Nat en toch droog. Hoe kan dat ?

Hier kun je proefnotities plaatsen, een cijfer (score) geven en vergelijken met proefervaringen van anderen. De notities zijn gecategoriseerd naar afkomst. Onderwerpen m.b.t. organoleptische eigenschappen vallen hier ook onder.
JayDie
Moderator
Moderator

Nat en toch droog. Hoe kan dat ?

Ongelezen berichtdoor JayDie » 25 Aug 2009, 08:27

Voortgezet uit The Macallan Sherry Oak 10yo , 40%.

Piet schreef:droog op afdronk

Mooie term... 'droog op de afdronk': wanneer spreek je van 'droog' bij een drank? Wat proef je dan? Wat ervaar je dan? Zo'n droog gevoel in de keel als je dorst hebt? :roll: :?
0 x
Slainte Mhath ([Slawncha-Va]), John

Afbeelding / Hobbybrouwer / Untappd / Hobbybrouwerij Jusk!

Piet
Moderator
Moderator

Re: Nat en toch droog. Hoe kan dat ?

Ongelezen berichtdoor Piet » 25 Aug 2009, 09:10

"Droog" is de term die gebruikt wordt voor het tegengestelde van zoet. Een drank waaruit alle suikers vergist zijn is in principe droog (Champagne Brut is een goed voorbeeld, even los van de prik, of Chablis). Echter in de mond (dus niet op afdronk, die later komt als je al geslikt hebt) kan het nog steeds kenmerken van "zoet" hebben omdat alcohol, glycerine en nog wat stoffen ook een zoet-gewaarwording kunnen geven. Zoet of een zoet-gewaarwording wordt vaak met zacht(heid) of de term "rond" aangeduid. Zoet wordt waargenomen met het puntje van de tong maar de zoet-gewaarwording, en het "rond" zijn (gevoel) hebben ook te maken met het afwezig zijn van zuur, bitter etc. en dus het "mond-gevoel".
Interessant nu ik het zo schrijf. Dit is misschien een nieuw onderwerp waard(ig) ?
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat

Piet
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Piet » 25 Aug 2009, 13:50

Nog even ter verduidelijking.
JayDie schreef:Zo'n droog gevoel in de keel

in keel en mondholte. Vaak wordt "wrang" betiteld als droog, maar dat is niet wat bedoeld wordt.
Wrang komt van tannines (looizuur) die een soort bitterheid geven. In Whisky komt dit in hoofdzaak uit het hout van de (eiken) vaten. Zeker bij nieuw eiken. Bitter wordt vooral achter op de tong (naar de keel toe) waargenomen. Meestal wordt dit niet als aangenaam of lekker ervaren. Van te veel tannine krijg je dorst.

In een notitie van Springbank 10yo, 46% heb ik geschreven .....ziltig en wrang en zéér peperig. Dit geheel maakt het voor mij wellicht wel interessant maar niet echt lekker (zeker niet als je nog een fles hebt staan).
0 x

JayDie
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor JayDie » 13 Sep 2009, 19:19

Piet schreef:Champagne Brut is een goed voorbeeld, even los van de prik

Ik ben zelf geen echte wijn (en dus geen champagne) drinker... Uiteraard met bruiloften, feesten, oud & nieuw wel eens champagne / brut gedronken. Ervaring daarbij is een 'wrange' smaak, zurig. Zal vast ook aan het merk liggen, maar dat wrange is niet wat je bedoelt? Misschien gebruik ik wrang in het verkeerde zinsverband...?

