Talisker 10yo vs Laphroaig 10yo

Hier kun je proefnotities plaatsen, een cijfer (score) geven en vergelijken met proefervaringen van anderen. De notities zijn gecategoriseerd naar afkomst. Onderwerpen m.b.t. organoleptische eigenschappen vallen hier ook onder.
Nino
Forum goeroe
Forum goeroe

Talisker 10yo vs Laphroaig 10yo

Ongelezen berichtdoor Nino » 16 Jul 2015, 21:49

Oke naar aanleiding van een eerder gesprek leek het een goed plan om de 2 bovenstaande whisky's tegenover elkaar te zetten.
Ook een leuke training om vast te oefenen voor bijv een blind tasting :gnif

Zonder al te veel de notes die op de koker/box staan in gedachte te houden maar wel een lijstje begrippen en proeverijschijf bij de hand ben ik bij onderstaande notes uit gekomen!

Talisker 10yo:
Na het verwijderen van het dekseltje m'n neus in het glas gedrukt... hak ni moetn doen :HitHead
naar een 1e poging nog maar eens en wat voorzichtiger
heeeel rokerig, prikkels in de neus wat duid op peperig
Weelderig(volle indruk/intensief) verbrand hout/ sigarendoosjes! tevens een gevoel van hoge abv wat uiteindelijk toch meevalt 45.8%
Heerlijke finish.. redelijk lang ook.
Conclusie: een lekkere whisky die precies in m'n straatje past.

En daarnaast de Laphroaig 10yo:
Wederom dekseltje verwijderd en m'n neus in het glas,
Dit is nog te doen :bigsmile direct een duidelijk verschil en in 1 klap snap ik wat er bedoeld word medicinaal..
daarnaast een stuk lichter evenwicht van aroma's let wel ten opzichte van de Talisker! Ook hier erg smokey maar dan meer peat smoke ipv verbrand hout.
Finish..niet zolang als gehoopt, misschien eens een cask strength proberen!
Conclusie: ook zeker een lekkere dram maar op dit moment legt hij het af tegen de Talisker 10yo ;)

Let op m'n eerste echte gepubliceerde notes :oops:
Los van spelfouten en een misplaatste hoofdletter ofzo hoor ik graag tips op of aanmerkingen.

Thnx voor het lezen
3 x
Afbeelding

Terug naar “Proefnotities, "Tasting notes" en organoleptische onderwerpen”