik begrijp best dat een online winkel minder overhead heeft en wellicht veel meer volume doet. Maar op deze manier gaan de stenen winkels het toch niet meer redden op termijn, wat zonde zou zijn.

Uiteraard ga ik vanmiddag gewoon naar een stenen winkel waar ik dan maar de helft van mijn voorraad aanvul en misschien nog iets aparts op de kop ga tikken ;-)
0 x

mardo
Senior
Senior

Re: waarom zijn de winkelprijzen zo hoog vergeleken bij online prijzen?

Ongelezen berichtdoor mardo » 06 Nov 2015, 09:29

Ik vind wat jij beschrijft ook een steeds groter probleem worden. Ondanks dat ik tot nu nu toe alles in fysieke winkels gekocht heb, wordt de verleiding van de online prijzen wel erg groot. 25% verschil is gewoon teveel. Nu zijn er gelukkig nog wel een paar die online en fysiek zijn. Daar kan ik prima leven met vooral de aanbiedingen. En in fysieke slijterijes waar whisky niet nummer 1 verkoop is, vind ik nog weleens leuke flesjes voor leuke prijzen.
Het wordt de komende maanden een kwestie van combineren.
0 x
Afbeelding

Freggeltje
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor Freggeltje » 06 Nov 2015, 09:45

Hier in de buurt (alphen aan den rijn) heb je niet echt slijterijen die online en offline verkopen.

Slijterijen die geen grote whisky voorraad hebben bedoel je denk ik? ik zal daar eens gaan kijken hier in de regio.

Er zit een slijterij met een grote Whisky/speciaalBier collectie hier, daar zijn de prijzen dus 25% hoger dan in de online shops. Alle andere slijterijen in alphen zijn van dezelfde eigenaar, dus daar ga je het niet voordeliger krijgen.
Enige andere optie in Alphen is de Gall en Gall, maar die komt makkelijk op 25%+ ;-)

misschien de dorpjes in de buurt eens bezoeken om te kijken naar de prijzen :)
0 x

defeatless
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor defeatless » 06 Nov 2015, 10:04

Een antwoord op je vraag is natuurlijk omdat ze vaak een relatief veel hogere huur hebben, minder omzet draaien en wel altijd twee man personeel in de zaak hebben staan.

Ik koop ongeveer 2 keer per jaar een doosje bij D12 en de rest in de fysieke winkel. Daar haal ik namelijk mijn specialiteiten whisky's, dus niet de standaard OB's. In een winkel kan je toch een fles vasthouden, het etiket bestuderen en soms een glaasje proeven. Geeft toch een prettig gevoel. Voor de standaard OB's hoeft dat wat mij betreft niet.
1 x

avdboom
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor avdboom » 06 Nov 2015, 10:16

De vraag is natuurlijk... Zijn fysieke winkels zo duur of online zo goedkoop?

Ik koop ook deels bij D12 en de rest bij Whiskysite/de Druiventuin in Leiden. Na een oriëntatie hier in Alphen loop ik niet eens meer binnen. Ik vind de prijzen van Whiskysite reëel, en zij hebben veel speciaals en scherpe aanbiedingen.

Ik denk dat fysieke winkels in het huidige (online) klimaat er goed aan doen om zich te gaan onderscheiden t.o.v. online in aanbod. De prijzenslag win je toch niet op den duur.... Dat is nu eenmaal zo en houd je toch niet tegen en geld voor vele branches...
0 x
Afbeelding

Freggeltje
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor Freggeltje » 06 Nov 2015, 10:23

We weten dus over welke winkel het gaat in Alphen, aangezien jij daar zelf ook vandaan komt ;-) M
aar is de druiventuin (kende ik niet) zoveel beter dan die winkel in alphen qua prijzen? ik ga deze toch eens bezoeken dan.

Overigens nogmaals het maakt mij niet uit dat een winkel wat duurder is, want ja de huur is hoger, er zijn personeelskosten, etc. maar als het verschil 25% of meer wordt dan ga ik toch wel nadenken of al die extra;s het nog wel waard zijn. Vandaar ook dit topic :)

uiteraard ga je voor speciale whisky's naar een winkel, maar wat ik al aangaf whiskys die ik ken en gewoon op de plank wil hebben ga ik dan niet meer in een winkel kopen met deze prijsverschillen.
0 x

avdboom
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor avdboom » 06 Nov 2015, 10:33

We hebben het over dezelfde winkel in Alphen ;) , jammer dat hij is overgenomen en Willem weg is. Die organiseerde vaak waanzinnige tastings, maar was er nog niet aan toe gekomen...

Whiskysite.nl, kijk er maar even. Super winkel, met elke maand aanbiedingen die zelfs D12 kloppen. En ze verkopen er ook samples en veel speciaal spul. Echt de moeite!
0 x
Afbeelding

Freggeltje
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor Freggeltje » 06 Nov 2015, 10:49

Ja tastings zijn er nog wel, maar minder. Ik ben overigens nooit bij die winkel naar een tasting geweest, maar hoorde dat die goed en regelmatig waren.

Overigens kan je ook even kijken bij Deacon Brodie die gasten vullen het gat op wat tastings betreft in alphen
http://www.deaconbrodiewhisky.com
Ik moet nog een keer naar een tasting van hen.

Ik heb even contact met ze opgenomen, prijzen in de winkel zijn gelijk aan de website bij de druiventuin, ook de aanbiedingen.
Dus dat wordt vanavond of morgen een ritje naar leiden.
2 x

Breedút_Genietsje
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Breedút_Genietsje » 06 Nov 2015, 16:49

Hoeveel groothandels zijn er in Nederland / Europa ?
Welke import kanalen zij er nog naast de reguliere groothandels ?