Die smaak bij champagne / brut, is dat de 'droge' smaak / afdronk? :Scratch
0 x

Piet
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Piet » 13 Sep 2009, 19:57

JayDie schreef:Die smaak bij champagne / brut, is dat de 'droge' smaak / afdronk? :Scratch

Ja dat heet droog. Wordt soms zuur genoemd maar dat is het niet zozeer, het is afwezigheid van suiker(zoet).
Het wrang (en bitter) van tannine is het duidelijkst als je een Wijn die nog op fles moet rijpen véél te jong drinkt. De betere rode Bordeaux lagert meestal 1 tot 2 jaar op, meestal nieuw, eiken (240 liter vaten). Bovendien worden de druiven niet ontsteelt en zo geperst met steel, schil, pitjes en al. De combinatie van deze factoren zorgt dan voor veel tannine die er door fles-rijping (vaak 2 tot 6 jaar of langer) uit gaat of verzacht én waardoor de Wijn aan kwaliteit wint en complexer wordt.
Tijdens het eten zou het ook je tanden beschermen ?

Dit is wat "plakt" op je tanden en dat wat de mondholte een droog of zelfs uitgedroogd gevoel geeft (dorst). Dit is ook waardoor veel mensen rode Wijn niet lekker vinden. Meestal omdat ze een "goede" Wijn véél te jong hebben gedronken. Als je ooit op een Eikennoot hebt gebeten, weet je precies hoe looizuur smaakt en voelt.
Zuur (niet van Looizuur) is weer anders en zorgt zowel in Wijn als Whisky voor een zekere frisheid. Die smaakcomponenten moeten dan wel in de juiste verhouding, "in balans", aanwezig zijn. Té veel zuur gaat richting citroen qua smaakbeleving, maar dan zonder de citroensmaak als zodanig. Bij de drogist kun je "wijnsteenzuur" halen. Komt uit Wijn. Dat is smaakneutraal zuur en echt smerig om te proeven. In de juiste verhouding onontbeerlijk om Wijn "fris" en "opwekkend" te maken (veroorzaakt een aangename speeksel productie).
Tsja, het is toch vooral proeven. Ik heb inderdaad die dingen vroeger allemaal gekocht en gezocht om ze te kunnen proeven en voelen.
0 x

JayDie
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor JayDie » 13 Sep 2009, 20:06

Piet schreef:Tsja, het is toch vooral proeven. Ik heb inderdaad die dingen vroeger allemaal gekocht en gezocht om ze te kunnen proeven en voelen.

Het blijft ook een kwestie van smaak. Vorige week een proefnotitie uitgewisseld met een collega. Hij vond qua neus precies het tegenovergestelde dan wat ik vond. Volgens mij omschrijftBrilleman ook nog in z'n boek "De chemie van Schotse maltwhisky" dat smaak iets aparts is. We kennen pas een smaak als we het ooit geproefd hebben en iemand zegt van: vind je dit ook niet zoet / zuur / bitter / etc. We weten dat suiker zoet is, citroen zuur. Van daaruit bouwt iedereen een eigen smaak op. Iets wat ik met een bepaalde smaak omschrijf kan iemand anders het weer heel anders...

Zo vast ook bij droog. Blijkbaar heb ik nog nooit met iemand gezeten die zei "zo, wat smaakt dit toch droog". Ik ken die ervaring dus nog niet zo ;-) Zal er eens op letten wanneer dit voorkomt in een proefnotitie. Denk dat ik me er nu wel iets bij voor kan stellen, wanneer we het over die champagne hebben.
0 x

Piet
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Piet » 18 Mar 2010, 00:08

Piet schreef:Dit is wat "plakt" op je tanden en dat wat de mondholte een droog of zelfs uitgedroogd gevoel geeft (dorst).

Dit ging over looizuur (tannine) maar wat hier natuurlijk ook speelt i.v.m.
...de mondholte een droog of zelfs uitgedroogd gevoel geeft (dorst)

Is alcohol en het feit dat het hygroscopisch is waardoor het vocht aan het lichaam onttrekt en de bovengenoemde ervaring veroorzaakt. Dat is ook de reden dat je na alcoholica gedronken te hebben vaak dorst hebt naar een glaasje water.
0 x

Terug naar “Proefnotities, "Tasting notes" en organoleptische onderwerpen”