Parafilm info
Parafilm info
Graag zou ik mijn gestockeerde verzamelflessen willen afdichten met parafilm, nu heb ik onderstaande vragen:
Is parafilm m de keuze die ik moet maken?
Wat is beste 5 of 10 cm breed, prijsverschil is toch wel groot voor hetzelfde aantal opp.
https://www.praxisdienst.nl/nl/Labomate ... ilm+M.html
https://www.flessenland.nl/Flessen/Fles ... -50mm.html
Is het later mogelijk de film te verwijderen zonder schade aan te richten aan de fles als ik uiteindelijk beslis om de fles van de hand te doen?
Positieve ervaringen zijn er denk ik wel genoeg
Is parafilm m de keuze die ik moet maken?
Wat is beste 5 of 10 cm breed, prijsverschil is toch wel groot voor hetzelfde aantal opp.
https://www.flessenland.nl/Flessen/Fles ... -50mm.html
Is het later mogelijk de film te verwijderen zonder schade aan te richten aan de fles als ik uiteindelijk beslis om de fles van de hand te doen?
Positieve ervaringen zijn er denk ik wel genoeg
0 x
Re: Parafilm info
Ik heb de 10cm breed maar gebruik het in de breedte. Het spul rekt behoorlijk uit waardoor je je fles van bovenkant kurk tot hals af kunt wikkelen in een draaiende beweging naar beneden. Werkt prima en je hebt meerdere lagen over elkaar. Het verwijderen ook overigens, laatst een 'geparafilmde' fles geopend en de huls om de kurk was intact en onbeschadigd. Uiteraard met beleid openen 
0 x
- Dram The Man
- Top bijdrager

Ik heb op Ebay een rolletje van 10 cm x 5 meter gekocht.
Met die 5 meter kan je al heel wat flessen sealen hoor.
Met die 5 meter kan je al heel wat flessen sealen hoor.
0 x
Dram The Man @ Whiskybase
There are two things a Highlander likes naked, ... and the other one is Malt Whisky.
There are two things a Highlander likes naked, ... and the other one is Malt Whisky.
Zoals al eerder in dit forum gemeld is parafilm waterdicht maar niet gasdicht.
Tegen verdamping van whisky uit de fles, heeft het dus geen nut volgens de leverancier.
Tegen verdamping van whisky uit de fles, heeft het dus geen nut volgens de leverancier.
0 x
- Dram The Man
- Top bijdrager

Totalatool heeft eens een testje gedaan met twee glaasjes water die hij twee weken op de verwarming had gezet. Uit het glaasje dat hij met Parafilm geseald had was er na twee weken nog geen druppel uit.
totalatool @ Hoe Whisky te bewaren ?
Over Parafilm is er hier in het verleden al een redelijke boom opgezet.
Mijn mening is 'baat het niet, het schaadt ook niet'.
totalatool @ Hoe Whisky te bewaren ?
Over Parafilm is er hier in het verleden al een redelijke boom opgezet.
0 x
Dram The Man @ Whiskybase
-
whiskyprins
- Top bijdrager

Ben ik helemaal met je eens.
Denk alleen dat de leverancier het er niet voor niks bijzet.
Een collega op het werk, die op het lab werkt dit ook gevraagd. Volgens hem is het ook niet Gasdicht.
Dus de uitkomst van de test van Totalatool kan ik dan ook niet verklaren.
Heb laatst een fles gekocht van de bassist van de Nederlandse groep Delain (Otto Schimmelpenninck van der Oije, zo'n mooie naam moest het even vermelden) waar ook parafilm omheen zat.
Maar bij een fles van 2 jaar eerder van een batch zat het niveau hoger dan van de fles met parafilm.
Misschien dat we hier een parafilm expert op het forum hebben die uitsluitsel kan geven. Ben toch wel benieuwd of het meerwaarde heeft of niet.
0 x
De test van Totalatool was voor mij in elk geval dermate indrukwekkend dat ik al mijn dichte flessen heb geparafilmd. Mocht ik toch merken dat het vulniveau van een dichte fles gaat zakken, dan maak ik 'm gewoon snel open om meer verlies te voorkomen.
Ik heb de brede parafilm gebruikt. Vierkantje om de dop en hals en dan nog een strookje om de hals om de boel af te maken
. Op joeptoep staan wel instructiefilmpjes.
Ik heb de brede parafilm gebruikt. Vierkantje om de dop en hals en dan nog een strookje om de hals om de boel af te maken
. Op joeptoep staan wel instructiefilmpjes.
1 x
Dat testje is al van een jaar of 2 geleden.
Weet dat enkele forumleden toen hun flessen hebben ingepakt.
Totalatool, Matti (en andere), wat zijn jullie ervaringen nu enkele jaren verder van Parafilm.
Weet dat enkele forumleden toen hun flessen hebben ingepakt.
Totalatool, Matti (en andere), wat zijn jullie ervaringen nu enkele jaren verder van Parafilm.
1 x
- defeatless
- Moderator

Mijn flessen zitten al een jaar of twee dicht, op twintig flessen heb ik een streepje gezet en daar is het niveau niet gedaald.
Verder heb ik de 10cm brede en gewoon een meter of 10 op ebay gekocht. Zo'n wc-rol parafilm doe je denk ik je hele leven wel mee. Of je moet echt een forse collectie hebben.
Misschien is ali-express nog goedkoper trouwens.
Verder heb ik de 10cm brede en gewoon een meter of 10 op ebay gekocht. Zo'n wc-rol parafilm doe je denk ik je hele leven wel mee. Of je moet echt een forse collectie hebben.
0 x
defeatless schreef:Mijn flessen zitten al een jaar of twee dicht, op twintig flessen heb ik een streepje gezet en daar is het niveau niet gedaald.
Al neem ik aan dat parafilm ook niet het eeuwige leven heeft.
Denk dat deze ook naar enkele jaren broos wordt, en dan vervangen dient te worden. Of zeg ik nu iets raars.

0 x
- defeatless
- Moderator

Ja zou je wel denken ja. Tis gewoon paraffine natuurlijk.
Zal eens aan m'n pa vragen, die heeft er vroeger als micro-bioloog en chemisch analist vaak zat mee gewerkt.
Zal eens aan m'n pa vragen, die heeft er vroeger als micro-bioloog en chemisch analist vaak zat mee gewerkt.
0 x
Zelden tot nooit zie ik bij slijters parafilm om flessen. Ook niet bij hun toppers of oudere flessen. Ik heb wel eens verschillende slijters aangeschreven om te vragen hoe zij dit zien en ik kreeg driemaal hetzelfde antwoord, geen parafilm maar om de paar maanden kurk nat houden.
0 x
Thedge schreef:Zelden tot nooit zie ik bij slijters parafilm om flessen. Ook niet bij hun toppers of oudere flessen. Ik heb wel eens verschillende slijters aangeschreven om te vragen hoe zij dit zien en ik kreeg driemaal hetzelfde antwoord, geen parafilm maar om de paar maanden kurk nat houden.
Geloof daar niet in.
Bij iedere fles die je opentrekt Marcel is de kurk nat.
Let daar maar eens op bij het opentrekken van een nieuwe fles.
Denk dan ook dat omdraaien geen meerwaarde heeft.
0 x
Terug naar “De "Gouden Godendrank" in de volle breedte”