En natuurlijk, wat vraagt/verwacht de consument ?

Ik denk dat een zelfstandige slijterij moeite genoeg heeft
om een gevarieerd en boeiend aanbod op voorraad te hebben geschikt voor elke portemonnee .

Daarnaast zal een bedrijfsleider van een vestiging van een grote drankketen wel een groter aanbod willen
maar is gebonden aan de inkoop van zijn bedrijf.

Een grote internetaanbieder zit met het probleem dat hij van elk soort toch minimaal een dozijn op voorraad moet hebben,
wil hij élke whisky kunnen aanbieden dan kan hij het halve distributiecentrum van de Wehkamp vullen...
0 x
46%, Non Chill-Filtered, Natural Colour; it's a sign of quality
Breedút Genietsje

Freggeltje
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor Freggeltje » 06 Nov 2015, 19:58

Daar heb je gelijk in.

Was vanmiddag in leiden in de genoemde winkel. 100 den soorten op voorraad, prijzen (van de aanbiedingen dan) gelijk als in andere webshops of hun eigen webshop.
Mogelijkheden tot proeven erbij.
Goed en deskundig advies.

Het kan dus blijkbaar wel ze hebben er daar een vaste klant bij.

Dan zal je zeggen ja alleen de aanbiedingen gelijk met het online aanbod qua prijs. Ja dat klopt maar dat waren bijna 30 soorten allen peatet/islay dus ook nog eens in mijn straatje.

Volgende maand andere actie, maar ik verwacht dat daar dan ook wel weer wat van mijn gading bij zit. En ook dan weer wat nieuwe proeven uiteraard dus wie weet wat ik dan weer tegenkom.

Dat scheelt nogal met andere winkels die 1 of 2 soorten in de aanbieding hebben, weinig kans dat dat dan iets is wat jij in je kast wil hebben.

Conclusie zoektocht voor mij geslaagd het bestaat dus wel prijzen bijna als op internet met de extra's van een echte winkel :)

Ps het was er nog druk ook op de whisky afdeling :)
2 x

JacobaEd
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor JacobaEd » 06 Nov 2015, 20:51

mijn aankoopgedrag is ongeveer zo:
Standaard flessen voor een proeverij gaan via het web, de klant wil gewoon de voordeligste flessen
Ik koop voor mezelf vaak om en om in de winkel of hier op het forum.. zo maak je overal vrienden :bigsmile
1 x

DocWhisky
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor DocWhisky » 06 Nov 2015, 21:09

Volgens mij zit het verschil hem met name in de hoeveelheden die de winkel omzet. Naar mijn weten moet een online slijterij ook een 'stenen slijterij' hebben. Of ben ik hierin verkeerd geïnformeerd?

Meer verkoop is een gunstigere inkoop. Kijk maar naar de Laphroaig PX Cask die bij D12 ongeveer de helft kost als bij de lokale slijter.

Ik denk dat een fysieke winkel het niet moet hebben van de goedkoopste prijs maar van persoonlijk advies. De slijter die met jouw een fles gaat uitzoeken en je iets nieuws laat proeven (de tijd en whisky die hij hierin steekt gaat af van zijn winst). Een fles mag van mij daar dus best iets duurder zijn.

Natuurlijk is het verschil soms wel erg groot en weten de forumleden over het algemeen wat ze willen waardoor advies minder belangrijk is.
0 x

DutchEdge
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor DutchEdge » 07 Nov 2015, 09:32

Elke online slijter moet inderdaad ook een fysieke winkel hebben. Volgens mij de enige uitzondering daarop is drankdozijn. Iemand enig idee waarom zij geen fysieke winkel hoeven te hebben? Aangezien dit normaliter een verplichting is.

Verder on topic, een slijter die ietsje duurder is dan sommige webshops is niet zo erg. Persoonlijk contact, proeven en advies zijn dan de voordelen. Maar de verschillen zijn soms wel heel erg groot.
Anderzijds, sommige online shops gaan snel mee in een gehypte whisky en bieden ze vervolgens aan tegen astronomische prijzen. Terwijl je ze bij lokale slijters dan vaker nog tegen 'normale'/redelijke prijs kunt vinden.
0 x
Afbeelding
I don't have a sixpack, I have a whisky shelf

WhiskyDudes
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional

Ongelezen berichtdoor WhiskyDudes » 08 Nov 2015, 17:17

[quote="DutchEdge"]Elke online slijter moet inderdaad ook een fysieke winkel hebben. Volgens mij de enige uitzondering daarop is drankdozijn. Iemand enig idee waarom zij geen fysieke winkel hoeven te hebben? Aangezien dit normaliter een verplichting is [quote]

Ja, dat is vrij duidelijk aangegeven: de verplichting een slijterij te hebben is niet van toepassing indien er gewerkt wordt vanuit een afgesloten ruimte waar geen klanten mogen komen. Uiteraard is het laten proeven aan klanten, ook in een andere ruimte, volstrekt uit den boze.
0 x
Whiskydudes
Whiskydudes Facebook
Life is too short to drink shitty Scotch!

CasVro
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor CasVro » 09 Dec 2015, 10:22

Tsja een hoop zaken staan al vermeld...
Voor ieder bedrijf is pacht en personeel vaak het grootste aandeel van de kosten,
dus als je daarop kan bezuinigen dan kan je dat doorberekenen in de prijs.

Ik zou daarentegen gewoon vaak genoeg naar de winkel toegaan, puur zodat je een band met de eigenaar/personeel kunt opbouwen.
Zo kan je als je bepaalde aankondigingen weet, meer aanspraak maken op het aanvragen van speciale flessen. :smullen
0 x
The Idea is not to live forever, but to create something that will.

Terug naar “De "Gouden Godendrank" in de volle breedte”