Verkurkte whisky

Hier kun je proefnotities plaatsen, een cijfer (score) geven en vergelijken met proefervaringen van anderen. De notities zijn gecategoriseerd naar afkomst. Onderwerpen m.b.t. organoleptische eigenschappen vallen hier ook onder.
AquaVitae
Aanbod sub-moderator
Aanbod sub-moderator

Verkurkte whisky

Ongelezen berichtdoor AquaVitae » 11 Nov 2015, 20:45

Vorige week heb ik een klein slokje geproefd van een Blackadder Smoking Islay Raw Cask. Nu bleek dat de kurk niet meer helemaal goed was; d.w.z. de kurk was horizontaal doormidden gebroken. Ik weet niet of dit al tijdens het openen gebeurd is of dat dit al langer zo was. Als het al langer zo was dan heeft de kurk enige tijd op de whisky gedreven.

Volgens sommige die deze whisky geproefd hebben, zat er een kurksmaak aan de whisky. Ik pikte zelf niet direct een kurksmaak op, maar in de afdronk proefde ik wel een rare smaak die ik niet thuis kan brengen. Ik heb zoiets nog niet eerder in whisky geproefd. Die smaak deed mij denken aan de smaak van zeep. Dan bedoel ik niet de "lekkere" geur van bloemen, citrus of whatever die de fabrikant aan de zeep geeft, maar de smaak van zeep op zich. Ik vraag mij af of dit door de slechte kurk veroorzaakt kan zijn. De whisky op zich smaakte prima, maar de afdronk was heel apart. Echt niet lekker eigenlijk. Het duurde wel enige tijd voordat die vreemde smaak naar boven kwam.

Mij vraag aan jullie: waar herken je een verkurkte whisky aan? Hoe smaakt dat?

De smaak in de afdronk was trouwens ook duidelijk anders dan de mest-/stallucht die door Brett wordt veroorzaakt in wijn of de kartonnendozensmaak van TCA.
0 x

squaadgras
Forum goeroe
Forum goeroe

Re: Verkurkte whisky

Ongelezen berichtdoor squaadgras » 11 Nov 2015, 23:14

Ik zou je niet kunnen vertellen hoe verkurkte whisky precies smaakt, wel heb ik eens een whisky geproefd die, zoals je zelf al beschrijft, naar zeep smaakte. En daar kwam geen kurk aan te pas.
Laatst gewijzigd door squaadgras op 11 Nov 2015, 23:21, 1 keer totaal gewijzigd.
0 x
squaadgras | One of the Whiskydudes ©

Matti
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Matti » 11 Nov 2015, 23:20

Ik meen me te herinneren dat 'kurk' in wijn niet veroorzaakt wordt door de kurk zelf maar door een bacterie. Gezien het alcoholgehalte van whisky kan deze bacterie niet overleven dus daar hebben we alvast geen last van.

Verder heb ik eigenlijk nog nooit een specifieke smaak geproefd in whiskies met stukken kurk erin (en daar heb ik er toch al wel redelijk wat van op), dus ik zou geheel op persoonlijke ervaring gebaseerd zeggen dat het eigenlijk geen invloed heeft.

Leuke test: twee sampleflesjes met dezelfde whisky, in eentje stuk je flink veel stukjes kurk, kijken of er verschil is na een maandje trekken :)
2 x
Matthijs, whiskynerd.

Blogt zo af en toe via The Lyne Arm

AquaVitae
Aanbod sub-moderator
Aanbod sub-moderator

Ongelezen berichtdoor AquaVitae » 12 Nov 2015, 07:55

Klopt, Brettanomyces en TCA zijn besmettingen die op de kurk zitten en wijn doen bederven.

Goede tip! Dat is een mooie proef. Ik ga zelf maar eens een kurk een een flesje whisky laten drijven en dan vergelijken met een niet behandelde sample. Ik heb nog wat Glen Talloch staan. Ideale whisky voor een experiment als dit :D
0 x

AquaVitae
Aanbod sub-moderator
Aanbod sub-moderator

Ongelezen berichtdoor AquaVitae » 12 Nov 2015, 07:59

squaadgras schreef:Ik zou je niet kunnen vertellen hoe verkurkte whisky precies smaakt, wel heb ik eens een whisky geproefd die, zoals je zelf al beschrijft, naar zeep smaakte. En daar kwam geen kurk aan te pas.

