Leeftijd van de proever en genieten en NaT

Hier kun je proefnotities plaatsen, een cijfer (score) geven en vergelijken met proefervaringen van anderen. De notities zijn gecategoriseerd naar afkomst. Onderwerpen m.b.t. organoleptische eigenschappen vallen hier ook onder.
Piet
Moderator
Moderator

Leeftijd van de proever en genieten en NaT

Ongelezen berichtdoor Piet » 26 Apr 2010, 16:23

In Hoe oud is oud en ouderdom gaat het over whisky en niet over de whisky-aficionado's.

In "Waarom het leven sneller gaat als je ouder wordt" van Douwe Draaisma, lees ik in een hoofdstuk dat o.a. gaat over het Proustfenomeen (blz.51):

.....Vanaf het moment dát er herinneringen zijn, dus direct na de periode van het vroegkinderlijk geheugenverlies, roepen geuren bij ouderen bijna twee keer zo veel herinneringen op als de namen van die geuren.
Er zit iets paradoxaals in deze uitkomst. Bij zeventigjarigen is de gevoeligheid voor geur letterlijk nog maar een fractie van die van vroeger, een paar procent hooguit. Na het twintigste jaar gaat het reukvermogen drastisch achteruit. De waarnemingsdrempel voor geuren komt steeds hoger te liggen. De gevoeligheid voor geur neemt naar schatting elke tien jaar met een factor twee af. Toch blijken bij ouderen juist geuren vroege herinneringen los te maken.
:Cry

Ik heb nog even te gaan tot zeventig maar ben al heel lang geleden de twintig gepasseerd.
Het is prachtig weer, ik ga maar eens naar buiten om in de zon te mijmeren over deze kennis en de lering die ik er uit moet trekken i.v.m. liefde voor whisky en de flessen op "de plank" bijvoorbeeld :Scratch :Drinking

EDIT: Dit onderwerp was al verdwenen in "Gezellig aan de bar". Gezien het belang ervan vind ik het toch de aandacht waard vandaar dat ik het naar hier heb verplaatst. Als er iets organoleptisch is, is het dit wel !
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat

Bushmills
Actief lid
Actief lid

Re: Genieten, nosing & tasting en leeftijd van de proever

Ongelezen berichtdoor Bushmills » 05 Mei 2010, 12:00

Haha! :duimop Mooi dat ik er met mijn 33 jaar nog redelijk op tijd bij ben met deze hobby! Maar op wat latere leeftijd zijn er wel factoren die kunnen helpen. Het schijnt dat je 's ochtends het beste proeft en ruikt. Ik zelf ben bijna nooit in de gelegenheid om 's ochtends serieus wat whisky's te proeven i.v.m. werk en andere drukte. Wanneer je met pensioen bent zul je daar vaker een kans voor krijgen. In de wijnproeverij neutraliseren ze hun smaak tussen de wijnen door, door witbrood of droge melba-toast en water te gebruiken. Dit kan ook helpen. Maar naast de geur en smaak is er ook nog het mondgevoel, ik neem aan dat dat onaangetast blijft.. Ik was laatst met een kameraad aan het proeven en toen hadden we het nog over het verschil tussen de wat droge isle of Jura 10y old en in vergelijking daarmee de volle ronde Connemara peated. Dus ik denk dat er nog wel wat te genieten overblijft op latere leeftijd. Dat de reuk achteruit gaat is jammer maar misschien word je je wel bewuster van geuren en leer je ze met de jaren nauwkeuriger herkennen.
0 x
Afbeelding

Piet
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Piet » 05 Mei 2010, 14:19

Even twee puntjes Erwin (in een van je betere palindroom-jaren).
Bushmills schreef:...In de wijnproeverij neutraliseren ze hun smaak tussen de wijnen door, door witbrood of droge melba-toast en water te gebruiken. Dit kan ook helpen.
... en met water. Dat werkt voor whisky ook prima trouwens.
Wat een nog groter verschil maakt is het feit dat je Wijn tijdens het proeven niet doorslikt !
Ik deed dat inderdaad vaak rond 11:00 uur en dan kun je de rest van de dag nog gewoon productief zijn. Dat is wat het bij whisky toch wat lastiger maakt, ook al hoef je niet meer te werken voor de kost ná die tijd.

Bushmills schreef:.... Dus ik denk dat er nog wel wat te genieten overblijft op latere leeftijd. Dat de reuk achteruit gaat is jammer maar misschien word je je wel bewuster van geuren en leer je ze met de jaren nauwkeuriger herkennen.

Ik ben juist mijn 5-de palindroom jaar gepasseerd en kan bevestigen dat er nog heel wat te genieten valt.
Het is natuurlijk ook niet zo objectief als het wetenschappelijk lijkt.
Wat je zegt. Om geuren en smaken te kennen en herkennen heb je al heel wat tijd (en geld) nodig. Dat is dus lang niet optimaal als je 20 bent. En het is ook heel moeilijk meetbaar. Hoe en wat rook je toen je 20 of 30 was en hoe vergelijk je de drempelwaarde en intensiteit 20 of 30 jaar later ? Dat gaat onder laboratorium-omstandigheden vast wel maar er zijn er maar weinigen die daartoe in de gelegenheid zijn.