Ik vind het echt een heel vreemde smaak. Zoiets heb ik nog nooit in whisky geproefd
0 x

whiksy
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor whiksy » 12 Nov 2015, 08:38

De zeepsmaak komt wel eens voor in whisky, Edradour staat er bekend om. In de krochten van dit forum staan ervaringen met edradour 10yo die in de gootsteen zijn beland... Het is een smaak die kan ontstaan tijdens het distilleren / rijpen, een vervelende off-note.
0 x

Rozenbankje
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Rozenbankje » 12 Nov 2015, 08:45

Edradour straight from the Cask die ik een aantal jaar terug had smaakte naar lavendelzeep.
En had Bowmore niet ook zo'n periode dat er een zeep smaak aan de whisky zat?
0 x
Afbeelding

Peter87
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Peter87 » 12 Nov 2015, 08:52

FWP :gnif
0 x
Afbeelding
Whiskydudes

Whisky drinken is net als bbqen; als je haast hebt moet je er niet aan beginnen

Zie me niet als schuldige. Je hoeft me niet te huldigen.
Wie niet kan delen kan niet vermenigvuldigen.

-Roy-
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor -Roy- » 12 Nov 2015, 10:53

Als kurk op wijn of whisky een kurksmaak zou opleveren, zou dan een wijn (of whisky) die op zijn kant heeft gelegen met de drank tegen de kurk ook niet naar kurk moeten smaken? Oftewel, bijna elke wijn?
0 x

Roland...
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Roland... » 12 Nov 2015, 11:33

Dan was het 'n kurk met 'n zeer heftig smaakje... Wil deze boven de Blackadder Smoking Islay Raw Cask uitkomen!
0 x
"Red Bull May Give You Wings, But Whisky Gives You Balls!"
Don't Take Your Organs To Heaven, Heaven Knows We Need Them Here...

https://www.whiskybase.com/profile/roland/collection

JacobaEd
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor JacobaEd » 12 Nov 2015, 13:46

dat je dit hebt bij een blackadder RAW cask maakt het verhaal niet makkelijker.
Die houtsnippers doen ook al wat met de smaak, hoe weet de bottelaar ook niet van te voren, maar het voegt wel een dimensie toe is de bedoeling van Blackadder.

Dat die nu niet smaakt... :boos kan jammer zijn, maar kan mogelijk helemaal passen vanuit de uitleg van de houtbezinksels
0 x

jdoucet
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor jdoucet » 12 Nov 2015, 15:32

Brett rules. In bier dan, maargoed.

Ik moet zeggen dat ik persoonlijk ook niet direct een "kurksmaak" zou kunnen halen uit whisky. Ik heb zo wel op een festival een vervangdram gekregen omdat de whisky die ik gekozen had gekurkt bleek te zijn. Ik vond hem vooral naar peertjes smaken (Lindores Abbey 30yo denk ik dat het was).
De kurksmaak komt in elk geval niet van een kurk die in je fles drijft :)
0 x

AquaVitae
Aanbod sub-moderator
Aanbod sub-moderator

Ongelezen berichtdoor AquaVitae » 12 Nov 2015, 22:18

-Roy- schreef:Als kurk op wijn of whisky een kurksmaak zou opleveren, zou dan een wijn (of whisky) die op zijn kant heeft gelegen met de drank tegen de kurk ook niet naar kurk moeten smaken? Oftewel, bijna elke wijn?

Het is niet de kurk die de wijn aantast, maar een besmetting (schimmel/bacterie/chemicaliën) die op de kurk zit. Bij wijn moet de kurk juist vochtig blijven, maar door het hoge percentage kan de alcohol van whisky de kurk aantasten.

Roland... schreef:Dan was het 'n kurk met 'n zeer heftig smaakje... Wil deze boven de Blackadder Smoking Islay Raw Cask uitkomen!

Het was vooral in de afdronk, de smaak die daarvan het meeste bleef hangen. Ik heb de Raw Cask trouwens om 09:30u geproefd. Dat is inderdaad een heftig glas om de dag mee te beginnen :o

JacobaEd schreef:dat je dit hebt bij een blackadder RAW cask maakt het verhaal niet makkelijker.
Die houtsnippers doen ook al wat met de smaak, hoe weet de bottelaar ook niet van te voren, maar het voegt wel een dimensie toe is de bedoeling van Blackadder.

Dat die nu niet smaakt... :boos kan jammer zijn, maar kan mogelijk helemaal passen vanuit de uitleg van de houtbezinksels

Het kan ook door het bezinksel komen. Daar had ik nog niet eens over nagedacht.
1 x

AquaVitae
Aanbod sub-moderator
Aanbod sub-moderator

Ongelezen berichtdoor AquaVitae » 19 Nov 2015, 20:36

De kurk zit in de fles. Nu laat ik hem een tijd staan en dan vergelijken met een normale sample.
Kurk in fles.jpg

Geen zorgen, de fles is van Glendronach, maar er zit Glen Talloch in :bigsmile
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen te bekijken van dit bericht.
4 x

Terug naar “Proefnotities, "Tasting notes" en organoleptische onderwerpen”