Hele interessante vraag trouwens. In het weekend krijgen we vrienden op bezoek voor een etentje. Hij is een "professionele neus" geweest en nu een paar jaar met de VUT. Ik ga hem dat zeker vragen.
Ik heb ook al geprobeerd hem naar het forum te lokken maar dat is nog niet gelukt.
Ik denk wel dat hij soms meeleest (Henk) !?
Zaterdag ga ik hem in elk geval weer een extra zetje geven met een paar mooie after-dinner malts.
0 x

JayDie
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor JayDie » 05 Mei 2010, 15:12

Piet schreef:
Bushmills schreef:...In de wijnproeverij neutraliseren ze hun smaak tussen de wijnen door, door witbrood of droge melba-toast en water te gebruiken. Dit kan ook helpen.
... en met water. Dat werkt voor whisky ook prima trouwens.

Sterker nog... op de meeste whisky proeverijen staan mandjes stokbrood en water :goedgedaan

Zie overigens ook het onderwerp: "Hoe je smaak en neus te neutraliseren?".
0 x
Slainte Mhath ([Slawncha-Va]), John

Afbeelding / Hobbybrouwer / Untappd / Hobbybrouwerij Jusk!

Piet
Moderator
Moderator

Re: Leeftijd van de proever en genieten en NaT

Ongelezen berichtdoor Piet » 06 Mei 2010, 11:29

Bij al dit toch wel slechte nieuws voor de ouderen onder ons en met betrekking tot ouder worden voor alle whisky aficionado's vond ik goed nieuws voor rokers (als het al nieuws is).

Olfactory Threshold, in Relation to Age, Sex or Smoking:
SUMMARY—The individual olfactory thresholds of 97 persons toward 18 odorants were analyzed statistically. There is a significant logarithmic deterioration with age, the average loss of sensitivity being 50% in 22 years. Any influence of sex (niet het hebben maar het man of vrouw zijn) or smoking is negligible.
0 x

Jim Beam
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor Jim Beam » 13 Mei 2010, 14:54

Dat is interessant, ik dacht dat vrouwen gemiddeld gezien een stuk beter waren in het neuzen, vooral het onder woorden brengen van wat ze precies ruiken.
0 x
Fortune! if thou'll but gie me still
Hale breeks, a scone, an' whisky gill,
An' rowth o' rhyme to rave at will,
Take a' the rest,
An' deal't about as thy blind skill
Directs thee best.

Bushmills
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor Bushmills » 13 Mei 2010, 15:15

Jim Beam schreef:Dat is interessant, ik dacht dat vrouwen gemiddeld gezien een stuk beter waren in het neuzen, vooral het onder woorden brengen van wat ze precies ruiken.

Ik herinner me ineens een stukje wat ik gezien heb op tv over een bierbrouwerij waar een oud vrouwtje 's morgens vroeg voor het ontbijt het bier komt proeven. En dan bepaald zij of het bier goed is. Dat gaat elke dag zo! De naam van de brouwer is me even ontschoten maar het is volgens mij een Limburgse of Vlaamse brouwer.
Er werken dus zeker vrouwen in het proefvak of ze ook echt een stuk beter zijn zal ik niet durven zeggen.
0 x
Afbeelding

JayDie
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor JayDie » 13 Mei 2010, 15:20

:offtopic
Bushmills schreef:Ik herinner me ineens een stukje wat ik gezien heb op tv over een bierbrouwerij waar een oud vrouwtje 's morgens vroeg voor het ontbijt het bier komt proeven. En dan bepaald zij of het bier goed is. Dat gaat elke dag zo! De naam van de brouwer is me even ontschoten maar het is volgens mij een Limburgse of Vlaamse brouwer.
Er werken dus zeker vrouwen in het proefvak of ze ook echt een stuk beter zijn zal ik niet durven zeggen.

Dat was de Alfa Bierbrouwerij te Schinnen en dat oude vrouwtje was Tante Wies (Louise Meens). Zij is vorig jaar op 96 jarige leeftijd overleden.
Ze was bekend doordat ze elke ochtend om acht uur het eerste flesje Alfabier dronk. Zonder haar goedkeuring verliet geen enkel flesje de brouwerij.

Afbeelding
Bron:

Vorig jaar november en ik daar geweest.
0 x

Bushmills
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor Bushmills » 13 Mei 2010, 16:47

Niet zozeer off topic hoor. Het ging om de leeftijd van de proever. Dat zo'n vrouw tot op zo'n hoge leeftijd zo'n verantwoorde functie heeft met betrekking tot het proeven, zou je uit op kunnen maken dat leeftijd er niet zo toe doet.
0 x
Afbeelding

JayDie
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor JayDie » 13 Mei 2010, 17:38

Bushmills schreef:Niet zozeer off topic hoor.

Ik doelde op mijn achtergrond info mbt Alfa bier. :)
0 x

Terug naar “Proefnotities, "Tasting notes" en organoleptische onderwerpen”